خطر غلظت خون بعد از 40 سالگی

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می‌گویند. چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در دسی‌لیتر باشد غلظت خون گفته می‌شود.

به گزارش رکنا ، این وضعیت می‌تواند به صورت اولیه و ناشی از بیماری پلی سیتمی‌ورا باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری‌های ریوی، ارتفاع بالا، شانت‌های داخلی قلبی، اختلالات مربوط به هموگلوبین، کشیدن سیگار، افزایش تولید اریتروپویتین و تومورها باشد.

باید بدانید از 40 سال به بعد افراد شاید خیلی کم تشنه شوند و آب کم مصرف کنند. در نتیجه خون دائما غلیظ می شود. خون غلیظ نمی تواند به عروق ظریف بدن اکسیژن و غذا برساند از این رو خطر سکته و انواع بیماری ها افزایش می یابد.

افزایش غلظت خون در بدن سبب کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود که با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

علائم غلظت خون

در مورد علایم آن هم باید گفت که در بعضی از افراد علامتی مشاهده نمی‌شود، سایر مشکلات مانند ضعف و بی‌حالی، سردرد، سبکی سر، اختلالات بینایی و تنگی نفس، خارش‌های پوستی به ویژه بعد از استحمام، قرمزی صورت و وریدهای برجسته چشم‌ها، بزرگی کبد و طحال شایع است. زخم معده، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می‌تواند بروز کند.

درمان عبارت است از درمان عامل زمینه‌ای، پرهیز از سیگار و محیط آلوده، مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی 8 لیوان مایعات)، فصدخون و درمان‌های دارویی.

در فصد خون، خون گرفته شده از بیمار بلااستفاده است، هیچ‌گاه سیاهی و تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست و طی انجام آزمایشات می‌توان به این نتیجه رسید، چون خونی که از فرد گرفته می‌شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.

حجامت سبب کاهش غلظت خون نمی‌شود

در مورد مقایسه حجامت و اهدای خون باید گفت که حجامت جهت کاهش غلظت خون نمی‌تواند جای اهدای خون را بگیرد، زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می‌شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیر بیشتری خون از بدن داریم.

استرس و تنش‌های عصبی هم عامل بروز غلظت خون کاذب است، استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شود، بدین ترتیب پلاسما به خارج عروق نشت کرده و نسبت به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.

تعریق و اسهال‌های شدید از علل دیگر برروی غلظت خون (پلی سیتمی) کاذب یا موقت است سن شیوع این عارضه بالای 40 سال بوده و در مردان شایعتر است.

غذاهای مفید برای رقیق شدن خون

آلبالو، آب لیموی ترش و موز سبب صاف شدن خون می‌شوند. به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌هاآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665680 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟