رضا حجت زاده : پیانو بهترین دوستم است + فیلم
حجم ویدیو: 29.85M | مدت زمان ویدیو: 00:04:03

رضا حجت زاده که به عنوان دانشجوی رتبه دوم دانشگاه فارغ التحصیل شد در سال 87 - 86 به عنوان استعداد درخشان از مرکز استعدادهای درخشان انتخاب شد.

به گزارش رکنا ، رضا حجت زاده سابقه 16 سال تدریس موسیقی به شکل عملی و نظری را در ایران و امارات متحده عربی به دو زبان فارسی و انگلیسی دارد. از دیگر فعالیت های او می توان عضویت در گروه های کر مختلف در بخش تنور و همچنین به عنوان سولویست در گروه کر شهر تهران ، فرهنگسرای ارسباران ، دانشگاه هنر، ساخت و تنظیم آثار متفاوت برای پیانو را نام برد.

رضا حجت زاده در کنار تدریس پیانو ، تئوری موسیقی ، هارمونی ، سلفژ ، تربیت شنوایی و آهنگسازی را نیز آموزش می دهد. او پیانیست آلبوم های دوئل در آیینه از رضا یزدانی و آلبوم مسخ از امیرعلی بوده است.

از سوابق و توانایی های ویژه او می توان به تدریس پیانو به روش ABRSM انگلستان اشاره کرد.

در ادامه گفتگوی رکنا را با رضا حجت زاده مطالعه کنید:

از چه سنی موسیقی را شروع کردید؟

من نوازندگی کیبورد را از سن ۱۲ سالگی به طور اتفاقی شروع کردم. پدرم یک کیبورد یاماها برای خواهرم خریدند و چون خواهرم خیلی علاقه ای از خودش نشان نداد، من شروع به نوازندگی کردم و خدا را شکر با یکی از اساتید دلسوز و باسواد کار نوازندگی را شروع کردم. (مهندس عبداللهی )

 چرا پیانو را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کردید؟

بعد از دو سال و نیم، کیبورد را به پیانو تبدیل کردیم ‌و شاید یکی از دلایل انتخاب پیانو در آن زمان، یانی بود. البته پدرم همیشه مشوق من بود و بهترین نت ها را برای من می خرید که انگیزه پیدا کنم.

نحوه آموزش موسیقی را در کشورمان چطور ارزیابی می کنید؟

آموزش موسیقی به لطف آموزشگاه های زیادی که این روز ها شاهد فعالیت شان هستیم خیلی بهتر از قبل شده اما در ایران متاسفانه معیار های تدریس استاندارد هنوز در تمامی سطوح برای هنرجو و اساتید محترم تعریف نشده است که به نظرم این امر باید از سطوح بالای آموزش کشور انجام شود.

در یک جمله حس تان را نسبت به پیانو بگویید.

پیانو بهترین دوست من است چون بسیار صادق بوده و مثل آینه هست. اگر حس و حالم خوب باشد آن هم خوشحال صدا می دهد و بعضی روزها حتی باهم قهر هم می کنیم.(خنده)

شما با چه متدی تدریس می کنید؟

یکی از سیستم هایی که دارای استاندارد بین‌المللی است و به هنرجو مدرک معتبر می دهد ABRSM انگلستان است. این متد برای افراد مبتدی تا افرادی که در سطح فوق لیسانس می خواهند آموزش موسیقی ببینند برنامه ریزی دارد که امیدوارم یک روز شاهد متدهای مدون و بین المللی مثلABRSM باشیم.

آیا در بین اعضای خانواده شما کسی به موسیقی می پردازد؟

خیر، کسی در خانواده من اهل نوازندگی و یا آهنگسازی در موسیقی نیست اما پدرم همیشه موسیقی های فاخر گوش می دهد و همسرم هم به تازگی شروع به نواختن ویولنسل کرده است.

در فکر آلبومی نیستید؟

من هیچ وقت به فکر انتشار آلبوم رسمی در ایران نبودم چون دوست ندارم خودم را درگیر گرفتن مجوز کنم و بعد مجبور به تغییر دادن قطعات، ترانه و ... شوم. بیشتر دوست دارم وقتم را صرف نوازندگی، مطالعه و تدریس کنم.

مهم ترین نکته در یادگیری پیانو چیست؟

یکی از نکاتی که در شروع نوازندگی پیانو باید در نظر داشت، کیفیت ساز و سواد استاد مربوطه است. اگر کیفیت ساز پایین باشد هیچ وقت موفق به اجرای موزیکال با سونوریته خوب نمی شویم و اگر سواد استاد کم باشد (چه در امر تدریس و چه در امر مهارت های موسیقایی فردی) ورودی مغز هنرجو کم و یا با اشتباهات زیادی همراه می شود که می تواند سالیان سال هنرجو را به عقب ببرد.

امروز شاهدیم که خانواده ها بیشتر به اهمیت موسیقی پی برده اند و اکثر خانواده ها بر یادگیری یک ساز توسط فرزندشان پافشاری می کنند. استعداد شاگردان را چطور ارزیابی می کنید؟

من شخصا خیلی به داشتن "استعداد" برای پیشرفت در موسیقی اعتقادی ندارم. به قول استاد حنانه "با کار جدی، می توان جای نبوغ را گرفت." به نظر من با یک متد مدون و تایید شده به همراه مدرس باسواد می توانیم به بالاترین درجات موسیقی دست پیدا کنیم.

از اساتید پیانو چه چهره هایی را نام می برید که به نوعی الگو و انگیزه شما شدند؟

من همیشه از اساتید خودم ممنون بودم که در انتقال سواد برای من چیزی کم نگذاشتند. نام برخی از اساتیدی که یادم می آید را عنوان می کنم: مهندس عبدالهی ، استاد کامران واقف، استاد خانم قاجار، استاد بامداد خوشقدمی و دیگر اساتید عزیزم.

 توصیه به هنرجوها؟

توصیه من به هنرجویان این است که بدانند پیشرفت در موسیقی راحت نیست و به صبر و حوصله و تمرین روزانه  مکفی نیاز دارد. لطفا از شروع یادگیری، منتظر قطعه زدن نباشید و صبر کنید تا مدرس تان هر زمان که صلاح دانست به شما آموزش بدهد.

رضا حجت زاده پیانیست

چند تا سوال خصوصی؛ بهترین و بدترین ویژگی بارز رفتاری شما؟

بهترین از دید خودم: منطقی بودن

بدترین از دید خودم: منطقی بودن(خنده)

آیا شما اهل فیلم و سینما هستید؟ اگر بله چه سبک هایی را بیشتر می بینید؟

بله هستم. بیشتر فیلم های کمدی نگاه می کنم. تا الان حدود 20 بار سریال فرندز را دیده ام.

آقای حجت زاده ! آیا تا به حال کنسرت برگزار کرده اید؟

بله. در سفارت کره جنوبی در تهران ، گروه پارسه به مدیریت من چند قطعه ایرانی و غربی را با یک خواننده کره ای به نام خانم جین یانگ لیم توانست به روی صحنه ببرد که ویدئوی آن شب در یوتیوب موجود است. بعد از آن اجراهای کوتاه در سالن های مختلف داشتم اما پست های هفتگی اینستاگرام را ترجیح می دهم.

یک خاطره موسیقی برایمان تعریف بفرمایید.

این خاطره مربوط می شود به یکی از دوستانم که نقل قول می کنم از طرف ایشان؛ یک روز یک مشتری ساز وارد مغازه ساز فروشی می شود و می پرسد "ببخشید پیانو دارید؟" و ایشان هم فکر کرد می پرسند PA-9 دارید؟ در جواب گفت: "خیر، اما کیبورد کرگ PA-80 داریم" البته این جوک نیست و حقیقتا اتفاق افتاده است(خنده)

با کرونا و پیانو و زندگی یک جمله بسازید.

ما پیانیست ها کرونا نمی گیریم (شوخی کردم). فقط پیانو توانست آرامش زندگی را در دوران کرونا برایم یادآور شود.

صحبت پایانی ؟

پیشنهادی برای تمامی اساتید و هنرجو ها دارم: هیچ گاه به خودمان لیبل با سواد و بی سواد نزنیم چون فایده ای ندارد جز غرور کاذب و افسردگی. همیشه "در حال پیشرفت" باشید تا "پیشرفته".

در پایان هم می خواستم از تمامی اساتیدم و هنرجویانم تشکر کنم چون همه آنها باعث پیشرفت من شدند؛ نه تنها در موسیقی بلکه در اخلاق. یکی از این عزیزان بااخلاق "داوود شمس" است که هنرجو و آموزگار من بوده و هست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟