نکات طلایی درباره سوراخ کردن گوش کودکان

سوراخ کردن گوش در بین خانم ها زیاد دیده می شود. سوراخ کردن گوش در کودکان هم بسیار زیاد رخ می دهد.

به گزارش رکنا ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که سوراخ کردن گوش کودکان در سنین پایین نقض آشکار حقوق کودک است، گفت: کودکان نمی توانند برای بدن خود تصمیم بگیرند واین والدین هستند که به جای کودک تصمیم می گیرند بنابراین هرگز نباید تغییراتی در بدن کودکان ایجاد کنیم که ضرورت ندارد، خصوصا که این تغییرات ماندگار هم هستند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گزارشی نوشت: سوراخ کردن گوش یا هر نوع تغییر غیرضروری در بدن کودکان یکی از مصادیق بارز کودک آزاری است، پدر یا مادر با این کار به ظاهر ساده علاوه بر درد و رنجی که به جسم و روان کودک وارد می کند وی را از حق اصلی و اولیه خود که همان حق انتخاب است، ساقط می کند.

شاید سوراخ کردن گوش کودک چنانچه در مراکز معتبر پزشکی و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود، منع پزشکی نداشته باشد ولی نکته اینجاست که این بدن و گوش کودک ماست بنابراین والدین نمی توانند به صورت سلیقگی و بدون آنکه نظر واقعی کودک را قبل از رسیدن به سن بلوغ  بدانند در آن تغییراتی خصوصا تغییرات غیر ضروری و ماندگار ایجاد کنند.

 هر نوع آسیب جسمی و روانی به کودکان در تعریف کودک آزاری می گنجد

دکتر پریسا یاسمی نژاد روانشناس تخصصی کودک و نوجوان در مورد سوراخ کردن گوش کودکان در سنین پایین و حتی در برخی موارد باوجود میل باطنی کودک می گوید: هر نوع آسیب جسمی و روانی به کودکان در تعریف کودک آزاری می گنجد که سوراخ کردن گوش خصوصا در سنین پایین مصداق این موضوع است.

وی تاکید کرد: سوراخ کردن گوش کودک، نوعی اقدام تزئینی برای کودک به حساب می آید، کودکان ذاتا زیبا هستند و سوراخ کردن گوش کودکان به عنوان اقدامی غیرضروری که موجب درد و یا آزار کودکان می شود به هیچ عنوان ضرورت ندارد.

این روانشناس تخصصی کودک و نوجوان و استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه با انتقاد از این که بسیاری از والدین حتی در دوران نوزادی اقدام به سوراخ کردن گوش فرزندانشان می کنند، گفت: این اقدام با تعریف کودک آزاری هماهنگی کامل دارد.

نیازی نیست کودک برای انجام یک اقدام غیر ضروری متحمل درد شود

یاسمی نژاد یادآور شد: اصلا نیازی نیست که کودک برای انجام یک اقدام غیر ضروری متحمل درد شود، سوراخ کردن گوش هیچ ارتباطی به سلامتی ندارد بنابراین والدین برای انجام اینکار هرگز نباید عجله کنند.

وی تصریح کرد: مثلا واکسن زدن عملی ضروری است که برای تضمین سلامت کودک انجام می شود ولی سوراخ کردن گوش به هیچ عنوان ضروری نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که سوراخ کردن گوش کودکان در سنین پایین نقض آشکار حقوق کودک است، گفت: کودکان نمی توانند برای بدن خود تصمیم بگیرند واین والدین هستند که به جای کودک تصمیم می گیرند بنابراین هرگز نباید تغییراتی در بدن کودکان ایجاد کنیم که ضرورت ندارد، خصوصا که این تغییرات ماندگار هم هستند.

پایه و اساس جرات مندی در درون خانواده ها شکل می گیرد

یاسمی نژاد با بیان این که باید تلاش کنیم خصوصیت جرات مندی در کودکان تقویت شود، افزوئ: پایه و اساس جرات مندی در درون خانواده ها شکل می گیرد، زمانی که ما اجازه نمی دهیم کودکان در مواردی که به زندگی و بدن خودشان وابسته است اظهار نظر کنند قطعا این مهم با اختلالاتی مواجه می شود. مثلا سوراخ کردن گوش و یا انتخاب لباس مواردی هستند که باید با نظر کودک انجام شود این اقدام والدین و نظرخواهی از کودک به شکل گیری و تقویت ویژگی جرات مندی کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مراقبت جنسی کودکان موضوع جرات مندی بسیار پررنگ است، موضوعی که با کمک والدین ایجاد می شود.

این روانشناس به خانواده ها توصیه کرد که برای داشتن جامعه و کودکان سالم باید به نظرات کودکان احترام بگذاریم و زمانی که کودکان میلی به پوشیدن لباس خاص، کوتاه کردن موی سر یا سوراخ کردن گوش ندارند به نظر کودک اهمیت دهیم.

یاسمی نژاد در ادامه با بیان این که والدین نباید برای سوراخ کردن گوش کودکان عجله کنند یادآور شد: کودکان زیبا هستند و اصلا نیازی نیست که وسایلی به آنها متصل شود تا زیباتر شوند.

وی افزود: مطمئنا کودکان زمانی که بزرگ تر شوند، می توانند رضایت یا نارضایتی خود را مبنی بر سوراخ شدن گوش اعلام کنند، والدین می توانند در زمان و سن مناسب با رعایت ملاحضات پزشکی و بهداشتی و از همه مهمتر بنا به خواست فرزندشان برای اینکار اقدام کنند.

وی ضمن انتقاد از این که برخی افراد متاسفانه عمل سوراخ کردن گوش کودکان را در شرایط کاملا غیربهداشتی و یا در منزل انجام می دهند، ادامه می دهد: خطر عفونت گوش این کودکان را تهدید می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اصرار خانواده مبنی بر زیبایی زودهنگام کودکان پذیرفتنی نیست و اصلا نیازی نیست با رنگ کردن موی سرکودکان، سوراخ کردن گوش، کاشت ناخن و آرایش کردن صورت بچه ها، روان، عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان را دچار مشکل کنیم.

این درحالی است که منابع رسمی اعلام می کنند در حال حاضر علیرغم خطراتی که پاندمی کووید ایجاد کرده بازهم روزانه هزاران خانواده اصرار به سوراخ کردن گوش فرزند خود در سنین بسیار پایین و یا حتی در نوزادی دارند، اقدامی که علاوه بر ایجاد مشکلات احتمالی جسمی و روانی به کودکان، شانس ابتلای کودک به کرونا را بیشتر می کند.  

پروسه سوارخ کردن گوش تا بزرگ شدن کودکان باید به تعویق بیفتد

دکتر علیرضا موحدی فوق تخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم درمورد جنبه های مختلف موضوع سوراخ کردن گوش گفت: معمولا ایرانیان و اعراب و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر لاله و نرمی گوش را سوراخ می کنند.

وی سوراخ کردن قسمت غضروفی لاله گوش را کار بسیار غلط وغیربهداشتی دانست و توصیه کرد: بهتر است پروسه سوارخ کردن گوش تا این که کودکان کمی بزرگ تر شوند به تعویق بیفتد.

این متخصص یادآور شد: برای محافظت در برابر خطرات احتمالی، سوراخ کردن گوش در دوران نوزادی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، نوزادان تازه متولد شده دارای لاله گوش بسیار کوچک و نازک هستند و احتمال عفونت‌های شدید در آنان  بیشتر است.

وی هشدار داد که باید برای پیشگیری از ایجاد عفونت های احتمالی این اقدام در مراکز معتبر وتوسط افراد باتجربه انجام شود، باید والدین از این موضوع که وسایل و تجهیزات مصرفی انجام عمل سوراخ کردن گوش استریل و ضدعفونی شده است، مطمئن شوند.

وی می گوید چنانچه بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت بعد از سوراخ کردن گوش قرمزی ایجاد شد با نظر پزشک باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

سوراخ کردن گوش را به افراد بی تجربه و غیر متخصص واگذار نکنید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین هشدار داد که در مواردی که سیستم دفاعی بدن کودک دچار مشکل باشد یا فردی دچار بیماری انعقادی و یا دیابت باشد باید قبل از سوراخ کردن گوش  حتما با پزشک مشورت کند.

به گفته موحدی هرگز نباید روند سوراخ کردن گوش را افراد بی تجربه و غیر متخصص انجام دهند و بهتر است قسمت وسط نرمی گوش سوراخ شود تا مشکلی مثل پارگی گوش ایجاد نشود.

وی ادامه داد: پاره شدن نرمی گوش در دراز مدت می تواند ناشی از انداختن گوشواره های سنگین باشد همچنین مبتلایان به اختلال ایمنی، اگزما، دیابت و یا فردی که مستعد به ساخت کلوئید در بدن باشد ممکن است در فرآیند سوراخ کردن گوش دچار مشکلاتی شوند بنابراین باید قبل از اینکار حتما با پزشک مشورت کنند.

کدخبر: 711813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟