37 درصد جمعیت تهران روی بافت ناپایدار زندگی می کنند / 24 درصد مساحت پایتخت در برابر زلزله ناپایدار است + فیلم
حجم ویدیو: 80.65M | مدت زمان ویدیو: 00:03:32

به گزارش رکنا، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده تا پایان خرداد ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق نفر آباد برای اجرای ۱۵ پروژه خدمات زیرساختی و تحرک به توسعه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد فضای سبز، مدارس، مراکز ورزشی و چند الگوی تک پلاک در نفرآباد اجرایی می‌شود.

صارمی با اشاره به طرح‌های تفصیلی، افزود: برخی از مناطق در جنوب شهر تهران در طرح تفصیلی پیش نرفته بودند اما عرض خیابان شوش ۲۰ متر کاهش یافت همچنین عرض خیابان کرمان نیز تغییر پیدا کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به باغ راه حضرت فاطمه گفت: اقدامات لازم در این راستا انجام شده است و پیش می‌رود.

صارمی درباره مشوق‌های طرح تفصیلی مسکن، افزود: در این راستا قادر خواهیم بود که ۵۰۰۰ پروانه را صادر کنیم.

وی گفت: همچنین خوشه‌های لازم در راستای ایجاد مراکز دانش بنیان در دستور کار است و وام ۶۰۰ میلیونی پیرامون حرم حضرت شاه عبدالعظیم اعطا می‌شود و وامی ۴۵۰ میلیون تومانی از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: البته اگر با سیستم‌های تمام صنعتی در بافت مسکونی کار شود این وام به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

صارمی با بیان اینکه نگاه به بافت مسکونی عمیق بوده است، افزود: ما در گذشته در بافت‌های فرسوده تنها به سمت نو سازی رفته بودیم اما اکنون به سمت بهسازی و بازآفرینی نیز حرکت کرده‌ایم.

وی گفت: ایران در بین پر خطر ترین کشورهای جهان از لحاظ زلزله قرار دارد اما بعد از زلزله بم به دلیل الزاماتی که در نظام مهندسی شکل گرفت سازه‌ها با کیفیت تر ساخته شده اند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در گسل ری تهدید جدی برای تهران وجود دارد زیرا بسیاری از بخش بافت فرسوده در این گسل وجود دارد.

صارمی افزود: ۲۴ درصد از شهر تهران در ناپایداری زلزله وجود دارد و بر همین اساس یک چهارم شهر تهران نیازمند بازسازی، بهسازی و مناسب سازی هستند همچنین ۳۷ درصد جمعیت شهر تهران در همین بافت زندگی می‌کنند.

وی گفت: ۸۵ درصد بافت فرسوده تهران در جنوب شهر تهران قرار دارد و این به معنای آن است که ما باید بسته تشویقی را در نظر بگیریم تا نوسازی این بافت تحرک بیشتری داشته باشد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به توسعه نامتوازن و دو قطبی که در تهران شکل گرفته است، افزود: برای ما پذیرفتنی نیست که در میان شمال و جنوب پایتخت توسعه نامتوازن وجود داشته باشد در جنوب شهر تهران و در حوزه فراغتی ۱۴ هکتار کمبود داریم همچنین ۱۳۶ هکتار فضای سبز در مناطق جنوب شهر تهران کمبود وجود دارد.

صارمی گفت: برای نوسازی هر یک هکتار بافت فرسوده به ۱۳۶ میلیارد تومان احتیاج است و ۷۵ میلیارد تومان برای نوسازی مسکن توسط مردم و بانک‌ها و ۶۱ میلیارد تومان برای تأمین خدمات و بهبود کیفیت محیطی توسط بخش عمومی باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز ما برای نوسازی سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده تهران ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه دستگاه‌های متولی نوسازی بافت فرسوده باید به میدان بیایند، گفت: دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی موضوعات را جدی نمی‌گیرند و اگر اتفاقی که در متروپل آبادان رخ داد در تهران بیفتد دیگر فایده‌ای ندارد امروز فرصت پیشگیری وجود دارد و دستگاه‌های مسئول باید کمک کنند.

صارمی افزود: تراکم جمعیت در بافت فرسوده بسیار زیادتر است تدوین برنامه‌های توسعه محلی و توسعه زیرساخت‌های محل‌هایی که در بافت وجود دارند منجر به حل بسیاری از مشکلات می‌شود.

وی با اشاره به راهبردهای نوسازی شهر تهران گفت: در ۴ محور محله محوری، بازآفرینی زمین‌های ناکارآمد، تأمین مسکن استطاعت پذیر و مدیریت همکارانه اقدامات خود را پیش می بریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: در حوزه محله محوری بیش از ۱۹۵ هزار پلاک فرسوده نوسازی شدند و انتقال حق توسعه کالبدی تدوین شده است.

صارمی گفت: سال گذشته ۱۳۸۴ پروانه در بافت مسکونی اعطا شد که این نقطه ضعف ما است اما باید کاری کنیم تا صدور پروانه‌ها افزایش یابد.

کدخبر: 789122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟