نحوه تشخیص بیماری کبد چرب

به گزارش رکنا، تجمع چربی زیاد در کبد می‌تواند باعث ایجاد بیماری کبد چرب شود.

وقتی سطح بالایی از تجمع چربی در این اندام وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به التهاب شود و کبد را در انجام وظایف خود دچار مشکل کرده و در از بین بردن سموم مشکل ایجاد کند.

از این رو مراقبت از کبد و شناسایی به موقع نشانه‌های کبد چرب اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، نشانه های این اختلال و برخی اطلاعات مفید را در رابطه با آن خواهیم دید.

انواع کبد چرب

– بیماری کبد چرب الکلی (AFLD): معمولاً شایع‌ترین مشکل کبدی است و در افرادی رخ می دهد که الکل زیادی مصرف می‌کنند.

– بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): شیوع کمتری دارد و در حدود ۱۲-۱۵درصد موارد در سراسر جهان رخ می‌دهد.

علائم و نشانه های کبد چرب

در بسیاری از موارد، در فقدان علائم شایع، این بیماری تشخیص داده نمی‌شود تا زمانی که دیگر دیر شده ‌است. بنابراین، علائم و نشانه های هشدار دهنده کبد چرب باید دقیقاً مورد توجه قرار بگیرند.

یکی از شایع‌ترین نشانه های کبد چرب، احساس درد عجیبی در سمت راست و بالای شکم است. تجربه خستگی، خستگی مزمن، درد و ناراحتی می‌تواند بیش از حدِ‍ معمول باشد.

جدا از اینها، موارد زیر علائم و نشانه های کبد چرب محسوب می‌شوند که مستلزم توجه شما هستند:

-کاهش ناگهانی اشتها

-کاهش وزن

– ضعف و خستگی

– لکه‌های زرد، تکه‌های لخته خون زیر پوست

– درد و تورم شکم

– تغییر رنگ شدن چشم

– خارش

– تورم در پاها

– گیجی و هذیان

دلایل بروز بیماری کبد چرب

یکی از دلایل عمده بیماری کبد چرب این است که چربی اضافی در کبد وجود داشته باشد یا بدن نتواند چربی را به طور موثر متابولیزه کند. تجمع و جمع شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و حتی اختلال در عملکرد کبد شود.

تجمع چربی می‌تواند به چند دلیل رخ دهد:

– مصرف بیش از حد الکل : وابستگی به الکل اولین مرحله از بیماری کبد چرب الکلی است. از این رو، مصرف الکل و تنباکو بهتر است به حداقل برسد یا به طور کلی حذف شود.

– چاقی: چاقی یکی از برجسته‌ترین نگرانی‌های بهداشتی در سراسر جهان است. نه تنها سطح چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است، بلکه با تعداد معینی از آسیب‌ها نیز ارتباط دارد. چربی بیش از حد در بدن، اختلال در متابولیسم و ​​ التهاب ناشی از رادیکال‌های آزاد نیز می‌تواند عملکرد کبد را دچار مشکل کرده و منجر به بیماری کبد چرب شود.

برای افرادی که به کبد چرب مبتلا می‌شوند، کاهش وزن نیز دشوارتر است، زیرا عملکرد متابولیکی آنها مختل یا کند می‌شود.

– بالا رفتن ناگهانی قند خون: دلایل زیادی برای بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود دارد، دیابت و افزایش سطح قند خون از عوامل خطر شایع هستند. اگر فردی از چاقی و BMI بالا نیز رنج ببرد، در معرض خطر مشکلات کبدی قرار دارد. چربی اضافی باعث بروز مقاومت به انسولین و سیگنال‌های التهابی می‌شود. مقاومت به انسولین به این معنی است که پانکراس برای حفظ سطح طبیعی گلوکز خون مجبور است انسولین بیشتری تولید کند و اولین قدم برای پیشرفت دیابت است.

انسولین بیش از حد نیز می‌تواند باعث افزایش اسیدهای چرب مضر در کبد شود.

– سطح بالای تری گلیسیرید در خون: تری گلیسیرید برای سلامتی شما مضر است. بالا بودن سطح تری گلیسیرید می‌تواند از نشانه های ابتلا به بیماری کبد چرب باشد. عادات غذایی ضعیف نه تنها منجر به مقادیر بالای چربی (تری گلیسیرید) در خون می‌شود بلکه ذخیره چربی در بدن، از جمله در کبد را افزایش می‌دهد.

– بارداری: اگرچه شایع نیست، اما برخی مادران باردار ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوند.

– هپاتیت C: برخی از عفونت‌ها، مانند عفونت ناشی از هپاتیت C نیز می‌تواند عملکرد کبد را مختل کند، آنزیم‌های سمی ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث تجمع چربی در کبد شود.

– قرار گرفتن در معرض سموم خاص: مطالعات نشان داده‌اند که برخی از عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی سمی و آلاینده‌ها نیز می‌توانند باعث تجمع چربی و سموم در کبد شوند و فرد را مستعد بیماری کنند.

– ژنتیک: برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به برخی از مشکلات کبدی و کبد چرب باشند.

بیماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص بیماری کبد چرب می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات لازم را انجام دهید و اختلال را به خوبی مدیریت کنید. ممکن است معاینات بدنی شوید و آزمایشاتی برای شما تجویز شود. معاینات بدنی برای مشاهده بزرگ شدن کبد، تصویربرداری و نمونه‌برداری از کبد ممکن است در برخی موارد خاص لازم باشد.

گفته می‌شود فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب است اگر...

– در خانواده‌اش سابقه این بیماری وجود داشته باشد

– سبک زندگی بد یا اعتیاد به الکل دارد

– دچار اختلالات پزشکی است یا داروهایی مصرف می‌کند که به طور بالقوه بر سلامت کبد تأثیر می‌گذارد

و اگر علائمی از جمله خستگی‌، کاهش وزن و کاهش اشتها را به طور غیرمعمول تجربه کردید، بلافاصله به پزشک‌ مراجعه کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟