خرافات تاریخی درباره پریود زنان

به گزارش رکنا، پریود خانم ها اتفاق بسیار مهمی است که هر ماه در بدن خانم ها رخ می دهد و با پیشرفت علم اطلاعات مربوط به این رویداد افزایش پیدا می کند، اما پیش از این خرافات هایی در مورد پریود وجود داشت که در این مطلب به آن ها می پردازیم .

در هر لحظه بیش از ۸۰۰ میلیون زن در سیاره ما  پریود هستند. اگر این سیستم طبیعی ماهانه نبود هیچ انسانی روی زمین نبود ولی در طول تاریخ بشر، قاعدگی همیشه یکی از شوم ترین و شرم آورترین اتفاقات ممکن، تصور شده است.

یونانیان دوران باستان معتقد بودند اگر قاعدگی دختران دیر شود خون به دور قلب جمع می شود و رحم زن در یک حالت سرگشته، شروع به حرکت در قسمت های بدن خواهد کرد. اتفاقی که دختران را به رفتار غیرعادی نظیر فحاشی و خودکشی ناشی از افسردگی سوق می دهد. کلمه هیستریا که تا همین قرن بیستم به اکثر بیماری روانی زنان اطلاق می شد نیز از کلمه یونانی uterus نشات می گیرد.

فیلسوف و دانشمند معروف رم باستان Pliny the Elder معتقد بود که اگر زنی که در حالت خونریزی ماهانه اش لخت باشد و در مزرعه قدم بزند انواع کرم و حشرات از درون غلات کشاورزی بیرون خواهد آمد. زنبورها لانه خودشان را ترک خواهند کرد و لبه تیز تیغ، کند خواهد شد. این در حالی است که همزمان معتقد بود خونی که از بدن یک گلادیاتور می ریزد باعث شفای جذام است.

فیلسوف مذهبی قرن ۱۱ مسیحیت در آلمان Abbess Hildegard of Bingen معتقد بود که جذام در تماس با خون قاعدگی از بین می رود. در همان دوران اعتقاد عمومی بر این بود که اگر آلت تناسلی مرد با خون پریود تماس پیدا کند می سوزد. اگر بچه ایی در دوران خونریزی زنان ایجاد شود یا شیطان در وجودش حلول خواهد کرد یا موی سرش قرمز می شود.

زنانی که خونریزی سنگین دارند باید موی سر حیوانات را به یک نهال ببندند. آنها در ضمن می توانند یک قورباغه را بکشند، خشک کنند و خاکستر آن را به کمر خویش بمالند.

در اوائل قرن ۲۰ این اعتقاد در بین مسئولین بهداشت وجود داشت که زنان در دوره قاعدگی، از تبدیل شیر به کره و یا تهیه کالباس امتناع کنند.

بعضی پزشکان معتقد بودند که زنان در طی دوره خونریزی ماهانه از پوست بدن شان ماده ایی به نام menotoxins رها می شود که باعث از بین رفتن گیاهان می شوند.

برای یهودیان سنتی، زنان تا زمانی که Niddah and Taharat نوعی غسل توام با نظافت بدن و دستان و حتی زیر ناخن ها  را اجرا نکنند« پاک» نیستند و به هر چه دست بزنند نجس یا ناپاک خواهد شد حتی همسرشان…

همه این اعتقادات خرافی برای این بود که بشر نمی دانست چه فرقی بین خونریزی ماهانه و باروری وجود دارد. زنان هر ماه یک تخمک در آنها آماده باروری می شود. بدن انسان و تعداد معدودی از پستانداران، برای آماده سازی باروری یک انبار غذایی به صورت لایه اسفنجی خونی به نام endometrium دور رحم ایجاد می کنند.

ولی اگر تخمک ، هر ماه باردار نشود، لایه اسفنجی آندومتر endometrium، از دیواره رحم فرو می ریزد و در طی چند روز حدود ۵ تا ۱۵ قاشق چایخوری خون از واژن خارج می شود و هیچ جادو، زهر، ماه گرفتگی و شرم و حتی خطایی در کار نیست.

البته این اتفاق ساده، فقط یک اشتباه ناشی از نداشتن دانش پزشکی در باره بدن نیست. این تعبیر یکی از هزاران تبعیضی است که فرهنگ بشری برای طبیعت زنان ایجاد کرده بود. برای مثال، مسیحیت کاتولیک معتقد است حوا باعث گمراهی آدم و اخراج شان از بهشت اولیه بوده است و « خونریزی ماهانه» عذابی است که زنان می کشند به خاطر گناهی که حوا مرتکب شده است.

در کشور مالاوی، دختران در روزهای قاعدگی نباید به مدرسه بروند و هنوز این اعتقاد راسخ وجود دارد که خونریزی ماهانه یک بیماری خطرناک است که می تواند منجر به مرگ شوهر شود.

قاعدگی درحقیقت یکی از نشانه های بارز زنانگی و باروری است و تاکیدی بر سلامت شان ولی همچنان تصور شرمگینانه  از آن رواج دارد.

کدخبر: 810107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟