چه واکسنی به کودکان و نوجوانان تزریق می شود؟

کرونا ویروس در حال حاضر به شکل کرونا دلتا و کرونا لامبدا جهش یافته است. انواع واکسن برای مقابله با کرونا وجود دارد. کودکان و نوجوانان هم باید در برابر کرونا ویروس واکسینه شوند.

به گزارش رکنا ، در ماه‌های اخیر خبرهایی حاکی از تایید برخی واکسن‌ها در دنیا برای نوجوانان به گوش می‌رسد اما آیا کودکان به تزریق واکسن نیاز دارند و واکسینه‌نشدن آنها می‌تواند تبعات خطرناکی را برایشان داشته باشد؟

روزنامه جام جم نوشت: «بعد از آغاز واکسیناسیون مردم دنیا در برابر کرونا در حال حاضر شمار مبتلایان در سطح جهان به کمترین حد خود از زمان شروع همه‌گیری رسیده‌ است اما با توجه به این که بسیاری از کودکان به‌ دلیل نبود واکسن مناسب، هنوز واکسینه نشده‌اند، نگرانی‌ها از احتمال ناقل‌بودن آنها همچنان وجود دارد. در ماه‌های اخیر خبرهایی حاکی از تایید برخی واکسن‌ها در دنیا برای نوجوانان به گوش می‌رسد اما آیا کودکان به تزریق واکسن نیاز دارند و واکسینه‌نشدن آنها می‌تواند تبعات خطرناکی را برایشان داشته باشد؟ آکادمی اطفال آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده اعلام کرده‌ است کودکان و نوجوانان حدود ۱۷‌ درصد کل موارد ابتلا به کرونا را در این کشور تشکیل می‌دهند که در مقایسه با آمار چند ماه گذشته به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. یکی از دلایل این روند کاهشی می‌تواند واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال در ایالات متحده باشد. گزارش‌های منتشرشده در مجله لنست نشان می‌دهد در هر یک میلیون کودک، کمتر از دو کودک در دنیا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند. حتی کودکانی که به‌ دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در معرض آلودگی با عفونت کرونا هستند، در کشورهایی مانند انگلیس واکسینه نشده‌اند و فقط نوجوانانی که به‌ دلیل معلولیت‌های شدید احتمال ابتلا به کرونا در آنها بسیار بالاست، در صف انتظار دریافت واکسن هستند.

عوارض جانبی واکسن کووید- ۱۹برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله چیست؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تزریق واکسن کووید-۱۹ در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله عوارضی مانند تزریق واکسن در نوجوانان ۱۶ ساله دارد. عوارضی مثل درد هنگام تزریق، خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی، تب و درد مفصلی. این عوارض در کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگسالان بین یک تا سه روز پس از واکسیناسیون ممکن است طول بکشد اما معمولا بعد از تزریق دوز دوم، در نوجوانان علائمی مشاهده نمی‌شود. به خاطر داشته باشید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق مراقب کودک باشید تا در صورت بروز واکنش‌های شدید حساسیتی، سریع تحت درمان قرار بگیرد. پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی بهتر است بعد از تزریق واکسن از مسکن‌های معمولی استفاده کنید.

کدام‌یک از واکسن‌های کرونا برای کودکان تاییدیه دارند؟

یکی از معروف‌ترین و مؤثرترین واکسن‌های موجود در دنیا برای ویروس کرونا، واکسن فایزر ـ بیوان‌تک است که در دو دوز به فاصله ۲۱ روز از هم باید تزریق شود. محققان تایید کرده‌اند که واکسن فایزر ـ بیوان‌تک، در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال اثربخشی ۱۰۰ درصدی دارد. پیش از این، نتایج تحقیقات نشان داده بود این واکسن در نوجوانان ۱۶ سال به بالا تأثیر ۹۵ درصدی دارد. کانادا نخستین کشوری بود که در دنیا استفاده از واکسن کووید-۱۹ را برای مصرف اورژانسی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال تایید کرد و بعد از آن سازمان غذا و داروی آمریکا هم این تاییدیه را صادر کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال هم به اندازه افراد بزرگسال می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است کشورها تنها در صورتی که میزان دو دوز واکسن برای تزریق به گروه‌های در اولویت را به اندازه کافی تأمین کرده باشند، می‌توانند گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را هم واکسینه کنند. نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله‌ای که به‌ دلیل ابتلا به بیماری‌های پرخطر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند، همزمان با گروه‌های پرخطر جامعه باید واکسینه شوند.

وقتی کودکان به نوع شدید کرونا مبتلا نمی‌شوند، چرا لزوم واکسیناسیون در این سنین تا این حد مورد توجه است؟

از ابتدای همه‌گیری کرونا محققان اعلام کرده بودند که کودکان معمولا به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند و علائم آن کاملا شبیه سرماخوردگی است و وضعیت حادی را برای آنها به وجود نمی‌آورد. درست است که تاکنون فقط یک نمونه از واکسن‌های تولیدشده در دنیا برای تزریق به سنین نوجوان مورد تأیید قرار گرفته است اما به طور کلی، واکسن کووید-۱۹ می‌تواند از ابتلای کودکان به کووید-۱۹ و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند. همچنین در صورتی که کودکان واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده باشند، از ابتلای آنها به نوع شدید بیماری جلوگیری می‌شود.

آیا شرایطی در کودکان وجود دارد که نباید واکسن تزریق کنند؟

تزریق این واکسن تنها به نوجوانان ۱۲ سال به بالا مجاز است و آزمایش‌های بالینی روی کودکان سنین پایین در حال انجام است تا محققان بعد از اعلام نتایج، نسبت به بی‌خطربودن آن در کودکان زیر ۱۲ سال اطلاع دهند. در این میان، نوجوانانی که سابقه واکنش شدید آلرژیک به مواد به کار رفته در واکسن‌ها دارند، گزینه مناسبی برای تزریق واکسن کرونا نیستند. فاز اول و دوم واکسن آزمایشی که روی کودکان زیر ۱۲ سال انجام شده، نشان می‌دهد که واکسن غیر فعال کووید-۱۹ (کروناواک) ایمنی خوبی داشته و مقاومت بالایی در بدن کودکان ۳ تا ۱۷سال ایفا می‌کند و می‌تواند در گام بعدی به‌ طور گسترده به این گروه‌های سنی تزریق شود.

آیا با تزریق واکسن کرونا، کودکان ممکن است به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند؟

بیشتر واکسن‌هایی که در حال حاضر در دنیا تولید شده‌اند، از ویروس غیر زنده و غیر فعال در تولید آن استفاده شده‌است. علاوه‌ بر این فرآیند تولید و اعتبارسنجی عملکرد ویروس به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد هیچ نوع ویروس زنده و فعالی از طریق واکسن وارد بدن فرد دریافت‌کننده شود.

تزریق واکسن کرونا به نوجوانان انگلیسی

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۵ سال در انگلستان اولین دوز واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

پیش از این اعلام شده بود که کودکان و نوجوانان نوع خفیف یا بدون علامت بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند، اما با شیوع گونه دلتا ویروس کرونا این گروه از افراد نیز در معرض نوع شدید بیماری قرار گرفتند. بنابراین محققان در حال بررسی تأثیر واکسن‌های مختلف بر کودکان و نوجوانان هستند.

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که افراد بین ۱۲ تا ۱۵ سال در کشور انگلستان دوز اول واکسن فایزر را دریافت خواهند کرد تا ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ را کسب کنند. متخصصان معتقدند که کودکان و نوجوانان باید پیش از حضور در مدارس واکسن کرونا را دریافت کنند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اعلام کرده‌اند که برای واکسیناسیون نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۵ سال به رضایت والدین نیاز است. در صورتی که این گروه از افراد واکسینه شوند میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که تا کنون چهار پنجم بزرگسالان کشور انگلستان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نیمی از افراد ۱۶ و ۱۷ ساله نیز دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند.

کدخبر: 721427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟