۸ خاصیت شگفت‌انگیز دارچین برای زیبایی و سلامت + ۴ روش تهیه ماسک دارچین

 

خواص و مزایای دارچین

از بهترین و مهم‌ترین خواص و مزایای دارچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱.  خواص ضدالتهابی و ضدعفونت

چوب دارچین برای کاهش التهاب بدن

حتما درباره «استرس اکسیداتیو» شنیده‌اید: عدم تعادل میان آنتی‌اکسیدان‌های بدن و رادیکال‌های آزاد که ریشه بسیاری از خستگی‌ها، التهابات و بیماری‌ها است. دارچین به‌عنوان منبع کاملی از آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار از بتاکاروتن، ویتامین ب، اوژنول، سینامالدئید، کومارین، ویتامین آ، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین، میان این دو تعادل برقرار می‌کند و جلوی آسیب‌های استرس اکسیداتیو را می‌گیرد. جالب است بدانید سینامالدهید، همان ماده‌ای که عطر و طعم قوی دارچین را می‌سازد، نقش ضدالتهابی پررنگ‌تری دارد. حتی ترکیبات ضدمیکروبی فعال این ادویه زخم‌ها و عفونت‌های پوستی را در نطفه خفه می‌کند.

می‌توان گفت اگر دارچین غذایتان همیشه زیاد است، عملا با بسیاری از بیماری‌ها، التهابات و عفونت‌ها خداحافظی کرده‌اید.

۲.  کنترل قندخون و جلوگیری از دیابت

پزشکان معتقدند مصرف دارچین برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض خطر این بیماری هستند، بی‌نهایت مفید است. شواهد نشان می‌دهد این ادویه با تقویت حساسیت به انسولین، دیابت را قبل از آنکه جدی شود، ضعیف می‌کند. یک فایده دیگر کاهش میزان تجزیه کربوهیدرات‌ها پس از مصرف است یعنی می‌تواند اثری مشابه انسولین در بدن داشته باشد و با کم‌کردن مقاومت به انسولین، جلوی عارضه خطرناک‌تری مثل دیابت نوع ۲ را بگیرد.

آشنایی با خواص و ارزش غذایی دارچین

۳.  هضم بهتر غذا و سلامت روده

دارچین مزیتی دارد که ادویه‌های دارویی دیگر مثل زنجبیل و فلفل ندارند و آن کمک به تغذیه و رشد باکتری‌های مفید روده است یعنی باکتری‌هایی که جلوی بسیاری از مشکلات گوارشی مزمن و حاد را می‌گیرند و به سلامت روده کمک می‌کنند. از طرفی این ادویه ترشح مایعات گوارشی را افزایش می‌دهد. در نتیجه غذایی که نوش جان می‌کنید هضم بهتری دارد و مواد مغذی راحت‌تر جذب می‌شوند. علاوه بر این، با نفخ هم خداحافظی می‌کنید.

۴.  تنظیم فشارخون با دارچین

حتما از خطر حمله قلبی و سکته مغزی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا باخبرید و می‌دانید حفظ فشارخون در محدوده سالم چقدر برای سلامت کلی بدن مهم است. دارچین به تنظیم فشار خون شهرت دارد. مطالعات نشان می‌دهند این ادویه پرخاصیت با گشاد‌کردن و شل‌کردن رگ‌های خونی، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را به‌طرز چشمگیر‌ی کاهش می‌دهد.

۵.  خداحافظی با چربی‌های مضر

محققان هنوز درمورد این خاصیت دارچین مطمئن نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف دارچین سطح کلسترول‌های LDL و HDL را چندان تغییر نمی‌دهد؛ اما شواهد کافی درمورد کاهش تری‌گلیسیرید خون در دسترس هست. این چربی مضر غلظت کلسترول تام را بیشتر می‌کند و احتمال حمله قلبی و سکته را بالا می‌برد. با این حال نمی‌توان به چشم درمان جایگزین کلسترول بالا به آن نگاه کرد.

۶.  تقویت سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین خواص و مزایای دارچین تقویت سلامت قلب است. اگر به خوردن غذای پردارچین یا چای دارچین عادت کنید، با تنظیم فشار، قند و کلسترول بد خون، احتمال بروز انواع بیماری‌های قلبی کم‌رنگ خواهد شد.

۷.  تأثیر دارچین بر عملکرد مغز

شاید عجیب به نظر برسد اما صرفا استشمام بوی دارچین برای تحریک فعالیت مغز کافی است! این ادویه به‌لطف آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول، قدرت تمرکز و عملکرد شناختی حافظه را تقویت و مه‌آلودگی ذهن را حسابی کم‌رنگ می‌کند. به‌تعبیر ساده‌تر، وقتی دارچین می‌خورید، باهوش‌تر عمل می‌کنید. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهند همین ادویه ساده و دردسترس می‌تواند  بیماری‌های عصبی و دژنراتیو مغزی مثل پارکینسون یا آلزایمر را مهار کند! گذشته از این، نورون‌ها و پیام‌رسان‌های شیمیایی مغز تحت حفاظت خواص و مزایای دارچین قرار می‌گیرند و سلامت شناختی مغز تقویت می‌شود.

برای اینکه همیشه خیالتان از بابت عملکرد سیستم عصبی مغز عالی راحت باشد، چه انتخابی بهتر از یک ادویه خوش‌عطر و خوش‌طعم؟

۸.  پوست سالم‌تر، جوان‌تر و روشن‌تر

روغن دارچین برای پوست سالم‌تر و جوان‌تر

یکی از بهترین خواص دارچین برای زنان و البته مردان کمک به جوانی، سلامت و شفافیت پوست است. این ادویه پرخاصیت سرشار از اوژنول، سینامالدهید و کومارین، آکنه‌های ملتهب و غیرملتهب را تسکین می‌دهد تا قرمز و چرب نباشند. این‌طور که از تحقیقات پیداست، مصرف صابون‌های گیاهی حاوی روغن دارچین، لک و رنگ‌دانه آکنه را تا حدی محو کند.

دارچین ویتامین سی هم دارد. سپر محافظی که جلوی آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش، پسوریازیس، ایکتیوز و پیری زودرس پوست را می‌گیرد. حتی سنتز کلاژن را تحریک کرده و به همین سادگی اجازه افتادگی و چین‌و‌چروک نمی‌دهد.

یکی از ترکیبات مهم این ادویه به اسم سینامالدئید، مهارکننده تیروزیناز است. به زبان ساده‌تر تولید ملانین را کم می‌کند و به‌عنوان یک عامل سفیدکننده در لوازم آرایش پوست به‌کار می‌رود. ترکیب سینامالدهید و اسید p-کوماریک در این خوراکی دارویی باعث کاهش هایپرپیگمنتیشن (لک‌های پوستی) می‌شوند.

در آخر بگوییم از روغن دارچین که سرشار خواص ضدباکتریایی، ضدمیکروبی و ضد‌قارچی است. یعنی با مصرف منظم روغن دارچین، انواع عفونت‌های پوستی، فورونکل (کورک)، زبری پوست، سلولیت و هیپرکراتوز به‌خودی‌خود رفع می‌شوند.

ماسک دارچین برای سلامت پوست

مصرف روزانه دارچین جلوی بسیاری از مشکلات پوستی، چین‌وچروک‌ها، آکنه‌ها و تیرگی‌های آزاردهنده پوست را می‌گیرد. می‌توانید با روغن، عصاره و پودر این ادویه ماسک خانگی تهیه کنید یا محصولات مراقبتی حاوی عصاره دارچین بخرید. اگر انتخابتان ماسک خانگی است، ۴ پیشنهاد عالی برای شما داریم:

  • یک قطره اسانس دارچین را با وازلین، روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و روی لب خشک بمالید تا مرطوب شود. ترکیب دارچین آسیاب‌شده و وازلین لب را حجیم می‌کند.
  • پودر دارچین را با نمک، روغن زیتون، روغن بادام و عسل مخلوط کنید و این اسکراب را روی پوست خشک بمالید تا درمان شود.
  • ترکیب یک قاشق چای‌خوری دارچین و سه قاشق غذاخوری عسل، یک خمیر ضدلکه و ضدآکنه عالی به شما می‌دهد که قرمزی‌ها را کم‌رنگ و پوست را مرطوب می‌کند.
  • با یک پیمانه دارچین، ژل آلوئه‌ورا، کمی زردچوبه و پودر شیرین بیان یک ماسک خانگی بسازید و آن را روی پوست بگذارید تا خاصیت ارتجاعی، استحکام و آبرسانی پوست را تقویت کند.

نگاهی به مضرات دارچین

در کنار تمام خواص و مزایای دارچین که تا اینجای مقاله معرفی کردیم، گاهی اوقات مضرات این ادویه در قالب تحریکات پوستی و واکنش‌های آلرژیک بروز می‌کنند و باعث سوزش، ایجاد بثورات و سرخی پوست می‌شوند. اگر هم بیش از حد مصرف کنید، احتمال دارد پوست‌تان گزگز کند، سوزن‌سوزن شود، به‌شدت بخارد، سرفه کنید و احساس تنگی نفس داشته باشید.

با وجود این خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد‌میکروبی، ضد‌ویروسی، ضد‌قارچی و ضد‌التهابی، جای تردید نیست که دارچین یک ماده فوق‌العاده مفید در روال مراقبت از پوست است اما بهتر است قبل استفاده از روغن و ماسک دارچین، یک تست پوستی پچ (Patch Test) انجام دهید و عوارضش را با پزشک در میان بگذارید.

منابع: singlecare  و stylecraze

 

 

کدخبر: 888667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟