معجزه بادام هندی بر بدن

به گزارش رکنا، بادام هندی سرشار از مواد مغذی و غنی از چربی‌های سالم، پروتئین، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است. این آجیل اگر در حد اعتدال مصرف شود می‌تواند خواص شگفت‌انگیزی برای سلامتی در پی داشته باشد.

خاصیت بادام هندی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

برخلاف باور رایج، بادام‌هندی برای بهبود سلامت قلب ما بسیار مفید است. این آجیل مغذی سرشار از فیتواسترول ها، ترکیبات فنولیک و اسید اولئیک است که برای سلامت قلب مفید است.

از فواید بادام‌هندی در مقایسه با سایر آجیل‌ها مانند گردو و بادام می توان گفت چربی و کلسترول کمی ‌دارد. این آجیل به کاهش کلسترول بد (LDL) و بهبود کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است و التهاب داخلی را کاهش می‌دهد که به‌نوبه خود باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

فایده بادام هندی برای کاهش فشارخون

بادام‌هندی سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و ال آرژنین است. این آجیل مغذی با گشاد کردن رگ‌های خونی به کاهش فشارخون سیستولیک کمک می‌کند که از خواص قلب و عروق این آجیل است.

خواص بادام هندی در پیشگیری و کنترل دیابت

بادام‌هندی منبع غنی از فیبر محسوب می‌شود. فیبر ماده‌ای مغذی است که مانع از افزایش قند خون می‌شود؛ بنابراین؛ افزودن بادام‌هندی به رژیم غذایی افراد مبتلابه دیابت نوع 2 به کنترل سطح قند خون آن‌ها کمک می‌کند. علی‌رغم فواید این آجیل در کنترل قند خون، به دلیل محتوای کالری بالا، مصرف بیش از 3-4 بادام‌هندی در روز توصیه نمی‌شود.

فواید بادام هندی برای تقویت سیستم ایمنی

بادام‌هندی سرشار از روی (زینک) و ویتامین‌های گوناگون است که بدن شما را سالم نگه می‌دارد. روی ترکیبی مفید در تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود که وجود آن برای فرآیندهای اساسی بدن حیاتی است. مصرف منظم و روزانه این آجیل می‌تواند به شما در دریافت زینک موردنیاز و هم‌چنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

خاصیت بادام هندی برای تقویت استخوان‌ها

بادام‌هندی سرشار از پروتئین‌ها و مواد معدنی مانند مس و کلسیم است که به استخوان‌های ما استحکام بخشیده و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند.

مس با سنتز کلاژن به انعطاف‌پذیر نگه‌داشتن مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، مس به همراه منیزیم در شکل‌گیری استخوان‌ها نیز مؤثر است

 خواص بادام هندی در بهبود عملکرد مغز

مغز فعال‌ترین اندام در بدن ما محسوب می‌شود که برای فعال ماندن نیاز به تأمین مداوم اسیدهای چرب از طریق رژیم غذایی دارد. بادام‌هندی سرشار از مواد مغذی است که به تقویت عملکرد مغز و حافظه شما کمک می‌کند؛ بنابراین؛ مصرف روزانه بادام‌هندی منجر به بهبود عملکرد مغز می‌شود.

خواص بادام هندی برای کنترل وزن

بادام‌هندی سرشار از کالری، پروتئین و فیبر است که جلوی گرسنگی را می‌گیرد و شما را برای مدت‌زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد که این موضوع به‌نوبه خود در پیشگیری از پرخوری مؤثر است.

ازآنجایی‌که آجیل‌ها کالری بالایی دارند، درصورتی‌که در حد اعتدال مصرف نشوند منجر به افزایش وزن خواهند شد.

خاصیت بادام هندی بهبود سلامت پوست

بادام‌هندی سرشار از سلنیوم، روی، آهن و آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام‌هندی مواد شیمیایی مضر را از بین می‌برند و باعث ترمیم بافت‌ها می‌شوند. این موضوع به‌نوبه خود به جوان و شاداب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند.

هم‌چنین مس موجود در این آجیل مغذی باعث بهبود تولید الاستین و کلاژن می‌شود. کلاژن نوعی پروتئین ساختاری است که مسئول خاصیت ارتجاعی پوست است؛ بنابراین، واردکردن بادام‌هندی به رژیم غذایی سبب بهبود سلامت پوست شما می‌شود.

فایده بادام هندی برای بهبود سلامت مو

مس موجود در بادام‌هندی علاوه بر خاصیت ترمیمی بافت ها، به تولید ملانین در مو نیز کمک می‌کند. افزایش تولید ملانین باعث تقویت رنگ مو می‌شود. هم‌چنین اسیدهای چرب ضروری موجود در بادام‌هندی موهای شما را درخشان و سالم نگه می‌دارد.

خاصیت بادام هندی در سلامت چشم

بادام‌هندی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند زیگزانتین و لوتئین است که از چشمان شما در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند. این موضوع خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و آب‌مروارید را کاهش می‌دهد.

خواص بادام هندی در افزایش باروری در مردان

بادام‌هندی سرشار از روی (زینک) است که باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و شانس باروری در آن‌ها می‌شود. همچنین، مصرف منظم بادام‌هندی به کنترل وزن و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک شایانی می‌کند که به‌نوبه خود باروری مردان را افزایش می‌دهد.

فایده بادام هندی برای بهبود سلامت سیستم عصبی

بادام‌هندی غنی از اسیدهای چرب گوناگون است که به شکل‌گیری نورون‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این بادام‌هندی سرشار از منیزیم است که به حفظ عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

فایده بادام هندی در کاهش احتمال ابتلا به آنمی

بادام‌هندی منبع غنی از مس و آهن است. کمبود مس در بدن منبع اصلی کمبود آهن است که منجر به کم‌خونی (آنمی) می‌شود. از فواید مصرف منظم بادام‌هندی در حد اعتدال این است که باعث افزایش سطح مس در بدن شده و احتمال ابتلا به آنمی را کاهش می‌دهد.

معایب مصرف بیش‌ازحد بادام‌هندی

حال که از خواص بادام هندی آگاه شدیم باید بدانیم که بادام‌هندی مانند هر دانه خوراکی دیگری ممکن است در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی شود. برخی افراد نمیدانند مصرف بادام هندی در اشکال خاصی حتی می تواند منجر به مسمومیت گردد. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از:

    بادام‌هندی بوداده یا شور حاوی مقادیر زیادی روغن یا نمک است که برای سلامتی مضر است. برای بهره‌مندی از فواید مطلوب این دانه مغذی، بهتر است آن را به‌صورت خام مصرف کنید.

    متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید بادام‌هندی را به غذا اضافه کنید، بهتر است آن را یک‌شب خیس کنید. بادام‌هندی حاوی فیتات است که استخراج مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن دشوار می‌کند. خیساندن بادام‌هندی محتوای فیتات را کاهش داده و قابلیت هضم را بهبود می‌بخشد.

به علت وجود کالری بالا، مصرف زیاد بادام هندی می تواند منجر به اضافه وزن گردد.

آیا بادام هندی عوارضی هم دارد؟

مانند هر ماده غذایی دیگر، مصرف بیش از حد بادام هندی نیز می تواند عوارضی داشته باشد. خصوصا اینکه بعلت کالری بالا، مصرف زیاد آن می تواند منجر به اضافه وزن شود.

کدخبر: 907997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟