نقش ویروس ها در جذب پشه ها به سمت انسان

به گزارش رکنا، برخی ویروس ها میزبان های خود را به گونه ای دستکاری می کنند تا پشه ها بیشتر به سمت آن ها جذب شوند و به انتشار ویروس ها کمک کنند. مطالعه جدیدی نشان می دهد ویروس هایی که موجب بیماری های گرمسیری زیکا و تب دنگی می شوند، می توانند بوی میزبان را به نفع خود تغییر دهند. هر دو ویروس بوی موش ها را تغییر می دهند و موجب می شوند آن ها برای پشه های گرسنه جذاب تر باشند. گونگ چنگ، یکی از نویسندگان مقاله و میکروب شناس دانشگاه چینهوا در پکن می گوید: «این تاکتیک می تواند به ویروس ها کمک کند تا به کمک پشه ها اهداف تازه ای را پیدا کنند.»

مختل کردن فرایند کنترل بو به وسیله ویروس ها

چنگ می گوید: ایجاد تکنیک هایی برای مختل کردن فرایند کنترل بو به وسیله ویروس ها، نه تنها به کنترل زیکا و تب دنگی، بلکه به کنترل بیماری های دیگری که از طریق پشه ها منتقل می شوند، کمک خواهد کرد. جیمز لوگان، متخصص کنترل بیماری ها در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، می گوید: پژوهشگران چندین دهه است می دانند برخی از بیماری ها می توانند بوی میزبان خود را تغییر دهند. برخی از ویروس ها و میکروارگانیسم ها برای بهره برداری از این مسئله تکامل پیدا کرده اند. برای مثال، گیاهانی که به ویروس موزاییک خیار آلوده می شوند، مولکولی را آزاد می کنند که شته ها را جذب می کند. ویروس ها از شته ها به عنوان ناقلی برای آلوده کردن گیاهان جدید استفاده می کنند.

دانشمندان همچنین دریافته اند انگل هایی که موجب مالاریا می شوند، از طریق تغییر بوی بدن میزبان، موجب جذب پشه های درحال عبور می شوند.چنگ و همکارانش برای بررسی این موضوع که آیا ویروس های زیکا و دنگی نیز روش هایی برای جلب توجه پشه ها تکامل داده اند، موش ها را با یکی از این ویروس ها آلوده کردند. آن ها سپس موش های آلوده و سالم را در محفظه های جداگانه ای قرار دادند و بوی آن ها را در فضای پر از پشه ای که به هر دو محفظه متصل بود، پخش کردند تا ببینند حشرات کدام گروه را ترجیح می دهند. حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از پشه ها به سمت محفظه حاوی موش های آلوده حرکت کردند که نشان می داد بوی این حیوانات برای پشه ها جذاب تر است.

تولید ترکیبات بودار توسط موش های آلوده

تجزیه و تحلیل شیمیایی هوای هر محفظه نشان داد موش های آلوده ترکیبات بوداری از قبیل استوفنون را تولید می کنند. پژوهشگران دریافتند موش های آلوده به زیکا یا دنگی ده برابر موش های سالم استوفنون تولید می کنند. آغشته کردن موش های سالم (و چند انسان داوطلب) به استوفنون، نشان داد پشه ها به سمت این بو کشیده می شوند.

باکتری های تولیدکننده استوفنون به طور طبیعی روی پوست رشد می کنند، اما معمولا تعداد آن ها از سوی پروتئین ضدمیکروبی که به وسیله سلول های پوست ترشح می شود، کنترل می شوند. اگرچه پژوهش جدید نشان داد وقتی که موش ها به دنگی یا زیکا آلوده بودند، ژن مسئول تولید این پروتئین، فعالیت کمتری داشت.

کدخبر: 800789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟