هوش معنوی ‌(SA) چیست؟

هوش معنوی یا SQ همان توانایی است که به ما قدرت دیدن رؤیاها و تلاش و کوشش برای دست یافتن به آن رؤیاها را می‌دهد. ا

به گزارش رکنا ، هوشی که به واسطه آن به سؤال‌سازی در رابطه با مسائل بنیادی در زندگی‌مان می‌پردازیم و با کمک آن،‌تحول و تغییر را در زندگی پذیرا می‌شویم. هوش معنوی هوشی است که با کمک آن به حل مشکلات با توجه به جایگاه، معنا و ارزش آن مشکلات می‌پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به فعالیت‌ها و نحوه عملکردهایمان مفهومی وسیع‌تر، غنی‌تر، پربارتر و پرمعناتر ببخشیم. همچنین با کمک آن بر معنای اعمالمان آگاه شده و درمی‌یابیم که کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از ارزش بیشتری برخودارند و کدام مسیر در زندگی‌مان والاتر و شایسته پیمودن است.

یکی از نمادهایی که معمولاً در توضیح این هوش به کار گرفته می‌شود، نماد گل نیلوفر است که در آن با تلفیق سنت و عقاید موجود در شرق و غرب و با یاری دستاوردهای علمی،‌مدلی قابل لمس و زیبا برای SQ ارائه می‌شود. در این مدل هر سطح از گلبرگ‌ها یکی از سه توان پایه‌ای در بشر هستند. خارجی‌ترین گلبرگ‌ها،‌نشانگر شش نوع «خود» است.

همان‌طور که اشاره شد، هوش معنوی یکی از توانایی‌های ذاتی و فطری در انسان است که همانند سایر هوش‌ها چنانچه مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند پرورش یافته و توسعه یابد. به عبارت دیگر SQ قابل توصیف،‌توضیح و اندازه‌گیری است. برای اندازه‌گیری این هوش می‌توان به سنجش مهارت‌ها و توانایی‌هایی که ناشی از این هوش است،‌پرداخت.

خصوصیات افراد برخوردار از هوش معنوی عبارت است از:

ـ خودآگاهی بالا.

ـ حس الهام و هدایت درونی.

ـ توان رویارویی با سختی‌ها، دردها و شکست‌ها، ناخوشی‌ها و درس گرفتن از این تجربیات.

ـ کل‌نگری و توان دیدن و درک وجود ارتباط و پیوستگی میان چیزها.

ـ مقاوم بودن و استقبال از دشواری‌ها و آنها را به منزله فرصتی برای آموختن دانستن .

ـ توانایی ایستادگی در برابر جمع و همرنگ جماعت نشدن.

ـ گفتن «چرا؟».

ـ پرداختن به سجایای اخلاقی و اهمیت دادن به آنها.

ـ توانمند بودن در خودداری و کنترل خویش.

ـ خودانگیختگی و در عین حال برخوردار بودن از حس انعطاف‌پذیری بالا .

برای توضیح بیشتر هوش معنوی، به یکی از ساده‌ترین مدل‌ها که نشان‌دهنده هوش‌های چندگانه است می‌پردازیم. این مدل با هوش جسمی (فیزیکی ـ مادی) آغاز می‌شود که به اختصار آن را با PQ نمایش می‌دهند. این هوش ابتدایی‌ترین کانون توجه ما را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع PQ آگاهی جسمی و نحوه استفاده ماهرانه از آن را شامل می‌شود. قسمت بعدی،‌ هوش منطقی یا عقلانی Q است. هوشی که در حال حاضر بیش از سایر هوش‌ها در سیستم‌های آموزشی مورد توجه است.

پس از IQ سطح دیگری است که به EQ اختصاص دارد. این هوش در زمینه کسب موفقیت در بازار کار نقش مهمی دارد و ما را در حین برقراری ارتباط یاری می‌دهد و از این بابت مهم‌تر بوده و تاحدی از قابلیت پیشگویی برخوردار است. آخرین لایه SQ است که هدایت و معرفت درونی،‌حفظ تعادل فکری،‌آرامش درونی و بیرونی و عملکرد همراه با بصیرت، شفقت و مهر را شامل می‌شود.

IQ به منزله دروازه‌ای برای ورود است. در صورت برخوردار نبودن از حداقل لازم IQ قادر به ورود در فضای دلخواه برای مطالعه رشته مورد علاقه‌مان نخواهیم بود،‌اما آنچه ما را در زمره بهترین‌ها در شغلمان و رشته مورد علاقه‌مان جای می‌دهد، میزان EQ در ماست. EQ و SQ به هم مرتبطند،‌اما در عین حال دو هوش متفاوت و جدا از هم به حساب می‌آیند.

بهره‌‌مندی از حداقل EQ می‌تواند شروع مناسبی را در سفر روحانی و معنوی فرد در پی داشته باشد، چرا که کمی خودآگاهی و همدلی برای شروع این روند لازم است، اما به محض آغاز تمرینات معنوی، هوش معنوی خود می‌تواند در رشد EQ نقشی بسیار تقویت‌کننده و فعال‌کننده داشته باشد. از طرف دیگر، رشد EQ نیز می‌تواند در رشد و ارتقای SQ مؤثر باشد. در واقع EQ و SQ تأثیری مستقیم و مثبت بر یکدیگر دارند و رشد و توسعه هر یک باعث پرورش و توسعه دیگری می‌شود.

باید یادآور شد که کامپیوترها نیز از میزان IQ بالایی برخوردارند و اغلب حیوانات دارای EQ بالایی هستند، اما این تنها انسان است که از هوش معنوی SQ برخوردار است،‌ هوشی تحول‌پذیر، توانایی که به او قدرت می‌بخشد تا خلاق باشد و قوانین و نقش‌ها را دستخوش تغییرات خود نماید،‌قادر به انجام اصلاحات بی‌شمار گردد و بتواند شرایط را به بهترین شکل متحول سازد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

ترجمه : نوشین صبری

Doosteaseman.blogfa.com

منابع:

www.flndhorn.org

www.mastersforum.com

www.dzohar.com

www.refresher.com

www.consclouspursults.com

http://vitalcoaching.com

 

کدخبر: 650184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟