خطرناک ترین محصول دخانی کدام است؟

به گزارش رکنا، یکی از عوامل اصلی سرطان هایی مانند: ریه، دهان، کبد و … مصرف دخانیات است که سالانه جان بسیاری از افراد را می گیرد.

طبق آمارهای گزارش شده, تقریبا 80% از افرادی که مبتلا به سرطان ریه می شوند به دلیل مصرف دخانیات مانند: پیپ, سیگار یا قلیان است.

اما سوالی که وجود دارد آن است که کدام مضرتر و خطرناک تر است؟

مشاهدات نشان می دهد که سیگار پر مصرف ترین محصول دخانیات در سرتاسر دنیا است. سیگار یکی از بدترین مواد اعتیارآور ساخته و تولید شده به دست بشر است. سیگار از یک برگ کاغذ, اسانس, مواد نگهدارنده, توتون و فیلتر تشکیل می شود.

یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده سیگار نیکوتین است که سبب ایجاد اعتیاد می شود. همچنین نیکوتین منجر به ابتلا به مشکلات عصبی و انواع مختلف بیماری می شود.

در مقایسه سیگار و قلیان کدام ضرر بیشتری دارد؟

احتمالا تا الان بسیار شنیده اید که با آن که قلیان در مقایسه با سیگار کمتر مصرف می شود اما بین 10 الی 20 برابر بیشتر از سیگار ضرر دارد. می توان گفت با مصر 1 نخ سیگار بین 500 الی 1000 سی سی دود تولید می شود اما کشیدن یک قلیان کامل بین 10 الی 20 لیتر دود تولید می کند.

از طرفی سیگار به صورت شخصی مصرف می شود ولی از قلیان چندین نفر استفاده می کنند که این خود مهم ترین و اصلی ترین عامل ابتلا به انواع بیماری ها است.

به باور غلط افرادی که قلیان مصرف می کنند, اگر از سری های یکبار مصرف استفاده کنند دیگر مشکلی نخواهد بود, اما مشکل آن است که شلنگ قلیان ها عامل انتقال بیماری است. زیرا اشباع شده از ویروس و باکتری و ناقل بیماری های مختلف است. مانند: سل, هپاتیت و کرونا

البته ابتلا به انواع بیماری به میزان مصرف فرد نیز بستگی دارد. برای مثال اگر فردی یک بار در طول روز قلیان مصرف کند در مقایسه با فردی که روزانه یک پاکت سیگار می کشد سریع تر به بیماری مبتلا می شود. پ

پیپ، سیگار یا قلیان؟

برخی معتقدند که پیپ هیچ ضرری ندارد یا ضرر کمتری نسبت به بقیه دارد. در ادامه قصد بررسی این موضوع را داریم.

به طور کلی تمامی محصولات دخانی مضر, خطرناک و سرطان زا هستند. و این مقایسه که کدام ضرر بیشتری دارد و کدام کمتر مقایسه درستی نیست.

به طور کلی بریا رتبه بندی از خطرناک ترین تا کم خطر ترین می توان از سیگار برگ شروع کرد. در اصل سیگار برگ از برگ تنباکو پیچیده شده به وجود می اید و تنباکوی موجود در این سیگارها چندین برابر سیگار معمولی است. گاهی تنباکوی برخی سیگار برگ ها برابر با 20 نخ سیگار معمولی است.

مطالعات انجام شده بر روی پیپ نشان می دهد که تمام مواردی که برای سیگار برگ گفتیم درباره پیپ نیز صادق است. طبق آزمایشات انجام شده دود پیپ از دود سیگار قلیایی تر است.

می توان گفت که مصرف هر پیپ معادل با 5 نخ سیگار است و می تواند منجر به ابتلای بیماریی هایی همچون: سرطان دهان و دندان, انسداد مزمن روی,گردن, حنجه و … می شود.

اعتیاد به کدام محصول دخانی بیشتر است؟

می توان گفت افرادی که پیپ مصرف می کنند زودتر از افرادی که سیگار  و قلیان مصرف می کنند دچار اعتیاد و بیماری می شود.

کدخبر: 857026 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟