ایران دوست ندارد عربستان دچار بی‌ثباتی شود!

به گزارش رکنا، حسن درویش‌وند در نشست«علمی -تخصصی چشم‌انداز روابط ایران و عربستان» که در دانشگاه علامه برگزار شد، در بخشی از سخنان خود گفت: ایران و عربستان دو قدرت مهم منطقه هستند و این دو قدرت نمی‌توانند نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند. وی با بیان اینکه در همین چارچوب آنها دو راهکار در پیش رو دارند یا اینکه با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند یا اینکه باید با یکدیگر رقابت کنند و این رقابت خدای نکرده به مرور به خصومت تبدیل شود، اظهار کرد: مرزهای ایران و عربستان در هم تنیده است و دو کشور می‌توانند روی مسائل مشترک با یکدیگر کار کنند.

وی با بیان اینکه تهران و ریاض با توجه به برخورداری از ذخایر نفتی می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند، گفت: ولی متأسفانه می‌بینیم که در یک روند تاریخی این محصول تبدیل به موضوعی برای رقابت بین دو کشور شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه طبق اخبار منتشر شده در حال حاضر ۳۰۰ نفر از شاهزاده‌های سعودی ممنوع‌الخروج هستند و وهابیت به‌عنوان زیرساخت عربستان تحت فشار است و تعدادی از علما در این کشور بازداشت شده‌اند، ادامه داد: دولت عربستان در داخل کشورش با بحران ساختاری روبه‌رو است و این بحران باعث شده که توازن در این کشور به هم بخورد در چنین شرایطی سعودی‌ها ترجیح داده‌اند که اقدام به فرافکنی کنند و به جای حل بحران‌های داخلی‌شان این مشکلات و مسائل را به یک دشمن خارجی به‌نام ایران منتسب کنند. در ادامه این برنامه وحید جیرانی پژوهشگر و دانشجوی دکترای گرایش مسائل ایران با اشاره به اینکه در نگاه ایرانی‌ها مردم عربستان افرادی تنبل هستند که اقتصادشان فقط وابسته به فروش نفت است و بدون اجازه امریکا و اسرائیل آب نمی‌خورند، خاطرنشان کرد: مردم ما تصور می‌کنند که سطح سواد در عربستان بسیار پایین است و این کشور گاو شیرده امریکاست. در حالی که به نظر می‌رسد این صحبت‌ها کاملاً مبتنی بر واقعیت نیست و نباید سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما در کشور در نوع تعامل با عربستان بر اساس این گزاره‌ها باشد. وی با بیان اینکه عربستان در سال‌های اخیر در زمینه شاخصه‌های توسعه انسانی رشد قابل توجهی داشته و با امتیاز 836 در رتبه سی و چهارم دنیا قرار دارد، گفت: این در حالی است که ما با امتیاز 749 در رتبه 75 قرار داریم.این پژوهشگر با بیان اینکه نرخ مشارکت زنان در عربستان به‌رغم برخی تبلیغات حدود 20 درصد است ولی در ایران این رقم 17 درصد است، ادامه داد: سطح سواد در این کشور 94 درصد است اما در ایران این رقم 86 درصد است.

وی همچنین با بیان اینکه عربستان یکی از مهم‌ترین بازیگران خاورمیانه است و سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را در عرصه صنعتی و علمی در دنیا انجام داده است، گفت: عربستان پیش‌بینی کرده که بر اساس سند چشم‌انداز 2030 تبدیل به قطب جهان اسلام و جهان عرب شود و به یکی از مهم‌ترین کانون سرمایه‌گذاری‌های جهان تبدیل شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 441882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟