داروی گیاهی برای کیست تخمدان

کیست تخمدان در خانم ها بسیار شایع است.

خانم ها باید بدانند که چه درمان هایی برای رهایی از شر کیست های تخمدان موثر است.

به گزارش رکنا ، اگر می خواهید از شر کیست های تخمدان خود خلاص شوید و از عوارض داروهای ضدبارداری رنج نبرید، داروهای گیاهی گزینه ای در پیش روی شماست.

تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان به حساب می آیند. آنها در قسمت تحتانی شکم در دو طرف رحم جای گرفته اند. خانم ها دارای دو تخمدان هستند که وظیفه تولید تخمک ها و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند.

به همین دلیل است که سلامت این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که هم برای بچه دار شدن و هم برای تنظیم بودن هورمون ها نیاز است تا تخمدان ها کار خود را به درستی انجام دهند. یکی از بیماری های بسیار شایع میان زنان کیست تخمدان می باشد که عوارض ناخوشایندی در پی دارد.

راه های درمان این بیماری دارو درمانی و در مواقع خاصی که کیست بزرگ شده باشد جراحی است. بدون شک طب سنتی راهکارهای طبیعی جالبی برای پیشگیری و درمان این بیماری توصیه کرده که نتایج قابل قبولی در پی داشته است. در این مطلب تخصصی سلامت سنتر قصد داریم تا شما را با این روش ها و أنواع دارو گیاهی برای کیست تخمدان آشنا سازیم.

کیست تخمدان چیست؟

گاهی اوقات، کیسه ای پر از مایعات به نام کیست در یکی از تخمدان ها ایجاد می شود. بسیاری از خانم ها حداقل یکبار در طول زندگی خود با این مشکل مواجه شده اند. کیست های تخمدان می توانند أنواع مختلفی داشته باشند مانند کیست درمویید و کیست اندومتریوما.

از جمله مهم ترین و شایع ترین أنواع کیست تخمدان عبارتند از:

کیست فولیکول

در طول چرخه قاعدگی یک زن، یک تخمک در کیسه ای به نام فولیکول رشد می کند. این کیسه ها در داخل تخمدان ها قرار گرفتند. در اغلب مواقع، هر ماه یکی از این فولیکول ها شکسته می شوند و یک تخمک آزاد می گردد. اما اگر این اتفاق نیافتد مایع درون فولیکول بیشتر شده می تواند در تخمدان کیست ایجاد کند.

کیست جسم زرد یا کورپوس لوتئوم

زمانی که کیسه های فولیکول پاره شوند اما پس از آن تجزیه نشده و باقی بمانند، مایع های اضافی را درون خود جمع می کنند و کیست تخمدان را ایجاد می نمایند.

همچنین چند نوع کیست دیگر وجود دارد که علت ایجادشان به چرخه قاعدگی مربوط نمی شود.

کیست درموئید

یک تومور خوش‌ خیم به حساب می آید که می تواند از مو، خون، چربی، ناخن، استخوان، غضروف یا بافت‌های تیروئیدی تشکیل شده باشد. در اغلب موارد فاقد علامت بوده و در صورت آزار دهنده بودن با جراحی خارج می شود.

کیست سیستادنوما

این نوع کیست نیز تومور خوش خیم می باشد که از بافت تخمدان ایجاد می‌شود. این کیست ها معمولا در سطح تخمدان شکل می گیرند و ممکن است با یک ماده آبکی یا مخاطی پر شوند.

کیست آندومتریوما

این کیست ها در شرایطی ایجاد می شوند که سلولهای آندومتر رحم، در خارج از رحم شما رشد می کنند (آندومتریوز).

کیست تخمدان چه علائمی دارد؟

اکثر کیست های تخمدان علائم خاصی ایجاد نمی کنند و با برخی رعایت های غذایی و مصرف دارو گیاهی برای کیست تخمدان قابل برطرف شدن هستند. با این حال در مواردی که تعداد کیست ها زیاد شده یا اندازه آنها بزرگ باشد ممکن است علائم ظاهر شده و حتی در بعضی موارد خطر ترکیدگی کیست به وجود آید.

برخی از مهم ترین علائم کیست تخمدان عبارت هستند از:

درد لگن به خصوص در زمان قاعدگی

احساس پر بودن و سنگینی شکم

نفخ و ورم شکم

مقاربت دردناک

حالت تهوع و استفراغ

حساس شدن و گاهی درد پستان ها

درد در قسمت تحتانی کمر یا ران ها

در مواقع شدید که نیاز به پیگیری سریع پزشک دارد، درد شدید لگن، تب، تنفس سریع و پی در پی، سرگیجه و غش.

اختلال در قاعدگی

علت اصلی کیست تخمدان چیست؟

به قطعیت می توان گفت اکثر کیست های تخمدان شایع میان زنان بر اثر عملکرد غیرطبیعی چرخه قاعدگی به وجود می آیند. اکثر این کیست ها معمولاً در هنگام تخمک گذاری شکل می گیرند. در این جا بد نیست به ریسک فاکتورها و عواملی که خطر ابتلا به این بیماری یا شدت یافتن آن را افزایش می دهد اشاره کنیم:

مشکلات هورمونی

بارداری

آندومتریوز (وضعیتی که باعث می شود سلولهای آندومتر در خارج از رحم شما رشد پیدا نمایند.)

عفونت شدید لگنی

داشتن کیست تخمدان در گذشته

بهترین داروی گیاهی برای کیست تخمدان

اغلب خانم هایی که به کیست های تخمدان دچار هستند به دنبال راه های درمان گیاهی هستند. استفاده از دارو گیاهی برای کیست تخمدان یکی از آسان ترین و اثربخش ترین درمان های طبیعی و خانگی این بیماری می باشد.

با خواندن ادامه این مقاله و با توجه به نوع کیست و وضعیت جسمانی خود قادر خواهید بود تا بهترین دارو گیاهی را برای کیست تخمدانتان پیدا کنید. اما پیش از آن اجازه دهید تا رایج ترین درمان های خانگی کیست تخمدان که به کاهش علائم آن نیز کمک می کند، به شما معرفی نماییم.

بادام که سرشار از منیزیم است مصرف کنید.

برای کاهش درد و گرفتگی می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

چای بابونه، چای گل داوودی و چای زنجبیل بنوشید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

به خاطر داشته باشید اضافه وزن این بیماری را تشدید می کند. از مصرف غذاهای پر فیبر مانند کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و توت ها و پروتئین هایی نظیر ماهی قزل آلا، توفو و فیله مرغ غافل نشوید. خوردن شیرینی ها، نان سفید و خوراکی های تهیه شده از آرد سفید زیاد توصیه نمی شود.

کوهوش سیاه و ریشه گیاه ماکا (جینسنگ) مصرف نمایید.

برای تنظیم هورمون ها تخم کتان بخورید.

شب ها عرق رازیانه بنوشید.

پیاده روی روزانه انجام دهید.

تربچه سفید مصرف کنید.

از حمام نمک استفاده نمایید.

برخی از درمان های خانگی دردها و علائم شما را کاهش داده و به درمان این بیماری کمک می کنند.

چه داروی گیاهی کیست تخمدان را از بین می برد؟

گیاهان دارویی مختلفی برای درمان کیست تخمدان وجود دارند. از همین روی ترکیب موثری از آنها در داروهای گیاهی به کار برده می شود تا عملکرد قوی تری داشته باشند.

برخی از موثرترین گیاهان دارویی برای از بین بردن کیست تخمدان به قرار زیر می باشند:

گیاه پنج انگشت

گیاه رازیانه

تخم کتان

عصاره نخل اره ای

گل صد تومانی

شیرین بیان

زنجبیل

کوهوش سیاه

ریشه ماکایا

بابونه

ریشه‌ی گیاه دانگ کوای

ریشه‌ی گیاه توت مار

در این میان رازیانه به عنوان یک دارو گیاهی برای کیست تخمدان شهرت زیادی دارد و به صورت ترکیبی در قرص ها و یا به صورت خالص در عرقیجات به فروش می رود. شایان ذکر است که رازیانه بیشتر قادر است علائم این بیماری را کاهش دهد و درمان قطعی برای آن نمی باشد.

برخی از شرکت های سازنده قرص از این گیاهان دارویی بهره جسته و پک های درمانی از بین برنده کیست و تنظیم کننده هورمون به بازار عرضه کرده اند. یکی از این محصولات ویتاگنوس نام دارد که به صورت قطره و قرص تولید می شود. ویتاگنوس از اکوبین و عصاره میوه گیاه ویتکس تهیه شده است.

محصول دیگر حب کیست تخمدان نام دارد که ترکیباتش شامل بادرنجبویه، نعنا، آویشن، مرزنجوش، بابونه و تخم بلدرچین می باشد. قرص اگنوگول محصول دیگری است که از عصاره خشک میوه گیاه پنج انگشت تشکیل شده است. قرص فمودین دینه نیز از عصاره ویتکس برای درمان کیست ها و اختلالات زنانه بهره برده است.

داروهای گیاهی مناسب برای کیست ریز تخمدان

اگر در سونوگرافی شما تعداد زیادی کیست ریز تخمدان مشاهده شد و پزشک اعلام کرد که مشکل جدی شما را تهدید نمی کند می توانید از درمان های خانگی و طب سنتی بهره مند شوید.

دارو گیاهی برای کیست تخمدان با قیمتی مناسب و عوارضی به مراتب کمتر از نوع شیمیایی مشابه خود به شما کمک خواهد کرد که به طور طبیعی از شر این کیست ها خلاص شوید. قابل ذکر است که حتی این داروهای گیاهی نیز نباید بیش از حد مصرف شوند.

درمان های خانگی و داروهای گیاهی که تا پیش از این نام بردیم برای این مشکل چاره ساز خواهند بود. توجه داشته باشید که وجود کیست های ریز با داشتن تخمدان پلی کیستیک فرق دارد. در تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان تعداد زیادی فولیکول وجود دارد نه کیست. علائم و درمان آن ممکن است کمی متفاوت از کیست تخمدان باشد.

چگونه جلوی رشد کیست تخمدان را بگیرید؟

اگر کیست های تخمدان شما در حال بزرگتر شدن باشند و متخصص صلاح بداند که درمان جدی تر صورت بگیرد برای شما قرص های ضدبارداری تجویز می کند. برخی از داروهای ضد بارداری می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز کاهش دهند.

اما در هر صورت عوارض خاص خود را دارند و ممکن است برای همه بدن ها سازگار نباشند. اگر پزشک تصمیم گرفته باشد، شما باید این داروها را مصرف کنید تا خطر بزرگ شدن یا ترکیدن کیست ها را از خود دور کنید. اما اگر خطر جدی شما را تهدید نمی کند استفاده از دارو گیاهی برای کیست تخمدان به همراه یک رژیم غذایی مناسب می تواند معجزه کرده و جلوی رشد کیست تخمدان شما را بگیرد.

نکات مهمی که در رژیم غذایی بیماران دارای کیست تخمدان باید رعایت شود عبارت می باشند از:

غذاهای پرفیبر بخورید(مانند گلابی، پرتقال، عدس، نخود و کلم بروکلی).

به سراغ پروتئین های بدون چربی مانند ماهی، توفو و فیله مرغ بروید.

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند غذاهای دریایی، روغن کلزا، سویا و گردو مصرف کنید.

جوانه های بروکسل، گل کلم، کلم و کلم بروکلی میل کنید.

مواد غذایی غنی از منیزیم مانند موز، بادام زمینی، بادام، آووکادو و سبزیجات دارای برگ سبز به رژیم غذایی خود بیافزایید.

از مصرف شیرینی ها، فست فودها و غذاهای چرب خودداری کنید. فراموش نکنید باید وزن خود را پایین نگه دارید.

استفاده از غذاهای پرفیبر به شما کمک می کند هم اندامی متناسب داشته باشید هم از رشد کیست های تخمدان خود جلوگیری نمایید.

عوارض کیست تخمدان و اهمیت درمان آن

اکثر کیست ها در بیمارانی که درمان های طبیعی و توصیه های تغذیه ای رعایت کردند طی چند ماه از بین می روند. با این حال برخی از افراد به طور مکرر از این مشکل رنج می برند و عده ای دیگر به دلیل عدم درمان به موقع، کیست هایشان بزرگ شده و دردسرساز می شود.

بنابراین این بیماری را پشت گوش نیاندازید تا به راحتی از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. برخی از مهمترین عوارض کیست تخمدان به قرار زیر است:

پیچ خوردگی تخمدان

کیستهایی که بزرگ می شوند می توانند باعث حرکت تخمدان ها شوند. به این شکل احتمال پیچ خوردگی تخمدان ها وجود دارد که بسیار دردناک نیز می باشد. علائم این بیماری می تواند شامل شروع ناگهانی درد لگنی شدید، حالت تهوع و استفراغ باشد. پیچ خوردگی تخمدان همچنین می تواند جریان خون به تخمدان ها را کاهش داده یا متوقف کند. از این رو خطرناک است.

پارگی کیست

پارگی می تواند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شود و بسیار خطرناک است. هرچه کیست بزرگتر باشد خطر بیشتری شما را تهدید می کند. در این زمان فعالیت های سنگین و مقاربت می تواند ریسک پارگی کیست را افزایش دهد.

درمان گیاهی اندومتریوز

اندومتریوز نوعی بیماری زنان می باشد که در آن بافتی مشابه به بافت رحم در جاهای دیگر بدن شروع به رشد می نماید. شاید به جرات بتوان گفت که بهترین داروی گیاهی برای کیست تخمدان و اندومتریوز چای بابونه یا دارویی است که حاوی مقدار قابل توجهی بابونه باشد.

علاوه بر این گیاهان درمانی دیگری نیز وجود دارند که در درمان این بیماری نقش دارند. برخی از درمان های گیاهی موثر در درمان اندومتریوز عبارت است از:

نعنا

اسطوخودوس

زنجبیل

دارچین + میخک + گل سرخ + اسطوخودوس

عصاره گیاه اسکنبیل

گیاه پنج انگشتی

مارچوبه وحشی

درمان گیاهی کیست درموئید

این نوع کیست اگر خیلی آزار دهنده شود با عمل جراحی از بدن فرد خارج می شود. معمولا از شیوه جراحی لاپاراسکوپی برای درمان این بیماری استفاده می کنند. کیست های درموئید نسبت به سایر کیست های تخمدان نادر هستند.

برای درمان آنها می توانید از دم نوش ها و داروهایی که قبلا برای درمان سایر کیست های تخمدان نام بردیم استفاده کنید.

درمان گیاهی کیست تخمدان در بارداری

خوشبختانه اغلب کیست ها در دوره بارداری خطری برای مادر و فرزند به همراه ندارد و مشکل جدی به وجود نمی آورد. استفاده از داروهای گیاهی یا شیمیایی در این زمان باید حتما به دستور پزشک و تحت نظر او صورت بگیرد. برخی از گیاهان دارویی در دوره بارداری نباید مصرف شوند.

سوالات متداول

در این بخش سعی داریم تا به سوالات متداول شما در خصوص دارو گیاهی برای کیست تخمدان و درمان های خانگی این بیماری پاسخ های مختصر و مفید دهیم.

 

چگونه کیست را به طور طبیعی حل کنیم؟

برای این منظور باید ابتدا از طریق سونوگرافی و مشور تبا متخصص زنان مطمئن شوید که کیست شما در اندازه ای نیست که خطرناک باشد. سپس می توانید با رژیم غذایی خاص (پرفیبر، کم چرب و کم شیرینی)، تحرک کافی (اما نه ورزش سنگین) و استفاده از داروهای گیاهی از شر این کیست ها خلاص شوید.

خواص رازیانه برای تخمدان چیست؟

تخم رازیانه حاوی فیتواستروژن هایی است که باعث می شود هورمون های زنانه متعادل شوند. این گیاه می تواند کمک کند تا مشکلات هورمونی زنان و تنبلی تخمدان برطرف گردد. یکی از راهکارهایی که به افرادی که قاعدگی منظمی ندارند توصیه می شود، یک دوره استفاده از عرق رازیانه به صورت هر شب است.

پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان/ پیشنهاد بارداری به زنان مبتلا به کیست‌های شکلاتی

یک فلوشیپ نازایی مطرح کرد:

پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان/ پیشنهاد بارداری به زنان مبتلا به کیست‌های شکلاتی

زهرا حیدر به تشریح چگونگی ایجاد و راه‌های درمان کیست تخمدان به عنوان یکی از مشکلات شایع در زنان پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در زنان است. با این وجود کیست های تخمدان در ۹۵ درصد موارد خوش‌خیم است.

زهرا حیدر، فلوشیپ نازایی و آی وی اف، درباره چگونگی درمان کیست تخمدان گفت: عملکرد تخمدان در هر ماه به شکل دوره‌ای منجر به تخمک‌گذاری و تولید نطفه یا سلول جنسی در زنان می‌شود.

او افزود: درصورت عملکرد نامناسب در تخمدان کیست ایجاد می‌شود. باید دانست کیست‌ها انواع و اقسام دارند. برای مثال برخی از کیست‌ها خوش‌خیم و ممکن است در طول سال یک یا دو بار عملکرد مناسب نداشته باشند.

این پزشک زنان مطرح کرد: معمولا سایز این نوع کیست‌ها زیر سه سانت بوده و خود به خود از بین می‌روند. گاهی اوقات در داخل کیست‌ها خونریزیی اتفاق می‌افتد و خونریزی خود به خود متوقف و با مصرف قرص‌های جلوگیری برطرف می‌شود.

او گفت: وجود کیست‌ در رحم نگران کننده نیست. اگر کیست به شکل گذرا ایجاد شده و فردی سابقه پریودهای منظم داشت مشکلی برایش ایجاد نمی‌کند.

کیست‌ها زمینه ژنتیک دارند

این فلوشیپ نازایی گفت: بدترین نوع کیست تخمدان آندومتریوز یا کیست‌های شکلاتی است در افراد با وجود زمینه ژنتیکی بروز می‌کند.

حیدر اظهار کرد: کیست‌ها معمولا زمینه فامیلی داشته و با خونریزی بروز می‌کنند. این کیست‌ها در دراز مدت ذخیره تخمدان را کاهش می‌دهند. این کیست‌ها با دردهای مزمن لگنی همراه است. افراد مبتلا به این نوع کیست‌ها به محض تشخیص نوع کیست باید درمان مناسب برایشان انجام شود.

به گفته او به زنان متاهل برای درمان کیست شکلاتی پیشنهاد می‌شود تا در اسرع وقت بارداری برایشان اتفاق بی‌افتد، چون بیشترین مانع برای رشد کیست‌ها بارداری است.

کیست‌های پلی کیستیک چگونه درمان می شوند؟

حیدر درباره درمان افراد مبتلا به کیست‌های پلی کیستیک گفت: این افراد معمولا از موهای زاید برخوردار یا دچار طاسی مردانه می‌شوند.

او افزود: این افراد پریودهای نامنظم دارند. کیست این افراد ریز است. بروز این مقوله هم زمینه ژنتیک دارد. این افراد نیز علاوه‌بر پریودهای نامنظم و پر مویی از دچار اختلالات باروی نیز هستند. در اکثر مواقع این افراد نیازمند اقدامات کمکی برای بارداری هستند.

این پزشک اظهار کرد: به این افراد کاهش وزن پیشنهاد می‌شود، چون با کاهش وزن تخمک‌گذاری به شکل مرتب اتفاق می‌افتد. در گاهی اوقات نیز درمان‌های کمک دارویی و ای وی اف انجام می‌شود.

حیدر تاکید کرد: هر خانمی که درگیر پریودهای نامنظم است به پزشک مراجعه کند تا بر اساس مشکلات زمینه‌ای درمان‌های مناسب برای آنها انجام شود.

داروهای گیاهی مضر برای درمان کیست‌های تخمدان

برخی از پزشکان مصرف داروهای متفورمین یا عرقیجات گیاهی را برای درمان کیست‌های تخمدان را پیشنهاد می‌کنند، این فلوشیپ نازایی در این باره تاکید کرد: مصرف رازیانه برای درمان کیست تخمدان پیشنهاد نمی‌شود. چون روش درمان اختلال قاعدگی و درمان کیست با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در کیست‌های آندومتریوز فرد باید در اسرع وقت باردار شود تا روند درمانش به شکل مناسب انجام شود. همچنین در سندروم پلی کیستیک مصرف رازیانه مشکل را تشدید می‌کند .

حیدر افزود: متفورمین برای درمان افراد مبتلا به پلی کیستیک مصرف می‌شود. به‌طور مثال برای زنان بالای40 سال به دلیل اینکه ذخیره تخمدان‌شان اندک و بدن به سمت یائسگی پیش می‌رود مصرف متفورمین بی‌تاثیر است. همچنین اگر فرد به دلیل گرگرفتگی، تمایلی به فرزندآوری ندارد، می تواند با مصرف رازیانه گرگرفتگی را کاهش و پریودها را منظم کند.

به گفته او طب سنتی برای همگان یک نسخه واحد می‌پیچد. درحالی که این مقوله علمی نیست، بلکه باید هدف، خواسته و نوع بیماری فرد تحت بررسی قرار بگیرد و بر اساس این موارد درمان را انجام داد.

این فلوشیپ نازایی تاکید کرد: زنان مبتلا به کیست تخمدان می‌توانند با مراجعه به متخصصان بارداری کیست‌شان را درمان و باردار شوند. این در حالی است که برخی افراد مبتلا به کیست‌های آندومتریوز برای درمان کیست و بارداری به پزشک مراجعه کرده و با مصرف قرص‌های جلوگیری شانس بارداری را از دست می‌دهند.

حیدر افزود: فردی که دچار یائسگی زودرس است در زمینه تخمدان عملکرد مناسب ندارد و کیست تولید می‌کند روند درمان در هریک از این افراد متفاوت است. باید برای درمان به متخصص امر مراجعه شود. خود درمانی در این زمینه جایز نیست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697306 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟