سازمان WHO چیست؟

سازمان بهداشت جهانی از سازمان های مهم در بخش سلامت است. بودجه‌ سازمان بهداشت جهانی در 6 ردیف تعریف شده است.

به گزارش رکنا ، سازمان بهداشت جهانی یا World Health Organization که به اختصار WHO هم خوانده می‌شود، یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که به وضعیت سلامت عمومی در سطح جهان توجه دارد.

سازمان بهداشت جهانی حدود ۷۰ سال قبل و طی گفتگوهایی که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ میلادی شکل گرفت، تاسیس شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بودجه سالیانه سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار است که تقریباً یک چهارم آن توسط اعضا و بقیه‌ی آن توسط کمک‌های داوطلبانه تامین می‌شود.

بودجه‌ی این سازمان در شش ردیف هزینه می‌شود که توجه به این حوزه‌ها، می‌تواند ماموریت و اهداف سازمان بهداشت جهانی را شفاف‌تر نماید:

دسته اول: بیماری های قابل انتقال یا Communicable Diseases

بیماری‌هایی مانند AIDS و هپاتیت و مالاریا و بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیش‌گیری هستند در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته دوم: بیماری‌های غیرقابل انتقال یا Non-Communicable Diseases

بیماری‌هایی مانند بیماریهای ذهنی و روانی و اعتیادهای شیمیایی و خشونتهای رفتاری و معلولیت‌ها در این گروه قرار می‌گیرند.

دسته سوم: ترویج سلامت در طول زندگی

مسائلی مانند بهداشت تولیدمثل و بهداشت کودکان و افراد بالغ و پیر شدن و مسائل مرتبط با سلامتی افراد پیر و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته چهارم: سیستمها و نظام‌های بهداشت و سلامت

خط‌مشی‌ها و استراتژی‌های کلان دولتها در حوزه سلامت، دسترسی مناسب به دارو و تکنولوژی‌های درمانی و تسهیل عملکرد سیستمهای بهداشت و سلامت در دولتها، از جمله زیرمجموعه‌های این دسته است.

دسته پنجم: آمادگی برای مواجهه با چالش‌ها

ظرفیت کشورها برای مواجهه با چالش‌ها و بحران‌ها و همینطور آماده بودن آنها برای درک شرایط اضطراری و پیش بینی احتمال وقوع آنها و مدیریت شرایط بحران از جمله زیرمجموعه‌های این دسته است.

دسته ششم: بودجه‌های مرتبط با فرایندهای داخلی سازمان بهداشت جهانی

شفافیت، مدیریت داخلی سازمان، برنامه ریزی استراتژیک و تخصیص بهینه منابع و انجام کارهای ستادی و هماهنگی‌ها، از جمله زیرمجموعه‌های دسته‌ی ششم هزینه‌های سازمان بهداشت جهانی است.

با توجه به توضیحات فوق، می‌توان سازمان بهداشت جهانی را حاصل سرمایه گذاری مشترک اعضای سازمان ملل متحد برای تلاش جمعی جهت بهبود وضعیت سلامت در سطح جهان دانست.

کدخبر: 714306 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟