این مطلب از گروه وب گردی است و تنها جنبه سرگرمی دارد.
6تایی ها و شایعه پررنگ قدیمی ! / پشت پرده بازی تاریخی استقلال و پرسپولیس !
رکنا: سینما و فوتبال دو پدیده پرطرفدار بشری در قرن بیستم بودند. تقریباً هیچ انسانی روی این کره خاکی وجود ندارد که به یکی از این رو علاقه نداشته باشد و در مقابل بسیاری هستند که به شکل حرفهای هر دو پدیده را دنبال می کنند.
شاپور قریب کارگردان و هنرپیشه ایرانی بود. شاپور قریب متولد 1311 در سمنان متولد شد. شاپور غریب در سال 1391 درد تهران درگذشت. شاپور قریب علاوه بر کارگردانی و بازیگری، نویسنده نیز بود که دو کتاب گنبد حلبی و عصر پاییزی را نیز نوشت. در زمان کار شاپور قریب پیشنهاد چند صد میلیونی به او شد.
به گزارش رکنا، سینما و فوتبال دو پدیده پرطرفدار بشری در قرن بیستم بودند. تقریباً هیچ انسانی روی این کره خاکی وجود ندارد که به یکی از این رو علاقه نداشته باشد و در مقابل بسیاری هستند که به شکل حرفهای هر دو پدیده را دنبال می کنند.
در کشور ما هم بیشترین حجم حاشیه و توجه رسانه ها به این دو پدیده است ، درست مثل همه جای دنیا! پس خیلی طبیعی است که شایعات بسیاری پیرامون هرکدام بر سر زبانها باشد .شایعاتی که گاه عمر آنها به چنددهه میرسد ؛ در موردش فیلم مس سازند، کتاب نوشته میشود ، مستند و سریال ، مطبوعات ویژهنامه چاپ میکنند و ....
دربی تاریخی
۱۶ شهریور ۱۳۵۲ استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم رفتند و تیم سرخپوش با ۶ گل نتیجه ای تاریخی رقم زد. از آن روز به بعد همیشه این نتیجه و آن بازی جایگاهی ویژه در شعارهای هواداران دو تیم دارد و با توجه به اینکه هیچ تصویر و فیلمی از آن مسابقه به جا نماند ، بازار شایعات و افسانه سرایی هرساله داغ تر میشود !
رقابت بر سر خلاقیت شایعه سازی تا به آنجا رسید که برخی حتی منکر وقوع چنین مسابقه ای شدند ! از این شوخی - که تنها از ذهن انسان های کوچک تراوش میشود - که بگذریم ، بر سر اینکه چرا تلویزیون از آن مسابقه فیلمبرداری نکرد نیز افسانه ها ساختند که سوژه امروز ما نیست و در جای دیگر به آن مفصل خواهیم پرداخت !
تیتراژ ممل آمریکایی
سال ۱۳۵۳ پرفروش ترین فیلم سینمای ایران «ممل آمریکایی» بود . شاپور قریب ، کارگردان قدیمی ، با کنار هم گذاشتن دوباره بهروز وثوقی و گوگوش - به عنوان دو ستاره محبوب سینما و موسیقی - زوجی را زنده کرد که هنوز هم از پرطرفدارترین زوج های تاریخ هنر هستند. بسیاری فراموش کرده بودند که این دو در سال ۴۹ فیلم پنجره را کنار هم داشتند . در آن زمان گوگوش با شایعات مربوط به طلاق از محمود قربانی در صدر اخبار بود و بهروز نیز در اوج دوران حرفهای و اقتدارش در سینما .
ممل آمریکایی آنقدر موفق بود که قرارداد فیلم بعدی (همسفر) همانجا بسته شد! اکران این فیلم در آن مقطع برای کسی سوال ایجاد نکرد اما دهه ها بعد ناخودآگاه محور یک شایعه شد ؛ اینکه صحنههای تیتراژ فیلم ممل آمریکایی در واقع تصویرهای همان بازی گمشده است!
پیشنهاد چند صد میلیونی به شاپور قریب
در دهه هشتاد و اوج هیاهو و غوغا بر سر هیچ (یعنی همین شایعات!) فیلمی به نام «۶ تایی ها» ساخته شد که سازندگانش به سراغ گلزنان بازی بزرگ رفته و در محیط ورزشگاه صحنه ها را بازسازی کرده بودند. با موشنگرافی تصاویر گل ها را طراحی و به شکل انیمیشن در فیلم گنجاندند . این فیلم بین طرفداران فوتبال بسیار پرفروش شد و همان موقع گفتند سازندگانش چند صد میلیون تومان به شاپور قریب پیشنهاد دادهاند تا تصاویر گرفته شده برای ممل آمریکایی از دربی معروف را در اختیارشان قرار دهد اما شاپور قریب قبول نکرده !
اهالی سینما میدانند که این کارگردان قدیمی در اواخر عمر در نهایت فقر و عسرت و تنگدستی زندگی میکرد . دیگر نمی توانست کار کند و با بالا رفتن سن مجبور به اقامت در یک گاراژ قدیمی و اتاق سرایداری شد. حال چطور کسی در این شرایط باید از پیشنهاد چند صد میلیونی بگذرد ؟! اصلا چرا ؟!
یک اشتباه تاریخی درباره شاپور غریب/ اما واقعیت چه بود ؟
اگرچه شاپور قریب بارها توضیح داد اما وقتی کسی نخواهد گوش کند، گوش شنوایی هم نیست ! گروه سازنده ممل آمریکایی برای گرفتن صحنههای مربوط به قالپاق دزدی ، یک روز که مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی برگزار می شد به پارکینگ مجموعه مراجعه و صحنههایی را با حضور بهروز وثوقی گرفتند. همین حضور باعث شایعات بعدی شد اما نه آن روز شهریورماه بود و نه آن مسابقه فوتبال ربطی به دربی داشت !
یک بازی معمولی بین پرسپولیس و یک تیم در لیگ تخت جمشید بود ! بعدها در تیتراژ از صحنه های یک دربی - که تماشاگران زیادی دارد - استفاده شد و با اندکی دقت همین امروز نیز به راحتی مشخص است که بازی دو تیم در ورزشگاه امجدیه است ! ورزشگاه یک طبقه با ظرفیت ۳۰ هزار نفر در مرکز شهر که در تصویر کاملاً نیز مشخص است. اما استادیوم آزادی دو طبقه است و بیرون شهر و به همین راحتی می توان فهمید که آن تیتراژ ربطی به دربی ۶ تایی ها نداشته و ندارد !
اما امان از وقتی که شایعه سازان از ناآگاهی توده ها مطمئن شوند ! آن وقت روز را شب ، شب را روز ، دیو را فرشته و فرشته را دیو جلوه میدهند !
ارسال نظر