دنیای شیرین کودکان در هفت ماهگی

به گزارش رکنا ، اگر دوست دارید بدانید در هفت ماهگی کودکان چه می گذرد این مطلب را بخوانید.

کودک شما در هفت ماهگی هر چیزی را از شست پایش گرفته تا موهایش می‌مکد، گاز می‌زند و می‌جود. بیشترین تغییر و تحول در این سن در کودک به وجود می‌آید.

سه‌چهارم از اولین سال زندگی کودک که زمانی بسیار پرهیاهو و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود با سرعتی مانند برق در حال گذر است.

در سه ماه آینده شما شاهد افزایش تحرک و جنب‌وجوش کودک خود خواهید بود. همچنین پیشرفت‌های او در ادای بعضی کلمات و لغات توجه شما را جلب خواهدکرد و به علاوه مهارت‌های فکری و ذهنی او نیز در این راستا رو به تغییر و تکامل است و تمامی این پیشرفت‌ها او را به سمت حل مشکلات اولیه‌اش سوق خواهدداد.

همچنان که او رشد می‌کند، دنیای او نیز وسعت پیدا می‌کند. تا پایان این ماه او روی زمین می‌خزد و سینه‌خیز می‌رود. او شروع می‌کند به تلاش کردن برای اینکه روی دست‌ها و زانوهایش بلند شود و سعی کند به جلو و عقب برود. زیاد طول نمی‌کشد که او قادر خواهدبود به بعضی از اشیاء دور و بر خود دسترسی پیدا کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

تمرینات همچنان ادامه خواهندداشت تا جایی که دست‌ها و زانوان او به‌تدریج و به اندازه کافی قدرتمند می‌شوند که او بتواند به حرکت سینه‌خیز خود کمی گسترش بخشد.

تمام کودکان یک الگوی یکسان را دنبال نمی‌کنند. بعضی از آنها حالت‌های ذاتی خود را به نوبت و منظم انجام می‌دهند ولی ممکن است تعدادی دیگر آنها را یکی در میان انجام دهند و گاهی قبل و یا بعد از سینه‌خیز رفتن تعدادی از حرکات را انجام دهند.

یک کودک ممکن است برای حرکت کردن به طرف جلو تنها از یک طرف بدنش استفاده کند و دیگری در حالی که به پشت خوابیده است سعی کند به اطراف مانور دهد و حرکت کند.

هنگامی که او برای سینه‌خیز رفتن به اندازه کافی قوی شد، ممکن است سعی کند که حرکت به قول معروف جفتک و یا جست‌وخیز را امتحان کند که در این راه از دو دست و دو زانویش استفاده خواهدکرد. بعضی دیگر از کودکان هرگز این حرکات را انجام نمی‌دهند و بلافاصله شروع به راه رفتن می‌کنند.

کودکان برای کشف دنیای اطراف خود نیاز به آزادی دارند. گاهی اوقات او را مشاهده می‌کنید که در حالی که ما هیچ اسباب‌بازی و یا عروسکی بازی نمی‌کند مرتباً می‌خندد و به نظر می‌آید دارد با خودش حرف می‌زند. همچنان او مهارت‌های حرکتی را یاد می‌گیرد.

هنگامی که او در کنار شما و در اتاق است دوست دارد بداند در اتاق دیگر و یا در پشت در چه اتفاقاتی می‌افتد. اما او همچنین دوست دارد که شما را نیز ترک نکند. اما به تدریج او در زمینه کنجکاوی‌های خود پیروز خواهد شد اما این را بدانید در حالی که او در جست‌وجوی تازه‌ها است حواسش به شما نیز هست و باید شما را در اطراف خود ببیند و احساس کند که شما در کنار او هستید.

اگر محل زندگی شما بزرگ است و شما دائم در حال کار کردن در خانه و از این سو به آن سو رفتن هستید هرچند دقیقه یک بار محل خود را صدا زدن به او اطلاع دهید و او را مطمئن کنید که در نزدیکی او هستید. بنابراین او دیگر نگران نخواهدبود.

همین طور که توانایی‌های کودک در حال توسعه پیدا کردن است. او می‌تواند بدون کمک و حمایت دیگران به راحتی بنشیند. گاهی اوقات او می‌تواند خودش به تنهایی به حالت نشسته درآید.

برای اولین بار کودک از دستان خود به عنوان حائل استفاده می‌کند تا از افتادن او جلوگیری بکند. بزودی او حالت تعادل و بالانس پیدا می‌کند و به‌تدریج می‌تواند در حالی که نشسته است اعمال دیگری مانند بازی کردن با عروسک‌هایش را نیز انجام دهد.

اگرچه او در تمامی زمینه‌ها در حال تغییر و تحول است،‌اما عادت‌های خواب او همچنان مانند قبل است و تغییری نمی‌کند.

بعضی از کودکان ممکن است به دلیل اینکه روزی پرکار و مشغله داشته‌اند خسته شوند و به راحتی بخوابند ولی برای تعدادی دیگر این بازی‌ها محرک خوبی هستند تا خواب از سر آنها برود و بخواهند تمام طول شب را بازی کنند.

به کودک اجازه دهید هنگامی بخوابد که خودش احساس کند که می‌خواهد بخوابد.

در هر حال بعد از یک روز پرکار کودک احتیاج دارد که او را بغل کنید و در حالی که در آغوش شما قرار دارد می‌خوابد.

بعد از اولین نیمه سال زندگی او، بعضی از بیماری‌ها و مسافرت‌ها ممکن است در برنامه خواب او تغییر ایجاد کند. اگر شما قبل از خواب او را به حمام ببرید باعث می‌شود که او آرام شود و راحت‌تر به خواب برود. کودک شما ممکن است در وان و یا تشت مخصوص حمامش شروع به حرکت و جست‌وخیز کند پس تنها مقدار کمی آب در وان و یا تشت برای او کافی است. بازی کردن در حمام و با آب ، از علایق آنها به شمار می‌رود. اما به دلیل خیس بودن و لیز بودن هیچ‌گاه تنهایش نگذارید.

عادت‌های خوردن کودک نیز همان‌گونه باقی خواهند ماند. اما در حال حاضر کودک توانایی این را پیدا کرده است تا هرچیزی را بقاپد و چنگ بزند و دیگر از حالت مشت شده دستش خبری نیست و بیشتر علاقه دارد که از انگشتانش استفاده کند. او از خوردن انگشتانش لذت می‌برد. او می‌تواند اجسام اطراف خود را بگیرد و بلند کند و از یک دست به دست دیگر بدهد،‌تکان دهد، به زمین بکوبد، فشار دهد، مچاله کرده و به اطراف پرتاب کند و با نوک انگشتانش فشار دهد.

به دلیل اینکه او دوست دارد انگشتانش را بخورد هنگامی که می‌خواهید به او غذاهای کمکی مانند سرلاک، سوپ رقیق شده و یا چیزهای دیگر بدهید بهتر است برای اینکه لااقل یکی از دست‌های او را دور نگه‌دارید به دستش یا یک بیسکویت بدهید و یا یک دندان‌گیر. این کار به شما کمک خواهدکرد. ممکن است بعضی از این بیسکویت‌ها به ذائقه او خوشایند بیایند اما دقت کنید که او به این کار عادت نکند.

کودک از اینکه خودش غذا بخورد لذت می‌برد به همین دلیل اگر شما سعی کنید که به او غذا بدهید او امتناع می‌کند زیرا می‌خواهد این کار را خودش بکند. درست است که او به اندازه کافی قابلیت پیدا نکرده است که قاشق را در دهان خود جای دهد اما به او اجازه دهید که این کار را انجام دهد. از اینکه او خودش و ارافش را کثیف بکند عصبانی و اخمو نشوید. او می‌خواهد کاری را که دیده است، تقلید کند و سعی می‌کند قاشق را در دهانش قرار دهد. او سعی می‌کند که بشقاب و یا سینی غذایش را با قاشق تمیز کند دقیقاً همان کاری که شما خودتان انجام می‌دهید.

بعد از یک یا دو ماه دیگر مشخص می‌شود که با چه دستی بیشتر کار خواهدکرد و به قولی راست دست است یا چپ دست. اما از هر پنج کودک چهار نفرشان راست‌دست هستند.

بهتر است که در این مدت کودک از تنوع غذایی خوبی برخوردار شود و دیگر محدودیت‌های قبل زیاد ضروری نیست. مهم این است که کودک از غذا خوردن لذت ببرد. طعم‌ها و غذهای جدید را با ذائقه او آشنا کنید. او را تشویق کنید تا غذاهای جدید را امتحان کند. اما اگر دیدید که او از خوردن امتناع می‌کند و این غذاهای جدید و مقوی را دوست ندارد هیچ‌گاه او را وادار نکنید که به زور غذایی را بخورد بدانید که همان قدر که خورده کافی است.

والدین همیشه فکر می‌کنند که چه زمان مناسب‌ترین وقت برای وعده اصلی غذای کودک محسوب می‌شود. از نظر علم تغذیه زمان این کار زیاد اهمیت ندارد.

اما وقتی که رژیم غذایی کودک متنوع می‌شود وعده غذایی که شامل گوشت و سبزیجات می‌شود بهتر است که در میانه روز به کودک داده شود.

زمان غذا خوردن کودک هفت ماهه

بعضی از والدین تصور می‌کنند که بهتر است ابتدا به کودک غذا دهند و سپس خودشان مشغول خوردن شام بشوند بدین ترتیب بقیه اعضای خانواده وقت این را دارند که در کنار یکدیگر غذا بخورند اما خوب است بدانید که روش بهتر این است که بعد از اینکه کودک غذایش را خورد و خوابید شما شام بخورید.

به دلیل اینکه کودک انواع طعم‌ها و غذاها را امتحان کرده ممکن است که در این سن از خوردن پستانک خودداری کند و یا اینکه زیاد به آن علاقه نشان ندهد. اگر او بتواند مایعات را با استفاده از فنجان و یا لیوان بخورد دیگر ممکن است به نظر بیاید که او خوردن پستانک را ترک کرده است اما لازم است بدانید که اغلب کودکان به دلیل اینکه نیاز به مکیدن دارند هنوز آمادگی گرفته شدن از پستانک را ندارند و ممکن است لازم باشد تا یک سالگی از پستانک استفاده کنند.

کودک هفت ماهه شما شست پا خورد نگران نشوید

برخی از رفتارهای جدید کودک در این سن ممکن است باعث نگرانی والدین شود. خوردن شست پا اغلب باعث ناراحتی پدر و مادر می‌شود زیرا که فکر می‌کنند انجام دادن این کار غیربهداشتی است در حالی که تا زمانی که کودک به سنی نرسیده است که بتواند به تنهایی راه برود و قدم به بیرون خانه بگذارد انگشتان پا به اندازه انگشتان دست او تمیز است.

بازی کردن و مالیدن گوش یکی از علائمی است که نشان می‌دهد کودک در حال دندان درآوردن است و انجام این عمل در کودکان بسیار رایج است.

گروهی دیگر از کودکان هنگام دندان درآوردن لب پایین خود را می‌مکند. بعضی از کودکان هنگام دندان درآوردن کمی بیشتر از بقیه اذیت می‌شوند. اگر دیدید که ناآرامی او بیش از اندازه است بهتر است به دنبال دلیل دیگری باشید. اغلب اوقات مسئله دندان برای والدین دلیل می‌شود که هرگونه رفتار کودک را به آن ربط دهند. در حالی که علائم دندان درآوردن شامل تب بسیار خفیف و یا حالت تهوع است به همین دلیل اشتباه نکنید و از ناراحتی‌های دیگر کودک غافل نمانید. تولید صداهای گوناگون و تلفظ بعضی کلمات گنگ در کودک در حال رشد و توسعه است. در تمام زمان‌ها به غیر از زمانی که او روی یک مسئله یا شیء جدیدی تمرکز کرده و در حال یادگیری است و زمان‌هاییک ه در خواب است در حال صدا درآوردن است.

ابراز احساسات کودک در هفت ماهگی چگونه است؟

او شادی و خوشحالی خود را با اصوات بلند نشان می‌دهد و گاهی اوقات این اصوات بسیار نرم و لطیف انگار در حال بغبغو کردن است و گاهی اوقات مانند یک جیغ و صدای بلند است.

کودک مرتباً سعی می‌کند اصواتی را تقلید کند که از شما شنیده است. او یاد می‌گیرد که معنی «نه» چیست.

شما هنوز مرکز و نقطه اصلی زندگی او محسوب می‌شوید. او خیلی چیزها را به وسیله گاز گرفتن و جویدن در مورد شما می‌داند و موی شما، طلا و جواهرات و لباستان را می‌شناسد.

تا به حال اگر او الفاظ ماما و یا بابا را ادا می‌کرده است او دقیقاً منظورش شما نبوده‌اید و قادر به تشخیص صورت شما به عنوان پدر و یا مادر نبوده است. اما بعد از گذشت تنها چند هفته او یاد می‌گیرد که تنها یک شخص مادر است. در این زمان او بسیار باهوش است و اشیاء و افراد را در اطراف خود شناسایی می‌کند. مخصوصاً اگر آن شیء اسباب‌بازی مورد علاقه باشد و آن شخص پدر و مادر و یا یکی از نزدیکان باشند. به عنوان مثال اگر یک شیء از دستش رها شود او بلافاصله به دنبال آن می‌گردد و سعی می‌کند که آن را پیدا کند. او اسباب‌بازی‌های آشنا را می‌شناسد و حتی اگر برای مدتی آنها را ترک کرده و با آنها بازی نکرده باشد به محض اینکه آنها را به او نشان دهید مجدداً واکنش نشان می‌هد.

او همچنین شروع می‌کند به یادگیری علت و معلول‌ها. به عنوان مثال اگر یکی از عروسک‌هایش روی یک بالشت افتاده باشد و او قادر نباشد که عروسک را بردارد می‌داند که اگر بالشت را به طرف خود بکشد عروسک نیز به او نزدیک می‌شود. یا هنگامی که پدر و یا مادر در حال آماده شدن و رفتن به سر کار هستند او بلافاصله می‌داند که این اعمال نشان‌دهنده این است که آنها بزودی خانه را ترک می‌کنند.

ذهنی

ـ به هر چیز توجه بیشتری دارد مخصوصاً به جزییات .

ـ یاد می‌گیرد که اشیاء وقتی پنهان می‌شود دلیل بر ناپدید شدن آنها نیست.

ـ اصوات را تقلید می‌کند.

ـ اصوات شبیه به ما، مو، با، به را دائم تلفظ می‌کند.

ـ با یک نفس چندین صوت را تلفظ می‌کند.

ـ یاد می‌گیرد که هر رفتار و حرکتش یک نتیجه‌ای دارد.

ـ اگر عکس یک بچه و یا عکس خودش را ببیند عکس‌العمل نشان می‌دهد و اصواتی را ادا می‌کند.

ـ مامان را می‌شناسد و یاد می‌گیرد آن شخص یک نفر و شما هستید.

ـ از گوش دادن به صحبت‌های اطرافیان می‌ـواند اسم خودش را یاد بگیرد و بشناسد.

اجتماعی

ـ خوشحالی و ناراحتی خود را نشان می‌دهد.

ـ برای انجام دادن کارهای ناخوشایند اصرار می‌ورزد.

ـ به اشکال روی آینه دست می‌کشد و می‌خواهد آنها را لمس کند.

ـ به وسیله لحن صدا معنی کلمه «نه» را یاد می‌گیرد.

ـ اینکه در جمع قرار بگیرد و به او توجه کنند علاقه نشان می‌دهد.

فیزیکی

ـ به راحتی سر خود را در حالت تعادل قرار می‌دهد.

ـ ممکن است به جای سینه‌خیز رفتن روی دست و پا بلند شود و حالت جست‌وخیز به خود بگیرد.

ـ کاملاً روی دست‌ها و زانوها بلند می‌شود و به جلو و عقب می‌رود.

ـ ممکن است در حالی که به پشت خوابیده است باسن خود را بالا و پایین ببرد و سعی کند که حرکت کند.

ـ شاید دو تا دندان دربیاورد.

ـ دو شیء را همزمان با هم یکی در دست و دیگری در دست دیگر نگه دارد و ممکن است آنها را محکم به هم بکوبد.

ـ دوست دارد با دهان و دستانش بدن خود را کشف کند.

ـ از انگشتان برای چنگ زدن اشیاء استفاده می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 646491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟