رایج ترین سردردها و درمان مفید

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که هر فردی حداقل یک بار در طول زندگی اش سردرد را تجربه کرده است. اگرچه درد می تواند در هر منطقه از سر بروز کند اما علت، مدت زمان و شدت آن بر اساس نوع سردرد می تواند متفاوت باشد.

به گزارش رکنا ، اگرچه اغلب سردردها با استفاده از انواع مختلف داروهای ضد درد یا به خودی خود از بین می روند، اما اگر همراه با علائمی از جمله گرفتگی گردن، استفراغ، گیجی، لکنت زبان، فلج یک قسمت از بدن و تب باشد، نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارید.

رایج ترین انواع سردرد که هر کسی ممکن است تجربه کند، و نحوه درمان آنها از این قرار است:

سردردهای تنشی:

احساس گیجی و خستگی همراه با این نوع سردرد رایج است. سردردهای تنشی اغلب همراه با استرس هستند. داروهایOTCاز قبیل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن، برای از بین بردن این سردردها مفیدند.

سردردهای خوشه ای:

این سردردها همراه با درد شدید آنهم در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت و در یک زمان رخ می دهند. این سردردها معمولا در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته رخ می دهند و فعد فروکش کرده و ممکن است فرد تا هفته ها و ماه ها سردرد نداشته باشد. این نوع سردردها معمولا مردها را گرفتار می کند. سردرد در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می رسد و در حدود ۲ ساعت طول می کشد. علت واقعی این سردردها ناشناخته است. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که یک نوع اختلال عصبی در ضرباهنگ شبانه روزی بدن ممکن است به بروز سردرد خوشه ای کمک کند. استفاده از داروی سوماتریتپان به‌صورت تزریق زیر پوستی ممکن است در هنگام حمله حاد سردرد کمک‌کننده باشد. معمولا مسکن های بدون نسخه برای این گونه سردرد ها موثر نیستند.

میگرن:

سردردهای ناشی از میگرن بسیار عمیق است و می تواند برای چند روز ادامه یابد. سردرد به طور قابل توجهی توانایی شما برای انجام روال روزانه را محدود می کند. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند. تهوع و استفراغ هم معمولا رخ می دهد. میگرن می تواند منجر به سوزن سوزن شدن صورت و یا مشکل در صحبت کردن نیز بشود. با این حال برخی علائم سکته مغزی با میگرن مشابه است و در صورت بروز هر کدام از این علائم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید. زنان و افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بیشتر در معرض میگرن هستند. برخی عوامل محیطی از قبیل اختلال خواب، کم آبی بدن، برخی غذاها، نوسانات هورمونی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از علل میگرن هستند. اگر داروهای ضد درد رایج باعث کاهش دردهای میگرن نمی شوندف پزشک داروهایی را برای کاهش التهاب و تغییر جریان خون در مغز تجویز خواهد کرد. این داروها در فرم اسپری بینی، قرص و یا تزریقی هستند.

سردرد آلرژی یا سینوسی:

این سردردها معمولا به دنبال واکنش های آلرژیک بروز می کنند و در ناحیه سینوسی و جلوی سر حس می شوند. افراد مبتلا به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت، به این سردردها حساس هستند. داروهایOTCو اسپری های استروئیدی بینی، و همچنین آنتی هیستامین هایی مانند سیتی رزین برای درمان این سردردها مفید هستند. سردرد سینوسی می تواند نشانه ای از عفونت سینوسی باشد که در این زمان پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برای از بین بردن عفونت تجویز کند.

سردردهای هورمونی:

این سردردها را بیشتر، زنان تجربه می کنند و آنهم به خاطر نوسانات هورمونی. قرص های پیشگیری از بارداری می توانند بر میزان استروژن زنان تاثیر گذاشته و منجر به بروز سردرد شوند. این سردردها به طور خاص در ارتباط با چرخه قاعدگی، به عنوان میگرن قاعدگی شناخته می شوند. این سردردها می تواند درست قبل، در طول و یا بعد از قاعدگی و همچنین در طی دوره تخمک گذاری بروز کند. تخمین زده می شود که ۶۰ درصد از زنان این سردردها را تجربه می کنند. علاوه بر داروهایی مانند ناپروکسن، تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا و یا اصلاح رژیم غذایی به سردردهای اینچنینی کمک می کند.

سردردهای کافئینی:

اگر عاشق قهوه هستید و در طول روز، زیاد از آن می‌ نوشید، مغز شما به همان مقدار روزانه از کافئین عادت می‌ کند. و اگر به هر علتی، قهوه معمول ‌تان را ننوشید، مغزتان به مشکل برخواهد خورد و در نهایت با یک سردرد ناگوار مواجه خواهید بود. تنها دو راه‌ حل برایش وجود دارد: یا مقدار کافئین همیشگی ‌تان را در ساعت معمول بنوشید و یا کلا این عادت را ترک کنید.

سردرد ناشی از فعالیت بدنی:

برخی فعالیت های بدنی شدید منجر به افزایش جریان خون به جمجمه شما می شود و دردهای خفیف را در هر دو طرف سر ایجاد می کند. داروهای ضد درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن علائم این سردردها را کاهش می دهد. اگر سردردهای شدید را ناشی از فعالیت بدنی سنگین، حس کردید، شاید نیاز باشد که با پزشک تان مشورت کنید.

سردردهای ناشی از افزایش فشار خون:

فشار خون بالا منجر به سردرد های شدید خواهد شد. این سردرد معمولا در هر دو طرف سر اتفاق می افتد و با هر نوع فعالیت بدتر می شود. شما ممکن است همچنین همراه با سردرد، دچار تغییراتی در بینایی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، خونریزی بینی، درد قفسه سینه و یا تنگی نفس شوید. این نوع سردرد با کنترل فشار خون کاهش می یابد. تنها راه کنترل این نوع سردردها، جلوگیری از افزایش فشار خون است.

سردرد دندانی:

این نوع سردرد به ‌علت شرایط دندانی ایجاد می ‌شود، مانند دندان قروچه، یا دندان سابیدن هنگام خواب. دندانپزشک می ‌تواند به شما در درمان منبع درد کمک کند، کمپرس گرم یا سرد هم می‌ تواند درد را تسکین دهد، پروتز محافظ شب و گاهی درمان دارویی هم مفید است.

سردرد آخر هفته:

باور بر این است که سردردهای آخرهفته به ‌دلیل زیاد خوابیدن در روزهای تعطیل ظاهر می‌ شود. و خصوصا در میان افرادی که هفته ‌ای پراسترس و خواب نامنظم و ناکافی در طول هفته دارند رایج است. بهترین راه پیشگیری از آن این است که تاجایی که امکان دارد در طول هفته برنامه خواب منظم داشته باشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟