امانی: اعضای شورای قبلی به دنبال سهم خواهی بودند / ۷۰ تا ۱۰۰ محله محروم در تهران وجود دارد + فیلم
حجم ویدیو: 24.57M | مدت زمان ویدیو: 00:03:21

دهمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران در حال برگزاری است. ریاست این جلسه شورای شهر تهران را پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران برعهده دارد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این جلسه شورای شهر تهران غایب است. نرجس سلیمانی نیز از دیگر غایبان این جلسه شورای شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که امروز هم به بیان تذکر و ارائه نطق خود پرداخت، در دهمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران گفت: تفکر اعضای شورای شهر که هم تفکر با دولت قبل بودند کاری را جلو نبرد و هر یک به دنبال سهم خواهی خود بودند.

وی افزود: توجه اعضا را به شورای شهر چهارم جلب می کنم. من در شورای چهارم پاسخگوی همه سوالات و تذکرات بودم اما در شورای پنجم شاهد چنین چیزی نبودیم.

امانی تاکید کرد: نباید تک لیست بودن ما را دچار توهم کند. مردم نمایندگان خود را انتخاب می کنند تا از قانونی بودن اموال خویش احساس اطمینان کنند و این از وظایف شورای شهر است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: چطور می شود ۲۱ نفر اعضای شورای شهر بر سازمان عریض و طویلی مثل شهرداری تهران نظارت کنند؟ اینجاست که ضرورت مشارکت مردم و شورایاری ها مشخص می شود

امانی تصریح کرد: ۷۰ تا ۱۰۰ محله محروم در مناطق شهر تهران وجود دارد که باید در شورای شهر تهران به آنها بررسی و رسیدگی شود.

وی افزود: دو پیوست عدالت و محیط زیست باید در برنامه های شورا و شهرداری تهران لحاظ شود. مردم تهران صرفاً هزینه زندگی در تهران را می پردازند

عضو شورای شهر تهران گفت: روابط مدیریت شهری با دولت گره می‌خورد، اما در دوره های قبل تهران را به دایه ای به نام شورای شهر سپرده اند.

امانی اظهار داشت: اختلاف نظر و داشتن نگرش های مختلف طبیعت هر جمع انسانی است، با این حال پیشنهاد می کنم تا کمیته ای تشکیل شود و برنامه های شورا را کنترل کند.

متن کامل نطق ناصر امانی در جلسه دهم شورای شهر تهران به شرح زیر است:

ناصر امانی، عضو شورای ششم شهر تهران نطق خود را با سخنانی از حضرت امیر آغاز کرد و گفت: قبل از آغاز سخن و تعارفات معمول در نطق‌ها و سخنرانی‌ها می‌خواهم اولین نطق خود در شورای اسلامی دوره ششم شهر تهران را با فرمایشات مظهر عدالت و کرامت و جوانمردی تاریخ بشریت مولای متقیان علی (ع) آغاز نمایم:

در عهدنامه‌ مالک اشتر که به حق باید آن‌ را مرام‌نامه‌ی حکم‌رانی الهی و ولایی نامید خطاب به استاندار آینده بزرگترین ایالت آن‌روز حکومت‌اش می‌فرماید:

پس ای مالک بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم که پیش از تو حکومت‌های عادل یا ستمگری بر آن حکم راندند و مردم در کارهای تو چنان می‌نگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود می‌نگری و درباره تو چنان می‌نگرند که تو درباره کارهای حاکمان قبل از خود می‌نگری، و درباره تو آن می‌گویند که تو نسبت به زمامداران گذشته می‌گویی .

و در ادامه در فراز هفتم می‌فرماید: خدا را خدا را در خصوص طبقات پایین و محروم جامعه، که هیچ چاره‌ای ندارند و عبارتند از زمین‌گیران، نیازمندان، گرفتاران و دردمندان، پس بخاطر خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این طبقه معین فرموده است، بخشی از بیت المال و بخشی از درآمد زمین‌های غنیمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پایین‌تر اختصاص بده، زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیک‌ترین آنها سهمی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می‌باشی.

مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد که هرگز انجام کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک مسئولیت‌های کوچک‌تر نخواهد بود. همواره در فکر مشکلات آنان باش و از آنان روی مگردان بویژه امور کسانی از آنان را بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمی‌آیند و دیگران آن را کوچک می‌شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند .

یاد و خاطره امام راحل عظیم‌الشان بنیان گذار نظام ج .ا.ا و شهدای سرافراز انقلاب و دفاع مقدس و حرم اهل بیت و مدافعین سلامت را گرامی می‌داریم و به پیشگاه بلند مرتبه‌شان سر تعظیم فرود می‌آوریم .

امانی در ادامه گفت: داغ شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی هرگز در دل و روان ما سرد نخواهد شد و قاتلان  ناجوانمرد و تروریست او و همراهان‌اش را هرگز نخواهیم بخشید و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون.

مردم سالاری دینی و حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود، یکی از دستاوردهای ارزشمند و جاودانه انقلاب اسلامی و نظام ج.ا.ا است که در مقیاس محلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از مظاهر این دستاورد تلقی می‌گردد.

از مردم شریف و بزرگوار تهران که در 28 خرداد امسال با حضور پای صندوق‌های رای به جمع ما اعتماد کردند و با شعار " دوباره خدمت، تهران سربلند" دوره جدیدی از مدیریت شهری را به امید خدمت‌گذاری و آغازی نو با تکیه بر بازخوانی گذشته رقم زدند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم.

ما نماینده همه مردم تهران هستیم از نزدیک‌ترین آنها به ما تا دورترین‌شان یعنی حاشیه‌نشینان، آسیب‌دیدگان و توان‌یابان در مرکز و جنوب شهر چه آنان که رای داده چه آنان که رای نداده‌اند، همه ساکنین این شهر از جنوب تا شمال و شرق تا غرب آن از حق مساوی برخوردارند و ما نماینده و وکیل آنان هستیم، موظفیم به آنان پاسخ دهیم و چتر بی‌تبعیض خدمات مدیریت شهری را بر سر آنان بگسترانیم. شورای ششم در مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز کار خود را آغاز کرده و با چالش‌ها و مشکلات فراوان به ارث رسیده‌ بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

امانی در نطق خود به مشکلات شهر تهران در حوزه‌های مختلف اعم از مالی و غیر اشاره مبسوطی داشت. او گفت:

الف: در حوزه‌ مالی و اقتصادی عدم توازن بین بدهی‌ها و مطالبات شهرداری، تامین منابع مورد نیاز اداره‌ شهر و تکمیل طرح‌های نیمه تمام را با مشکل مواجه کرده و در حالی که بدهی‌های شهرداری مدعیان زیادی دارد  و برای وصول مطالبات مدیریت شهری ساز و کار تعریف شده و ضمانت‌ داری وجود ندارد.

اعداد و ارقام بدهی‌ها و مطالبات هم طی 4 سال گذشته مرتب دچار نوسان و دستخوش تغییر بوده است، این موضوع مهم‌ترین چالش پیش روی مدیریت شهری جدید است زیرا از یک سو حمایت دولت و پرداخت بدهی‌های انباشته به شهرداری چشم انداز روشنی ندارد و از سوی دیگر اخذ تسهیلات و اوراق مشارکت با توجه به تجارب گذشته با موانع زیادی مواجه است. جلب سرمایه‌گذاری داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه موفقی نبوده و سرنوشت سازمان سرمایه‌گذاری و پروژه‌های زیادی که به علت اختلاف و مسایل حقوقی و نظارتی بلاتکلیف رها شده‌اند، گواه این مدعاست .

-    افزایش عوارض یا مالیات‌های محلی ضمن نداشتن ضمانت اجراء و در شرایط معیشتی و اقتصادی فعلی مردم مورد قبول این دوره مدیریت شهری نخواهد بود.

در موضوع نیروی انسانی که سرمایه اجتماعی شهر و شهرداری محسوب می‌شود، متاسفانه یأس و ناامیدی و نارضایتی از عملکرد دوره‌ی قبل درون سازمان را آشفته و بهم ریخته است که در ادامه به آن اشاره جزیی‌تری خواهم کرد .

امانی تاکید کرد که؛ این یأس و ناامیدی در سطح شهر و شهروندان هم مشاهده می‌شود؛ شهروندانی که با وعده‌های بزرگ و امید به یکپارچگی مدیریت شهری، دولت و مجلس و حل مشکلات اساسی شهر به شورای پنجم اعتماد کردند، در عمل خواسته‌هایشان را محقق ندیدند و نتیجه‌ آن را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات تهران شاهد بودیم.

سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران در بحرانی‌ترین شرایط حیات خود قرار دارد و عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی و مترو رو به پایان است و طی چهار سال گذشته جز تعداد معدودی دستگاه اتوبوس، هیچ کمکی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی انجام نشده بلکه تعداد اتوبوس‌ها و قطارهای مترو به صورت مستمر رو به کاهش و نقصان داشته، این در حالی است که ما در آستانه‌ی مهرماه و شروع احتمالی سال تحصیلی جدید و افزایش فوق العاده‌ی تقاضای سفر دورن شهری مواجه خواهیم بود.

او به  وظایف تمام نهادهای ذی ربط برای اداره بهتر شهر و خدمت به مردم اشاره کرد.

- به نظر می رسد باید مجموعه نظام به ویژه قوه‌ی مجریه و مقننه، خصوصا نمایندگان محترم مردم تهران و بویژه ریاست محترم مجلس از جایگاه نمایندگی مردم تهران و هم ریاست قوه‌ مقننه و با توجه به تجربه  موفق و 12 ساله در اداره و توسعه تاریخی شهر تهران در این چالش به کمک مدیریت شهری بشتابند.

- نوسازی بافت فرسوده‌ بیش از 4500 هکتاری تهران با سیاست‌های تشویقی که به مالکان املاک ریزدانه‌ی این بافت‌ها انگیزه‌ نوسازی می‌داد یکی از خواسته های مهم و جدی ساکنین محروم این مناطق است.

- ناپایداری و نا ایمن بودن شهر تهران و تاب‌آور نبودن در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی همچنان یکی از چالش‌های بزرگ شهر است، حادثه‌ی کلینیک سینا  مهر در منطقه یک در دوره مدیریت شهری سابق نشان داد که ناایمنی مخصوص یک دوره  مدیریت شهری و ساختمان پلاسکو نیست و تفاوتی ندارد که چه تفکر سیاسی شهر را اداره می کند، اگر ساختمان ها ایمن سازی نشوند، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود و اگر تجهیزات و نیروی انسانی مهار و کنترل حوادث به موقع نباشد، علاج واقعه بعد از وقوع مصداق خواهد یافت.

این عضو شورای ششم در ادامه اعلام کرد که؛ علاوه بر شهر، شهرداری تهران نیز با چالش‌هایی مواجه است و تعدادی از آن‌ها برشمرد.

1.  نارضایتی کارکنان از مدیریت قبلی و شکاف و فاصله بین کارکنان و مدیران ارشد .

2. انتصابات سیاسی بدون توجه به سابقه افراد به ویژه ورود برخی مدیران از بیرون سازمان شهرداری که متاسفانه عملکرد آنان نقش اساسی در نارضایتی کارکنان به جا گذاشته است .

3. کاهش کمک های معشیتی و رفاهی به کارکنان و حتی پیش بینی منبع درآمد برای شهرداری از محل افزایش فرانشیز بیمه درمانی کارکنان و بازنشستگان.

4. تعطیلی ستاد ساماندهی تعاونی های مسکن و عدم استفاده از ظرفیت های قانونی برای خانه‌دار کردن پرسنل و حل مشکل مسکن آنان.

5. بی اعتبار نمودن دفترچه درمانی کارکنان و لغو قرارداد با بسیاری از مراکز پزشکی و درمانی.

6.  تضعیف سازمان بازنشستگی شهرداری و قطع کمک های معیشتی و سبد های حمایتی آنان

7.  ادغام و انحلال معاونت های منابع انسانی ، برنامه ریزی و توسعه شهری بدون توجه به تبعات اجتماعی وروانی آن برای کارکنان و مدیران این دو مجموعه و انحلال اداره کل ایثارگران که نقش اساسی در رسیدگی به مشکلات این قشر عزیز و گرامی چه در شهرداری و چه در شهر تهران داشت.

8. عزل و کنار زدن و خانه نشین کردن تعداد زیادی کارکنان و مدیران به بهانه اصولگرا بودن و عدم رعایت شان اجتماعی و حتی قطع حق و حقوق و مزایای آنان.

او به تجربه ناموفق یکدستی در تفکر بدون در نظر گرفتن مصالح مردم اشاره کرده و گفت: در چنین شرایطی که شورای ششم وارد عرصه  خدمت گردیده است باید با بررسی عملکرد شورا و مدیریت شهری پنجم اجازه ندهیم آن تجربه ناموفق و تلخ برای ما تکرار شود زیرا یکدست و همفکر بودن شورای پنجم در درون خود از یک طرف و توهم حمایت از طرف دولتی که همکفر و هم لیست شورای قبلی بود، از طرف دیگر نه تنها کمکی به حل مشکلات  تهران نکرد که پس از مدتی شورا تبدیل به شرکت سهامی گروه های سیاسی تشکیل دهنده آن شد و هر یک از آنها به دنبال سهم خواهی و تقسیم مناصب و موقعیت های مدیریت شهری برای گروه خود بودند و یکی از وظایف اصلی شورا شهر که نظارت بر عملکرد شهرداری است را به فراموشی سپردند و در طی چهار سال و انتخاب چهار شهردار و سرپرست حتی یک سوال جدی هم از شهرداران خود در جهت منافع مردم و انجام وظیفه  نمایندگی طرح نکردند، ما نباید در دام این توهم بیفتیم و این تجربه تلخ را تکرار کنیم، توجه نمایندگان محترم را به تجربه شورای چهارم جلب می‌کنم که حقیر به عنوان معاون شهردار تهران در تمامی جلسات شورا در مقام پاسخ‌گویی و توضیح به سئوالات و تذکرات برخی از اعضای آن شورا بودم در حالی که در دوره‌ی پنجم هیچگاه شهرداری به چالش کشیده نشد.

امانی بازهم از رهنمودهای رهبر انقلاب برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهر بهره‌ برد و گفت:

-     مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم فرموده اند: برای برداشتن های گام های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت، اگر از این راهبرد غفلت شود ، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدید های ناشناخته قرار خواهد گرفت.

-     من اطمینان دارم که شورای ششم با دیدن این تجربه غره نخواهد شد و یکدستی و تک لیست بودن، ما را دچار توهم حمایت همه جانبه  دولت و قوای هم سو و هم فکر نخواهد کرد تا وظیفه‌ی اصلی مان که نظارت بر مدیریت شهری است به فرمواشی سپرده شود.

-    قانون به این دلیل نظارت بر عملکرد شهرداری را به شورا سپرده است که این سازمان با پول و از جیب مردم درآمد خود را کسب  و سپس اداره می‌شود و مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند تا بر نحوه هزینه کرد اموال و دارایی های خویش و اطمینان از درست و قانونی بودن آن نظارت کنند و دقیقا در همین راستا تصویب بودجه شهرداری و تفریغ بودجه و حسابرسی را هم قانون بر عهده‌ی شورای شهر نهاده است. (نهاد ناظر مالی)

او تاکید کرد که؛ فلسفه  نظارت شورا ، حسابرسی و حساب کشی از سازمانی است که مبتنی بر حق الناس است و حق الناس خط قرمزی است که حتی خداوند متعال هم که از حق خویش بر بندگان خود میگذرد از آن تحت هیچ شرایطی چشم پوشی نمیکند چگونه ممکن است که 21 نفر عضو شورای شهر تهران  بر عملکرد سازمانی عریض و طویل مثل شهرداری با بیش از 60 هزار نفر نیروی انسانی و بیش از 60 هزار میلیارد تومان گردش مالی ، 22 منطقه ، 123 ناحیه و 50 شرکت و سازمان با قوانین متعدد و اساس نامه و آیین نامه های متعدد و متفاوت، نظارت کند ؟

به همین دلیل است که برخی صاحب نظران تعداد نفرات لازم برای عضویت شورای شهر تهران را 50 نفر و یا حتی بیش از 100 نفر پیشنهاد می کنند و تصور می کنند با افزایش تعداد اعضای شورا امکان نظارت گسترده تر و دقیق تر فراهم خواهد شد . اینجاست که ضرورت مشارکت مردم و فلسفه  تشکیل نهاد شورایاری و سایر سازه‌های اجتماعی در طول پنج دوره گذشته مدیریت شهری در تهران خود را نمایان می سازد ، نهادی که طی دوره های سوم و چهارم شورای شهر حیاتی دوباره یافتند و با مصوبات و آیین نامه های تدوین شده توسط شورا و شهرداری و برگزاری چند مرحله انتخابات محله ای تبدیل به بازوان نظارتی شورای شهر گردیدند و کمک شایانی به شورا و شهرداری در انجام وظایف آنها کردند .

اما متاسفانه در دوره  پنجم شورای شهر این نهاد مردمی رو به افول نهاد و به علت عدم حمایت جدی و عدم رایزنی و هماهنگی با سایر مراجع کشور ، حکم ابطال مصوبه  شورای شهر که برگزاری انتخابات محلی و تشکیل این نهاد را رسمیتی محلی داده بود صادر شد و گرد یأس وناامیدی بر معتمدین محلات و منتخبین مردم پاشیده شد و سازه  اجتماعی مردمی که البته علاوه بر محسنات و ضعف ها ، چالش هایی نیز دارد رو به افول نهاد .

امانی به وظایف جدی شورای ششم در ادامه اشاره کرد و مشارکت نخبگان در کنار مشارکت مردم را عنصر بسیار مهمی در اداره شهر دانست.

-     یکی از وظایف جدی شورای ششم احیای مجدد و قانونی و هماهنگ با مراجع بالادستی این نهاد اجتماعی و مردمی است اکه البته باید بر اساس اعتقادات دینی و تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به بیانیه  گام دوم انقلاب اسلامی یعنی مسجد محوری ، جوان گرایی و فساد ستیزی که سه شاخصه ی اصلی حیات و دوره  جدید این نهاد مردمی است ، باشد .ایشان در این بیانیه می‌فرمایند اگر زمام اداره‌ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی، دانا و کاردان که بحمدلله کم نیستند سپرده شود، امید اجرای عدالت و مبارزه با فساد برآورده خواهد شد.

-    مساله نظارت علاوه بر مشارکت مردم نیازمند مشارکت نخبگان جامعه نیز دارد که هم در درون شهرداری و هم در سطح شهر حضور داشته و آماده  نقش آفرینی هستند. نخبگان می توانند به شورای شهر در قانونگذاری، ریل گذاری و سیاست‌گذاری برای شهرداری به ما کمک و مساعدت نمایند و در همین جا از هیئت رئیسه  محترم به ویژه دکتر چمران استدعا دارم ساز و کار مشارکت نخبگان شهری در همه رشته ها به ویژه

رشته‌های اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی و سلامت شهری، معماری و شهرسازی، عمران، حمل و نقل و ترافیک ، مالی و اقتصاد شهری و . . . را در کمیسیون های تخصصی شورا فراهم نمایند. قانون‌گذاری کارآمد و صحیح برای حل مشکلات شهر تهران که وظیفه ی مهم دیگر شورای شهر است تنها از طریق مشارکت دادن معنادار نخبگان شهری فراهم خواهد شد .مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خویش با هیات دولت جدید فرمودند: «یک نقطه‌ی مهم در باب تحول استفاده از خرد جمعی است و تکیه بر عقلانیت، از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید، هر جایی که می‌توان از دیدگاه نخبه‌‌ای استفاده کرد بحث جناح‌های سیاسی و امثال این‌ها را بالکل در این قضیه کنار بگذارید. از نظر نخبگان هر چه می‌توانید استفاده کنید و نگاه نکنید به اینکه او حالا وابسته به جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید.»

-    شورای شهر عالی ترین نهاد مسئولیت سیاست گذاری در مدیریت شهری است، اینجانب به عنوان یکی از اعضای شورای شهر توجه به مناطق محروم شهر و حضور در مناطق جنوبی و نمایان کردن مطالبات لایه های زیرین که تاکنون به آنها توجهی نشده است را در دستور کار خود قرار خواهم داد و بر اساس بیانیه  گام دوم انقلاب که روح حاکم بر آن عدالت طلبی و رفع تبعیض است، تمرکز و توجه اصلی خود را بر محلات محروم  خواهم گذاشت.

-    مطابق برآورد های انجام شده ، 70 تا 100 محله محروم در مناطق 22 گانه  شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی وجود دارد که باید در سیاست گذاری های شورای شهر دیده شوند و پروژه های کوچک مقیاس محله ای در آنها تعریف شود . پروژه هایی که در دوره‌ گذشته تعریف شدند اما متاسفانه چهارچوب روشن و شفافی برای آنها تهیه و ابلاغ نگردید و این اعتبارات صرف مسایل جاری و پروژه های مستمر شهرداری شد. در این محله ها سرانه های هفت گانه شهری تأمین نشده است و بین سه تا چهار سرانه با کمبود مواجه است ضمن اینکه علاوه بر فقر ذاتی، شاهد نوعی عدم توازن بین مناطق مختلف تهران هستیم.هر چند تامین برخی از این سرانه‌ها وظیفه دولت هاست ولی همچنان که مدیریت شهری در 12 سال مدیریت جهادی وظیفه  دولت را در حد توان جبران کرد،.ما نیز باید بکوشیم در محلات محروم در چارچوب وظایف و امکانات مدیریت شهری نسبت به تامین این سرانه‌ها اقدام کنیم.

-    زیست تهران در ابعاد آب ، خاک و هوا دچار آسیب های جدی شده است و علاوه بر تردد مردم که به علت ترافیک مختل شده تنفس آنان که حیاتی تر و مقدم تر بر تردد است هم به شماره افتاده ، آلودگی هوا اولویت اول مردم شهر تهران در نظرسنجی هاست ، بنابراین عدالت و محیط زیست دو قید و شرط تعیین کننده هر نوع سیاستگذاری در شهر تهران است، یعنی دو پیوست عدالت و محیط زیست باید برای تمامی اقدامات مدیریت شهری لحاظ شود. اما مطمئنا شورای ششم هم با موانع و محدودیت هایی برای سیاست گذاری جدید خود مواجه است.

-    موضوع مهم دیگری که در سیاست گذاری شورای ششم باید مورد توجه قرار گیرد؛ شفافیت و پاسخگویی است؛ باید به مردم گزارش دهیم که برای افزایش کیفیت زندگی شهری آنان چه می کنیم ، چه تصمیماتی می گیریم . ما وکیل مردم هستیم و قرار است از حق آنان دفاع کنیم و باید مرتب با موکلینی خود در ارتباط باشیم ، جلسات شورا باید علنی باشد و اصحاب رسانه حضور داشته باشند و مردم را در جریان بحث ها و مسایل مورد گفتگو در شورا قرار دهند  و بنا نیست تصمیمات اساسی مانند دوره‌ قبل در جلسات هم اندیشی اتخاذ شده و در جلسات علنی، نمایش و ادایی از دموکراسی و شفافیت در منظر و مقابل رسانه‌ها به اجرا گذاشته شود.

-     موضوع شفافیت که در دوره قبل راه اندازی شد اقدام قابل تقدیری است که هر چند خروجی ملموسی نداشت اما بنیان کار درست و ضروری گذاشته شد که باید در این دوره شورا توسعه و عمق یابد و خروجی قابل درکی برای همه ی مردم به ویژه کارشناسان و نخبگان حوزه مدیریت شهری تهران داشته باشد .در اواخر دوره قبل مدیران شهری تلاش کردند که افشاگری رسانه‌ها در زمینه‌ پول پاشی برای تبلیغ اقدامات نشده را به سایت شفافیت منتصب نموده و آن را از حیض انتفاع خارج نموده، اکنون در آستانه‌ آغاز به کار دوره‌ی جدید مدیریت شهری با حضور شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر زاکانی که روح حاکم بر برنامه‌ی ایشان شفاف‌سازی است، چنین خطری در این دوره امکان عملی نخواهد یافت.

-    او در ادامه تهران و مشکلاتش را به مثابه سه تهران در نظر گرفت و گفت:

-    مطمئنا شورای ششم هم با موانع و محدودیت‌هایی مواجه است که یکی از آنها نداشتن تعریف مشترک و واحد از کلمه و مفهوم تهران است. ما با تکرار و گویش کلمه  تهران با سه مفهوم کاملا جدا و متمایز روبرو هستیم .

1.     تهران به عنوان یک کلان شهر هم چون سایر کلان شهرهای کشور از قبیل مشهد ، تبریز اصفهان ، شیراز و سایر مراکز  استانهای  بزرگ که جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارند و پهنه ی جغرافیایی وسیع و حاشیه نشینی، وجه مشترک آنان است .

2.     تهران به عنوان پایتخت و مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران، که مرکز همه تعاملات اقتصادی فرهنگی سیاسی آموزشی کشور است و بدلیل متمرکز بودن سیاست گذاری و اجرا و تکیه بر اقتصاد نفتی- رانتی چشم همه مردم ایران به این شهر دوخته شده و بار سنگینی را بر ساکنین تهران تحمیل می کند و هزینه های زیادی را برای مدیریت شهر ایجاد کرده است.

3.  تهران به عنوان منطقه شهری بزرگ از دماوند تا اسلام شهر و کرج و حتی در برخی تعاریف تا استان قزوین که دشت وسیعی را در برگرفته و 20 درصد جمعیت کشور در آن متمرکز شده و نگین این دشت تهران نامیده شده و همه شهرهای اقماری انباشته از جمعیت آنها نیز چشم به تهران دارند و برای اشتغال و درآمد و جایگاه اجتماعی خود تهران را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند .

- متاسفانه در چند دهه گذشته این سه مفهوم متفاوت روی هم قرار گرفته و در اجرا ادغام شده و بار همه مسایل این سه تهران بر دوش ساکنین شهر تهران نهاده شده است .

- مردم تهران باید  صرفا هزینه  سکونت در کلان شهر تهران را بپردازند و هزینه های دو تهران دیگر و حل مشکلات و مسایل آنها با مدیریت شهری تهران نیست .

- هزینه و تبعات سنگین پایتخت بودن تهران با سایر ارکان نظام است ، به همین علت است که در گذشته بحث انتقال پایتخت از تهران شده و در بسیاری از کشورها پایتخت های متعدد سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی - آموزشی از مرکز کشور تفکیک و به صورت مستقل اداره می شوند .

- هزینه های زیست محیطی – فرهنگی و اجتماعی و ترافیکی و سایر تبعات منطقه شهری تهران برای ساکنین کلان شهر تهران نیز همین حکم را دارد و مرزبندی حتی در حوزه های شهرسازی و خدمات شهری علیرغم تعریف حریم شهر تهران در طرح جامع، در عمل وجود ندارد و درگیری های مناطق واقع در حریم شهر با واحدهای تابع استانداری تهران گواه این مساله می باشد .

امانی بر نقش مهم دولت و شهرداری در اداره 3 تهران تاکید کرد.

- اینجاست که روابط مدیریت شهری با دولت به یکدیگر گره می خورد ، روابطی که متاسفانه در ادوار گذشته دستخوش فراز و نشیب های زیادی بوده و در این بین آنکه ضرر دیده است تهران به معنا و مفهوم سه‌گانه‌ی آن است، یعنی دولت ها هیچ گاه دو تهران متعلق به خود را به فرزندی نپذیرفته و آن را به دامن دایه‌ای بنام مدیریت شهری سپرده‌اند .

- کافی است نگاهی به سیاست های دولت های گذشته در زمینه پرداخت حقوق مسلم فقط کلان شهر تهران بیندازیم که بارها در گذشته حتی در دوره ی پنجم که تصور می کردند دولت همسو و همفکر با آنان نگاه وکمک ویژه ای به شهر خواهد داشت ، با ناکامی مواجه شدند و در 12 سال مدیریت جهادی که اجازه حضور شهردار در هیئت دولت داده نشد و در دولت گذشته نیز پس از مدتی کوتاه از حضور شهردار سابق در دولت ممانعت به عمل آوردند .امیدواریم شهردار محترم تهران و دولت جدید در این زمینه باب گفتگو و مراوده و تصمیمات کلان برای گشودن این قفل بسته را به صورت ساختاری  و نهادینه شده پیشه  خود سازند و شهردار محترم تهران که با وعده کمک رئیس جمهور محترم، بار  سنگین این مسئولیت را پذیرفته است پیگیر عملیاتی شدن این وعده باشد .

- تحقق عینی هر آنچه در بالا گفته شد در گرو و پایداری و انسجام درونی شورا است که در صورتی ادامه خواهد یافت که روح حاکم بر روابط اعضا و مناسبات درونی آن مبتنی بر عدالت و نخبگی باشد و تقسیم مناصب و کمیسیون ها نیز بر اساس همین دو اصل و مزیت نسبی افراد انجام شود.

او در ادامه با تاکید بر وظیفه نمایندگی مردم که جز نظارت بر عملکرد شهرداری و توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیست، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را داد که وظیفه نظارت مستمر بر عملکرد شورا داشته باشد.

ما شورای اصول گرا، انقلابی و یکپارچه هستیم که برای خدمت آمده‌ایم، اختلاف نظر و داشتن دیدگاه‌های کارشناسی متفاوت طبیعت هر جمع انسانی و نخبگانی است اما مهم این است که اصول و مبانی و هدف ما یکی است و حقیر به عنوان یکی از اعضای این جمع منادی جدی وحدت و پایداری شورا هستم و پیشنهاد می‌کنم کمیته ویژه ای در شورا تشکیل شده تا چالش‌های احتمالی که پایداری و وحدت شورا را تهدید می‌کند را مرتب رصد و اصلاح کند.

کدخبر: 718327 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟