زمان شروع مهمترین علائم بارداری کی است؟

چه برای زنانی که منتظر بارداری هستند و برای این موضوع برنامه‌ریزی دارند و می‌خواهند باردار شوند و چه برای زنانی که اصلا قصد بارداری ندارند و به این موضوع توجه ویژه‌ای هم ندارند، اطلاع از زمان شروع مهمترین علائم بارداری مهم است؛ زیرا در هر دو صورت برای شرایط ویژه و خاصی که دارند، تصمیم جدی و جداگانه‌ای می‌گیرند و به صورت خاصی با آن برخورد می‌کنند.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

این سوال یک سوال بسیار پر تکرار و پر جست و جو است؛ کنکاش کردن در مورد علائم بارداری بعد از 48 ساعت نزدیکی یا علائم صددرصدی بارداری در هفته اول و یا ریزترین علائم بارداری در هفته اول برای خانم‌هایی که یک رابطه محافظت نشده داشته اند و می‌خواهند از عواقب احتمالی آن مطلع شوند، طبیعی است؛ اما باید بدانید که علایم صددرصدی بارداری زمانی آغاز می‌شود که پریودی عقب افتاده باشد و در موعد مقرر آغاز نشده باشد.

بنابراین تشخیص علائم بارداری از روی چهره امکانپذیر نیست و هرگز جایگاه علمی ندارد. لذا با جست و جوی علائم بارداری از روی ناف به منظور یافتن اولین نشانه ها و علائم بارداری قبل از پریود خود را آزار ندهید و فقط منتظر بمانید که در زمان مناسب به کمک آزمایش خون یا بی بی چک وضعیت بارداری شما بررسی شود.

بخوانید مطلب ریزترین علائم باردری در هفته های اول

به طور کلی و از نظر علمی اینگونه است که ۵۰ درصد از زنان از هفته پنجم بارداری برخی علائم بارداری را احساس می‌کنند؛ ۷۰ درصد زنان از هفته ششم بارداری و۹۰ درصد زنان از هفته هشتم بارداری با علائم بارداری روبه رو خواهند شد.

مهمترین علامت بارداری چیست؟

بارداری

ناپدید شدن خونریزی ماهانه در خانمی که در سن باروری است، از نظر جنسی فعال است و پریودی منظمی دارد، مهمترین نشانه بارداری است.

وقتی پریودی نامنظم باشد و به دلیل مشکلات احتمالی در رحم و تخمدان هر ماه اتفاق نیفتد یا ماهی دو بار رخ بدهد و به هر شکل بی نظم باشد، قطع شدن پریود حتما نشانه بارداری نیست، مگر اینکه آزمایش خون این موضوع را اثبات کند. در واقع بسیاری از مشکلات هورمونی و حتی استرس می‌تواند کیفیت قاعدگی در یک خانم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در یک خانم فعال از نظر جنسی که قاعدگی منظم دارد، پریود نشدن در زمان مقرر می‌تواند احتمال بارداری را قوت دهد.

با توجه به اینکه هورمون جفت معمولا چند روز بعد از عقب افتادن قاعدگی در خون و ادرار قابل بررسی و اندازه‌گیری است، بنابراین تشخیص قطعی بارداری زمانی امکانپذیر است که حداقل 2 و حداکثر 7 روز  از زمان شروع قاعدگی گذشته باشد و قاعدگی شروع نشده باشد.

اگرچه هورمون HCG در ادرار قابل اندازه گیری است، اما این هورمون ابتدا در خون ترشح می‌شود و بعد وارد ادرار می‌شود. به همین دلیل است که اثبات بارداری از طریق آزمایش خون سریع‌تر و دقیق‌تر است.

توجه داشته باشید که اتفاقات بسیاری می‌توانند روی عادت ماهانه تاثیر داشته باشند که بارداری تنها یکی از آنهاست. اگرچه قطع شدن خونریزی مهمترین و اصلی‌ترین نشانه بارداری است، اما این نشانه زمانی قوت می‌گیرد که آزمایش خون، بارداری مثبت را اعلام کرده باشد.

در واقع می‌خواهیم بگوییم که گاهی استفاده از برخی از داروها و غذاها و حتی استرس و اضطراب شدید می‌تواند روی قاعدگی تاثیر بگذارد. بنابراین اگر قاعدگی شما عقب افتاده است، زمانی موضوع بارداری شما قوت می‌گیرد که در یک ماه اخیر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید (خصوصا در روزهای تخمکگذاری و یا روزهای منتهی به آن) و داروی خاصی مصرف نکرده‌اید و فشار روانی زیادی هم متحمل نشده‌اید.

به یاد داشته باشید که باردار بودن یا نبودن زمانی در بدن قابل بررسی است که قاعدگی عقب افتاده باشد. بنابراین بعد از یک رابطه محافظت نشده ( چه یک روز، چه یک هفته و چه ده روز) به دنبال علائم و نشانه نباشید. عوارض ناشی از هورمون‌های بارداری در بدن زمانی ظاهر می‌شوند که در حال افزایش هستند و شدت گرفته اند؛ به همین جهت است که همه خانم‌ها از هفته پنج باردارای به بعد، یعنی یک هفته بعد از عقب افتادی پریودی، با نشانه‌های اولیه بارداری از جمله تهوع روبه رو می‌شوند؛ در واقع ماه اول بارداری همان چهار هفته اول است که یک هفته آن پریود بودید و در سه هفته بعدی و در زمانی پاکی رابطه جنسی داشته اید. بدیهی است که در این زمان وضعیت هورمون‌های بدن در وضعیت معمولی است و احساس خاصی نخواهید داشت.

شایع‌ترین علائم حاملگی در هفته‌های ابتدایی بارداری

هفته‌های ابتدایی بارداری

 

  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم و یا سوزن سوزن شدن یا مشاهده سیاهرگ‌های آبی قابل توجه
  • سردرد ناگهانی
  • گر گرفتگی یا افزایش دمای نرمال بدن
  • تکرر ادرار
  • نفخ در شکم یا افزایش گاز معده
  • احساس گرفتگی خفیف در لگن
  • احساس خستگی و کسالت بدون فعالیت بدنی قابل توجه
  • گرفتگی لگن بدون خونریزی و لکه بینی
  • تمایلات عجیب غذایی یا بیزاری از مواد غذایی خاص
  • تغییر خلقیات و کم شدن آستانه صبر
  • افزایش حس بویایی
  • احساس طعم فلز در دهان

بارداری یا شروع قاعدگی؟

با توجه به اینکه شروع قاعدگی و شروع بارداری با علائم و نشانه‌های مشترکی همراه است، لذا تشخیص بارداری پیش از آزمایش خون کار علمی و قابل اعتمادی نیست.

احساسدرد در ناحیه ناف، رحم، کمر درد، درد در نوک پستان‌ها، لرز داشتن، تغییرات خلقی، احساس خستگی و خواب‌آلودگی، ترشحات سفید و تخم مرغی و... همه اینها می‌تواند هم نشانه بارداری و هم نشانه شروع قاعدگی باشد.

آنچه که معمولا همه عوام از بارداری انتظار دارند، تهوع و استفراغ است. این در حالی است که این حالت زمانی رخ می‌دهد که جنین هفته پنجم بارداری را پشت سر گذاشته باشد؛ بدیهی است که در این زمان بارداری اثبات شده است و فرد به بارداری خود واقف است.

کلام آخر

زمان شروع مهمترین علائم بارداری دقیقا زمانی است که فرد حداقل سونوگرافی تشخیص ساک حامگی را انجام داده است و به صورت حدودی در هفته 5 و 6 بارداری است. توصیه می‌کنیم برای تشخیص بارداری خود، به علائم و نشانه‌های احتمالی و زودهنگام بی‌توجه باشید و فقط به کمک بی بی چک و آزمایش خون وضعیت بارداری خود را در زمان مناسب بررسی کنید؛ بدیهی است که بی بی چک و آزمایش خون هم چنانچه در زمان نامناسب و خیلی زود انجام شوند، قابل اعتماد نخواهند بود و می‌توانند خطا داشته باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که در ابتدای اثبات بارداری حتما باید به کمک سونوگرافی وضعیت بارداری از لحاظ بارداری پوچ یا حاملگی پوچ و یا بارداری خارج رحمی و به طور کلی سلامت جنین بررسی شود. در واقع اینکه فقط بفهمم از کجا باردارم مهم نیست، بلکه انعقاد نطفه و تشکیل جنین باید وضعیت سالمی داشته باشد.

منبع : وب سایت سلامت مادر و کودک گهواره gahvare.net

 

کدخبر: 892850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟