احتمال تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک تهران برای ۱۴۰۱

به گزارش رکنا، در نظرسنجی که از سوی شهرداری تهران انجام شده باز هم مردم تهران حل مسئله ترافیک و در پی آن آلودگی هوا را دو دغدغه و مطالبه خود از مدیریت شهری اعلام کردند، دغدغه‌ای که حل آن تنها به دست مدیران شهری نیست؛ اما همه از آنها می خواهند که کاری برای ترافیک کنند.

ترافیک تهران این روزها دیگر مخصوص یک ساعت خاص در هنگام پیک صبح و عصر نیست؛ بلکه در هر ساعت از روز می‌توان این پدیده را حس کرد. در این میان همواره اجرای طرح ترافیک به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با ترافیک استفاده می شد؛ اما با شیوع کرونا و اجرای نیمه تعطیلی طرح ترافیک، شهروندان برای در امان ماندن از این ویروس منحوس در حمل ونقل عمومی به سمت خودروهای شخصی شان متمایل شدند که نتیجه آن تشدید ترافیک در پایتخت شد و نشان داد طرح ترافیک فعلی کارآیی لازم را ندارد و به همین دلیل رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به عدم کارآیی طرح ترافیک فعلی بر لزوم بازنگری این طرح برای بهبود وضعیت ترافیک تأکید می‌کند.

جعفر تشکری هاشمی با اعلام شرایط تغییر در طرح ترافیک می‌گوید: دقت داشته باشید که برای تعیین محدوده طرح ترافیک، ورود خودروهای مجاز، نوع خودروها و تعداد ورود بایستی در شورای ترافیک تهران تصمیم گیری شود. اما در شورای شهر ساختار و مدل مدیریت محدوده طرح ترافیک بررسی می شود که البته در این زمینه دیدگاه همه اعضای شورای شهر احصا و به شورای ترافیک تهران انتقال داده می شود.

شورای شهر تهران به دنبال تغییر در مدل اجرای طرح ترافیک

وی با بیان این که ما به دنبال آن هستیم که مدل اجرای طرح تغییر کند، ادامه می دهد: مدل اجرای طرح باید مبتنی بر هوشمند سازی، تقویت عدالت محوری و همین طور با توجه به موضوعات زیست محیطی باشد که ما در شورای شهر به این مسائل توجه می کنیم. اما در مورد محدوده ، ساعت اجرای طرح، تعداد و نوع خودرو باید شورای ترافیک تصمیم گیری کند.

در طرح ترافیک فعلی به طور محسوسی موضوعات زیست محیطی کم رنگ و کم اثر شده

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال تغییر در شیوه اجرای طرح هستید؟ می‌افزاید: شاهد بی نظمی در محدوده طرح ترافیک هستیم و ورودهای غیر مجاز افزایش یافته و همان طور که می بینید موضوع آلودگی هوا در این طرح یا دیده نشده و یا کم اثر بوده است و از جمله مسائلی که ما را وادار به تغییر در نحوه مدیریت محدوده طرح ترافیک می کند؛ اینگونه مسائل است به گونه‌ای که به یاد دارید ما طرحی به نام "ال ای زد" یا محدوده هوای پاک داشتیم که قرار بود در چارچوب طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد به موضوع خودروهای آلوده کننده هوا توجه کند و در آن طرح مسائل زیست محیطی مد نظر قرار داشت؛ اما متاسفانه در طرح ترافیک فعلی به طور محسوسی موضوعات زیست محیطی کم رنگ و کم اثر شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در بازنگری طرح ترافیک به دنبال مدل جدید هستید یا رفع نواقص مدلهای قبلی؟ می‌گوید: هر چیزی که موجب بهبود اوضاع شود ما از آن استقبال می‌کنیم؛ ولی در طرح مدیریت محدوده ترافیک به مسائل زیست محیطی، روانی ترافیک و هوشمندتر شدن مدیریت محدوده توجه می‌کنیم.

وی می افزاید: ما به دنبال آن نیستیم که بگوییم یک طرح قبلا داشتیم و باید به آن برگردیم. یا الزاما همه آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد را تغییر دهیم. بلکه در این نگاه ما به دنبال آن هستیم که انضباط بیشتری در معابر شهر حاکم شود و این از الزامات بازنگری طرح ترافیک است.

عضو شورای شهر تهران در مورد این که چه زمانی طرح ترافیک جدید اجرایی می شود؟ می‌گوید: طبق رویه گذشته شهرداری تهران باید لایحه پیشنهادی خود را قبل از پایان سال به شورا بیاورد و اگر طرحی که می آورند نقطه نظرات شورا نیز در آن لحاظ شده باشد حتما از آن حمایت می کنیم اما اگر نقطه نظرات ما در آن نباشد طبیعی است که اصلاحات لازم را در شورای شهر انجام می دهیم تا وضعیت ترافیک تهران بهبود یابد.

تشکری هاشمی در مورد نحوه قیمت گذاری نیز ادامه می دهد: نگاهمان در قیمت گذاری طرح ترافیک این گونه است که جذابیتی برای ورود افراد به محدوده ایجاد نکند و کسانی که عارضه‌ای را به شهر تحمیل می‌کنند بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کنند. اما در نرخ گذاری حتما به عدالت اجتماعی توجه می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد درآمدهای حاصله از طرح ترافیک نیز می‌افزاید: ملاحظات برنامه‌ای در شورای شهر داریم که همه درآمد حاصل از طرح ترافیک صرف نوسازی ناوگان شود؛ اما در نرخ گذاری حتما به عدالت اجتماعی توجه خواهیم کرد.

کدخبر: 759638 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟