بهترین سحری در ماه رمضان چیست؟

بهترین سحری ماه رمضان باید علاوه بر اینکه نیازهای بدن را تامین می کند غذای سالمی هم باشد.

به گزارش رکنا، تهیه سحری مقوی چیزی است که در ماه رمضان می تواند انرژی کافی را برای تمام روز در اختیارمان بگذارد. یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شدن از خواب و خوردن بهترین سحری ماه رمضان کاری است که باید از قبل برایش تدارک دید چراکه موقع سحر وقت کافی برای تهیه سحری نیست. در این مطلب می خواهیم بهترین سحری ماه رمضان را طبق توصیه متخصصان تغذیه معرفی کنیم.

1-نان های سبوس دار

نان های سبوس دار

غذای سحری سالم نباید برای بدن مشکلاتی ایجاد کند. یبوست یکی از مشکلاتی است که در اثر عدم استفاده از مواد غذایی فیبردار به وجود می آید. بهترین سحری ماه رمضان باید حاوی غلات سبوس دار کامل باشد. مثلا همراه غذا نان سنگک و یا نان جو میل کنید. کم کردن حجم برنج و استفاده از نان های سبوس دار در غذای سالم سحری توصیه می شود.

2- میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات

پزشکان مصرف گروه میوه و سبزیجات را برای یک تغذیه سالم ضروری می دانند و این گروه اغلب در ماه رمضان کمتر مصرف می شود. غذای سالم سحری باید حاوی سبزیجات و میوه باشد. جایگزین کردن یکی به جای دیگری کار صحیحی نیست. میوه ها از تشنگی در طول روز هم کم می کنند. پرتقال، موز و میوه های آبدار در وعده سحری انتخاب خوبی هستند.

3-غذاهای گیاهی خوشمزه ترین سحری

خورش گیاهی

هدف حفظ سلامتی بدن و تامین انرژی برای کل روز است. بهتر است در وعده سحری از غذاهای گیاهی که تنوع زیادی هم دارند استفاده شود. غذای گیاهی خام یا پخته انتخاب خوبی برای تهیه سحری مقوی است که نیازهای بدن را هم تامین می کند. مثلا کمی پلو و یک خورش گیاهی انتخاب خوبی است.

4-بهترین سحری ماه رمضان لبنیات

لبنیات

استفاده از لبنیات در برنامه غذای سحری سالم انتخاب هوشمندانه ای است که می تواند ویتامین ها و املاح بدن را تامین کند. خوردن یک کاسه کوچک ماست به همراه غذای سحری و یا یک لیوان بزرگ شیر می تواند کلسیم بدن را تامین کند و در روزهای گرم تابستان از تشنگی هم کم کند.

5-مغزها و غذای سحری سالم

آجیل

منظور مغز گوسفند و کله پاچه نیست. استفاده از مغز بادام، مغز پسته ، مغز گردو یا فندق برای همه گروه های سنی در ماه رمضان ضروری است. شاید در بقیه ایام سال مغزها به صورت آجیل و در طی روز مصرف شود ولی در تهیه غذای سحری نباید مغزها را فراموش کرد. چند عدد از این مغزها هم مصرف شود کافی است.

6-حبوبات در ماه رمضان

حبوبات

حبوبات از گروه های غذایی بسیار مفیدی است که به خاطر نفاخ بودن کمتر در ماه رمضان مورد توجه قرار می گیرد. متخصصان تغذیه حذف حبوبات را به مدت یک ماه کار صحیحی نمی دانند. بهترین سحری ماه رمضان استفاده از حبوبات در وعده غذایی سحر است که می تواند در اکثر غذاها استفاده شود.

7-قارچ در غذای سالم سحری

قیمت قارچ قیمت جوانه گندم

قارچ فواید زیادی دارد و در بزرگسالان می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد. هرچند حذف کامل گوشت از غذای نوجوانان کار صحیحی نیست ولی در ماه رمضان می شود قارچ را بیشتر وارد غذای سحری کرد. گوشت ها تشنگی را بیشتر می کنند و می شود با استفاده از قارچ خوشمزه ترین غذای سحری را تهیه کرد.

8-نوشیدنی های مناسب برای ماه رمضان

آبلیمو

افراط در نوشیدن چای و نوشابه های گازدار در وعده سحری به هیچ وجه مانع از تشنگی در طول روز نمی شود و آب بدن را هم دفع می کند. به جای آن برای رفع عطش از آب خالص استفاده کنید. غذای سالم سحری با نوشیدن آب ولرم با چند قطره آبلیموی تازه عطش را در روزهای گرم تابستان کم می کند. اگر هم بخواهید می توانید به جای آب عرق کاسنی را بنوشید و در طول روز کمتر احساس گرما و تشنگی کنید.

9-انجیر خشکه و آلو

انجیر خشکه

چند عدد خرما به تنهایی انرژی بدن را تامین می کند. در کنارش استفاده از انجیر خشکی که در آب نرم شده هم یک نوشیدنی خوشمزه برای وعده سحر است و هم از مشکلات گوارشی بعدی در ماه رمضان پیشگیری می کند. آلو هم همین تاثیر را دارد.

10- شروع یک روز سالم با سحری کامل روغن زیتون

روغن زیتون

استفاده از غذاهای چرب و حجیم موجب مشکلات گوارشی و تشنگی شدید در ماه رمضان می شود ولی در تهیه سحری مقوی می شود از روغن زیتون استفاده کرد؛ حالا چه در هنگام پخت غذای سحری و چه در سالاد به عنوان چاشنی روغن زیتون برای بدن مفید است. حذف کامل روغن از چرخه مواد غذایی اثرات بدی روی پوست و مو می گذارد.

بهترین سحری ماه رمضان استفاده از تمام گروه های غذایی است که در تهیه سحری مقوی باید به کار گرفته شود. بهتر است از همه این موارد در حد معتدل استفاده شود. استفاده از چای پررنگ، زولبیا و بامیه، غذاهای خیلی چرب و حجیم کار را سخت می کند و نمی شود در طول روز با انرژی و سالم بود.

کدخبر: 773138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟