تفاوت اهدای خون و پلاکت

به گزارش رکنا،سیدمرتضی طباطبایی اظهار داشت: در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ هزار مراجعه کننده داشتیم که ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند. همچنین بیش از ۱۶۳ هزار نفر اهداکننده مستمر بودند که حدود ۵۰ هزار نفر اهداکننده بار اول داشتیم و بیش از ۱۴ هزار نفر اهداکننده خانم بودند و در نهایت ۴۰ هزار نفر اهداکننده واحد گروه منفی داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ حدود ۸ هزار نفر پلاکت فرزیس دریافت کردیم که این اهدا مزایایی دارد از جمله خطر بیماری‌های منتقل کننده خون کمتر می‌شود و از نظر واکنش آلرژی نیز کمتر خواهد بود و این پلاکت‌ها فیلتر هم می‌شوند در حالیکه در اهدای خون فقط ۳۰ درصد فیلتر می‌شوند.

اهدای خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: در راستای تهیه داروی مشتقل از پلاسمای ایرانی نیز حدد ۵۵۰۰ واحد پلاسما در تهران دریافت کنیم که ۷۶۴ درصد رشد داشتیم، زیرا این روند نیاز کشور است، چون برای تهیه دارو از پلاسما مقدار قابل توجهی از این پلاسما‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود تا نیاز بیماران هموفیلی را تامین کنیم.

طباطبایی عنوان کرد: همچنین در مراکز خصوصی برای دریافت پلاسما پول و هزینه ایاب و ذهاب اهدا می‌شود، ولی در مراکز ما چنین پولی اهدا نمی‌شود و افراد می‌توانند هفته‌ای دو بار و در سال ۲۴ بار می‌توانند پلاسما اهدا کنند و باید اهداکنندگان پلاسما در کشور افزایش یابد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تصریح کرد: خوشحالیم پلاسمای ایرانی اهدا می‌شود، ولی باید این اهدا بدون هیچ چشمداشتی صورت پذیرد و تشویق‌هایمان گسترش یابد و سازمان بهداشت جهانی نیز این تشویق را منع نمی‌داند، ولی افراد باید برای ذکات سلامت خود این پلاکت و پلاسما را اهدا کنند.

تامین خون تهرانی ها از خون مردم 5 استان دیگر

طباطبایی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰۰ هزار گلبول قرمز و ۱۱۵ گلبول قرمز فیلتر شده تهیه و تولید کردیم، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰۰ هزار گلبول قرمز از استان‌ها تامین کردیم که برای خون تهران، استان‌های مرکزی، قم، سمنان، البرز، قزوین؛ خون تهران را پشتیبانی می‌کند کما اینکه مواقعی نیز از خون استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران و گیلان بهره گرفته شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟