بین مصرف عسل و بلوغ زودرس ارتباط است؟

دوران بلوغ از مهم ترین دوران در زندگی همه انسان هاست. گاهی افراد با اختلال بلوغ دیررس و حتی بلوغ زودرس مواجه می شوند. ترکیب عسل با شیر یا زعفران می تواند از بلوغ دیررس و غیر طبیعی در نوجوان ها پیشگیری کند.

تعطیلات به ویژه در عید نوروز هر سال فرصت خوبی است تا شما با خواندن مطالب مفید پزشکی و بخش رک پلاس در رکنا بر اطلاعات خود بیفزایید.

به گزارش رکنا، گاهی بلوغ دختران دیرتر از ۱۳ یا ۱۴ سالگی اتفاق می افتد که این بلوغ غیر طبیعی دیررس است. در ادامه به بررسی  بلوغ زودرس جنسی و بلوغ دیررس می پردازیم.

 بلوغ زودرس جنسی

– بلوغ زودرس جنسی به همراه بلوغ فکری؛ اشکال ندارد و بیماری نیست.

– بلوغ زودرس جنسی بدون بلوغ فکری؛ که این بیماری است.

علل بلوغ زودرس جنسی دخترها بدون بلوغ فکری

     دوست ناباب.

    همنشین بد.

    شب نشینی مبتذل.

    مصاحب و همراه ناشایست

 مشاهده صحنه های مبتذل و نادرست

    اختلال در غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز در هنگام ترشح نابهنگام و زیاد و زود هنگام هورمون زنانه استروژن.

     وجود کیست تخمدان در سنین پایین .

    وجود تومور در هیپوتالاموس مغز.

    ضربه به سر در اثر سقوط یا تصادف یا دعوا که سبب آسیب به غده هیپوفیز شود.

     عفونت در سر مانند بیماری عفونی مننژیت.

    اختلال در عمل تخمدان ها و ترشح زودرس هورمون های تناسلی استروژن و پروژسترون دختر که به علت پیدایش غده های تخمدانی، تخمدان ها شروع به ترشح هورمون استروژن زیاد می کنند و این دو هورمون سبب تمام تغییراتی می شوند که در علائم بلوغ متذکر شده ایم که به صورت زودرس در دختر ایجاد می شود.

تعریف بلوغ در پسران و دختران

بلوغ به دوره ای گفته می شود که تغییرات جنسی رخ دهد.

علائم بلوغ در پسران:

افزایش قد، تغییر صدا، تغییر رنگ پوست آلت، رشد موی سیاه در عانه و زیر بغل و در صورت و آمدن منی قبل از سن پانزده سالگی یا بعد از آن یا پانزده سال قمری داشتن.

علائم بلوغ در دختران :

سن نه سال قمری تمام باشد، افزایش ناگهانی قد و رشد بدن، رشد موهای زبر زیر بغل و عانه، رشد پستانها، رشد دستگاه تناسلی و وقوع قاعدگی.

در روایات اسلامی در سنین بین نه تا سیزده سالگی معمولا بلوغ دختران است اما از نظر پزشکی جدید بین ده تا چهارده سالگی است.

اگر بلوغ دختر زودتر از این سنین باشد زودرس است؛ مثلا اگر دختری قبل از ۸ سالگی پستان هایش رشد کند یا قبل از ۹ یا ۱۰ سالگی قاعدگی هایش شروع شود دچار بلوغ زودرس شده، در موارد شدید این بلوغ غیر طبیعی در سن ۴ سالگی است.

باید دانست بلوغ زودرس نادر بوده و ممکن است به علت اختلال در هورمون ها ایجاد شود البته امروزه بلوغ زودرس هم به علت اوضاع بد زمانه شایع شده است. باید دانست دخترانی که بلوغ زودرس دارند و زود قاعده می شوند توانایی باروری هم دارند.

بلوغ دیررس دختران

گاهی بلوغ دختران دیرتر از ۱۳ یا ۱۴ سالگی اتفاق می افتد که این بلوغ غیر طبیعی دیررس است. اگر قاعدگی های دختر تا سن ۱۵ یا ۱۶ شروع نشود و پستان های دختر تا سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی رشد نکند، نشانه بلوغ دیررس در دختران است. ولی بلوغ دیررس بسیار شایع است؛ البته بلوغ دیررس می تواند دلیل ارثی و یا ژنتیکی مثل بیماری سندرم ترنر داشته باشد. که این بلوغ دیررس گاهی همراه با عوارضی می باشد.

علل بلوغ دیررس دختران

     خانواده خیلی بسته (خانواده به دختر بالغ اطلاعات نمیدهند).

     بیماری ارثی بیماری ژنتیکی مثل: سندرم ترنر.

    تومور در هیپوفیز.

    کاهش وزن شدید و سوء تغذیه زیاد.

     ورزش های سخت و سنگین مستمر یا مقطعی.

    گاهی ناشی از کم کاری غده های ترشخ کننده داخلی بدن از جمله غده تیروئید است.

اقدامات اولیه طب جدید در بررسی زمان بلوغ زودرس دختران:

متخصص ابتدا برای بررسی ایجاد بلوغ غیر طبیعی معاینه داخلی می کند که متوجه شود بلوغ جنسی در این دختر شروع شده است یا نه؟ و اگر آغاز شده است چه زمانی ایجاد شده است؟

و برای اندازه گیری هورمون های استروژن و پروژسترون و با بررسی اختلالات کروموزومی، نمونه ای از خون این دختر یا زن را می گیرد. حتی ممکن است برای بررسی غده هیپوفیز، از مغز ام- ار- ای- یا سی- تی- اسکن بگیرد که ببیند آیا توموری در غده هیپوفیز این زن وجود دارد یا نه؟ و سونوگرافی از تخمدان ها می گیرد تا بررسی کند که آیا تخمدان ها دارای کیست است یا نه؟

اگر در این موارد علت زمینه ای برای بلوغ غیر طبیعی پیدا شد اقدام به درمان می کند.

درمان بلوغ زودرس و بلوغ دیررس

اگر بلوغ زودرس یا دیررس بود با انجام هورمون درمانی می توان بلوغ دیررس را درمان کرد یا بلوغ زود رس را به تعویق انداخت.

درمان کیست تخمدان

 هر روز ۷ عدد برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی یا ۱ قاشق مربا خوری پودر کاسنی مصرف کند. (خوردن کاسنی تا نتیجه مشت سونوگرافی، ادامه پیدا می کند.).

 و یکبار حجامت خاص؛ و این حجامت خاص فقط یکبار انجام می شود. روز شنبه از وسط دو ران  و یکشنبه از بالاتر وسط دو ران  و پنج شنبه از روی مهره آخر کمری (که بزرگترین مهره است) حجامت کند.

 هفته ای یک بار جوشانده عناب یک استکان. در درمان بلوغ زودرس دم کرده شکوفه های درخت بادام را هر روز بنوشند. این حتی در کم کردن شهوت خانم ها مفید است.

درمان بلوغ دیررس

هر روز باید ۱ قاشق پلوخوری تا نصف استکان آبغوره یا ۱ یا ۲ خوشه غوره طبیعی بخورد.

باید در جیره غذایی هفتگی آنها ۲ یا ۳ نوبت کرفس باشد حالا چه خورشت کرفس چه آب کرفس و…

هر روز عصرانه چای رازیانه بخورد.

و یا هر روز ۱/۵ الى ۲ گرم (نصف قاشق چای خوری) از گرده های شکوفه درخت خرما استفاده کنند.

استفاده از عطر ورد الطائف در سجاده و جانماز و همینطور هنگام خواب.

درمان تقویت جنسی زنان

برای تقویت هورمون های جنسی خانم هایی که ازدواج کرده اند ولی هورمون استروژن شان کم است باید در جیره غذایی هفتگی ۲ یا ۳ نوبت کرفس باشد؛ حالا چه خورشت کرفس چه آب کرفس و… و هر روز عصرانه یک استکان چای رازیانه بخورند و یا ۱/۵ الى ۲ گرم (نوک قاشق چایخوری) از گرده های شکوفه درخت خرما استفاده کنند.  استفاده از عطر ورد الطائف در سجاده و جانماز و همینطور هنگام خواب.

درمان بلوغ غیر طبیعی – بلوغ دیررس همراه با نازایی (بدون هیچ علت زمینه ای)

گاهی اوقات بلوغ دیررس همراه با نازایی است و هیچ علت زمینه ای ندارد. در این صورت باید هر روز یک لیوان شربت زعفران عسل بخورد.

طرز تهیه: نوک قاشق چای خوری پودر زعفران و یک قاشق پلوخوری عسل گرم (مثل عسل آویشن) را در یک لیوان آب بریزید اگر عسل گرم نبود، یک قاش پلوخوری پودر شاخه نبات بریزید. سه مورد کرفس و شکوفه خرما و چای رازیانه را هم مصرف کند.

نکته: البته وقتی حامله شد دیگر نباید زعفران بخورد وگرنه دچار سقط جنین می شود.

درمان بلوغ غیر طبیعی – بلوغ دیررس ( به دلیل کاهش وزن و سوء تغذیه)

باید صبحانه و ناهار و شام بخورد.

بین وعدهای غذایی هم ۵ تا ۶ نوبت ریز مغزی بخورد.

در ماه رمضان هم علاوه بر خوردن سحری و افطاری باید بین سحرتا فطار ۲ وعده میان وعده غذایی و ۳ وعده ریز مغزی بخورد.

شربت شیر عسل یا زعفران عسل و... بخورد. یک لیوان عرق بیدمشک +گلاب طبیعی +عسل + آب آشامیدنی سالم.

همچنین از چهار مغز پسته درختی، بادام شیرین درختی ، فندق خام و بادام هندی به مقدار یک مشت. در نیمه شب سوپ رقیق یا حلیم گندم گوشت بخورد.

از میوه های انگور، گلابی، آب سیب تازه ویا هلو، آناناس، پرتقال شیرین، لیمو شیرین و مانند اینها استفاده کند.

آب نخود را بجوشاند و یک استکان حریره بادام هم اضافه کند و بخورد.

درمان بلوغ دیررس ( به دلیل ورزش سنگین)

گاهی هم بلوغ دیررس به خاطر ورزش های سنگین است که باید ترک کند.

چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود؟

دوران بلوغ از حساس ترین دوران زندگی هر فردی به حساب می آید و افراد را از دنیای کودکی به بزرگسالی منتقل می کند . گاهی تغییرات بلوغ زودتر از سن معمول اتفاق می افتد که به آن بلوغ زودرس می گویند . بلوغ زودرس مشکلات جسمانی ، روانی و اجتماعی زیادی را برای کودکان به وجود می آورد زیرا زودتر از حد معمول و قبل از اینکه کودک آماده این تغییرات شود به وجود می آیند .

عوامل موثر در بلوغ زودرس شامل عوامل ژنتیکی ، محیطی و شرایط جسمی است و تغذیه یکی از موارد موثر در بروز این مسئله می باشد . در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شوند و میان تغذیه و بلوغ زودرس چه ارتباطی وجود دارد  .

تشخیص بلوغ زودرس در دختران و پسران

بلوغ زودرس زمانی تشخیص داده می شود که تغییرات بلوغ در دختران قبل از 7 یا 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی مشاهده شود .  در دختران قبل از 7 یا 8 سالگی ، رشد سینه ها شروع شده و قاعدگی اتفاق می افتد ، همچنین جهش رشدی و رشد سریع قد در این دختران مشاهده می شود . در پسران علائم بلوغ زودرس به این صورت است که قبل از 9 سالگی ، آلت تناسلی یا بیضه ها بزرگ شده و رشد سریع قد و جهش رشد در آن ها مشاهده می شود .

برخی نشانه ها نیز هم در دخترها و هم در پسرها بروز پیدا می کنند که گاهی اوقات نشانه های بلوغ زودرس و گاهی اوقات طبیعی هستند . این نشانه ها عبارت اند از : رشد موهای زائد در ناحیه تناسلی ، زیر بغل و صورت ، تغییر صدا ، جوش زدن و بوی بدن بزرگسال .

برای تشخیص بلوغ زودرس در دختران و پسران ، ممکن است پزشک دستور آزمایش خون بدهد تا ببینید آیا سطح بالایی از هورمون های جنسی رد بدن کودک وجود دارد یا خیر . همچنین دستگاه ایکس ری (  X-rays ) از مچ دست کودک نیز کمک می کند که متوجه شوید آیا استخوان ها خیلی زود در حال بالغ شدن هستند یا خیر .

پیامدهای بلوغ زودرس

در ارتباط با پیامدهای بلوغ زودرس ، کودکانی که دچار بلوغ زودرس می شوند ممکن است در ابتدا به سرعت رشد کرده و در مقایسه با همسالان خود قدبلند شوند اما چون استخوان های آن ها بسیار سریع تر از شکل طبیعی رشد می کند اغلب ، رشد آن ها نیز زودتر از معمول متوقف می شود . این مسئله می تواند باعث شود که این کودکان در بزرگسالی کوتاه تر از متوسط باشند . درمان بلوغ زودرس به این کودکان کمک می کند که قدشان نسبت به وضعیت بدون درمان بیشتر رشد کند .

از سوی دیگر ، دختران و پسرانی که بلوغ را خیلی زودتر از همسالان خود شروع می کنند ، ممکن است نسبت به تغییراتی که در بدن آنها رخ می دهد ، بسیار آگاه باشند . این مسئله ، ممکن است بر عزت نفس آن ها تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به افسردگی یا سوء مصرف مواد را در آن ها افزایش دهد .

چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود؟

اگرچه عوامل بلوغ زودرس بسیار گسترده است اما تحقیقات زیادی به نقش تغذیه کودکان در بلوغ زودرس اشاره کرده اند . در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت که چه ارتباطی بین تغذیه و بلوغ زودرس وجود داشته و چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود .

 مصرف غذاهای پرچرب توسط مادر : مادرانی که در دوران بارداری و نوزادی کودک رژیم غذایی پرچرب داشته اند به احتمال بیشتری فرزندانشان به بلوغ زودرس دچار می شوند .

 گوشت قرمز : تحقیقات نشان داده اند دخترانی که قبل از سن و زمان بلوغ بیشتر از 12 بار درهفته و به میزان زیاد از گوشت قرمز استفاده می کنند احتمال بروز بلوغ زودرس در آنها بیشتر است . این موضوع به معنی حدف گوشت قرمز نیست ولی در مصرف آن نباید زیاده روی شود .

 غذاهای چرب و شیرین : ابتلا به اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل بروز بلوغ زودرس در کودکان است الگوهای‌غذایی نامناسب و نادرست می‌تواند بچه‌ها را با بلوغ زودرس مواجه کند . مثلا والدین باید مصرف غذاها و میان‌وعده‌های چرب و شیرین را در برنامه غذایی کودکان خود محدود کنند و آنها را از 6 ماهگی به خوردن خوراکی‌های چرب ، شور و شیرین عادت ندهند. نباید فرزندان خود را به مصرف لبنیات پرچرب یا دسرهای شیرین و غذاهای سرخ‌کرده که عامل افزایش وزن و ابتلا به بلوغ زودرس بچه‌ها هستند، عادت دهند .

 جگر مرغ : این ماده غذایی منبع هورمون هایی است که به مرغ تزریق می شود و نباید به کودکان داده شود .

 سویا : سویا و مشتقات آن به دلیل دارا بودن حجم بالای هورمون فیتواستروژن ( Phytoestrogen ) باعث تغییرات هورمونی در کودکان و بلوغ زودرس می شود . حتی شیر خشک هایی نیز که پایه سویا دارند در آینده احتمال بروز این مشکل را بالا می برند .

 استفاده از آفت کش ها در تهیه مواد غذایی : امروزه از آفت کش ها و مواد زیادی در تهیه سبزیجات و میوه ها استفاده می شود . استفاده از مواد غذایی که به این طریق تهیه شده اند به دلیل وجود هورمون رشد و استروئید ها باعث بلوغ زودرس می شوند .

 کمبود ویتامین دی D : اگرچه نقش کمبود ویتامین D در بلوغ زودرس مشخص نیست اما تحقیقات نشان داده اند دخترانی که دچار بلوغ زودرس هستند به طور قابل توجهی ، بیشتر از دخترانی که رشد متناسب با سن دارند دچار کمبود ویتامین D هستند .

 پیاز و کاکائو : به تازگی تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد امکان دارد این دو ماده غذایی روی بلوغ زودرس تاثیر دارند ولی هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این موضوع انجام نشده است.

 پیشنهاد نهایی

همانطور که ملاحظه کردید ، تغذیه کودک و همچنین تغذیه مادر در دوران بارداری به شدت در زمان بندی بلوغ فرزندان موثر است . به همین دلیل مصرف غذای سالم به خصوص در کودکان اهمیت بسیار زیادی در سلامت آنها دارد .

سوالات متداول

1- علائم بلوغ زودرس چیست ؟

اگر نشانه های بلوغ در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی مشاهده شود نشانه بلوغ زودرس است.

2- چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شوند ؟

مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز ، غذاهای چرب و شیرین و سویا می تواند باعث بلوغ زودرس در کودکان می شود.

3- چرا سویا باعث بلوغ زودرس می شود ؟

سویا و مشتقات آن دارای حجم بالایی از فیتواستروژن بوده که باعث تغییرات هورمونی در کودکان می شود.

کدخبر: 771127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟