نشست رسانه ای سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران + فیلم
حجم ویدیو: 26.74M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45

به گزارش رکنا، نشست رسانه ای سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز با حضور مهدی آذرپندار، مدیرعامل و دبیر جشنواره سی و نهم و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

آذرپندار در این نشست به موضوعات مهمی پرداخت و در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: فراخان بخش داخلی و بین المللی تقریبا همزمان منتشر شده است. در بخش فراخان سیاست های کلی انجمن را هم اعلام کردیم. بعدها در سند تحول پنج ساله انجمن هم روی موضوع توجه به بحث تنوع ازطریق فیلمسازی در ژانرها تاکید شده است.

اولویت در انتخاب فیلم های کوتاه

اولویت ما در انتخاب فیلم ها، فیلم هایی است که استاندارد باشد و در ژانرهای مختلف ساخته شده باشد. تلاش ما این بوده که بتوانیم با توجه به زمانی که داشتیم (تراکم تولید فیلم کوتاه در کشور ما معمولا از آغاز سال شمسی جدید است تا مرداد ماه) قبل از این تاریخ یعنی در اسفند ماه روی تولیدات شاید تاثیرگذار باشیم و یک سیاست تشویقی داشته باشیم. امسال سایت ما 28 فروردین ماه برای ارسال آثار باز شد و تا 5 مرداد ماه فعال بود. این تاریخ تغییر نکرد و خوشبختانه فیلمی خارج از زمان بندی مدون تا الان پذیرفه نشده و نخواهد شد.

تقاضای آذرپندار از اصحاب رسانه

بعد از اینکه سایت ما در تاریخ 5 مرداد برای ارسال آثار بسته شد خوشبختانه با افزایش آثار در حوزه های داخلی نسبت به دوره های گذشته مواجه بودیم. همزمان با فعالان تولید فیلم کوتاه که چراغ راه فیلم کوتاه را روشن می کردند انجمن ها هم فعال شده و به آنها پیوستند.

تعداد آثار ثبت شده در جشنواره فیلم کوتاه امسال

 1996 اثر ثبت شده در جشنواره امسال داشته ایم که در بخش داخلی هستند. در بخش داستانی 1364 اثر، در بخش مستندهای کوتاه 261 اثر، در حوزه تجربی 264 اثر و در حوزه پویانمایی 107 اثر خواهیم داشت.  221 اثر نسبت به سال گذشته افزایش ثبت نام داشته ایم که عدد قابل ملاحظه ای است و امید است که چراغ تولید در حوزه فیلم کوتاه دوباره روشن شود.

در دوره 38 یعنی در سال 1400 با 175 اثر ثبت شده در بخش فیلم کوتاه همراه بودیم که نشان می دهد امسال 221 اثر افزایش ثبت نام داشته ایم که عدد قابل ملاحظه ای است (البته بخشی از آن به دلیل فروکش کردن کرونا و ازسرگیری ساخت آثار است).

در دوره 37 جشنواره یعنی در سال 1399 ما با یک فروکش در آثار فیلم کوتاه مواجه بودیم که البته اوج اپیدمی کرونا همان زمان بوده است و روی آن تاثیر گذاشت.  در این دوره 1585 اثر ثبت شد.

جشنواره فیلم کوتاه

در دوره 36 شاهد 1648 اثر بوده ایم و در دوره 35 تعداد آثار مربوط به فیلم کوتاه 1557 اثر بود. در دوره 34 جشنواره فیلم کوتاه هم 1487اثر داشتیم که به ترتیب از پایین به بالا و در سال 1399 افزایش تعداد فیلم ها را داشته ایم.

حتما در این دوره با آثاری که کپی فیلم های موفق سال های گذشته در حوزه فیلم های کوتاه باشد یا کپی آثار الهام بخش رسانه های ایران هستند برخورد سختگیرانه تری خواهیم داشت. در حوزه داخلی هم با یک ترافیک آثار وحشتناک مواجه بودیم ولی کار بازبینی فیلم ها شروع شده است و برای ما دلپذیر بوده این ترافیک کاری.

5 استان اول در تولید فیلم کوتاه سال 1401

آذرپندار در ادامه صحبت هایش افزود: باید بگویم 30درصد شرکت کنندگان از استان تهران هستند که در دوره های قبل این عدد 32درصد بوده است. بیشترین استان های افزایش شرکت در جشنواره امسال فیلم کوتاه مربوط بوده است به استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان. اینها 5 استان اول ما هستند. با توجه به رصد نسبی که روی فیلم ها انجام شده است و تلاش کردیم تنوع داشته باشیم نوید می دهیم که فیلم های کوتاه بسیار متفاوتی را در ژانرهای گوناگون در جشنواره خواهیم داشت و فقط برای اینکه رنگین کمان مان را در گزارشات کامل کنیم فیلم های ضعیف را در جشنواره شرکت نمی دهیم که فقط در ژانر مربوط هم از آن اثر داشته باشیم. به طور قطع به یقین می گویم که ما در 5 ژانر نمایندگان قوی در جشنواره خواهیم داشت. پاشنه آشیل فیلم های کوتاه هر ساله در حوزه تنوع داشتیم که سعی کردیم رفع کنیم. مثلا قبلا 45 اثر در ژانر اجتماعی و هم سطح داشتیم.

امیدواریم در حوزه های کمدی، وحشت، فانتزی، ملودرام و رازآلود هم این مقوله را شما رصد و قضاوت کنید که این اتفاق افتاده یا خیر.

موضوعات ممنوع در ساخت فیلم کوتاه

باید بگویم همیشه در بخش فیلم های کوتاه حساسیت وجود داشته و هنوز هم دارد. برخی مضامین ممنوعه هستند که بعضا توسط آموزشگاه های سینمایی مشهور ما ساخته می شود مانند دگرباش ها، اقلیت های جنسیتی که نه می توانیم و نه می خواهیم در جشنواره با این مضامین رو به رو شویم. فارغ از اینکه چقدر زیبا فیلمی در این راستا ساخته شده باشد باید توافق صورت گیرد. معمولا با 10،15 فیلم درجه یک در بخش فیلم کوتاه و تعدادی فیلم همسطح مواجهیم. فیلم های حوزه ال جی بی تی همان گونه که گفتم در جشنواره جایگاهی ندارند.

علاوه بر این از هیات انتخاب خواستیم که با مقوله کودک کشی به طور سختگیرانه ای برخورد کند. مقوله کودک کشی و خشونت در عالم کودکان در فیلم ها به راحتی رخ می دهد و در همه جای دنیا پروتکل هایی در مقوله مرگ کودک در آثار تولیدی وجود دارد.

کدخبر: 817184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟