حق‌شناس: ابعاد پرونده فساد شریفی باید روشن شود

به گزارش رکنا،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه باید به سؤال‌های مردم درباره فساد و قانون‌گریزی‌های افسارگسیخته مدیریت قبلی شهرداری تهران پاسخ داده شود، گفت: شکی نیست که جامعه ایران همواره از بی‌عدالتی‌ها و مظلومیت‌ها نالیده و همواره با عنصری به نام فساد دست به گریبان بوده است. یکی از حوزه‌هایی که دست‌کم در دو دهه اخیر به‌شدت تحت تأثیر فساد سیاسی و اقتصادی بوده، مدیریت شهری تهران است. به خاطر داریم که جناب آقای قالیباف، شهردار محترم سال‌های 84 تا 96، در پایان دوره مدیریت خود با افتخار فرمودند که اصلاح‌طلبان در باتلاق شهرداری غرق خواهند شد. ایشان به‌خوبی از زوایا و عمق فساد و کلاف سردرگمی که برای مدیریت شهری جدید به میراث گذاشته شد باخبر بودند و به‌درستی از آن به‌عنوان یک باتلاق یاد کردند؛ اما این تصور که اصلاح‌طلبان در این باتلاق غرق خواهند شد به تحقق نپیوست. بر همین اساس یکی از پرونده‌های قضائی مربوط به فساد بزرگ و گسترده در مدیریت شهری سابق که به‌تازگی مطرح شده و برخی اخبار جسته و گریخته که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جای تأمل و رسیدگی دارد.
حق‌شناس ادامه داد: اخبار واصله حاکی از آن است که براساس گزارش بخش نظارتی سپاه پاسداران موضوع فساد در پرونده گروه اقتصادی یاس در دستور کار رسیدگی قرار گرفته و قائم‌مقام جناب آقای قالیباف، شهردار محترم وقت تهران، به اتهام فساد مالی به 20 سال زندان و بازگشت حدود 480 میلیارد تومان اموال به‌یغما‌رفته محکوم شده است. اخبار حاکی از آن بود که رسیدگی به این پرونده بر عهده رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح گذاشته شده است. وی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی ناقص و مبهم و اهمیت موضوع و ارتباط مستقیم آن با شهرداری، این‌جانب را بر آن داشت که در یادداشتی از جناب آقای سردار محمد باقری، رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح، درخواست کنم تا اطلاعات پرونده را در اختیار شورای شهر قرار دهد و بلافاصله در پاسخ مراتبی اعلام شد که می‌تواند گام مثبتی در جهت روشن‌شدن ابعاد موضوع برای افکار عمومی تلقی شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: در پاسخ ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شده است که پرونده اولیه موضوع توسط مراجع نظارتی سپاه پاسداران تشکیل شده و توسط رئیس محترم قوه قضائیه شعبه رسیدگی‌کننده ویژه در سازمان قضائی نیروهای مسلح مأمور رسیدگی به پرونده شده است. اخبار دیگری که منتشر شده است نشان می‌دهد که در جریان تشکیل پرونده، رسیدگی انجام شده و حتی در رأی صادرشده هیچ توجهی به حقوق شهرداری تهران صورت نگرفته و عملا شهرداری هیچ‌گونه نقش و جایگاهی در ماجرا نداشته است.
محمدجواد حق‌شناس سپس با طرح سؤال‌هایی گفت: حال سؤال‌هایی مطرح است که لازم است پاسخ داده شود و ضرورت وجود دارد که لازم است به آن توجه شود. تشکیل دادگاه خاص مانند دادگاه ویژه روحانیت و دادگاه نظامی و سازمان قضائی نیروهای مسلح برای آن نیست که حریم امنی برای صنف خاصی در نظر گرفته شود، برای آن است که به‌لحاظ اختیارات و مسئولیت‌های خاص این افراد رسیدگی دقیق‌تر و مقررات سخت‌گیرانه‌تری اعمال شود. سؤال این است که چرا و چگونه فساد یک مقام ارشد شهرداری که یک نهاد عمومی است، به‌صورت غیرشفاف و بدون توجه به حقوق مادی و معنوی مدیریت شهری در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی لازم مد نظر قرار نگرفته است؟ حق‌شناس افزود: شهردار محترم تهران به شورای شهر و افکار عمومی گزارش دهند که چرا با وجود اخبار ناقصی که در جریان پرونده منتشر شده بود تا این حد در ورود به پرونده کوتاهی و تأخیر صورت گرفته است؟ چه اقدامات قضائی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؟ تکلیف مطالبات کلان شهرداری شامل طلب حدود پنج هزار میلیارد تومانی و محکومیت 480 میلیارد تومانی و تأخیر تأدیه بازپرداخت این مبالغ از سال 93 تاکنون و بازگشت آن به خزانه شهرداری چیست؟
حق‌شناس ادامه داد: همکاران گرامی سؤال‌های بسیاری وجود دارد که باید پاسخ داده شود. مردم می‌پرسند چگونه در حساب‌های شهرداری، این سازمان بیش از 80 میلیارد به مؤسسات خیریه بدهکار است اما حساب و کتاب این خیریه‌ها پنج تا هفت میلیارد تومان دریافتی بیشتر از شهرداری را نشان می‌دهد؟
وی ادامه داد: مردم می‌پرسند پروژه هزار و یک شب چگونه به ثمن 165 هزار تومان در متراژ هکتاری در منطقه 22 واگذار شده است؟ یا اینکه املاک واگذارشده به بیمارستان تخصصی مغز در چه قالبی صورت گرفته است؟ چرا تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری فقط باید از شرکت سیما چوب خرید کنند و مابه‌التفاوت پولی که بابت ترک تشریفات مربوط به آن پرداخت می‌شده، الان کجاست؟ موضوع وجوه مالی ناشی از فروش تراکم و هولوگرام برای خیریه امام رضا چیست؟ واگذاری زمین شهروند فرمانیه به بانک تات در چه چارچوبی صورت گرفته است؟ تشکیل حدود 30 شرکت و مؤسسه در قالب هلدینگ یاس چه داستانی است و چه مقدار هولوگرام و تراکم با چه مأموریت‌هایی به این شرکت‌ها واگذار شده است؟آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 661924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟