ناگفته های احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه 5 ترکیه

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه 5 ترکیه گفت : اگر اتفاقی بیفتد همه ضرر خواهند کرد، کاری نکنید که بعدا همه حسرت بخورند .

منطقه ما تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد

 محمود احمدی نژاد بامداد امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در گفت وگو با شبکه پنج تلویزیون ترکیه بگفت: آنها تصور کرده اند که ایران ضعیف شده است و بعضی از رفتارها را از خودشان نشان می دهند و مرتکب تجاوزاتی می شوند. من توصیه می کنم که به این کارها ادامه ندهند. منطقه ما تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد. اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد همه ضرر خواهند کرد. امیدوارم که همه عاقلانه رفتار کنند و به جایی نرسیم که بعدا همه حسرت بخورند و نتوانند گره را باز کنند.

 احمدی نژاد گفت: دو ملت در واقع یک حقیقت واحد هستند و تحت هر شرایطی باید با هم باشند. اتحاد دو کشور می تواند بسیاری از مسائل منطقه را به نفع مردم حل و فصل کند، بنابراین مسائل منطقه ای از جمله مساله سوریه نباید بین دو کشور فاصله ایجاد کند.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

خبرنگار: روابط ایران و ترکیه در سالهای گذشته تحت تاثیر سیاست های دو کشور در خصوص مسئله سوریه افت و خیزهایی داشته است. دو کشور مواضع متفاوتی در خصوص سوریه دارند. با این وجود می بینیم که در "آستانه" بر سر یک میز نشستند. به نظر شما این بحران چطور باید حل شود؟ علاوه بر این موضع ترکیه در خصوص تحریم های ایران را می دانیم، روابط دو کشور در چه زمینه هایی باید تقویت شود؟

محمود احمدی نژاد:  من ماه مبارک رمضان را به شما و مردم ترکیه تبریک می گویم و امیدوارم ماه رحمت و برکت برای همه بشریت باشد و خدای متعال در این ماه بهترین سرنوشت را برای همگان رقم بزند. بویژه همه ارادت قلبی خودم را تقدیم مردم عزیز ترکیه می کنم. بحث رابطه ایران و ترکیه یک موضوع بسیار مهم است. ملت های ایران و ترکیه در واقع یک حقیقت واحد هستند. ما به لحاظ فرهنگی و جایگاه تاریخی و ارزشها و اصولی انسانی، یکی هستیم و تحت هر شرایطی باید با هم باشیم و مسائل منطقه از جمله مساله سوریه نباید بین دو ملت فاصله ایجاد کند. اتحاد دو کشور می تواند بسیاری از مسائل منطقه را به نفع مردم حل و فصل کند. در مورد سوریه هم باید کمک کنیم تا خواست مردم این کشور محقق شود. من فکر می کنم که حتی در مواقعی از تاریخ که دو حکومت ایران و ترکیه در مقابل هم بودند، مردم دو کشور هیچ مشکلی با هم نداشتند.

خبرنگار: به نظر شما بحران سوریه چگونه قابل حل است؟

محمود احمدی نژاد : من فکر می کنم مسائل کشورها یک راه بیشتر ندارد. آن هم مراجعه به نظر مردم است. حق تعیین سرنوشت متعلق به همه ملت هاست. در سوریه هم تنها راه همین است که مردم انتخاب کنند و تصمیم بگیرند و مسائل را حل کنند. جنگ هیچوقت نمی تواند مسائل را به طور اساسی حل کند. ایران و ترکیه باید در کنار هم کمک کنند تا آنچه مردم سوریه می خواهند محقق شود.

خبرنگار: اخیرا شاهد تشدید برخوردها میان ایران و رژیم صهیونیستی از جمله هدف قرار گرفتن برخی کشتی ها هستیم. آیا فکر می کنید منطقه به سمت بحران های جدیدی پیش می رود؟

محمود احمدی نژاد : شرایط منطقه متزلزل است. من در جلسه کنفرانس اسلامی که 9 سال قبل در مکه تشکیل شد به کشورهای منطقه هشدار دادم و گفتم که دشمنان ملت ها به دنبال ایجاد درگیری های داخلی در کشورهای منطقه و همچنین درگیر کردن کشورها با یکدیگر هستند. آنها برای همه نقشه دارند و می خواهند همه را تضعیف کنند و مایل نیستند ترکیه، ایران، عربستان و عراق قوی باشند. آنها اکنون تصور کرده اند که ایران ضعیف شده است و بعضی از رفتارها را از خودشان نشان می دهند و مرتکب تجاوزاتی می شوند. من توصیه می کنم که به این کارها ادامه ندهند. منطقه ما تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد. اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد همه ضرر خواهند کرد. امیدوارم که همه عاقلانه رفتار کنند و به جایی نرسیم که بعدا همه حسرت بخورند و نتوانند گره را باز کنند.

خبرنگار: نظر شما در باره ضعف امنیتی در تاسیسات هسته ای ایران که باعث خرابکاری در آن شده چیست؟

محمود احمدی نژاد : مسئولان امنیتی در این باره توضیح داده اند. برخی ضعف ها ایجاد شده است که باید آنها را برطرف کنند.

خبرنگار: ما می خواهیم در باره مذاکره هسته ای هم از شما سئوال بپرسیم. مذاکرات هسته ای در دوره ریاست جمهوری شما آغاز شد و در دوره آقای حسن روحانی یک توافق صورت گرفت. شما آن روند را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا اگر در دوره شما بود، برجام را امضا می کردید؟

محمود احمدی نژاد : باید ببینیم برجام در چه شرایطی و برای چه هدفی امضاء شد. من فکر می کنم که برجام با این هدف تنظیم شد که مشکل پیچیده تر و لاینحل شود زیرا اصول حقوق بین الملل و قواعد حقوقی در تنظیم آن رعایت نشده است. توازن تعهد و منافع برای دو طرف برقرار نیست. در یک طرف فقط منافع وجود دارد و در طرف دیگر تعهدات در نظر گرفته شده است. تمام تعهدات ایران بسیار آشکار و قاطع و با تضمین درج شده اما منافع ایران از این توافق، نسیه و همراه با تعارفات و ابهام است. نکته بدتر آن است که برای حل اختلافات، مکانیزمی طراحی شده که کاملا یکطرفه است. شش کشور مخالف هسته ای ما بودند. مذاکره شد که مساله حل شود اما برای حل اختلافات یک شورای هفت نفره گذاشته اند که آن شش طرف با ایران هر کدام یک رای داشته باشند. معلوم است که ایران همیشه محکوم است. به نظرم توافق اولیه هیچ ظرفیتی برای بهبود شرایط ندارد. اگر قرار باشد توافقی انجام شود باید مبانی و اصول تغییر کند. اصل بر همکاری در چارچوب عدالت و احترام است. توافق یکطرفه هرگز نمی تواند مسائل را حل کند و دیدیم که حل نکرد و بعید می دانم در دو سه ماهی که از عمر دولت فعلی ایران باقی مانده است، این گفت و گو ها به نتیجه ای برسد. مساله اصلی اختلاف بین ایران و آمریکاست و این را هم عقلای دو طرف باید بر اساس عدالت و احترام حل کنند و الا با فشار و قراردادهای یکطرفه حل نخواهد شد.

خبرنگار: شما در باره عدالت و احترام در باره توافق هسته ای صحبت کردید . ما می بینیم که برخی از مواضع وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تحریم ها تغییر کرده و کمی نرم تر شده است و البته برخی مواضع انتخاباتی بایدن هم در همین راستا بوده است. نظر شما در باره نرم تر شدن مواضع آمریکا چیست؟

محمود احمدی نژاد : من چنین تلقی ای ندارم. تغییر مواضع به این است که اشتباه رئیس جمهور قبلی را جبران کنند. من معتقدم که روسای جمهور امریکا در تعیین سیاست خارجی این کشور نقشی ندارند. سیاست ها را هیات حاکمه پشت صحنه تعیین می کند. بعید می دانم دولت جدید آمریکا بتواند در مواضع دولت قبل این کشور تغییری ایجاد بوجود آورد. مگر آنکه فضا به طور کلی تغییر کند و شرایط جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شود. در آن صورت مجبور خواهند بود که سیاست خارجی شان را در منطقه ما اصلاح کنند.

خبرنگار: در رابطه با برخی مسائل، این ادعا مطرح می شود که سیاست های آمریکا پیش از انتخابات ایران تغییر نخواهد کرد و آمریکا منتظر نتیجه انتتخابات در ایران است. در ماههای آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. این در حالی است که نام شما هم در بین نامزدهای انتخابات مطرح شده است، سئوال این است که آیا شما تصمیمی برای این کار دارید؟

محمود احمدی نژاد: من هنوز نظرم را در باره انتخابات 1400 اعلام نکرده ام . انشاالله در زمان شروع ثبت نام ها اعلام خواهم کرد.

خبرنگار: روابط ایران با کشورهای خلیج فارس و خصوصا عربستان سعودی چندان خوب نیست. در دوره های اخیر، برخی از کشورها مانند قطر و عربستان مدعی هستند که ایران در امور داخلی آنها دخالت می کند. می خواهم بپرسم مواضع سیاسی ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس چگونه است؟

محمود احمدی نژاد: من دیدگاههای خودم را اعلام می کنم. منطقه خاورمیانه و خلیج فارس باید منطقه دوستی و همکاری باشد. هیچ دلیلی برای اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه وجود ندارد. مگر اینکه دو علت دخالت کند تا بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد شود. یکی دخالت بیگانگان و دیگری غفلت مسئولین کشورهاست. مردم که با هم دوست هستند و مشکلی ندارند. قدرت های فرامنطقه ای برای تسلط بر منطقه ما به دنبال ایجاد درگیری بین کشورها هستند. اینجا منطقه انرژی و منطقه فرهنگ و چهار راه ارتباطی جهان است. همه مدیران و دولتها در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس باید متوجه باشند و موانع دوستی را از بین ببرند. شما یک روزی را در ذهن خودتان تصور کنید که ایران، ترکیه و عربستان به طور صد درصد با هم متحد باشند . آنوقت ببینید چه اتفاق مثبتی درمنطقه می افتد، چه مشکلات بزرگی برطرف می شود و چه تاثیری در صلح و امنیت جهانی خواهد داشت؟ به همین ترتیب سایر کشورها مانند پنج کشور حاشیه خلیج فارس، عراق، سوریه اردن، آذربایجان و ارمنستان و بقیه کشورها به هم بپیوندیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آن وقت سرعت پیشرفت کشورهایمان چقدر خواهد شد و امنیت ما چقدر بالا خواهد رفت. ما همه برادر و دوست و همسایه هستیم. باید مراقب طراحی های قدرت طلبان جهانی باشیم. هر کس در جهت وحدت کشورهای منطقه قدم بردارد، نام او به عنوان قهرمان ملت های منطقه در تاریخ ثبت خواهد شد.

خبرنگار: شما به دو عامل یکی خارجی و دیگری مدیران منطقه اشاره کردید. آیا نمونه ای را می توانید مطرح کنید که بتوان آن را عامل خارجی دانست؟ در منطقه یک سری اختلافات و درگیری های مذهبی وجود دارد، به نظر شما راه حل اینگونه اختلافات چیست؟

محمود احمدی نژاد : روشن است که چه کشورهایی می خواهند بر دنیا مسلط باشند و آن را اداره کنند و بر ثروت سایر کشورهای جهان سیطره داشته باشند. معتقدم سرمایه داری جهانی و هیات حاکمه پشت صحنه آمریکا که بعضی از عوامل منطقه ای هم آنها را پشتیبانی می کنند. درباره اختلافات مذهبی باید در وقت دیگری مفصل تر صحبت کنیم. مذهب آمده است که اختلافات را بردارد و وحدت و دوستی درست کند. اما بعضی انسانهای شیطان صفت یا شیطانهای انسان نما، مذهب را بهانه قرار می دهند تا اختلاف و درگیری درست کنند. چطور مذهب می تواند عامل اختلاف باشد. علمای مذاهب باید کنار هم بنشینند و یک بار برای همیشه، مساله را حل کنند. مذهب یعنی انسانیت و انسانیت نیز محور مشترک همه انسانهاست. محور را باید بر انسانیت بگذاریم و همه بیایم ائتلاف کنیم. چرا باید اختلاف کنیم. عدالت، احترام، محبت و دوستی باشد. من معتقدم که اختلافات مذهبی در منطقه ما توسط تحریک بیگانگان تشدید و به یک مساله مهم تبدیل می شود . گروههای تندرویی که اختلاف مذهبی درست می کنند، اکثرا به نحوی مورد حمایت قدرتهای جهانی هستند و الا مردم که هیچ اختلاف و مشکلی با هم ندارند. متاسفانه دولت ها بر اثر همان غفلت یا دخالت بیگانه، راه را بر مردم می بندند و مانع از ارتباط مردم با هم می شوند و الا ملت های ما در منطقه همیشه با هم زندگی کرده اند، با هم ارتباط دارند و ازدواج می کنند و رفت و آمد دارند و خیلی ها با هم فامیل هستند. من فکر می کنم اگر حکومت ها کنار هم بنشینند و تفاهم کنند، مسائل مذهبی هم خود به خود حل خواهد شد.

خبرنگار: ما در رابطه با سیاست های خارجی و اختلافات مذهبی در منطقه صحبت کردیم اما نمی توانیم از مساله فلسطین بگذریم. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، توافقی با عنوان توافق قرن امضاء شد که هیچ منافعی برای مردم فلسطین ندارد و در واقع مقاومت فلسطین را هدف قرار داده است. پس از این توافق، برخی کشورهای عربی و منطقه خلیج فارس برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در حال مسابقه هستند. ایران در این ارتباط واکنش تندی نشان داد و ترکیه هم موضع گرفت. برای اینکه بتوانیم بار دیگر مردم منطقه و مسلمانان را حول مساله فلسطین گردهم بیاوریم چه باید کرد؟

محمود احمدی نژاد: کشورهایی که بر اساس ذهنیت کمک به مساله فلسطین به عادی سازی روابط با این رژیم رو آورده اند، باید بدانند که این کار هیچ کمکی به حل مساله نخواهد کرد. اگردولت آمریکا و صهیونیست ها تصور می کنند که مساله فلسطین با این عادی سازی روابط حل می شود، آنها هم بدانند که اشتباه می کنند. قبلا بیش از صد کشور جهان بخصوص اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل این کار را کردند اما مشکل حل نشد. اصلا مساله فلسطین که مساله اختلاف کشورهای خلیج فارس با رژیم صهیونیستی نیست! مساله مردم فلسطین و اشغال سرزمین فلسطین و سلب حق حاکمیت مردم فلسطین و آوارگی 5 میلیون مردم فلسطین است که از سرزمین خودشان بیرون رانده شده اند. مساله فلسطین باید در داخل فلسطین حل و فصل شود و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین به آنها برگردد و آوارگان فلسطینی بازگردند و تکلیف سرزمین اشغالی فلسطین معلوم شود. این هم یک راه یعنی مراجعه به مردم صاحب حق در فلسطین بیشتر ندارد. یک همه پرسی برگزار شود و مردم فلسطین نظر بدهند و الا این کارهای سیاسی تغییری در وضعیت فلسطین ایجاد نمی کند. باید حقوق مردم فلسطین را محور قرار دهیم و از همه دولت ها و کشورهای برای حل مساله دعوت به عمل آوریم. هر گاه اختلاف بین کشورهای منطقه افزایش یافته، فشار بر مردم فلسطین نیز تشدید شده است اما اگر دولت ها و ملت های منطقه با هم متحد بشوند، فشار ازروی مردم فلسطین برداشته می شود. امیدوارم که سازمان کنفرانس اسلامی بتواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. من اطمینان دارم که اگر وحدتی بین دولت ها و ملت های منطقه بوجود آید، همین دولت هایی که رابطه را عادی کردند، در کنار ملت فلسطین خواهند ایستاد.

خبرنگار: می خواستم نظر شما را در رابطه با آقای اربکان که نقش مهمی در جهت دهی به سیاست های ترکیه داشته است، جویا شوم.

محمود احمدی نژاد: ما آقای اربکان را یک شخصیت مهم، مومن و تاثیرگذار می شناسیم که نقش موثری در تغییرات اساسی در ترکیه ایفا کرد و همینطور "دی هشت" را که مجموعه بسیار مهمی است پایه گذاری کرد. من هفت سال پیش در ترکیه در مراسم سالگرد مرحوم اربکان در شهر بورسا شرکت کردم و در باره شخصیت ایشان سخن گفتم. ما مردم ترکیه را خیلی دوست داریم و همه آنها در قلب من هستند.

خبرنگار: در سال چهارم فوت استاد اربکان من به اتفاق یک گروه از خبرنگاران، شما را در ایران ملاقات کردیم. من پرسیدم شما آخرین دولتمردی بودید که با آقای اربکان دیدار کردید و خواستار بیان خاطره شما از این دیدار شدم که گفتید این دیدار در فضای پدر و پسری انجام شد. می خواهم بپرسم آیا می توانید خاطره ای از دیدار آخرتان با دکتر اربکان با مخاطبان ما در میان بگذارید؟

دکتراحمدی نژاد: به نظرم آقای اربکان به دنبال دو هدف بود که تا لحظات آخر عمرش آن را دنبال می کرد. یکی وحدت کشورها و ملتهای مسلمان منطقه و هدف دیگرش نیز اهتمام در جهت پیشرفت کشورهای منطقه بود. او دوست داشت که همه پیشرفته و قوی باشیم و من فکر می کنم که او یک فرد واقع بین بود و به اعتقاد بنده، اهدافی که دنبال می کرد، قابل تحقق است.

خبرنگار: این گفت وگو و شنیدن نظرات شما برای ما خیلی مهم و ارزشمند بود. اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

محمود احمدی نژاد: ما مردم ترکیه، منطقه و جهان را دوست داریم و فکر می کنیم که مرزهای سیاسی مرز بین دولت هاست و مرز بین ملت ها نیست. ما باید به سمتی برویم که همه ملت ها بتوانند آزادانه با هم مراوده داشته باشند و برای ساختن یک دنیای بهتر با هم همکاری کنند و دو ملت بزرگ ایران و ترکیه می توانند در این مسیر پیشگام باشند. سلام گرم بنده را به تمام مردم ترکیه ابلاغ کنید.

خبرنگار: مجددا از شما تشکر می کنیم. شب شما بخیر./

منبع : در گفتگو با شبکه ۵ ترکیه؛

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 678350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟