بیش از ۳۰ کشور و سازمان به دولت و ملت ایران کمک کردند / کشورهای دنیا به قلدری‌های آمریکایی‌ها گوش ندهند

به گزارش رکنا، سید عباس موسوی امروز- دوشنبه - در نخستین نشست خبری ویدئوکنفرانسی خود با اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن سال نو گفت: امیدوارم سال جدید سال آرامش و برکت برای ملت ایران و جهانیان باشد و بر تمام چالش‌ها از جمله ویروس کرونا فائق شویم و بر همه ویروس‌های دیگر اعم از افراط‌گری، خشونت و تحریم و... پیروز شویم.

ملت ایران از رنج کسی خوشحال نیست

وی افزود: امروز بحث کرونا مهم‌ترین بحث جهان است و من ابراز همدردی جهانی می‌کنم با بیش از ۲۰۰ کشوری که درگیر این ویروس هستند. آمارها در آمریکا و کشورهای اروپایی رو به رشد است و من با همه خانواده‌ها و ملت و دولت‌ها ابراز همدردی می‌کنم. ایرانی‌ها نشان داده‌اند که ملتی قدردان هستند و ما اعتقاد داریم بنی آدم اعضای یک پیکرند و قطعا در این شرایط ملت ایران از رنج کسی خوشحال نیست اگرچه برخی کشورها خواستند از این مساله سوءاستفاده کنند اما ملت ایران اینچنین نیست.

ویروس کرونا باعث شد یک همبستگی جهانی شکل بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جا دارد اشاره‌ای مجدد به کمک‌هایی کنم که ملت و دولت ایران از سوی بیش از ۳۰ کشور و نهاد دریافت کرد. ایرانی‌های مقیم خارج هم زحمات زیادی کشیدند و کمک‌های زیادی را ارسال کردند. این ویروس باعث شد یک همبستگی جهانی شکل بگیرد و در کشور ما هم ضمن اینکه همبستگی بین اقشار مختلف ایجاد شد، افراد مختلفی اقدام به ایجاد کمپین‌های بین‌المللی کردند و بعد انسانی تحریم‌ها را برجسته کردند که جا دارد از این کمپین‌ها قدردانی کنم.

از همه کشورهای دنیا می‌خواهیم به قلدری آمریکایی‌ها گوش ندهند

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد در ایالات متحده خواهان تعلیق تحریم‌های ایران شده‌اند اما دولت ایالات متحده به این درخواست‌ها توجهی ندارد، گفت: ما همواره شاهد اظهارات متفاوت از مسئولان ایالات متحده هستیم که گاهی انسان فکر می‌کند حاکمیت آمریکا یکپارچه نیست. آنچه برای ما مهم است این است که این تحریم‌ها ظالمانه است و ما به گوش دنیا رسانده‌ایم که این تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است که نباید مانع کمک‌رسانی به مردم ایران شوند و اجازه دهند ایران بتواند اقلام دارویی خود را به سهولت خریداری کند. ما از همه کشورهای دنیا می‌خواهیم به این تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه وقعی ننهند و گوش به قلدری آمریکایی‌ها ندهند.

ما را به خیر آمریکایی‌ها امید نیست فقط شر میرسانند

سخنگوی دستگاه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از آغاز شیوع کرونا در ایران و درخواست برخی نهادها و سازمان‌ها و همچنین رهبران کشورها از ایالات متحده برای تعلیق تحریم‌ها علیه کشورمان؛ شاهد اظهاراتی خلاف واقع از مسئولان کاخ سفید مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بودیم؛ در آخرین اظهارنظر اما رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده که ایران درخواستی برای تعلیق تحریم‌های خود به این کشور ارائه نداده است؛ موضع وزارت امور خارجه مشخصا در خصوص این اظهارات چیست؟ آیا اساسا ایران باید مستقیما از آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها درخواست کند، گفت: ما به طور رسمی از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه درخواست خود را اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که این تحریم‌ها را نمی‌پذیریم و آقای ظریف هم به دبیرکل سازمان ملل در این رابطه نامه نوشته‌اند و دیوان بین‌المللی دادگستری هم رای داده که ایالات متحده باید تحریم‌ها را بردارد اما با خوی قلدری آمریکا همه این درخواست‌ها نادیده گرفته شده است. مردم ایران این فریب‌ها را می‌شناسند و امیدی هم به کمک آمریکا ندارند و لازم است بگوییم ما را به خیر آنها امید نیست فقط شر مرسانند.

همه دنیا نیازمند همراهی و همکاری هستند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که درخواست ایران از سایر کشورها برای کمک به ایران برای مبارزه با شیوع کرونا چیست، گفت: کمترین توقع ما از جامعه جهانی و کشورهایی که ادعای تمدن دارند این است که به تحریم‌هایی که یک قلدر وضع کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ همه دنیا را موظف کرده کار تجاری با ایران را تسهیل کنند را مبنا قرار دهند. امروز که همه دنیا در شرایط کرونایی قرار دارند و همه دنیا نیازمند همراهی و همکاری هستند باید به ایران کمک شود تا حداقل به منابع خود برای خرید دارو و تجهیزات دست پیدا کند.

راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم اما این همه تعهد اروپایی‌ها نیست

موسوی درباره اولین تبادل انجام شده براساس اینستکس گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم، اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهدات خود عمل کنند. این سازوکار فی النفسه انجام تعهد نیست. آنها اینستکس را راه‌اندازی کردند تا تعهدات ۱۱ گانه خود را اجرا کنند. در واقع اینستکس بستر است اما یکسال طول کشید.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها اخیرا تراکنشی چند صد هزار یورویی انجام دادند که کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی بوده است، اظهار داشت: انتظار جمهوری اسلامی ایران آن است که سایر تعهدات انجام شده و مبادلات و ارتباطات هم می‌تواند از طریق اینستکس باشد. ما این راه‌اندازی را به فال نیک می‌گیریم اما این همه تعهد اروپایی‌ها نیست.

هیچگاه منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان نیاز کشور به کمک‌های خارجی گفت: لازم است توضیح دهم که ما ضمن اینکه تحریم هستیم و علیرغم ادعای آمریکایی‌ها حتی برای خرید تجهیزات پزشکی هم دچار مشکل شده‌ایم اما ما سالیان سال است که با تحریم زندگی کرده‌ایم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری هیچگاه منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم و اقتصاد ما درون‌زا است اما اگر بتوانیم از منابع خارجی خود استفاده کنیم بر توان ما افزوده خواهد شد.

وی در خصوص بستری برخی اتباع خارجی در ایران و طریقه بازگشت آنها به کشور خود گفت: دو دسته خارجی‌ها در ایران دچار این بیماری شده‌اند که برخی با قصد توریستی و زیارتی وارد ایران شده بودند که طبیعی است به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و گروه دوم خارجی‌های مقیم هستند مثل اتباع کشور افغانستان که اگر مراجعه کنند به بیمارستان پزشکان ما بدون هیچگونه تبعیضی آنها را معالجه می‌کنند. آنها که به کشور سفر کرده بودند بعد از درمان به کشور خود بازگشته‌اند. البته برخی کشورها در این رابطه همکاری نکردند و حاضر به پذیرش اتباع سالم خود هم نبودند که با برخی همچنان دچار مشکل هستیم و البته اتباع کشور خودمان هم بنا به درخواست خود به کشور بازگشتند. همچنین لازم است بگویم درمان کرونا در کشور ما رایگان است و اطلاع دارم هرکسی برای کرونا مراجعه کرده از این امکان برخوردار بوده است.

بیشترین آمار درخواست بازگرداندن دانشجویان مقیم خارج از کشور مربوط به ایتالیا است

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با ایجاد همگرایی بین کشورهای همسایه ایران در مقابله با شیوع کرونا حتی کشورهایی مانند امارات که پیش‌تر روابط سردی با ایران داشته‌اند، گفت: برقراری تماس‌ها باعث شده حتی در بعد سیاسی هم کمی عقلانیت در روابط حاکم شود که نسبت به کمک‌های ارسالی آنها قدردانی می‌کنیم. این تعاملات ایجاد شده و ادامه دارد. ما همچنان ابراز امیدواری می‌کنیم که در دنیای پساکرونا دولت‌ها و ملت‌های منطقه ما هم به فکر وادار شوند که برای غلبه بر همه ویروس‌ها شامل ویروس خشونت و افراط‌گرایی هم می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

موسوی در خصوص پیگیری‌های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن دانشجویان مقیم خارج از کشور گفت: پس از این موضوعات و تقاضاهایی که ارسال شد؛ طی تدابیر خاصی اقداماتی صورت گرفت و برای مثال دانشجویان حاضر در ووهان چین به کشور بازگشتند. امروز بیشترین آمار درخواست مربوط به کشور ایتالیا است که مکاتباتی با دولت این کشور انجام شده و توافق‌هایی صورت گرفته است که منتظر اقدامات بهداشتی هستیم تا در زمان اعلام مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگرداندن این افراد اقدام کنیم.

وی همچنین در رابطه با تاخیر ایران در اعلام موضع در خصوص انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و نارضایتی دولت این کشور از عدم حضور ایران در مراسم تحلیف محمداشرف غنی و همچنین اخراج دو دیپلمات از سوی دو کشور گفت: ما همیشه روابط خوبی با افغانستان داشته‌ایم و به دلیل همسایگی لاجرم باید بتوانیم با یکدیگر کار کنیم و آرزوی ایران همواره افغانستانی باثبات بوده است و به همین دلیل هم نسبت به اتفاقاتی که در زمان انتخابات رخ داد ابراز نگرانی کردیم. ما به تلاش خود در ایجاد صلح و ثبات در کشور دوست خود ادامه می‌دهیم و افزایش و کاهش تعداد دیپلمات‌ها عرف است و من تعاریف مطرح شده در این خصوص را تایید نمی‌کنم.

با پایان کرونا به جد پیگیر دیدارها و ابتکارات خواهیم بود

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا پس از پایان شیوع کرونا ابتکارات منطقه‌ای ایران در سال جدید پیگیری خواهد شد یا خیر گفت: ایران در کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای شمالی و غربی عضو ابتکاراتی برای همکاری است که قبل از آغاز کرونا قرار بود نشست سران کشورهای عضو روند آستانه در تهران برگزار شود همچنین قرار بود رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران سفر کنند که البته در همین شرایط هم دیپلماسی در جریان است و با پایان کرونا به جد پیگیر دیدارها و ابتکارات خواهیم بود.

رسانه‌های لندن‌نشین نان خود را به خون ایرانی‌ها آغشته می‌کنند

وی در رابطه با اقدامات رسانه‌های معاند مخصوصا لندن‌نشین در خصوص انتشار اخبار منفی مربوط به کرونا گفت: رویکردی که اینها در پیش گرفته‌اند این است که در حالی که ملت ایران درگیر مبارزه با کرونا است در حال خالی کردن دل مردم با جعل اخبار و آمار هستند که ابراز تاسف می‌کنیم. بارها اعلام کرده‌ایم که اگر ایرانی نیستید انسان هستید و سوءاستفاده از این شرایط علیه ملت ایران در شأن بشر نیست. آنها نان خود را آغشته به خون ایرانی‌ها می‌کنند. ما پیگیری‌های حقوقی را در این رابطه انجام داده‌ایم و براساس قانون خود انگلیسی‌ها برای مقابله با دروغ پراکنی در رابطه با کرونا می‌خواهیم که این قانون شامل حال رسانه‌های فارسی زبان مستقر در این کشور هم شود.

سازوکار اینستکس باید شامل حال همه کالاها و همه کشورها شود

وی در خصوص جزئیات اقلام تبادل شده در چهارچوب نخستین تراکنش سازوکار اینستکس نیز گفت: من از جزئیات این تبادل اطلاعی ندارم و جزئیات آن در اختیار نهاد متناظر در ایران و بانک مرکزی است. می‌دانم حجم این تراکنش مبلغی بالغ بر ۴۰۰ هزار یورو یا بیشتر است و لازم است این سازوکار شامل همه کالاها و همه کشورها شود.

اگر سیاسی کاری صورت نگیرد، ایران باید از وام صندوق بین المللی پول برخوردار شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اضطراری مبارزه با کرونا گفت: ایران به عنوان کشوری که متاثر از ویروس کرونا شده و باید بتواند با این شیوع مبارزه کند، از صندوق درخواست وام کرده است و رایزنی‌ها ادامه دارد. معتقد هستیم اگر سیاسی کاری صورت نگیرد این وام اضطراری باید شامل حال ایران هم شود و ایران هم باید بتواند از حقوق خود در این رابطه برخوردار شود.

تحرکات آمریکا در عراق ممکن است کل منطقه را دچار تهدید کند

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مهلت اولتیماتوم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی در حال اتمام است، موضع ایران در قبال تحرکات اخیر این نیروها در این کشور چیست، گفت: همانطور که پیش‌تر اعلام کردم این تحرکات را خلاف توافقات دولت عراق می‌دانیم که البته خلاف خواست مردم و پارلمان عراق است و این دهن‌کجی به حاکمیت ملی عراق تلقی می‌شود که البته مساله داخلی آنها است. این تحرکات ممکن است کل منطقه را دچار تهدید کند که ما هم هشدارهای لازم را داده‌ایم و امیدواریم آمریکا نهایتا به خواست ملت و دولت عراق گردن بگذارند و هر چه زودتر این کشور و منطقه ما را ترک کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری افزود: این مساله داخلی کشور عراق است و هرگونه تعرض به مواضع حشد شعبی باید توسط خود آنها پاسخ داده شود. آنچه مربوط به جمهوری اسلامی است این است که آمریکایی‌ها گفتند اگر اقدامی از سوی نیروهای عراقی علیه آمریکا صورت بگیرد ما کشور دیگری را مسئول می‌دانیم که آقای دکتر ظریف هم پاسخ دادند که ما دوستانی در عراق داریم که البته نیروهایی وطن پرست هستند و براساس منافع ملی عراق عمل می کنند و به نیابت از هیچ کشوری اقدامی انجام نمی‌دهند. لازم است اینجا مجددا تکرار کنم که ملت ایران صلح طلب هستند اما اگر کشوری بخواهد خاک ایران را مورد تهدید قرار دهد با آنها به شدت برخورد خواهیم کرد.

برخی نمایندگان پارلمان‌های دنیا خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش دیپلماسی پارلمانی در اوضاع کنونی کشور و مبارزه با شیوع ویروس کرونا گفت: مجموعه دیپلماسی کشور که دیپلماسی رسمی، عمومی و پارلمانی را شامل می شود می‌توانند با هم‌افزایی به سمت کاهش تحریم‌ها و یا حداقل رسوا کردن تحریم‌کنندگان پیش بروند. اقدامات خوبی نیز در این رابطه صورت گرفته و ما صداهای خوبی را از سوی پارلمان‌های دنیا می‌شنویم که خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند و مواضع خوبی هم از سوی نمایندگان کشورمان صورت گرفته است.

پنهان‌کاری رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را در خصوص انتقال کرونا

وی در رابطه با نگرانی در خصوص شیوع کرونا در فلسطین اشغالی و نوار غزه نیز گفت: یکی از مناطق جغرافیایی که به شدت کرونا‌زده شده سرزمین اشغالی است که رژیم اسرائیل سعی دارد با دروغ و پنهانکاری، آمار واقعی را اعلام نکند که نگرانی‌هایی را در خصوص انتقال این ویروس به نوار غزه که منطقه متراکمی است ایجاد کرده و رهبران فلسطینی نیز در این رابطه هشدار داده‌اند. در همین رابطه وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی هم نگران‌کننده است و ما خواستار آزادی فوری مبارزان فلسطینی و مردم عادی هستیم تا از ابتلا به کرونا مصون بمانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟