عملیات روز قیامت در سوریه / توطئه جدید ترامپ در شرق فرات چیست؟

به گزارش رکنا، یک هفته از محاصره و حمله نیرو‌های دموکراتیک سوریه به باغوز و آخرین بازمانده‌های گروه تروریستی داعش در شرق فرات سوریه که همجوار با مرز عراق است، می‌گذرد که اخباری مبنی‌بر مهیا شدن آمریکایی‌ها برای حملات سنگین هوایی در این منطقه به گوش می‌رسد. حمله‌ای که یک منبع عراقی از آن به‌عنوان عملیات روز قیامت یاد می‌کند.

آن‌گونه که «النهرین» به نقل از منابع عراقی عنوان کرده، نیروی هوایی آمریکا و متحدانش آماده هستند تا به بمباران فرشی و گسترده در باغوز سوریه، مشابه آنچه در بخش قدیمی موصل انجام شد، روی آورند؛ عملیاتی که نشان می‌دهد آمریکا علاقه‌ای به بیرون رفتن از سوریه ندارد و به دنبال تجهیز و حمایت از دیگر گروه‌ها در این کشور جنگ‌زده است.

این منبع بیان کرد: کشور‌های ائتلاف از جمله آمریکا آماده حمله هوایی سنگین علیه داعش در باغوز سوریه هستند. این حمله هوایی بسیار سنگین و ویرانگر خواهد بود، به‌طوری که برخی خلبانان ائتلاف آمریکایی آن را به روز قیامت به سبب شدت آن تشبیه کرده‌اند و این مشابه آنچه در بخش قدیمی موصل رخ داد و بسیاری از داعشی‌ها و سرکرده‌های آن‌ها مدفون شدند، است.

به گفته این منبع عراقی، حملات هوایی فعلی به اهداف منتخب است، اما حمله آتی بسیار قوی خواهد بود.

پیش از این آمریکا تجربه حملات هوایی به این‌گونه گروه‌ها را در موصل عراق داشت که با تذکراتی از سوی سازمان‌های جهانی روبه‌رو شد، چرا که بر اساس شواهد و مدارکی که سازمان عفو بین‌الملل در اختیار دارد، صد‌ها شهروند غیرنظامی عراقی در اثر حملات هوایی به منازل یا پناهگاه‌های خود در موصل کشته شده‌اند و آمریکا پس از اجرای این عملیات‌ها به اشغالگری و تجهیز نظامی دیگر گروه‌ها در عراق و سوریه پرداخت.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل به نقل از یکی از شاهدان حملات هوایی موصل در این باره افزود که ارتش عراق از مردم خواسته بود که در منازل خود بمانند و اقدام به فرار از شهر نکنند، حال آنکه منازل مردم مورد هدف حملات هوایی قرار می‌گرفتند نه تروریست‌های داعش.

نیرو‌های موسوم به «دموکراتیک سوریه» حمله نهایی به آخرین بازمانده‌های محاصره‌شده تروریست‌های داعش را با هدف پاکسازی کامل روستای باغوز در شرق سوریه، از دست تروریست‌ها آغاز کرده‌اند؛ حملاتی که بار‌ها به تعویق افتاد، اما در روز‌های اخیر مورد حملات نیرو‌های سوریه قرار گرفته است.

نیرو‌های دموکراتیک سوریه که از سوی ایالات متحده آمریکا حمایت می‌شوند یک هفته‌ای می‌شود که حمله به آخرین سنگر داعش در باغوز سوریه را آغاز کردند. مصطفی بالی، از مسوولان رسانه‌ای نیرو‌های دموکراتیک سوریه در توییتی گفته است که نیروهای‌شان وارد درگیری مستقیم با باقی‌مانده داعش در باغوز شده‌اند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که نیرو‌های کرد با اهداف و برنامه‌های مورد هدف خود در برابر افراد باقی‌مانده از گروه‌های تروریست‌های داعش صف‌آرایی می‌کنند، به‌گونه‌ای که سعی می‌کنند مناطقی را که آزاد می‌شود تحت کنترل خود درآورند.

پیش از این بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به کرد‌های سوریه گفت: «ما به آن نیرو‌هایی که از آمریکا تقاضای کمک می‌کنند می‌گوییم: آمریکا از شما حفاظت نخواهد کرد.»

بشار اسد به کرد‌های سوریه هم‌چنین گفت که آمریکا از آن‌ها استفاده ابزاری خواهد کرد و معامله بر سر آن‌ها همین حالا شروع شده است.

گفته می‌شود آمریکا در سوریه حدود دو هزار سرباز مستقر کرده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در پایان دسامبر گذشته ناگهان اعلام کرد که تصمیم گرفته سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند؛ تصمیمی که توسط ترامپ اعلام شد، ولی به‌طور جدی تحقق نیافت.

آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود آمریکا درصدد است تا همانند دیگر برنامه‌های گذشته خود در سوریه، با استفاده ازاین‌گونه حملات، به استقرار یا تجهیز نظامی برخی گروه‌های دیگردر سوریه اقدام نماید، برخلاف آنکه دونالد ترامپ بار‌ها بر خروج از سوریه و انتقال نیروهایش به دیگر مناطق خبر داده بود؛ اما اقدامات آمریکا نشان می‌دهد که علاوه‌بر اینکه تمایلی به خروج از سوریه ندارد، بلکه به فکر اجرای دیگر برنامه‌های خود در شرق فرات سوریه است.

به گفته تحلیلگران سقوط این روستا اهمیت زیادی دارد؛ اما کارشناسان می‌گویند داعش بعد از شکست در این منطقه هم تا زمانی که ایدئولوژی خود را حفظ کند کماکان یک تهدید امنیتی خواهد ماند.

در هفته‌های اخیر صد‌ها غیرنظامی به اردوگاهی موقت در حسکه منتقل شده‌اند. در میان غیرنظامیان هم شهروندان کشور‌های خارجی دیده می‌شوند و هم زنان و کودکان داعش که اروپا و به‌خصوص لندن از بازگشت دوباره آن‌ها به کشورشان ابراز نگرانی کرد و خانواده داعشی‌ها را که تابعیت انگلیسی داشتند، نپذیرفت.

گروه تروریستی داعش پنج سال پیش نزدیک به ۸۸هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور را تصرف کرده بود، ولی در حال حاضر در وسعتی کمتر از یک کیلومتر مربع و در روستای باغوز جای گرفته است که به‌عنوان آخرین سنگر آ ن‌ها در شرق فرات نام برده می‌شود.

روستای باغوز در استان دیرالزور سوریه و نزدیکی مرز عراق قرار دارد. این منطقه که در کنار رود فرات واقع شده بخشی از مناطقی است که تروریست‌های داعش سال‌۲۰۱۴ خلافت خودخوانده خود را در آن و مناطقی از عراق اعلام کرده بودند و آمریکا درصدد است تا با انجام برخی از عملیات‌ها همانند عملیات روز قیامت به ادامه اشغالگری خود در شرق فرات ادامه دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: روزنامه صبح نو

کدخبر: 465003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟