تفاوت خونریزی بارداری با پریود

خونریزی در بدن خانم ها به دلیل هورمون های زنانه در زمان مشخصی رخ می دهد. انواع خونریزی وجود دارد. یک نوع خونریزی مربوط به بارداری است که لانه گزینی هم خوانده می شود. نوع دیگری از خونریزی برای پریود ماهانه است. در اینجا به شما تفاوت خونریزی بارداری با پریود را می گوییم.

به گزارش رکنا، اگر در بلاتکلیفی هستید و باید منتظر بمانید تا زمان مناسب برای انجام آزمایش بارداری از راه برسد. ممکن است به دنبال علائم اولیه ای باشید که نشان می دهد باردار شده اید. خونریزی لانه گزینی (خونی که در هنگام لانه گزینی تخمک بارور شده در لایه داخلی رحم ایجاد می شود)، می تواند یکی از این علائم باشد.اگر متوجه لکه های خفیف خون بر روی لباس زیر خود شدید، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که: "آیا من باردار هستم یا این شروع قاعدگی من است؟"

علائم خونریزی بارداری یا لانه گزینی

تشخیص تفاوت بین خونریزی لانه گزینی و پریود زودهنگام آسان نیست. اما در اینجا نشانه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهتر به نتیجه برسید.

• رنگ: خونریزی لانه گزینی بیشتر به رنگ صورتی مایل به قهوه ای است. از طرف دیگر، خونریزی قاعدگی ممکن است به شکل صورتی روشن یا قهوه ای شروع شود، اما خیلی زود به رنگ قرمز سیر یا همان رنگ اصلی خون تغییر پیدا می کند.

• قدرت جریان: خونریزی لانه گزینی معمولاً یک لکه بینی فوق سبک است. در حالی که خونریزی قاعدگی شما اگرچه ممکن است از حالت خفیف شروع شود، اما به مرور زمان جریان خون شدیدتر و قوی تر می شود.

• گرفتگی عضلات (کرامپ): گرفتگی عضلاتی که ناشی از لانه گزینی باشد، معمولاً خفیف و کوتاه مدت است. در حالی که گرفتگی عضلات ناشی از پریود معمولاً شدیدتر بوده و مدت بیشتری طول می کشد. هر بانویی آستانه درد متفاوتی را دارد و از آنجا که شما بدن خود را بهتر می شناسید، پس باید بر اساس تجربیات خود تفاوت میان گرفتگی ها را تشخیص دهید.

• لخته: اگر متوجه دفع لخته همراه با خونریزی شدید، می توانید کاملاً مطمئن باشید که این دوره قاعدگی شما است. زیرا در خونریزی لانه گزینی این ترکیب خون و بافت دیده نمی شود.

• طول جریان: خونریزی لانه گزینی معمولا در حدود 1 تا 3 روز طول می کشد، در حالی که قاعدگی شما به طور میانگین بین 4 تا 7 روز طول خواهد کشید.

• ثبات: خونریزی لانه گزینی بیشتر شبیه لکه بینی است که متوقف و شروع می شود. اما جریان خون قاعدگی شما به آرامی شروع شده و به تدریج سنگین تر می شود.

سایر علائم بارداری

اگر در ابتدای بارداری هستید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

• نوسانات خلقی،

• حالت تهوع،

• سینه های حساس،

• سردرد،

• درد پایین کمر،

• خستگی عمومی،

این علائم اولیه بارداری ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شما است که برای حمایت از بارداری ایجاد شده اند. اما بیایید صادق باشیم، شما ممکن است باردار نباشید و باز هم همه این علائم را در طول یک دوره قاعدگی تجربه کنید.

بیایید زمان بندی را بررسی کنیم، بنابراین می توانید تاریخ های تقویم خود را مقایسه کنید. روز اول چرخه قاعدگی، شما اولین روز آخرین قاعدگی شما است. بیشتر بانوانی که چرخه طبیعی دارند تخمک گذاری را در حدود روز 14 تا 16 چرخه خود تجربه می کنند که در طی آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. خود تخمک تنها 24 ساعت پس از رهاسازی زنده است، اما اسپرم می تواند برای 3 تا 5 روز در بدن شما زنده بماند. تشخیص دقیق زمان لقاح دشوار است، اما احتمالاً بازه تقریبی لقاح، 6 روزی است که در حوالی تخمک گذاری قرار دارد.

سپس تخمک بارور شده در حدود روزهای 22 تا 26 چرخه شما در دیواره رحم کاشته می شود که به آن لانه گزینی گفته می شود. اگر بدن شما از چرخه قاعدگی 28 روزه پیروی می کند، بعد از روز 28، قاعدگی را تجربه نمی کنید. بنابراین، اگر خونریزی شما زودتر و سبک تر از حالت عادی شروع شده است، به احتمال زیاد خونریزی لانه گزینی است، نه پریود همیشگی.

چه موقع باید تست بارداری داد؟

از آنجایی که تشخیص تفاوت بین لانه گزینی یا لکه بینی قاعدگی آسان نیست، اگر احتمال بارداری وجود دارد، باید آزمایش بارداری انجام دهید.آزمایشات بارداری، سطح هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) را در خون شما اندازه گیری می کنند. این هورمون توسط ارگانی به نام جفت ساخته می شود که وظیفه تغذیه جنین در حال رشد را بر عهده دارد.

آزمایش بارداری مبتنی بر ادرار که می تواند در خانه انجام شود (تست بی بی چک)، 99 درصد دقت دارد، البته به شرط آنکه زود انجام نشده باشد و بعد از تاخیر در قاعدگی از آن استفاده کنید.

برخی از آزمایشات ادرار بسیار حساس را می توان زودتر استفاده کرد، اما بدانید که در صورت استفاده زودهنگام از بی بی چک، احتمال نتیجه منفی کاذب وجود دارد. بنابراین اگر نتیجه منفی بود، اما هنوز علائمی را تجربه می کردید که باعث می شدند فکر کنید باردار هستید، 7 روز صبر کرده و دوباره آزمایش را تکرار کنید.آزمایش خون بارداری که در مطب پزشک انجام می شود، می تواند حاملگی را 11 روز پس از وقوع لقاح و بارداری تشخیص دهد.

با این حال، به یاد داشته باشید که هورمون hCG تا بعد از لانه گزینی جنین در رحم تولید نمی شود بنابراین آزمایش بارداری در زمان خونریزی لانه گزینی، احتمالاً منجر به نتیجه منفی کاذب می شود.

خونریزی های دیگر در دوران بارداری

اگر باردار هستید و با این وجود دچار خونریزی شده اید، علل دیگرری به جز خونریزی لانه گزینی مطرح می شوند که عبارت هستند از: خونریزی در سه ماهه اول، اتفاقی شایع است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهند که 25 درصد از مادران در اوایل بارداری دچار خونریزی می شوند. با این وجود، هر گونه خونریزی که در دوران بارداری رخ می دهد، غیرطبیعی تلقی شده و در صورت بروز آن باید با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که خونریزی خفیف است، ممکن است ناشی از چیزهای بسیار ساده باشد. به عنوان مثال، ممکن است دهانه رحم شما حساس تر باشد و عروق خونی بیشتری ایجاد کند، بنابراین رابطه جنسی یا معاینه لگن می تواند باعث خونریزی شود.

با این حال، خونریزی قرمز روشن یا شدید در دوران بارداری می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد که در اینجا برخی از علل احتمالی آن ذکر شده است:

• خونریزی ساب کوریونی: این اتفاق زمانی می افتد که جفت از محل اولیه لانه گزینی و اتصال خود، جدا می شود.

• حاملگی خارج رحمی: فقط در 1 تا 2 درصد از حاملگی ها اتفاق می افتد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده، در محلی خارج از رحم (به عنوان مثال لوله های رحمی)، لانه گزینی کند. اگر احساس درد شدید در یک طرف یا درد در ناحیه پشت و شانه ها داشتید، باید بلافاصله به پزشک خود و یا یک مرکز درمانی مراجعه کنید خود تماس بگیرید تا این مورد بررسی شود.

• بارداری مولار: این نوع از بارداری زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده، به جای تبدیل شدن به جنین و جفت، به یک توده غیر طبیعی و متشکل از سلول های فراوان مبدل می شود.

• سقط جنین: سقط جنین که سقط خود به خودی نیز نامیده می شود، در واقع به معنای از دست دادن حاملگی قبل از هفته 20 است. این شایع ترین عارضه بارداری است که با نرخ 15 تا 20 درصد رخ می دهد. علاوه بر این، 80 درصد سقط ها در سه ماهه اول اتفاق می افتد.

اگر آزمایش بارداری شما مثبت بود و همچنان خونریزی داتشید، هر چقدر هم که این خونریزی خفیف و سبک بود، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که اتفاق جدی تری در جریان نیست.

سخن پایانی

پیگیری آنچه که در بدن شما می گذرد، گاهی اوقات مانند یک کار تمام وقت به نظر می رسد و وقتی می خواهید بفهمید باردار هستید یا خیر، بسیار آزاردهنده تر هم خواهد بود.

به تقویم خود نگاهی بیندازید تا مشخص شود که اولین روز آخرین قاعدگی شما چه زمانی بوده است تا بتوانید تاریخ احتمالی بارداری را تشخیص دهید. به علاوه بهتر است تمام علائم و جدول زمانی خود را یادداشت کنید تا بدانید که چه زمانی برای انجام دادن آزمایش بارداری مناسب تر است.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا تردید در مورد خونریزی لانه گزینی یا هر لکه بینی دیگری در بارداری که طبیعی به نظر نمی رسد، با پزشک خود تماس بگیرید تا مراحل بعدی را تعیین کند.

کدخبر: 755061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟