معرفی فیلم باغ کیانوش؛ روایتی جنگی برای مخاطبان نوجوان

به گزارش رکنا، فیلم باغ کیانوش یکی از جدیدترین ساخته‌های رضا کشاورز حداد است که در جشنواره فجر 1402 نمایش داده خواهد شد. این فیلم که بازیگران سرشناسی چون شهرام حقیقت دوست و عباس جمشیدی‌فر از ستارگان آن هستند؛ روایتی نوستالژیک و دهه شصتی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با داستان و عوامل این فیلم آشنا کنیم.

نگاهی کوتاه به داستان فیلم «باغ کیانوش»

فیلم «باغ کیانوش» برگرفته از کتابی به همین نام است که توسط علی اصغر عزتی پاک نوشته شده و مخاطب آن گروه سنی نوجوان است. این کتاب توسط کانون پرورش فکری به چاپ رسیده‌ است. داستان این فیلم در زمان جنگ هشت ساله ایران و یکی از روستاهای اطراف شهر همدان اتفاق می‌افتد.

داستان فیلم از این قرار است که جشن عروسی پسر کیانوش نزدیک است و عباس و حمزه تصمیم می‌گیرند که در روز عروسی به باغ کیانوش رفته و دزدی کنند غافل از اینکه دقیقا در همان زمان یک هواپیمای بمب افکن در نزدیکی باغ سقوط می‌کند. پس از سقوط این هواپیما، خلبان عراقی آن به باغ کیانوش می‌آید و این باعث ماجراهای جذابی خواهد شد.

عوامل فیلم «باغ کیانوش»

    تهیه کننده: تهیه کننده این فیلم محمدجواد موحد است که مدیر عامل باشگاه فیلم سوره و تهیه کننده آثار محبوبی مانند «مامور»، «تاول»، «حاج خانوم»، «آب هرگز نمیمیرد»، «اژدها لازم می‌شود» و بسیاری از آثار سینمایی زیبای دیگر است.

    نویسنده و کارگردان: نویسندگی و کارگردانی این کار هر دو بر عهده رضا کشاورز حداد بوده است. مشاور کارگردان حسین دارابی و مشاور نویسنده  احسان سقفی هستند.

    موسیقی: تنظیمات موسیقی فیلم «باغ کیانوش» برعهده بامداد افشار بوده است که در سی و هشتمین دوره از جشنواره فجر موفق شد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای فیلم «پوست» از آنِ خود کند. او در فیلم‌ها و سریال‌های شناخته شده زیادی مانند «پوست شیر»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «یاغی» و «قورباغه» تاثیر مهمی با موسیقی خود گذاشته است.

    بازیگران: فیلم «باغ کیانوش» برای این که بیشتر باب دل مخاطبان نوجوان خود باشد؛ از بازیگران نوجوانی که برخی از آنها اولین بار است که روی پرده سینما می‌روند استفاده کرده است. برخی از بازیگران اصلی این فیلم عبارتند از: علیرضا آرا، شهرام حقیقت دوست که ما او را از سریال محبوب «خط قرمز» می‌شناسیم و به تازگی در سریال جذاب «مرداب» از شبکه نمایش خانگی خوش می‌درخشد، مجید پتکی و عباس جمشیدی فر که به عنوان یک طنز پرداز حرفه‌ای در «پیامک از دیار باقی»، «بچه مهندس» و بسیاری از آثار محبوب دیگر ایفای نقش کرده‌است.

درباره رضا کشاورز حداد

فیلم « باغ کیانوش» اولین فیلم سینمایی رضا کشاورز حداد است که اولین حضور او در جشنواره فجر نیز محسوب می‌شود. این کارگردان جوان که متولد سال 1374 در شهر کرج است؛ دیپلم الهیات و کارشناسی ادبیات نمایشی دارد. وی در سال 93 مطالعات سینمایی خود را آغاز کرد و یک سال بعد (یعنی در سال 94) با باشگاه فیلم سوره آشنا شد که رنگ دیگری به فعالیت‌هایش داد.

رضا کشاورز حداد اولین فیلم کوتاه خود به نام «انتخاب» را در سال 97 ساخت و در سال 98 ارائه داد. وی بیشتر آثارش را به ژانر کودک و نوجوان اختصاص داده‌است. سال 99 برای این کارگردان سال پرباری بود که توانست تیزر فرهنگی«مهربان»،«مدادرنگی» و «هیئت همراه» را به علاوه فیلم کوتاه «جوشکار» بسازد. یک سال بعد، یعنی در سال 1400 او فیلم کوتاه «خیلی محرمانه» و سریال «تازه وارد قصه امیرعلی» را به کارنامه خود اضافه کرد.

نظرات رضا کشاورز حداد در مورد فیلم کودک و نوجوان

این کارگردان در مورد علاقه خاص خود به ژانر کودک و نوجوان می‌گوید: « به نظر من صداقت و راستگویی خاصی که در دنیای کودکان است را هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد. زبان کودکان و نوجوانان ، زبان تخیل و قصه است که سینما چیزی نیست به جز همین دو عنصر تخیل و قصه. فیلم‌های دنیای امروز، باید ریتم خاصی داشته باشند که بتوانند مخاطب را ترغیب به تماشا کنند.»

رضا کشاورز حداد در ادامه افزود:« باعث افتخار من است که برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازم. سینمای کودک و نوجوان در کشور ما، متاسفانه مظلوم واقع شده و توجه کافی به آن نشده‌است. هرچند کشور در حوزه انیمیشن در حال رشد است؛ اما چنین پیشرفتی در حوزه فیلم کودک متاسفانه دیده نمی‌شود. باید به تولیدات این حوزه توجه بیشتری شود؛ زیرا آینده در دست این نسل است.»

منبع: مایکت مگ

کدخبر: 970242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی مهبد طباطبایی
آیا این خبر مفید بود؟