درمان بیماری های کلیه به کمک گربه‌ها

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به ارزیابی تاثیر یک روش درمانی بر بیماری مزمن کلیه پرداختند و آن را روی گربه‌ها آزمایش کردند.

به گزارش رکنا ، پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است به آگاهی در مورد درمان انسان‌ها کمک کنند.

درمان بیماری مزمن کلیه در انسان‌ها، بر کند کردن روند آسیب رسیدن به این اندام تمرکز دارد. این بیماری می‌تواند پیشرفت کند تا در مرحله نهایی به نارسایی برسد و بدون انجام دادن دیالیز یا پیوند کلیه ممکن است کشنده باشد.

ابتلای گربه ها به بیماری کلیوی

بیماری مزمن کلیه ، ۳۰ تا ۵۰ درصد گربه‌های ۱۵ سال به بالا را درگیر می‌کند. فیبروز یا زخم‌هایی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، در انسان و حیوان متداول هستند. بیماری کلیه گربه‌ها در مرحله نهایی، هیچ درمان موثری ندارد.

پژوهشگران در این پروژه، برای آزمایش اثرات یک درمان مولکولی بر فیبروز کلیه گربه‌ها تلاش کردند. درمان‌های احیاکننده با استفاده از سلول‌های بنیادی و شکاف‌های عروقی آزمایش شده‌اند اما جمع کردن سلول‌ها کاری پرهزینه و زمان‌بر است و به قابلیت‌های پیشرفته پردازش سلول نیاز دارد که در بیشتر اقدامات صورت گرفته در دامپزشکی موجود نیست.

روش های کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی

"جولی بنینگتون"(Julie Bennington)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ممکن است که استفاده از مولکول‌های مبتنی بر سلول برای درمان فیبروز کلیه، یک روش امیدوارکننده باشد. درمان‌های کنونی، داروها و رژیم‌های غذایی را در بر دارند تا بتوانند سرعت پیشروی بیماری را کند کنند و طول عمر را افزایش دهند. برای این درمان‌ها، جایگزین‌هایی مورد نیاز است.

پژوهشگران در این پروژه، گروهی از کموکین‌های سیگنال‌دهنده موسوم به "CXCL12" را به کار بردند که توسط سلول‌ها تولید می‌شود و محرک بازسازی بافت است. نوع انسانی CXCL12 به صورت تجاری در دسترس قرار دارد، کم‌هزینه است و ثابت شده که به کاهش فیبروز در جوندگان مبتلا به بیماری مزمن کلیه منجر می‌شود.

هدف از این پژوهش، آزمایش ایمنی و کارآیی تزریق CXCL12 به داخل کلیه گربه‌های مبتلا به فیبروز مزمن کلیه بود که ابتدا در یک مدل پیش‌بالینی گربه‌ و سپس در یک پروژه آزمایشی، روی گربه‌هایی صورت گرفت که ممکن بود در مراحل ابتدایی بیماری کلیه باشند.

"کودی ویلیامز"(Koudy Williams)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که تزریق CXCL12 می‌تواند یک روش احتمالی جدید برای درمان بیماری کلیه در گربه‌ها باشد و به صورت گسترده به کار برود. هنوز باید ارزیابی‌های بیشتری در این زمینه انجام شوند.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Veterinary Science" به چاپ رسید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟