آمادگی کردستان عراق برای مذاکره با بغداد و پاسخ دولت عراق به این گام

رکنا سیاسی: به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، رهبری سیاسی کردستان عراق امروز (دوشنبه) آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با دولت عراق بنا به طرح آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی اعلام کرد و این طرح را گامی مهم در حفظ اصول در جهت حمایت از صلح و امنیت اجتماعی و کنار گذاشتن خشونت و تهدید دانست.
رهبری سیاسی کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نمایندگان اکثریت احزاب کرد به منزله رهبری سیاسی کردستان عراق از دعوت آیت‌الله سیستانی برای مذاکره با دولت عراق استقبال می‌کنیم.
رهبری سیاسی عراق دعوت مرجع عالیقدر را مطابق با شیوه همیشگی خود که همان مذاکره است، دانست و افزود: ما اعتقاد داریم مذاکره یک راهکار اساسی برای تاثیرگذاری مثبت و رسیدن به نتایج مشترک است. ما آماده مذاکره جدی با دولت عراق هستیم.
پیشتر خلیل ابراهیم، عضو شورای عالی همه‌پرسی در کنفرانسی در اربیل گفته بود، در حال حاضر کردستان تصمیم گرفته شورای عالی همه‌پرسی را منحل کرده و برای تشکیل شورای سیاسی جهت تعامل با نتایج همه‌پرسی تلاش کند.
وی خاطرنشان کرد: رهبری کردستان یکپارچه است و ما از طرح آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان استقبال می‌کنیم و بر زبان مذاکره تاکید کرده و پیام صلح را به همه می‌دهیم.
این مقام کرد تاکید کرد: ما تهدیدی برای هیچ کس نیستیم و هیچ دلیلی هم برای بی‌ثبات‌سازی منطقه نمی‌بینیم و هرگز بر خلاف قوانین و اصول بین‌الملل کار نخواهیم کرد.
ابراهیم تاکید کرد: ما مایل به مذاکره با بغداد و تمامی طرف‌های بین‌اللمللی طبق برنامه‌های علنی هستیم و آماده‌ایم تمامی مسائل را بررسی کنیم اما استقلال Esteghlal همچنان استراتژی ما خواهد ماند. ما جزئی از عراق بوده و عراق تا به این لحظه کشورماست.
همچنین امین بکر، معاون رئیس فراکسیون پارلمانی تغییر روز یکشنبه گفته بود، فراکسیونش طرحی را برای پایان دادن به بحران بین بغداد و اربیل و ایجاد پلی برای مذاکره در پاسخ به درخواست مرجعیت دینی دارد در حالی که سیاست مجازات دسته‌جمعی و استفاده از زور را که تنها باعث ویرانی و اختلاف در اجتماع می‌شود، رد می‌کند.
پارلمان کردستان عراق نیز روز شنبه از طرح مرجعیت عالی قدر شیعیان برای آرام کردن اوضاع استقبال کرد.
براساس گزارش‌ها، تشکیل شورای رهبری شامل رهبران احزاب سیاسی حامی استقلال کردستان عراق و به ریاست مسعود بارزانی خواهد بود. اما ابعاد این تصمیم جدید هنوز به طور کامل مشخص نشده و شاید انحلال شورای عالی همه‌پرسی اقدامی واقعی هماهنگ با به ثمر رساندن عملی ماموریت استقلال باشد.
در عین حال شاید تشکیل شورای عالی رهبری سیاسی دربرگیرنده برخی تلاش‌ها برای حل و فصل بحرانی باشد که همه‌پرسی به همراه داشت.
احتمالا تشکیل این شورای رهبری تلاشی برای بازکردن زمینه مذاکره با دولت مرکزی عراق به ویژه به این دلیل باشد که از طرح آیت‌الله سیستانی برای مذاکره بین طرفین استقبال کرده و گفته است، به زودی مذاکره با بغداد را آغاز می‌کند.
واکنش دولت عراق
در واکنش به موضع‌گیری اخیر کردها برای مذاکره با دولت مرکزی عراق، دفتر اطلاع‌رسانی حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق امروز اعلام کرد، دولت اقلیم کردستان عراق باید به قانون Law اساسی پایبند بوده و احکام دادگاه عالی فدرال را به رسمیت بشناسد.
دفتر اطلاع‌رسانی دولت عراق افزود:‌ اقلیم باید نتایج همه‌پرسی را لغو کند چون برخلاف قانون اساسی است و سپس وارد مذاکره جدی شود.
دفتر اطلاع‌رسانی العبادی ادامه داد، کردستان عراق باید دست از تنش و تشنج در مناطق مورد مناقشه بردارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 311824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟