کشف زیستگاه جدید کفتار راه راه در سراوان

به گزارش رکنا، وحید پورمردان ‌افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان موفق شدند از این زیستگاه که در کوههای رندیک و در غاری به نام غار هفتاری‌(‌همان کفتاری به گویش محلی) واقع شده و از چند قلاده کفتار راه راه که در این غار زیست می کنند، تصویربرداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: کفتار راه راه یکی از گونه های کفتارسانان است که در ایران زیست می کند. این حیوان بیشتر شب شکار هستند. معمولا به صورت گروهی و اجتماعی در این گونه غارها زندگی می کنند. دارای آرواره های بسیار قوی هستند که می توانند به راحتی سخت ترین استخوان ها را خرد و از آنجایی که سیستم هاضمه بسیار قوی دارند، هضم کند‌.

وی اظهار کرد: این نوع کفتارها بصورت مادرسالاری زندگی می کنند و تک همسری را ترجیح می دهند. نر و ماده این گونه در پرورش توله ها سهیم هستند. کفتار راه راه بیشتر گوشتخوار است. سری بزرگ و دستهایی بلند داردکه از پاهایش بلندتر است. ارتفاع بین 60 تا 80 سانتی متر و وزن آن به 45 کیلو نیز می رسد.

پورمردان ادامه داد: کفتار در رأس هرم غذایی است. این گونه در طبیعت از ارزش بالایی برخوردار است زیرا با جمع آوری و جابجا کردن لاشه های موجود در طبیعت و انتقال آنها به داخل لانۀ خویش و تغذیه از آن، امکان شیوع بیماری های مسری را به کمترین میزان خود کاهش می دهند‌.

وی تاکید کرد: کفتار نقش کلیدی در کنترل آلودگی و پاکسازی محیط زیست دارد . فقدان آن در طبیعت می تواند توازن و تعادل اکولوژیکی اکوسیستم را برهم زند .

وی افزود: رؤیت این گونه در هر منطقه ای می تواند نوید دهندۀ آیندۀ روشن برای تمامی گونه های جانوری موجود در آن منطقه و حتی اکوسیستم موجود در آنجا به شمار می رود، چراکه در واقع حضور این گونه معرف بهبود روابط طعمه و طعمه خواری در اکوسیستم و به تعبیری برقراری نسبی توازن اکولوژیک در منطقه است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟