نگاه احزاب سیاسی به حضور نامزدهای نظامی در انتخابات 1400

به گزارش رکنا، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ، اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه احزاب سیاسی در درون کشور به شمار می‌رود. انتخاباتی که تحت تاثیر عوامل متعددی همچون مشکلات اقتصادی کشور و شیوع ویروس مرگبار کرونا قرار دارد.

تا انتخابات ۱۴۰۰ زمان زیادی باقی نمانده است اما همچنان فضا پرشور و انتخاباتی نیست، یک دلیل آن به دوران کرونا و شرایطی که تمام دنیا حاکم است، بازمی گردد. علاوه بر این مشکلات اقتصادی، مزید بر علت شده است که فضای کشور به سمت انتخابات سوق پیدا نکرده است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌های اعتدالی در شبانه روز گذشته در گفت وگو با چهره‌های سیاسی به بررسی ورود چهره‌های نظامی به انتخابات ۱۴۰۰ پرداختند و در تیتری با عنوان مقایسه کاندیداتوری روحانیت و نظامیان، قیاس مع الفارق است، این موضوع را برجسته کردند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب ظرف ۲۴ ساعت گذشته در گفت وگو با چهره‌های سیاسی، یادداشت ها و گزارش‌های مختلفی، انتخابات ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار دادند و در مطالب خود محورهایی همچون؛ باید اجازه دهیم در کنار نظامیان، کاندیدای غیر نظامی نیز به صورت پررنگ حضور یابند، مردم ،رئیس جمهور نظامی را رد می‌کنند، انتخابات آزاد جمهوریت را تضمین می‌کند، شرایط روانی جامعه و رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ ، کاندیداهای نظامی و معضل دولت های نالان و مردم دیگر از جناح‌ها توقعی ندارند، را برجسته ساختند.

رسانه‌های اصولگرا نیز در این بازه زمانی در تحلیل های خود انتخابات ۱۴۰۰ را از منظرهای مختلف بررسی کردند و در مطالب خود محورهایی چون انتخابات ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم پرشور خواهد بود، رسیدن به نامزد واحد برای نیروهای انقلاب حیاتی است، تعدد کاندیداها اشکالی ندارد و خداحافظی زودهنگام جهرمی و غرضی از انتخابات را برجسته ساختند.

رسانه‌های اعتدالی

مقایسه کاندیداتوری روحانیت و نظامیان، قیاس مع الفارق است

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد:

* سپاه، بسیج و نیروهای مسلح زمانی که وارد درگیری های سیاسی شوند، مردم را به اساس انتخابات بدبین می کنند.

*در دولت آقای احمدی نژاد، تا حدی دولت نظامی را امتحان کرده و متوجه شدیم که آنان خیلی به قوانین پایند نبوده و ممکلت را بهم می زنند.

*دولت نظامی در هیچ یک از کشورهای منطقه موفق نبوده است.

* اگر به کشورهای دیگری مانند ترکیه و پاکستان، چه در دوره نظامی ها و چه در دوره غیرنظامی ها نگاه کنید؛ زمانی که ژنرال ها برای اداره کشور روی کار آمدند؛ در گفتگو با دنیا موفق عمل نکردند.

*روحانیون همانند نظامیان نیز تشکیلات منسجم اداری سازمانی ندارند در حالی که نیروهای مسلح یک سازمان است.

*مقایسه کاندیداتوری روحانیت و نظامیان، قیاس مع الفارق است. مانند پزشکان که لباس پزشکی می پوشند؛ لباس روحانیت نیز علی‌القاعده باید برای مسجد و منبر استفاده شود؛ زیرا برای آن فعالیت تعریف شده است. اما گاهی آن را بیرون پوشیده و این در مقایسه با زمان های نظامی، قیاس مع الفارق است.

*ورود نظامیان به انتخابات، هم به حیطه کاری آنان و هم به فضای رقابت آسیب می زند.

*نهادهایی مانند شورای نگهبان، قوه قضاییه و نیروهای مسلح یک نهاد اجماعی و برای همه ملت هستند. اگر این نهادها وارد رقابت های سیاسی شوند، بیشتر به خودشان آسیب می زنند.

*در کشورهای که دولت آنان نظامی بوده است، از پشتیبانی مردم بی بهره بوده و ضعیف بودن دولت باعث آسیب های جدی اقتصادی و ... شده است.

* در حال حاضر، جامعه، از محدودیت هایی که دولت ها و حکومت ها ایجاد می کنند؛ به حد کافی رنج می برند.

* اگر قرار بر این باشد که یک فرد با ژست نظامی بنشیند و روش های پادگانی را در بحث‌های اقناعی و تعامل با جامعه داشته باشد؛ همین میزان آزادی مردم محدودتر شده و در تنگنای بیشتری قرار می گیرند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

باید اجازه دهیم در کنار نظامیان، کاندیدای غیر نظامی نیز به صورت پررنگ حضور یابند

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد:

*انتخابات ریاست جمهوری کاملاً یک دست توسط اصولگرایان مدیریت و مهندسی خواهد شد.

* امسال به دلیل کرونا ممکن است ستادها و کمپین‌ها کمرنگ باشد و بیشتر فعالیت‌ها اینترنتی انجام شود. در مجموع انتخابات در جهت زنده کردن جامعه بسیار مثبت است.

* این انتخابات انگیزه‌های چهره‌های سیاسی را تضعیف می‌کند چون شورای نگهبان همانگونه که در مجلس یازدهم رد صلاحیت‌های گسترده انجام داد مجدداً همان روند را تکرار خواهد کرد.

* اگر یک نظامی لیاقت‌های کافی در حوزه سیاست و اجرا را داشته باشد، حضور او در انتخابات مانعی ندارد.

* خانم‌ها سهم مهمی در انتخابات دارند و نیمی از آرا در اختیار آنهاست. امیدواریم روزی «رجل سیاسی» معنا شود تا شاهد حضور خانم‌ها مساوی با آقایان در انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

مردم ،رئیس جمهور نظامی را رد می‌کنند

روزنامه آرمان ملی در گفت وگو با بهمن آرمان، اقتصاددان به بررسی اینکه کاندیداهای ریاست‌جمهوری چه برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی مردم دارند؟ پرداخت و نوشت:

* کاندیداهای ریاست‌جمهوری در شرایطی نیستند که وعده‌هایی مانند کنترل نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری به مردم بدهند.

* در درون کشور سوءمدیریت، فساد نهادینه شده و کنار گذاشتن نخبگان کشور و افرادی که می‌توانند در خروج کشور از بحران کمک کنند به خوبی احساس می‌شود.

*تا زمانی که نهادهای تصمیم‌گیر در ایران به این نتیجه نرسند که قصد دارند چگونه با جهان برخورد کنند و از سوی دیگر قصد دارند با مردم کشور به چه صورت برخورد کنند، هر قول و وعده‌ای مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت.

*در ایران کسانی که برای شورای شهر، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و حتی ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوند برنامه ارائه نمی‌کنند. این موضوع مرتبط به امروز نیست و در گذشته نیز وجود داشته است.

*در ایران معمولأ به مسائل کلی پرداخته می‌شود؛ در حالی که در کشورهای دیگر بیشتر اولویت‌ها، برنامه‌ها هستند.

*در کشورهای توسعه‌یافته مردم به برنامه کاندیدا و احزاب رأی می‌دهند، نه به یک شخص خاص. *تجربه تاریخی در ایران نشان داده اگر یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری به مردم برنامه ارائه کند در عمل این برنامه قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند.

* کاندیداهای ریاست‌جمهوری که برنامه‌های اقتصادی ارائه می‌کنند باید در عرصه سیاسی دارای قدرت چانه‌زنی زیادی باشند تا برنامه‌های آنها در اولویت‌های کشور قرار بگیرد.

* تصمیم‌گیری درباره روابط خارجی، که مستقیما روی مسائل اقتصادی کشور تأثیرگذار است، در اختیار رئیس‌جمهور قرار نداشت.

*مردم ایران نه‌تنها گزینه نظامی را برای ریاست‌جمهوری خود نمی‌پسندند؛ بلکه آن را رد نیز می‌کنند.

*در شرایط کنونی به اندازه کافی فشار روی زندگی مردم وجود دارد. در چنین شرایطی اگر این فشارها توسط یک چهره نظامی در انتخابات تشدید شود، ممکن است پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد.

* گزینه نظامی نمی‌تواند در راستای تمام دغدغه‌های اصلی مردم حرکت کند و در زمینه اقتصادی به عنوان مهمترین مطالبه مردم نقش موثری را ایفا کند.

انتخابات آزاد جمهوریت را تضمین می‌کند

روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان انتخابات آزاد جمهوریت را تضمین می‌کند، نوشت:

* انتخابات آزاد نماد جمهوریت است که مشروعیت ارکان قدرت و همه حکومت را مشخص می‌کند و حاکمیت مردم بر سرنوشت را متجلی می‌نماید.

*در جمهوری اسلامی همه افراد از هر قوم و قبیله و آیین و طبقه، شهروند به حساب می‌آیند و باید بیایند و تامین مصالح ملی و استقرار عدالت در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و مدنی و قضایی و تقنینی و اجرایی مدنظر است و باید باشد.

*ایثارگر کسی است که از این جمهوریت و از تمامیت ارضی و نیز دفاع از آیین و میهن و مردم در برابر فزون‌خواهی و تهدیدها و توطئه‌های بیرونی و حق و حرمت مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند پیشقدم است و در عین حال بر تعامل سازنده با رعایت اصول با جهان برای تامین مصالح ملی پیشقدم است و بر عدالت و برخورداری مردم از زندگی امن و آبرومند برای همگان به‌خصوص طبقات محروم‌تر جامعه تاکید جدی دارد.

*نقد منصفانه قدرت و هشدار دادن به حاکمان برای تن دادن به لوازم جمهوری اسلامی و ارائه راه‌حل‌های عالمانه برای اصلاح و بهبود امور مورد اهتمام او است.

شرایط روانی جامعه و رئیس‌جمهور ۱۴۰۰

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم حسین ناصری روان‌شناس پیشگیری نوشت:

*وقتی در سال ۹۲ حسن روحانی به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد، این امید ایجاد شد که در حوزه‌هایی نظیر سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تغییرات محسوسی ایجاد شود.

*حسن روحانی دغدغه‌هایی متفاوت‌تر از رؤسای‌جمهوری پیشین دارد؛ از این‌رو، او نیک می‌دانست که مهم‌ترین اقدام برای رسیدگی به وضع سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (که بعد از این پیشگیری نامیده می‌شود) رفع تحریم‌های به جای‌مانده از دوران احمدی‌نژاد است.

*روحانی با تکیه بر شعار انتخاباتی خویش، با اولویت قراردادن سیاست خارجی، در نهایت دستاورد برجام را به بار آورد.

*پس از اجرایی‌شدن برجام، با ورود شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های نفتی و صنعتی، گشایش اقتصادی حاصل شد.

* در مجموع می‌توان گفت سیاست اولیه دولت روحانی در ایجاد آرامش عمومی با موفقیت همراه بود.

* در کشور ما، شخص اول در تأمین و حفظ سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رئیس‌جمهور است.

* دو عامل اصلی در ایجاد انواع آسیب‌های اجتماعی فقر و بی‌عدالتی است؛ بدین ترتیب دولت با همکاری سایر ارکان نظام، باید دائما سیاست‌هایی را ابداع و وضع کند که به توزیع عادلانه ثروت در جامعه منجر شود.

* اولین و مهم‌ترین سیاست‌گذاری کلان رئیس‌جمهور آتی برای ارتقای سلامت روان و پیشگیری، حل تحریم‌های آمریکا یا پیداکردن راه‌حل‌های داخلی برای کاهش فقر و خصوصا فقر مطلق است.

* موازی‌کاری و تداخل وظایف، مسئله دیگری است که رئیس‌جمهور می‌تواند به شناسایی و حل آنها بپردازد.

کاندیداهای نظامی و معضل دولت‌های نالان

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم حمزه پاریاب . کارشناس مسائل نظامی نوشت:

* شاید در نگاه اول، همراه‌شدن کاندیداهای نظامی با مردم معترض به صفوف و گرانی مرغ و میوه، به مردمی‌بودن و اطلاع آنها از گرفتاری‌های اقشار پایین‌دست جامعه تعبیر شود.

*همسوشدن فرماندهان و کاندیداهای نظامی با مسئولان اجرائی نالان و دست‌بسته، رهاوردی جز ناامیدی مردم از اصلاح واقعی امور نخواهد داشت؛ چراکه ترجیح می‌دهند فرماندهانی که از این رکن مهم جمهوری اسلامی مهیای ورود به انتخابات می‌شوند، دست‌گیر دولت و نظام در مشکلات باشند و به دنبال راه‌حل این مشکلات بروند، وگرنه انتقاد و اعتراض را که همه بلدند.

مردم دیگر از جناح‌ها توقعی ندارند

روزنامه همدلی به گفت وگو با قاسم میرزایی نیکو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از اعضای ارشد مجمع ایثارگران پرداخت و نوشت:

*مهم‌ترین رویداد سال آینده در حوزه سیاست داخلی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

*امسال با بالاتر رفتن سطح مالیات‌ها، هزینه‌ها و نرخ خدمات برای مردم مشکلات زیادی به وجود آمد. مجلس شورای اسلامی برای تامین بودجه دولتی سعی کرد تا از طریق افزایش مالیات‌ها موضوع را حل کند، اما متاسفانه این بار سنگین به دوش مردم قرار گرفته است.

* به علت مجموعه ناهماهنگی‌هایی در سطح حکمرانی از جمله دولت، قوه قضائیه، مجلس، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص و شورای نگهبان هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات مردم را حل کنیم.»

* مهم‌ترین مسئله ما در سال آتی با جمعیت بالای زیر خط فقر است.

*همه مسائل به همدیگر مرتبط هستند و ارتباط نزدیکی با حوزه سیاست خارجی و برجام دارند.

*ارتباطات ما با کشورهای منطقه، اروپا و منازعاتی که با آمریکا داریم، تاثیر زیادی بر عرصه سیاست داخلی نیز گذاشته است.

*مشکلات سیاست خارجی ما موجب شده تا عرصه مسائل اقتصادی از جمله بورس و نرخ ارز تحت تاثیر قرار بگیرد.

*اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام یک از جناح‌های اصلاح‌طلب، ‌اصول‌گرا یا میانه‌رو در انتخابات پیروز می‌شود، اما هر کدام هم روی کار بیایند، نماینده منتخب با معضلات مهمی مواجه خواهد شد.»

* تاوقتی که معضلات امروز جامعه مورد توجه قرار نگیرد، فرقی نمی‌کند که چه کسی حاکم باشد.

*مهم این است که دو گانه‌های حکمرانی هیچ اهمیتی ندارند، وقتی که در سیاستگذاری اجرایی و اقتصاد و مسائل فرهنگی دچار چندگانگی هستیم. تا وقتی این مسائل حل نشود، دچار مشکل خواهیم بود.»

*وقتی ملت نتوانند انتخاب اصلح داشته باشند و مدام بین بد و بدتر انتخاب کنند، امید در بین مردم از بین می‌رود.

*تا وقتی که در بحث اقتصادی نهادهای موازی وجود دارد، این نهادها با توجه به حجم پول و ثروت نقدینگی که دارند، به هر مسئله‌ای از جمله ارز، خودرو و ... ورود کند، هیچ دولتی توان مقابله با آن را ندارد.

رسانه‌های اصولگرا

رسیدن به نامزد واحد برای نیروهای انقلاب حیاتی است

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی پرداخت و آورد:

* حاکمیت بخشیدن به احکام دینی، نیازمند سازمان و تشکیلات و نیز ارتباط متقابل افراد با یکدیگر است.

* قطعا برای عمل به انجام وظایف فردی دینی مشکلی وجود ندارد اما وقتی در قالب یک حکومت و نظام، اجرای احکام دنبال شود، در این صورت به سازمان ها و لایه های تشکیلاتی برای اصلاح جامعه نیازمندیم.

* نمی توان با عمل فردی به دین، تضمین کنیم که دین پیاده می شود.

*اگر قرار است پرچم دین در جامعه برافراشته باشد، ارتباط تشکیلاتی با منشا قرآنی باید وجود داشته باشد تا از آن صیانت کند.

* توصیه های رهبری درباره بایدها و نبایدهای کار تشکیلاتی نشان از اهمیت این موضوع دارد و این مساله باید مورد توجه تمام اعضای جمعیت جانبازان باشد.

* باید صفاتی از قبیل مهرورزی در همه ما زنده تر از همیشه باشد و به دور از هرگونه ناراحتی و دلخوری با آحاد مردم ارتباط بگیریم.

* با رصد و یافتن نامزدهای شایسته، هر یک از اعضای جمعیت که طبعا در گروه های اجتماعی دیگری نیز حضور دارند، این افراد را به مردم معرفی خواهند کرد و به این ترتیب به انتخاب اصلح کمک می کنند.

* می توان نامزدهای شایسته را به سایر اضلاع جبهه تحول خواهان انقلابی یعنی اعضای دو تشکل جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی نیز معرفی کرد.

*آمریکا مستقیما در انتخابات ما دخالت می کند و حمایت های خود را به نحوی اعمال می کند تا جناح غربگرا در کشور پیروز شوند. در این شرایط رسیدن به نامزد واحد در سمت نیروهای انقلابی بسیار حیاتی است.

* مذاکراتی انجام شد که تشکیلات شورای وحدت نیز به شورای ائتلاف بپیوندد و تجربه موفق انتخابات مجلس که با شورای ائتلاف رقم خورد، به این ترتیب تکرار شود.

* امیدواریم آقای رییسی به میدان بیاید اما به هر دلیل اگر این اتفاق نیفتند ما نباید دچار بن بست شویم.

تعدد کاندیداها اشکالی ندارد

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت:

* گام دوم انقلاب سر آغاز تحولاتی در انقلاب است از مهمترین تحولات باید یکی شدن دولت و ملت، یکی شدن همه گروه ها و احزاب باشد زیرا باید بسیج عمومی برای حل مشکلات ایجاد شود.

* باید تحولاتی در همه عرصه‌ها رخ دهد لذا باید ابتکاراتی برای اداره کشور ارائه کنیم.

* بخش های «سامانه مردم‌یار» عبارتند از بخش ارتباط مردم با دولت که افراد می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند. در این بخش راهکارهای مردم هم بیان می‌شود.

* مردم باید افراد را پیشنهاد دهند، تکرار الگوی گام اول انقلاب در انتخابات قابل ادامه نیست. باید الگوی جدید رئیس‌جمهور، کابینه و برنامه اجرا شود.

* بنده رئیس‌جمهور شوم یا هر فرد دیگری، سامانه مردم یار را در اختیارش قرار می‌دهیم.

* قبل و بعد از انتخابات به وحدت نیاز داریم، کشور از ناکارآمدی و فساد رنج می‌برد و باید فساد ریشه کن شود.

*اگر دولت تشکیل دهیم اجازه نمی‌دهیم فساد شکل بگیرد. دولت باید سازمان بازرسی داشته باشد.

* تعداد زیاد کاندیداها هیچ اشکالی ندارد. نگران تعدد کاندیداها نیستم بلکه نگران میزان حضور مردم هستم.

خداحافظی زودهنگام جهرمی و غرضی از انتخابات

روزنامه خراسان به بررسی شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

* مجلس شرط حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر ۷۵سال تمام،هنگام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را مصوب کرد.

* با تصویب شرط سنی چهره هایی همچون محمدجواد آذری‌جهرمی از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شده‌اند. مسئله ای که البته با واکنش جهرمی نیز همراه شده و او با اشاره به قانون محدودیت سن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که « پیامبر در ۴۰ سالگی به بعثت رسید و مجلس می‌خواهد حداقل شرط سنی برای شرکت در ریاست جمهوری را به ۴۵ سالگی برساند.»

* سید محمد غرضی کاندیدای دو دوره قبل ریاست جمهوری که همین چند وقت قبل از تمایل جدی خود برای حضور در انتخابات خبر داده بود و هم اکنون نزدیک به ۸۰ سال دارد، با نهایی شدن این قانون از گردونه رقابت ها حذف خواهد شد.

*تعدادی از مخالفان این طرح ،معتقد بودند که تعیین بازه سنی ۴۵ تا ۷۰ سال برای حضور افراد در خانه دولت شائبه سیاسی کاری انتخابات را مطرح خواهد کرد. آن ها همچنین براین باور بودند که با تصویب طرح موجود ، مشکلات کیفی انتخابات همچون ابهامات تعیین مصادیق رجل سیاسی در قانون انتخابات حل نخواهد شد.

*اگرچه کمتر از سه ماه دیگر به انتخابات مانده اما این طرح هنوز تا نهایی و قانونی شدن مسیر زیادی را باید طی کند.

انتخابات ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم پرشور خواهد بود

خبرگزاری افکارنیوز به بازتاب سخنان رسول فرخی میکال عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس پرداخت و آورد:

*در هر بستر اجتماعی پویا باید تلاش کنیم به اهداف خود دست پیدا کنیم که لازمه این موضوع داشتن راهکارهای مناسب است.

* یکی از بحث های اساسی و حساس حوزه مردم‌سالاری دینی یقینا انتخابات است که مسئولان اجرایی برای حضور و مشارکت مردم باید ظرفیت های خود را فعال کنند.

* باید تلاش کنیم برای جاری بودن زندگی در هر شرایطی مسیر درست را از طریق ارائه راهکارهای مناسب، انتخاب کنیم.

* مسئولان باید تلاش کنند انتخابات پرشور و در حد گام دوم انقلاب برگزار کنند که برای دوره دوم انقلاب که دوره بالندگی است سرنوشت ساز بوده و می تواند مسائلی را در داخل و خارج حل و فصل کند تا بتوانیم موازنه ای در مقابل دنیا ایجاد کرده و هم افزایی در حوزه کشورهای اسلامی داشته باشیم.

* درست است که بحث گرانی مردم را اذیت می کند و در ماه های اخیر افزایش قیمت افسارگسیخته حتی باعث شده تعزیرات پاسخگو نباشد اما مردم در انتخابات حضور می یابند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

ایرنا

کدخبر: 672063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟