مراسم فیلمبرداری از اعضای داخلی بدن!

فقط کافی است همان‌جایی برود که باید. تا ریشه درد، زخم، غده و تومور را پیدا نکند، دست بر نمی‌دارد. درباره آندوسکوپی حرف می‌زنیم.

به گزارش رکنا ، روشی که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید اما شاید یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن مشکلات دستگاه گوارشی باشد. البته آندوسکوپی فقط برای معده و دستگاه گوارش استفاده نمی‌شود و براساس عضوی که آندوسکوپی می‌شود نامش تغییر می‌کند اما در این مطلب مقصود ما همان آندوسکوپی دستگاه گوارش است.

البته اسمش مثل خیلی روش‌های تشخیص بیماری خطرناک است و انگار قرار است اتفاقی بیفتد اما اگر درباره‌اش بدانید شاید شما هم ترس‌تان بریزد. اگر دوست دارید از الف تا ی آندوسکوپی دست‌تان بیاید حتما این مطلب رکنا را بخوانید.

آندوسکوپی چرا انجام می‌شود؟

از جمله مواردی که پزشک متخصص برای تشخیص بیماری یا درمان آن آندوسکوپی تجویز می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص عفونت معده

بررسی علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ، دردهای شدید شکمی و خونریزی گوارشی

جمع‌آوری نمونه‌های بافت یا تشخیص تومورهای بدخیم و خوش‌خیم

درمان مشکلات سیستم گوارش مثل سوزاندن یک منبع خونریزی، متوقف کردن خونریزی گوارشی، برداشتن پولیپ و از بین بردن شئ خارجی

تشخیص ناهنجاری‌های مری، معده یا دوازدهه

تشخیص بیماری‌های روده‌ای التهابی مثل کولیت زخمی و کرون

تشخیص زخم معده

یبوست مزمن

پانکراتیت

انسداد مری

ریفلاکس گوارشی

فتق هیاتال

وجود خون در ادرار

آندوسکوپی چیست؟

آن‌طور که می‌گویند خطرناک نیست. همه چیز با یک لوله، یک دوربین و یک صفحه نمایش انجام می‌شود. شاید باورتان نشود اما یک دوربین کوچک است که سر لوله‌ای باریک و انعطاف‌پذیر وصل می‌شود. آندوسکوپ از طریق دهان یا مقعد و گاهی حتی از راه برشی کوچک البته بسته به جایی که باید بررسی شود، وارد بدن می‌شود.پزشک از طریق دوربین سر آندوسکوپ بخش‌های مختلف بدن مثل دستگاه گوارش، مثانه، ریه‌ها، آپاندیس و حتی مفاصل را بررسی می‌کند.

آندوسکوپ‌های امروزی نوع پیشرفته آندوسکوپ‌های قدیمی‌اند که فقط از چند عدسی و آینه ساخته شده بودند. آندوسکوپ‌های امروزی خیلی پیشرفته‌اند حالا با دوربین‌های ویدئویی می‌توان تصاویر را روی یک صفحه نمایش تماشا کرد. این آندوسکوپ‌ها همچنین دارای لوله‌هایی برای ساکشن یا کشیدن مایع یا وسایل خاصی برای نمونه‌برداری از بافت هم هستند.

آندوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

آندوسکوپی اندام‌های مختلف به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود اما برای توضیح چگونگی انجام آن ما برای شما آندوسکوپی معده را انتخاب کرده‌ایم که بیشتر از همه انجام می‌شود. آندوسکوپی معده برخلاف اسمش اصلا خطرناک و دردناک نیست. پزشک متخصص گوارش یا جراح گوارش آندوسکوپ را از طریق دهان وارد گلو می‌کند. البته قبل از آن از بی‌حسی موضعی یا اسپری بی‌حس کننده گلو استفاده می‌شود تا در جریان پایین رفتن آندوسکوپ دردی احساس نکنید.

حتی بنا به تشخیص پزشک ممکن است یک بیهوشی کوتاه‌مدت تجویز شود. پزشک از شما می‌خواهد به پهلوی چپ دراز بکشید. وقتی پزشک سر آندوسکوپ را روی زبان گذاشت از شما می‌خواهد آن را ببلعید. با انجام عمل بلع مری باز می‌شود و آندوسکوپ به سمت پایین می‌رود و به معده می‌رسد. یک پرستار هم با یک ساکشن مراقب بزاق دهان شماست و آن را با ساکشن بیرون می‌کشد.

وقتی سر آندوسکوپ وارد معده شد، از طریق یک لوله که در آندوسکوپ قرار دارد معده باد می‌شود تا داخل آن بهتر دیده شود. پزشک با توجه به تصاویری که روی صفحه نمایش می‌بیند، مشکلات را بررسی می‌کند. اگر نیازی به نمونه‌برداری باشد آن را هم انجام می‌دهد.وقتی کار پزشک تمام شد، آندوسکوپ به آرامی به بیرون کشیده می‌شود.

قبل از آندوسکوپی چه باید کرد؟

شش تا هشت ساعت قبل از آندوسکوپی نباید چیزی بخورید.

اگر حساسیت دارویی دارید قبل از آندوسکوپی به پزشک متخصص اطلاع بدهید.

اگر بیماری خاصی دارید مثل هپاتیت، ایدز، دیابت یا فشار خون بالا حتما باید به پزشک اطلاع بدهید. همه آندوسکوپ‌ها استریل می‌شوند اما اگر پزشک درباره بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت بداند قطعا روش‌های پیشگیری سرایت نکردن بیماری به دیگران را هم انجام می‌دهد.

پزشک باید از مشکلات قلبی و ریوی بیمارش آگاه باشد.

قبل از آندوسکوپی داروهایی مثل رانیتیدین، سایمتدین و امپرازول مصرف نکنید.

قبل از انجام آندوسکوپی درباره هر دارویی که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع بدهید. به خصوص داروهای ضد انعقاد.

اگر به اختلالات خونریزی‌دهنده مبتلا هستید، حتما به پزشک‌تان بگویید.

همه مدارک پزشکی خود را در زمان آندوسکوپی به همراه داشته باشید.

زمان مراجعه برای آندوسکوپی بهتر است یک همراه داشته باشید.

بعد از آندوسکوپی چه حالی دارید؟

اگر جزو کسانی باشید که برای آندوسکوپی بیهوش شده‌اید، قطعا کمی حال بد بعد از بیهوشی را دارید.

گلودرد خفیف طبیعی است. بهتر است برای کم شدن درد آب نمک قرقره کنید.

ممکن است کمی مشکل تنفسی داشته باشید که بعد از چند ساعت برطرف می‌شود.

ممکن است کمی احساس نفخ و دل درد داشته باشید. اسپاسم هم شایع است اما اگر این موارد خیلی شدید بود و بعد از چند ساعت برطرف نشد حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید.

از دردهای شدید شکمی، تب و لرز، خونریزی، استفراغ و اسهال، اشکال در بلع و مشکلات تنفسی شدید به هیچ وجه سرسری نگذرید. این علائم خطرناک است و حتما باید توسط پزشک متخصص گوارش بررسی شود.

آندوسکوپی چه عوارضی دارد؟

همان‌طور که گفته شد،‌آندوسکوپی اگر توسط یک پزشک متخصص گوارش انجام شود روشی ایمن و بی‌خطر است اما ممکن است در بعضی افراد ودر موارد خاص با این عوارض همراه باشد:

خونریزی: اگر دلیل آندوسکوپی نمونه‌برداری یا حذف یک تک یا شئ خارجی باشد ممکن است با خونریزی همراه شود.

عفونت: خطر ابتلا به عفونت در آندوسکوپی وقتی بیشتر می‌شود که قرار باشد در آن چیزی برداشته شود. البته این عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند.

سوزش دستگاه گوارش

تب

درد قفسه سینه

مدفوع خونی

مشکل بلع

درد شدید شکم

آیا آندوسکوپی در زمان بارداری خطرناک است؟

بیشتر زنان باردار در این دوران از مشکلات گوارشی بخصوص معده می‌نالند. البته بیشتر دردهای معده در باردای مقطعی و زودگذر است اما گاهی بعضی از این دردها دردسر ساز می‌شود و پزشک مجبور می‌شود از آندوسکوپی برای تشخیص و درمان استفاده کند اما این تجویز خیلی از زنان را وحشت‌زده و نگران می‌کند. این‌که انجام آندوسکوپی برای جنین خطرناک نباشد و سلامت او را به خطر نیندازد. پزشکان متخصص معتقدند اگر آندوسکوپی بدون بیهوشی باشد عوارض خطرناکی برای جنین ندارد، چون در این روش هیچ خبری از اشعه‌ایکس نیست که برای سلامتی جنین مضر باشد و جنین و مادر هیچ آسیبی نمی‌بینند.

به گفته پزشکان متخصص برای تشخیص مشکلات حاد گوارشی در دوران بارداری بهتر است از آندوسکوپی استفاده شود. آندوسکوپی این امکان را به پزشک متخصص می‌دهد تا در زمان خیلی کم منشا بیماری و درد را در زنان باردار پیدا کند. پس اگر باردارید و مشکلات حاد یبوست، دردهای شدید شکمی، اسهال و التهاب معده دارید از آندوسکوپی نترسید.

همان‌طور که گفته شد لوله آندوسکوپ از طریق مری وارد معده می‌شود و آن‌جا پزشک بررسی‌هایش را انجام می‌دهد. جنین هم در مایع آمنیوتیک در رحم مادر جایش امن است و هیچ آسیبی نمی‌بیند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟