انتقال هپاتیت C از وسایلی که فکرش را هم نمی کنید!

به گزارش رکنا، هپاتیت C یکی از بیماری های ویروسی خطرناک است که می تواند در مواردی کشنده باشد. به همین دلیل این موضوع دارای اهمیت زیادی است که بدانیم عامل ایجاد بیماری فوق چیست و چگونه منتقل می شود.

برخلاف ویروس های سرماخوردگی یا آنفولانزا، ویروس هپاتیت C (HCV) به راحتی پخش نشده و از طریق تماس مستقیم با خون حامل ویروس منتقل می شود. قبل از اینکه غربالگری خون اهدایی برای هپاتیت C در سال ۱۹۹۱ اجباری شود، بیشترین انتقال این بیماری از طریق انتقال خون اتفاق می‌ افتاد.

در حال حاضر این نوع انتقال بسیار نادر است: در هر دو میلیون واحد خون تزریق شده کمتر از یک بار اتفاق می افتد. در گذشته، این ویروس از طریق اعضای پیوندی افراد آلوده به HCV نیز پخش می شد که خوشبختانه امروزه این خطر کاملاً از بین رفته است.

انتقال ویروس از طریق تزریق مواد مخدر

یکی از راه‌ های اصلی انتقال ویروس از طریق تزریق مواد مخدر است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده، این روش، ۶۰ درصد از موارد جدید هپاتیت C را تشکیل می‌دهد.

مصرف کنندگان مواد مخدر که از سوزن های مشترک استفاده می کنند در معرض خطر بسیار بالایی قرار دارند. فقط یک بار استفاده از یک سوزن مشترک برای قرار گرفتن در معرض ویروس کافی است.

باید توجه داشت که ویروس هپاتیت C می تواند از راه های دیگری نیز پخش شود. مادران آلوده به این ویروس می توانند آن را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کنند. از هر ۱۰۰ نوزادی که از مادران آلوده به دنیا می‌آیند، چهار نوزاد به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مادرانی که مبتلا به هپاتیت C هستند، اغلب نگران انتشار ویروس از طریق شیر مادر به نوزادان هستند. با این حال، کارشناسان می گویند هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق شیردهی وجود ندارد. با این حال، برای ایمن بودن، مادرانی که تست ویروس هپاتیت C آنها مثبت بوده و نوک سینه‌های شان ترک خورده یا خونریزی دارد، نباید تا زمانی که نوک سینه‌های شان خوب شود، شیر دهند.

نکته بسیار مهم دیگر، این است که کارکنان آزمایشگاه و پرسنل پزشکی نیز در معرض ابتلا به ویروس از طریق میله های تصادفی سوزن ها یا سایر اشیای تیز قرار می گیرند.

انتقال نادر ویروس هپاتیت C ازطریق تماس جنسی

خوشبختانه برخلاف ویروسی که باعث ایدز می شود، ویروس هپاتیت C به راحتی از طریق تماس جنسی پخش نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که خطر انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی وجود دارد، اما این احتمال بسیار اندک است.

در خاتمه گفتنی است این ویروس از طریق عطسه، سرفه، یا استفاده مشترک از ظروف غذاخوری یا لیوان های نوشیدنی منتقل نشده و همچنین از طریق غذا، آب یا تماس فیزیکی گاه به گاه مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن سرایت نمی کند.

تنها خطری که برای افراد یک خانواده وجود دارد اشتراک وسایل شخصی است که ممکن است خون را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. این وسیله ها عبارتند از تیغ، مسواک و وسایلی مانند ناخن گیر.

کدخبر: 820753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟