حضور متفاوت عوامل انیمیشن «ساعت جادویی» در نشست خبری / نمد یک نماد بود

به گزارش رکنا و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، در آخرین لحظات از چهارمین روز جشنواره فیلم فجر، نشست خبری انیمیشن ساعت جادویی به کارگردانی محمدعلی بصیری نیک برگزار شد که در این نشست محمدعلی بصیری نیک کارگردان، محمد مهدی نخعی راد تهیه کننده، سید مصطفی حسینی نویسنده و جمال یزدانی مشاور محتوایی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمدمهدی نخعی راد تهیه کننده این پویانمایی اظهار کرد: تقریباً ۵ سال پیش تحقیق را شروع کردیم و عکس‌های مستندی را از مشهد آن زمان تهیه کردیم، دو سال فیلمنامه و تحقیق و پژوهش و ۳ سال تولید آن زمان برد.

وی افزود: پویانمایی اگر بخواهد برد مالی داشته باشد، باید بتواند در بخش بین‌الملل هم نمایش داده شده و فروش جهانی داشته باشد.

این تهیه کننده درباره حضور با کلاه گفت: صنعت نمد سال‌هاست که ضعیف شده و استفاده نمی‌شود، خوب است که کودکان درباره هویت و گذشته خودمان اطلاعات داشته باشند.

نخعی راد درباره تعداد افرادی که در این پروژه حضور داشتند، گفت: بیش از صد نفر درگیر کار ما بودند و تیم دوبله ما نزدیک به بیست نفر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار سینمایی که تولید کردیم برای تأمین بخشی از هزینه مجبور به فعالیت برای برخی از کشورها بودیم. برای نگه داشتن هنرمندان باید بتوانیم نرخ‌های خود را نزدیک به نرخ‌های جهانی کنیم.

این تهیه کننده درباره بحث تبلیغاتی گفت: بحث تبلیغات دارد انجام می‌شود و در روزهای آینده با قدرت بیشتری هم پیش خواهد رفت.

وی عنوان کرد: در این پروژه حمایتی از ما صورت نگرفت و خیلی از ارگان‌ها و مسئولان برخلاف صحبت‌های خود از ما حمایت نکردند.

محمدعلی بصیری نیک کارگردان این پویانمایی اظهار کرد پروسه تولید انیمیشن زمان و هزینه بالایی دارد. نیروی متخصص هم به ندرت پیدا می‌شوند و بیشتر ترجیح داده‌اند که با کشورهای خارجی همکاری کنند.

وی افزود: نگه داشتن نیروی انیمیشن کار بسیار سختی است زیرا نمی‌توان هنرمندان را محدود کرد. برخی از هنرمندان هم دوست ندارند با محتواهایی کار کنند. در این کار مجبور به آموزش دادن برخی از افراد مستعد بوده و در این زمینه تا حدودی هم موفق بودیم.

سید مصطفی حسینی نویسنده با تاکید بر اینکه اتفاقی که برای داستان افتاد و به سراغ نمد رفتیم یک نماد بود، اظهار کرد: می‌خواستیم به حادثه ضدفرهنگی و هویتی در زمان رضاشاه را نشان دهیم؛ داستان تراژیک بود و اینکه بتوانیم این قصه را برای کودکان بگوییم چالش بزرگی بود. تلاش خود را کردیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را برای مخاطب و کودکان به نمایش در بیاوریم.

وی ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم حادثه تاریخی را تعریف کنیم ابتدایی‌ترین راه این است که شخصیت به گذشته سفر کند اما باید این اتفاق را به صورت معنادار و درست مطرح کرد.

جمال یزدانی مشاور محتوایی این پروژه گفت: این کار ایده اصلی‌اش از یک واقعه واقعی برداشته شده و نوعی کار اقتباسی است. کاراکتر عبدالرضا مستخرج از مجموعه پژوهش‌های راویان زنده گذشته بود. انقدر جامعه ایرانی در دل تاریخ خود حاوی بسیاری از قهرمان‌ها و حماسه‌های عینی برای پرداخت دراماتیک است که می‌توان از دل این‌ها کارهایی در سطح جهانی تولید کرد.

وی افزود: بسیاری از این وقایع جزئیات جدی ندارند و مدت‌ها سانسور شده‌اند.

یزدانی درباره استفاده نکردن از لهجه مشهدی گفت: این کار را امتحان کردیم ولی مشکلی که داشتیم این بود که دوبلوری که بتواند این کار را انجام بدهد را پیدا نکردیم و بازخوردهایی که گرفتیم این بود که با گویش بدون لهجه آن را پیش ببریم.

حسینی درباره ضعف در فیلمنامه این اثر گفت: مشکل فیلمنامه مشکل سینمای ایران است. نقاط ضعف و قوت در اثر کار زیاد مشخص خواهد شد. بیان این نکته ضروری است که انیمیشن بلند مخاطب اولیه‌اش کودک و نوجوان نیست و آدم بالغ هم باید بتواند آن را جدی بگیرد.

یزدانی مشاور محتوایی این اثر در بخش دیگر این نشست مطرح کرد: روایت یک واقعه تاریخی که روایت یک حماسه و قهرمانان مرز و بوم است، به خصوص با این زاویه دید که در این انیمیشن دیده می‌شود و مؤثر بودن کودک را در تاریخ مطرح می‌کند، مجموع این‌ها بحث‌های جدی است که باید گفته شود.

حسینی نویسنده این اثر گفت: مخاطب فیلم انیمیشن، خانواده است و قرار نیست عین نود دقیقه‌اش با کودک ارتباط بگیرد.

منبع: ایمنا

وبگردی