بیماری ارثی مشترک بین مادر و دختر

نتایج آزمایش‌های آنجلینا جولی نشان داد که او یک ژن معیوب دارد و احتمال ابتلای او به سرطان تخمدان 50درصد و احتمال ابتلا به سرطان سینه در او تا 87 درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش رکنا ، او در سی‌وهفت‌سالگی و در یک جراحی جنجالی سینه‌هایش را برداشت. پزشکان معتقد بودند او تصمیم عاقلانه‌ای گرفته است. مادر و خاله آنجلینا به دلیل سرطان جان خود را ازدست داده بودند. مادر او در پنجاه‌وشش‌سالگی فوت کرده بود. جولی بعد از جراحی سینه و به توصیه پزشکان که در آزمایش خونش نشانه‌هایی دال بر مراحل اولیه سرطان می‌دیدند، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمش را هم برداشت تا از دست ژنتیک و ارثی که مادر و خاله‌اش برای او گذاشته بودند، فرار کند.

البته دانشمندان معتقدند همیشه داشتن استعداد ژنتیکی یک بیماری به معنای قطعی بودن بیماری در بین دیگر اعضای خانواده نیست. پس لطفا خوف به دل‌تان راه ندهید و برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

میگرن

با ابراز تاسف بسیار لازم به ذکر است که میگرن یک بیماری زنانه است. یعنی زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار این بیماری می‌شوند. این بیماری هم می‌تواند ارثی باشد. هنوز دلیل مشخصی برای میگرن شناسایی نشده است و البته هنوز درمان کاملی هم ندارد. دانشمندان معتقدند این بیماری هم می‌تواند ژنتیکی باشد. پزشکان برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کنند از شکلات، قهوه و مرکبات دوری کنید، چراکه همه این مواد غذایی می‌تواند باعث میگرن شود. بهتر است به مکان‌هایی نروید که در آن‌ها بوهای تند ونورهای شدید هم وجود دارد نروید. نوشیدن آب و دوری از بی‌خوابی هم می‌تواند به پیشگیری کمک کند. البته اگر ژن‌ها بگذارند.

روماتیسم

متاسفانه روماتیسم هم یک بیماری زنانه است. دانشمندان معتقدند زنان سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. شروع این بیماری از دهه‌های چهارم و پنجم است و در موارد نادر در سنین 18 تا 26 سال هم دیده می‌شود. بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد، این بیماری هم ژنتیکی است. طبق آمار حدود 10درصد بیماران مبتلا به روماتیسم یک خویشاوند درجه اول مبتلا دارند. پزشکان برای پیشگیری توصیه می‌کنند، سیگار نکشید و مصرف گوشت قرمز و قهوه را هم کم کنید. موادغذایی سرشار از ویتامین «ث» هم می‌تواند به دوری از این بیماری کمک کند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری شایع بین زنان است که بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، آمار بالا و پایینی دارد. به گفته پزشکان، ژنتیک یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پوکی استخوان است. نشانه‌های این بیماری با کمبود کلسیم و بیشتر در دوران یائسگی پیدا می‌شود. در دوره‌ای که استخوان‌ها کلسیم کمتری دارند و شکننده‌تر از قبل هستند. پزشکان توصیه می‌کنند برای فرار از این بیماری بهتر است با کلسیم رابطه خوبی پیدا کنید و موادغذایی سرشار از کلسیم مصرف کنید. مکمل‌هایی که با کلسیم مصرف می‌کنید هم در این دوره خیلی مهم است. بدن بدون دریافت ویتامین «دی» نمی‌تواند به جذب کلسیم کمک کند.

ناراحتی قلبی و عروقی

پزشکان متخصص معتقدند ژن‌های زنان شکل انباشته شدن چربی‌ها را تعیین می‌کنند. اگر چربی‌ها در شکم جمع شوند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هم دوبرابر می‌شود. جمع شدن کلسترول و چربی‌های بد اضافه که در سرخرگ‌های کرونری باعث حمله قلبی می‌شود، ارٍثی و ژنتیکی است. برای دوری از این بیماری‌ها اول از همه باید به فکر تناسب اندام باشید. ورزش مناسب تا سه بار در هفته می‌تواند تا حدود زیادی در این راه مفید باشد. رژیم‌غذایی بدون نمک و چربی هم می‌تواند این بیماری را دور کند. نکشیدن سیگار و آزمایش‌های سالانه هم می‌تواند راه‌های مناسبی برای مبتلا نشدن به بیماری‌های قلبی و عروقی باشد.

افسردگی

سازمان بهداشت جهانی هرسال از افزایش آمار مبتلایان به افسردگی خبر می‌دهد و این‌که میلیون‌ها نفر در دنیا درگیر این بیماری هستند اما باز هم پای یک ژن در میان است. دانشمندان معتقدند ژن slc6a15 مسئول ارثی بودن این بیماری است. افسردگی باز هم در زنان دو برابر مردان است. دانشمندان معتقدند افسردگی پس از زایمان هم می‌تواند ارثی باشد.

آب سیاه

بیماری آب سیاه هم در زنان شایع‌تر از مردان است. این بیماری با اختلالات چشمی و فشار داخل چشم همراه است. دانشمندان معتقدند جهش‌های ژنتیکی مرتبط بیمار هم می‌تواند به ارث برسد. توصیه پزشکان این است اگر مادر یا مادربزرگ‌تان به این بیماری مبتلاست حتما برای معاینه چشم به چشم‌پزشک مراجعه کنید. قبل از چهل‌سالگی هر دو تا چهار سال یک‌بار و از چهل تا پنجاه‌وچهارسالگی هر یک تا سه سال یک‌بار باید نزد چشم پزشک بروید. ورزش کردن و یوگا هم می‌تواند برای دوری از این بیماری کمک کند.

پیری زودرس

جالب است اما ژن‌های ناقلا در پیری زودرس هم نقش دارند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی ژن‌ها در میزان توانایی بدن برای مقاومت در برابر پیری زودرس نقش مهمی دارند. این ژن‌ها از نسلی به نسلی دیگر و از طرف مادر به دختر منتقل می‌شود. اگر دی‌ان‌ای معیوب از مادرتان به ارث ببرید، ممکن است این موضوع باعث پیری زودرس در شما شود.

سرطان تخمدان و پستان

پزشکان معتقدند در بیشتر موارد این دو سرطان ژنتیکی نیستند اما خطر مورثی بودن این دو بیماری زمانی زیاد می‌شود که مادر و مادربزرگ یک فرد به این بیماری مبتلا شده باشند. دلیل ایجاد سرطان سینه مشخص نشده است اما پزشکان عوامل محیطی و ژنتیکی را در ابتلا به این سرطان دخیل می‌دانند. سرطان پستان در بعصی موارد ارثی است و به دلیل اشکال و اختلال در بعضی ژن‌ها به وجود می‌آید. اگر کسی از اعضای خانواده این ژن معیوب را به ارث ببرد، ممکن است در آینده به این سرطان مبتلا شود.

به گفته پزشکان سرطان پستان ارثی نسبت به سرطان غیرارثی و ژنتیکی بیشتر در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد. البته ژن‌های معیوب در ایجاد سرطان تخمدان و رحم هم تاثیرگذارند؛ به همین دلیل وجود همزمان سرطان پستان و تخمدان در یک خانواده می‌تواند خطر این سرطان را در بین فرزندان دختر بالا ببرد. در ابتدای مطلب از آنجلینا جولی، بازیگر مشهور‌ هالیوود گفتیم که مجبور شد برای پیشگیری و البته دوری از سرطان چند عمل جراحی سخت انجام بدهد تا از دو سرطانی که جان مادر و خاله‌اش را گرفت، فرار کند. پزشکان توصیه می‌کنند اگر در خانواده مادری کسی به بیماری سرطان سینه و تخمدان مبتلا شده است، حتما برای پیشگیری مشاوره ژنتیکی و آزمایش و ماموگرافی انجام بدهید.

آلزایمر و زوال عقل

بیماری فراموشی که آلزایمر هم گفته می‌شود یک نوع اختلال عملکرد مغز است که باعث می‌شود به‌تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار از بین برود. مهم‌ترین نوع آن اختلال حافظه است. اختلال حافظه به‌تدریج پیشرفت می‌کند. اول بیماری، فرد خاطرات قدیمی را فراموش می‌کند و کم‌کم بیماری پیشرفت می‌کند. مثلا یک سوال را چندبار تکرار می‌کند، وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته است. در خرید، حساب، کتاب و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود.

کم‌کم افراد خانواده، فرزندان و حتی خودش را هم به‌جا نمی‌آورد و... این بیماری مثل بقیه بیماری‌هایی که معرفی شد، در زنان بیشتر از مردان است. به گفته پزشکان این بیماری تاکنون درمان مشخص و قطعی ندارد اما با سبک زندگی سالم می‌توان ریسک ابتلا به آن را کم کرد. پزشکان معتقدند با ورزش کردن می‌توان از این بیماری دور شد. ورزش، اشباع اکسیژن در مغز را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی بدون قندوچربی بد هم می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مفید باشد. دوری ا زسیگار، قلیان و کنترل فشار خون هم از اقدامات پیشگیرانه مفیدی است که پزشکان برای دوری از آلزایمر و زوال عقل توصیه می‌کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟