خطر یرقان با مصرف داروهای گیاهی ناشناخته

یرقان اصطلاحی است که برای توصیف رنگ پوست و سفیدی چشم مایل به زرد به کار می‌رود. حدود ۶۰ درصد از  نوزادانی که در ایالات متحده متولد می‌شوند، یرقان دارند. کبد ملتهب یا مجاری صفراوی انسداد یافته می‌تواند منجر به یرقان و همچنین سایر بیماری‌های زمینه ای شود. برخی از بیماری‌های زمینه ای ممکن است باعث یرقان شود.خطر یرقان با مصرف داروهای گیاهی ناشناخته وجود دارد.

به گزارش رکنا ، یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بعضی اشخاص پس از استفاده از داروهای گیاهی کمتر شناخته شده به یرقان مبتلا می‌شوند و برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند.

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان یرقان ممنوع

دکتر همایون واحدی درباره ضرورت تجویز منطقی دارو اظهار کرد: برخی افرادی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهند و داروهای هورمونی مصرف می‌کنند، پس از ابتلا به بیماری یرقان به پزشک مراجعه می‌کنند. بنابراین مصرف خودسرانه داروهای ناشناخته گیاهی ممکن است عوارض بدی را در پی داشته باشد. در نتیجه بیماران باید تحت نظر پزشکان از این داروها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه داروها بر اساس ضرورت تجویز می‌شوند، بنابراین باید مصرف شوند، افزود: به عنوان مثال یک بیمار دیابتی باید طبق توصیه پزشک داروهایی مانند انسولین را مصرف کند اما گاهی براساس توصیه اطرافیان خود به مصرف برخی گیاهان دارویی روی می‌آورد و حتی برخی افراد به او مصرف تریاک را برای کاهش قند خون توصیه می‌کنند. در نتیجه بیمار در یک چرخه معیوب گرفتار و حال او بدترمی‌شود.

داروهای یرقان پس از نتیجه آزمایش

واحدی در پایان اظهار کرد: پزشکان در تجویز دارو علاوه بر توجه به نتیجه آزمایش، ویژگی‌های شخصی بیمار از جمله سن او را مد نظر قرار دهند. این در حالی است که عده‌ای از پزشکان برای تجویز دارو فقط نتیجه آزمایش را ملاک قرار می‌دهند در نتیجه برخی بیماران مجبور به مصرف داروهای زیادی در طول چند ماه می‌شوند اما بهبود نمی‌یابند.

کدخبر: 703710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟