مهرعلیزاده: وضعیت اقتصادی امروز ناشی از بی برنامگی است / خانوارهای کم درآمد ماهیانه یک میلیون تومان یارانه می گیرند

انتخابات 1400 / امروز محسن مهرعلیزاده ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران که در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد، برنامه ها و مواضع خود را تشریح کرد.

باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام استفاده کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، محسن مهرعلیزاده ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این نشست خبری عنوان کرد: همه می‌دانیم حضور و نقش مردم برای تعیین سرنوشت می‌تواند وجهه جمهوریت نظام را بیش از پیش نشان دهد و تثبیت کند. همه مردم می‌آیند تا سرنوشت خود را به دست فردی بدهند که با انتخاب همکاران مناسب براساس یک طرح نامه مدون و علمی فراخور آنچه که خواست مردم هست، آینده کشور را بسازند.

این نامزد انتخابات 1400 ضمن ابراز تاسف از فضای سرد حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: به وجود آمدن این فضای سرد دلایل متعددی در چندین سال گذشته داشته است، اما در هر صورت، رد صلاحیت‌های نامزدهای یک جناح و چیدمانی که از طرف نامزدهای جناح دیگر صورت گرفت بر سرمای انتخابات افزود، عده زیادی از این مطلب نگران نشدند و مردم بیش از پیش درخصوص اینکه بخواهند موجودیت خود را نشان دهند، تردید بیشتری برای آنها ایجاد شد.

وی تصریح کرد: ما باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی بهره‌برداری کنیم تا رای مردم به عنوان تعیین کننده محوری برای خود مردم و کشور باشد.

مهرعلیزاده ادامه داد: این کار مستلزم این است که در جریان این رقابت نابرابر شرایطی فراهم شود تا مقداری مردم احساس کنند که اگر پای صندوق بیایند رای و نظر آنها به نحوی خواهد بود که موثر واقع شود و احساس کنند با حضورشان خواهند توانست آینده خوبی برای کشور رقم بزنند.

می خواستند فاصله مردم را از دولت زیاد کنند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نظر خود پیرامون عملکرد دولت روحانی توضیح داد: ‌من درباره این دولت می‌گویم که کارهای بسیار خوبی را می‌توانستند انجام دهند که موفق به انجام آنها نشدند، ولی نمی‌گویم که نتوانستند یا نخواستند یا بسیاری از جاها اجازه ندادند که کارهایی را انجام دهند.

وی افزود: من بدون اینکه بخواهم از بخشی از دولت دفاع کنم، در مجموع می‌خواهم این را بیان کنم که متاسفانه در سال های اخیر عزم و اراده‌ای در کشور ما وجود داشت که فاصله مردم با دولت و حتی متاسفانه با مجموعه حاکمیت را هرچه بیشتر کنند و ناامیدی را هر چه بیشتر به جامعه پمپاژ کنند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: همان طور که دیدیدم راهپیمایی‌هایی در سراسر کشور به راه انداختند و از صبح تا شب در اخبار و فضاهای مجازی و در همین صدا و سیمایی که متاسفانه از بیت‌المال ارتزاق می‌کند، در جهت اینکه دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد و ضعیف است، و کاری بلد نیست، اقداماتی را انجام دادند.

دود تخریب دولت به چشم کل نظام رفته است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: تخریب کنندگان دولت البته به این نکته توجه نداشتند که مردم هیچ وقت حل مشکلات را به پای دولت نمی‌نویسند، بلکه مردم وقتی که ناامید شوند، اعتماد نکنند و اطمینان آنها از توانمندی مدیران نظام در هر رده‌ای و قوه‌ای سلب شود، دود آن به چشم کل نظام و کل مجموعه می‌رود و علاقه و اعتماد و همکاری در مردم برای رفع مشکلات از بین می‌رود، کما اینکه ادامه این پمپاژ ناامیدی الان رسیده به نقطه‌ای که دیدیم در چینش نامزدهای انتخابات خود را نشان داد.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورت عدم مشارکت مردم در انتخابات، طراحی انجام شده برای پیروزی یک نفر خاص در این انتخابات به نتیجه خواهد رسید، اما اگر مردم می خواهند یک نفر نیروی مخلص که تمام وجودش را در خدمت مردم گذاشته است و می خواهد شفاف حرکت کند، روی کار بیاید، باید در انتخابات شرکت کنند تا حماسه ای مانند دوم خرداد 76 یا انتخابات 92 و 96 پدید آید.

برای پیروزی یک فرد خاص طراحی کرده اند

مهرعلیزاده با تاکید بر حمایت صدا و سیما از یک فرد خاص در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته همه می‌توانند حدس بزنند وقتی که روی کاندیدای خاصی از دو سال پیش با برنامه منظم و ارائه تصویر آن فرد در همه بخش‌های خبری صدا و سیما، کارهای تبلیغاتی مشخص انجام می شود، فضا را به نحوی ترسیم کرده اند که مشخصا اراده ای وجود دارد که آن فرد انتخاب شود و از نظرشان، مردم باید به او رای بدهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: البته مردم ایران نشان داده اند در مقاطع مختلف با هوشیاری، دقت و مراقبتی که از کیان کشور و مبانی فکری شان و گذشته و هویت ایرانی شان داشته اند، اقداماتی انجام می دهند که برعکس این محاسبات و طراحی ها نتیجه بدهد.

وی تاکید کرد: ما در جریان انتخابات 76، 92 و 96 هم همین اوضاع را داشتیم و عجیب است که دوستان از این اشتباهات درس نمی‌گیرند و فکر می‌کنند با انبوهی از کارهای تبلیغاتی که از دو سال پیش شروع کرده اند و انبوه تبلیغات در دو ماه اخیر و دوران تبلیغات می توانند باز هم این اراده را تحمیل کنند.

بر استقلال کشور، آزادی مردم و جمهوریت نظام تاکید می کنم

مهرعلیزاده در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اگر شعار انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود که هست، من هم بر آزادی مردم و استقلال کشور تاکید می‌کنیم. من بر جمهوریت نظام و اسلامیت آن نیز تاکید می‌کنم، ‌جمهوریت یعنی اعمال نظر مردم هر اراده جمع، گروه و تفکری به هر وسیله با هر زمان بندی و با هر طراحی و مهندسی بخواهد جلو حرکت جمهور مردم را در چارچوب قانون اساسی برای پیشبرد کشورشان بگیرد محکوم به شکست است.

وی با اشاره به شرایط کشور در دوران اصلاحات گفت: ممکن است حرکت کشور در آن دوران کند شده باشد، اما حرکت ایرانیان هرگز به عقب نرفته است. امروز بیش از دو دهه است که ما مسئله اقتصادی داریم؛ البته جز دوران آقای خاتمی و اصلاحات که یک دوران بسیار شکوفا و مشخص و تعریف شده بود. هیچ کس هم نمی تواند آن دوران را در تاریخ انکار کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ممکن است عده‌ای از روی بغض و کینه مسائلی را مطرح کنند، اما به هر حال شاخص‌ها نشان می‌دهد که در آن دوره تنش ایران با دنیا در حد صفر یا کم بوده است، تنش‌های داخلی در حد صفر، تبلور اراده مردم در امور در حد بسیار بالا، فعالیت‌های نهادهای اجتماعی و NGOها در حد بالا، نقش مردم در صحنه آرایی روزمره زندگی خود در حد بالا بوده است.

نرخ ارز در دولت خاتمی کنترل شد

مهرعلیزاده درباره شرایط اقتصادی دولت اصلاحات نیز توضیح داد: نرخ ارز از روزی که دولت آقای خاتمی شروع شد، نزدیک به ۵۰۰ تومان بود و روزی که رفت ۸۰۰ تومان بود و افزایش یک شبه سه یا چهار برابر نشد. قیمت‌ها کنترل شد، مردم راضی بودند، با همسایه‌ها و با دنیا در تعامل بودیم. دولت مجموعه سالمی بود، اما بعد از آن ما مشکلات وحشتناکی دیدیم که هنوز هم ادامه دارد. برخی از مشکلات امروز هم به آن دوره باز می‌گردد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من قصد تخریب یا عدم حمایت از دولت فعلی را ندارم، اما وضعیت اقتصادی امروز علی‌رغم همه این امکانات ناشی از یک بی برنامگی است، ناشی از به هدر رفتن ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در ۷ سال است، ناشی از عدم وجود برنامه منظم اقتصادی است.

طعنه مهرعلیزاده به رقبا؛ آیا شما چیزی از اقتصاد می فهمید؟

این نامزد انتخابات 1400 ادامه داد: چندین سال است که مقام معظم رهبری اسامی سال‌ها را به نام تولید ملی، افزایش تولید داخلی، جهش تولید داخلی، نام‌گذاری کرده و بر آن تاکید می‌کنند و امسال هم رفع موانع تولید را اعلام کردند. کسانی که در زمینه اقتصادی هیچ تجربه ای ندارند و امروز در این شرایط سخت اقتصادی می‌خواهند کشور را تحویل بگیرند، چه می‌کنند؟

وی افزود: آنهایی که می خواهند در یک شب یا دو شب بازار بورس را درست کنند، آنهایی که می‌خواهند فساد را ریشه‌کن کنند، اصلا از مفهوم کمی اقتصاد چیزی را بلد هستند؟ بعضی‌ها ممکن است در زمینه اقتصاد استاد دانشگاه باشند، اما صرف استاد دانشگاه بودن نمی تواند شما را یک شب عامل عملگرا و برنامه محور کند.

وی تاکید کرد: بیایید واقع‌بین باشیم حاکم کردن سیاست‌ها و تفکرات سیاسی خود بر شئون زندگی مردم در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی را کنار بگذاریم که همین موجب بدبختی ما شده است.

برای بازار 500 میلیون نفری برنامه دارم

مهرعلیزاده همچنین درباره برنامه اقتصادی دولت خود توضیح داد: برنامه من یعنی «حکمرانی اقتصاد اجتماعی» براساس یک الگوی حکمرانی اقتصادی علمی آزمایش‌شده و تجربه‌شده، تدوین شده است. این برنامه اصلاح شده برنامه دولت رفاه است که سال ها در اروپا از آن استفاده می شد. در این برنامه به مسائل اجتماعی مثل تامین اجتماعی، تامین حقوق بازنشستگان و مراقبت از ازکارافتاده ها و سالمندان توجه شده است و حتی در این برنامه سفرهای رایگان برای مردم پیش بینی شده است.

وی افزود: شمال ایران را با قطار به جنوب وصل خواهم کرد و ایران را به هاب ترانزیت کالا در منطقه تبدیل می کنم. ما برای 80 میلیون نفر فکر نمی کنیم، بلکه برای بازار 500 میلیون نفری فکر می کنیم؛ چراکه ما اگر حاشیه های سیاسی را کنار بگذاریم، می توانیم بالاترین صادرات و تولید ناخالص داخلی را داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدوارم با پیروزی در این انتخابات، نقطه عطفی در کشور پدید آید که بسیاری از مشکلات 43 سال گذشته را برطرف کند و امید، ایرانی و شادمانی کشور را در بر بگیرد. ما به دنبال آن هستیم که با همه دنیا در حالت مدارا باشیم، البته ایرانیان در طول تاریخ نشان داده اند که هر کجا به آنها تعرضی شود، با قدرت پاسخ می دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال ائتلاف با عبدالناصر همتی گفت: رایزنی برای این موضوع ادامه دارد و در هفته آینده، شرایط روشن تر می شود، اما در هر صورت من به عنوان یک کاندیدای اصلاح طلب در جهتی پیش می روم که منافع اصلاح طلبی تامین شود.

خانوارهای پنج دهک پایین جامعه، هرکدام یک میلیون تومان یارانه می گیرند

مهرعلیزاده با بیان این که برآورد می شود بین 30 تا 50 درصد مردم زیر خط فقر قرار داشته باشند، اظهار داشت: بر این اساس، ما باید برای توزیع عدالت اجتماعی یارانه ها را برای پنج دهک اول پنج برابر کنیم تا هر خانوار بتواند حداقل ماهانه یک میلیون تومان یارانه دریافت کند.

وی تصریح کرد: همچنین باید درآمد پایداری باید برای 7 میلیون سرپرست خانواری که هیچ درآمد ثابتی ندارد و نیازمند تامین معیشت از نهادها و سازمان هستند، ایجاد شود. در برنامه ما به میزان نصف حداقل حقوق وزارت کار به این خانواده ها پرداخت خواهد شد.

این نامزد انتخابات 1400 ادامه داد: ما برای از بین بردن احتکار و گرانفروشی اعتقاد صد در صد داریم، اما معتقدیم که با این بگیر و ببندها مشکلات حل نخواهد شد. باید توزیع را به نحوی سامان بدهیم که چند قیمتی وجود نداشته باشد تا فروشنده هوس کند کالاها را احتکار کند.

نظارت بر توزیع کالا باید به نهادهای عمومی سپرده شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم اصلاح شرایط توزیع کالاهای اساسی اظهار داشت: در شرایط کنونی تامین بسیاری از کالاها به اندازه نیاز وجود دارد، اما روش های تامین و توزیع به نحوی انجام می شود که قیمت ها به 4 تا 5 برابر واقعی می رسد. کنترل تامین و توزیع کالا باید به نهادهای عمومی سپرده شود، چون اکنون با وجود چندین نهاد دولتی و قضایی در این زمینه، فسادهای زیادی وجود دارد و بنابراین کار نظارت باید بر نحوه توزیع کالاها باید به مردم سپرده شود.

مهرعلیزاده با تاکید بر لزوم ساماندهی مسیر تصریح کرد: باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که تامین با نیاز مطابقت داشته باشد. الان هم در جاهایی تامین به اندازه نیاز هست، اما متاسفانه روش‌های تامین طوری است که با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، میوه شب عید چند برابر قیمت دست مردم رسید. این در حالی است که ما در کشور کمبود نداریم و بیشتر غیرعلمی بودن و یا غیرعملی بودن شیوه های توزیع را شاهد هستیم که منجر به شرایط موجود شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما بخشنامه های متعدد، متکثر و متعارض در حوزه تولید را شناسایی کرده ایم و برای از بین بردن آنها زمان بندی کرده ایم تا در سه ماه اول دولت آینده چرخ تولید راه بیفتد و بعد از این اقدام، رفته رفته تورم کاهش می یابد.

کسی که می خواهد کشور را اداره کند باید علم اقتصاد بداند

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در مناظره درباره سطح تحصیلات آیت الله رئیسی عنوان کرد: من در مناظره گفتم که به سواد و آموزه های حوزوی آقای رئیسی احترام می گذارم، اما واقعیت این است تا جایی که من اطلاع دارم، ایشان دروس حوزوی را خوانده اند و بعدا مدرک معادل فوق لیسانس را دریافت کرده اند و با شرکت در آزمون دکتری، توانسته اند که از مدرسه عالی شهید مطهری مدرک دکتری دریافت کنند.

وی افزود: حرف اصلی من این بود کسی که می خواهد اقتصاد کشور را اداره کند، حتما باید علم اقتصاد داشته باشد. البته صرف داشتن سواد اقتصادی هم نمی تواند به رئیس جمهور آینده کمک کند، چراکه مدیر آینده کشور باید در عمل به مسائل صنعت و تولید آشنایی داشته باشد و نگاه آینده نگرانه ای هم داشته باشد.

به عنوان یک اصلاح طلب وارد انتخابات شدم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به عنوان یک شخصیت اصلاح طلب وارد انتخابات شده ام و براساس همین روحیه دیدگاه ها و برنامه هایم را عنوان می کنم. حرکت ما هم براساس رشد و اعتلای تفکر اصلاح طلبی خواهد بود و مردم هم می توانند براساس همین منش و برنامه ها به من رای دهند.

مهرعلیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح طلبان علیرغم انتقاد از اختیارات رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری رقابت می‌کنند؛ گفت: یادم نمی‌آید درباره اختیارات رییس جمهوری بیانیه ای صادر کرده باشم. فکر می‌کنم قانون اساسی به عنوان یک محور، ظرفیت های مناسبی را در اختیار رییس جمهوری می گذارد تا به عنوان فرد دوم اجرایی کشور پس از رهبری به وظایف خود رسیدگی کرده و هم دو قوه دیگر را با تذکرهای به موقع در مسیر قانون اساسی قرار دهد.

وی افزود: در هر صورت، ما اصلاح طلب ها در چارچوب قانون اساسی به دنبال اصلاحات هستیم و در چارچوب همین قانون در انتخابات شرکت می کنیم و در صورت پیروزی در انتخابات هم در همین چارچوب مسئولیت رئیس جمهور را اجرا خواهیم کرد.

برجام سند افتخار است، باید از آن حراست کنیم

مهرعلیزاده در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام گفت: برجام سند افتخاری برای دستگاه دیپلماسی ایران حداقل در دهه های اخیر است. کار بسیار ارزشمندی انجام شد. بنابراین باید از برجام حراست کنیم و در جهت زنده کردن آن با شیوه‌های دیپلماتیک جاری تلاش کنیم. با حفظ برجام خواهیم توانست شرایطی فراهم کنیم که دارایی‌های بلوکه شده ایران به کشور برگردند.

وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که درباره برجام و سایر توافقات بین المللی با رقبا و مخالفانمان در دنیا کنار نیاییم، نخواهیم توانست به این زورگویی‌ها خاتمه دهیم و به دارایی هایمان که با زورگویی بلوکه شده‌اند، نخواهیم رسید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟