خاک خوزستان را خفه کرد / گرد و غبار در اهواز و سوسنگرد؛ 6 برابر حد مجاز

به گزارش رکنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در ساعت ۱۰ صبح امروز در امیدیه۴۴۲، اهواز ۶۲۲، بندرامام۷۳۰، حمیدیه۷۳۵، رامشیر۸۰۸، سوسنگرد۹۰۴، شادگان ۵۴۷، شوش۶۴۰ و هندیجان ۵۸۹ مترمکعب بر ثانیه بود.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان میزان دید افقی بر اثر گرد وغبار دربستان ۸۰۰ متر، اهواز ۲ هزار متر، دزفول ۲هزار و ۵۰۰ متر، آبادان ۲هزار و ۵۰۰ متر، رامهرمز چهار و ۵۰۰ متر، ماهشهر ۲ هزار و ۵۰۰متر، امیدیه سه هزار متر، شادگان ۲هزار متر و شوش ۲هزار متر است.

گرد و غبار امروز در خوزستان در شرایطی رخ داده است که در چند ماه اخیر به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان بارها مدارس و ادارات خوزستان تعطیل شدند. امروز هم میزان غلظت ریزگردها در هوای اهواز در ساعت ۱۱ به بیش از شش برابر حد مجاز رسید.

هواشناسی خوزستان اعلام کرده است که در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۱ امروز (۹ اردیبهشت‌ماه) میزان ذرات ریزگردها در هوای اهواز ۱۰۴۰ میکروگرم در متر مکعب بوده است. بنابران مطابق اعلام هواشناسی، با توجه به اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم در مترمکعب است، غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از شش برابر حد مجاز رسیده است.

ضمن این که صبح امروز غلظت گرد و غبار در سوسنگرد به حدود شش برابر حد مجاز و در حمیدیه، رامشیر، ماهشهر، بندر امام(ره)، هندیجان و شادگان چهار برابر حد مجاز و در شوش و امیدیه به بیش از دو برابر حد مجاز رسیده است.

روز گذشته نیز اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع گرد و غبار از روز پنجشنبه در استان، هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

در این اطلاعیه آمده بود: «بالابودن ضرایب ناپایداری و وقوع همرفت سبب خیزش گرد و غبار از اواخر روز پنجشنبه تا  اوایل روز شنبه آینده در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکز خوزستان خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه اثر مخاطره کاهش دید افقی و کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و غبار است و به بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان توصیه می‌شود از تردد غیر ضروری خودداری کنند.»

گفتنی است، پدیده گرد و غبار از یکشنبه هفته جاری در برخی شهرستان‌های خوزستان آغاز شد؛ روز دوشنبه ۱۸ شهرستان درگیر پدیده گرد و غبار بودند که در ساعت ۱۳ همان روز میزان گرد و غبار در امیدیه به ۳۱ برابر حد مجاز، در ساعت ۱۰ صبح در اهواز به ۲۲ برابر حد مجاز و در ساعت هشت صبح در خرمشهر و آبادان به ۱۲ برابر حدمجاز رسید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟