واکنش دولت‌های خارجی به نا آرامی‌های ایران

به گزارش رکنا، واکنش دولت های خارجی به ناآرامی های ایران به شرح زیر می باشد:

آنکارا: امیدواریم آرامش هرچه زودتر به ایران باز گردد

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در اولین واکنش به برخی نا آرامی‌ها در شهرهای ایران، ابراز امیدواری کرد که آرامش هرچه زودتر به ایران بازگشته و حوادث پیش آمده در روزهای اخیر پایان یابد.

به نوشته خبرگزاری تی آر تی ترکیه، او در خصوص اعتراضات عراق نیز گفت که ترکیه به زودی کنسولگری خود در بصره و موصل را بازگشایی می‌کند.

همزمان این موضع دولت ترکیه، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی شاید در پس دامن زدن به  گسترش اعتراضات و ناآرامی در ایران قرار داشته باشند.

اینگونه مواضع دولت‌های ترکیه و روسیه در حالی است که مقامات آمریکایی از ابتدای آغاز ناآرامی‌ها تلاش بسیاری برای دامن زدن به آشوب‌ها و تحریک کرده‌اند و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود صریحا نوشته است که واشنگتن از آشوب‌طلبان ایران حمایت می‌کند.

مسکو:احتمال حضور نیروهای خارجی در اعتراض‌های مردمی ایران وجود دارد

به گزارش فارس، دولت روسیه در اولین واکنش رسمی به اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران، بر احتمال دست داشتن نیروهای خارجی در این اغتشاشات تأکید کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اغتشاش‌ها در ایران به دنبال سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی شاید در پس دامن‌زدن به گسترش اعتراضات و ناآرامی قرار داشته باشند.

این اظهارنظر وزارت خارجه روسیه، اولین واکنش رسمی مسکو به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بوده است.

بیانیه مداخله‌جویانه وزارت خارجه آمریکا درباره ایران

به گزارش فارس، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حمایت از آشوبها در حاشیه اعتراضات در ایران، بیانیه‌ای مداخله‌جویانه صادر کرد.

این مقام آمریکایی در توئیتر نوشت: «ایالات متحده در کنار مردم ایران که مدت‌هاست در حال زجر کشیدن هستند، قرار دارد؛ مردمی که به تازه‌ترین بی‌عدالتی رژیم فاسد در قدرت اعتراض می‌کنند. ما تلاش (دولت ایران) برای قطعی اینترنت را محکوم می‌کنیم».  

این بیانیه مداخله‌جویانه ساعتی بعد از توئیت «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره برخی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران صادر شد.

پامپئو در این پیام توئیتری نوشت که آمریکا صدای مردم ایران را شنیده و از آنها حمایت می‌کند.

او در حالی این پیام را منتشر می‌کند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از سال ۲۰۱۶ و پس از روی کار آمدن، اقدامات متعددی را علیه مردم ایران اتخاذ کرده و دست به اعمال شدیدترین تحریم‌ها زده است.

موج‌سواری سعودی‌ها بر اعتراضات پراکنده در ایران

رسانه‌های سعودی از شب گذشته، حجم زیادی از توان خود را بر روی اعتراضات پراکنده در برخی نقاط ایران متمرکز کرده‌اند.

اعتراضات پراکنده در برخی نقاط ایران به افزایش قیمت بنزین، کافی بود تا رسانه‌های سعودی سراسیمه و بالاخص در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی از توان خود را بر این موضوع متمرکز کرده و تلاش کنند اعتراضات را در مسیر دلخواه خویش جلوه دهند.

حجم وسیعی از رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و صفحات مجازی وابسته به جریان سعودی در منطقه، از جمله العربیة، الحدث، الشرق‌الاوسط، ایندپندنت عربی، ایران‌اینترنشنال، اسکای‌نیوز عربی تا وبسایت‌های داخلی وابسته به آل‌سعود از جمله الریاض، ایلاف، المدینة، سبق، مکة و ...، صفحات اول خود را به اعتراضات پراکنده در برخی شهرهای ایران به افزایش نرخ بنزین اختصاص داده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه این رسانه‌ها در بسیاری مواقع، منبع خبری خود را فردی ناشناس که در گفت‌و‌گویی تلفنی، از ماوقع به آنها خبر داده ذکر کرده‌اند.

تلاش برای «سیاسی» جلوه‌دادن اعتراضات به افزایش نرخ سوخت و برجسته‌سازی شعارهای ساختارشکنانه، جهت‌دهی اصلی این رسانه‌هاست.

برای نمونه، روزنامه سعودی المدینة در چاپ امروز خود نوشته است: «به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی ایران با گلوله‌های جنگی و استفاده بیش از حد از زور، تلاش کردند تا تظاهرات را سرکوب کنند اما شکست خوردند و جوانان ایرانی در خیابان‌ها ماندند و علیه گرانی بنزین و علیه حکومت شعار دادند.»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 519026 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟