رژیم ضد آلزایمر بگیرید

یک لحظه اسمی را فراموش می‌کنیم. نشانی را اشتباه می‌رویم. پلاک را فراموش می‌کنیم. یادمان می‌رود امروز باید به فلانی تلفن می‌کردیم. فراموش می‌کنیم غذا را داخل یخچال بگذاریم. چند ساعت بعد یادمان می‌افتد که باید گل‌ها را آب می‌دادیم و... عرق سرد روی پیشانی‌ ما می‌نشیند و می‌ترسیم؛ می‌ترسیم از فراموشی.

به گزارش رکنا ، از این‌که به بیماری آلزایمر دچار شده باشیم و در گذشته بمانیم. آینده نباشد و حال حاضر را با گنگی بگذرانیم. ابتلا به این بیماری دلایل نامشخصی دارد اما چیزی که مشخص است این است که با رژیم غذایی مناسب و انجام بعضی کارها، می‌توان به حفظ سلامت سلول‌های مغز کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل را از بین برد.

سی‌ام شهریور ماه مصادف است با روز جهانی آلزایمر.

در گفت‌وگو با دکتر محمدرضا وفا،  متخصص تغذیه و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به این موضوع پرداختیم.

محافظ اول؛ بِری‌ها

توت‌فرنگی، شاتوت، تمشک و... حافظ سلامت مغزند. بهتر است این خوراکی‌ها از سن کم، یعنی هشت تا ده‌سالگی در برنامه غذایی قرار گیرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که از دوره کودکی از این خوراکی‌ها استفاده کرده‌اند، در بزرگسالی، دو سال و نیم دیرتر از همسالان‌ خود در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. تاثیر مصرف خانواده «بری‌ها» روی قوای تشخیصی بوده و به فعالیت مغز در این حوزه کمک می‌کنند. این خوراکی‌ها را می‌توانید به همان شکل رایج خورده یا آن را به سالاد اضافه کنید.

محافظ دوم؛ کافئین‌ها

انواع قهوه، چای و خوراکی‌های حاوی کافئین طبیعی، به عملکرد مغز در زمینه هوشیاری و تشخیص کمک می‌کنند. از سوی دیگر مانع از ابتلا به تنش‌های ناگهانی مغز مانند آنچه به آن جنون می‌گویند، می‌شود. علاوه براین کافئین‌ها به حافظه از دو منظر تشخیص و عملکردی کمک می‌کنند. بنابراین نوشیدن روزانه نوشیدنی‌های حاوی کافئین با شکلات تلخ توصیه می‌شود.

محافظ سوم؛ سبزی‌های پهن‌برگ با برگ سبز تیره

املاح و ویتامین‌های موجود در این گروه از خوراکی‌ها دلیل اصلی انتخاب آن‌ها به‌عنوان عواملی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است. در یک بررسی انجام شده در افراد 5‌7 تا 99 ساله، دیده شده افرادی که در رژیم غذایی‌شان هر روز از این خوراکی‌ها استفاده می‌کردند، 11 سال دیرتر از همسالان‌شان از این خوراکی‌ها نخورده یا کمتر مصرف می‌کردند، در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

«فولات» یا ویتامین B9 یکی از تاثیرگذارترین ویتامین‌ها در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است. این ویتامین به‌وفور در سبزی‌های پهن برگ با رنگ سبز تیره وجود دارد. این خوراکی‌ها را به شکل خام یا بخارپز بخورید. سرخ کردن آن‌ها باعث از بین رفتن خواص‌شان می‌شود.

محافظ چهارم؛ آجیل‌های خام

آجیل‌ها حاوی املاح و ویتامین بوده و دارای اسیدچرب امگا3 هستند. این اسیدچرب به حفظ سلامت سلول‌های مغز کمک کرده و مانع از زوال عقل می‌شود. بهترین میزان مصرف، خوردن روزانه نصف فنجان از انواع آجیل‌هاست. بهتر است آجیل‌ها از نوع خام و غیرنمک‌سود یا بوداده باشند.

محافظ پنجم؛ شکلات تلخ

یکی از خوراکی‌های خوشمزه دنیا، بی‌تردید شکلات است اما برای جلوگیری از زوال عقل و ابتلا به آلزایمر، نوع خاصی از آن، یعنی شکلات تلخ مناسب است. بهتر است میزان طعم‌دهنده‌های این شکلات هم کم بوده و به اصل شکلات نزدیک‌تر باشد. مصرف روانه یک یا دو تکه شکلات تلخ به حفظ سلامت سلول‌های مغزی کمک شایانی می‌کند.

محافظ ششم؛ ماهی‌ها

پای ثابت بیشتر رژیم‌های غذایی، ماهی‌ها هستند. دلیل آن هم وجود اسیدچرب امگا3 در این خوراکی‌هاست. برای کند کردن روند پیری سلول‌های مغز نیز این اسیدچرب عالی است. هرچه ماهی چرب‌تر باشد (منظور چربی طبیعی ماهی است)؛ اثر آن بیشتر است. بنابراین ماهی‌هایی مانند تن، ساردین، سالمون و... درصدر قرار دارند. برای آن‌که کیفیت گوشت و موادمغذی ماهی حفظ شود، باید آن را به شکل بخارپز یا گریل شده مصرف کرد.

محافظ هفتم؛ دارچین

وقتی به موش‌های آزمایشگاهی که مغز آن‌ها انباشته از پروتئین بود، دارچین داده شد، اتفاق شگفت‌انگیزی بیش از آنچه انتظار می‌رفت، مشاهده شد. مغز موش‌ها، کاملا از پروتئین‌ها پاک‌سازی شد. این روند می‌تواند در مغز ما انسان‌ها نیز اتفاق بیفتد.

دلیل این امر، وجود آنتی‌اکسیدان ضدالتهاب در دارچین است. این آنتی‌اکسیدان علاوه بر تاثیر مثبت روی عملکرد دستگاه گردش خون، کاهش و کنترل میزان فشار خون، می‌تواند تاثیر پاک‌سازی‌کننده روی مغز داشته باشد. این تاثیر به‌حدی است که حتی با بو کردن دارچین، فعالیت مغز بیشتر شده و سطح هوشیاری افزایش می‌یابد. استفاده از دارچین در غذا و به‌عنوان طعم‌دهنده در چای، بهترین روش استفاده از ویژگی‌های این ادویه خوش‌بو و طعم گیاهی است.

محافظ هشتم، زردچوبه

باورتان می‌شود ادویه‌ای که برای بسیاری از غذاهای ما ایرانی‌ها، مثل قیمه کاربرد دارد، داروی ضد زوال عقل باشد؟ اما هست. این ادویه می‌تواند روی سلول‌هایی که عملکرد شناختی مغز را به عهده دارند، اثر گذاشته و مانع از تحلیل قوای شناختی شود. بهترین شکل استفاده از آن، به‌عنوان ادویه در غذا و یا اضافه کردن آن به مخلوط شیر و عسل طبیعی است.

محافظ نهم؛ میوه‌ها و سبزی‌ها

خوراکی‌ها منبع ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. از سوی دیگر رنگ آن‌ها نشان می‌دهد هرکدام از این میوه‌ها یا سبزی‌ها، حاوی نوع خاصی آنتی‌اکسیدان بوده و می‌توانند روند پیری سلول‌های مغز را به‌تعویق بیندازند. بنابراین مصرف روزانه میوه و سبزی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. بهترین میزان مصرف، سه تا پنج وعده در روز به شکل میان‌وعده، عصرانه یا به‌عنون دورچین غذا یا به شکل سالاد است.

هر فراموشی‌ای آلزایمر نیست

هر فراموشی‌ای نشانه آلزایمر نیست. بنابراین اگر چیزی را فراموش می‌کنید، الزاما به آلزایمر دچار نشده‌اید. این نشانه‌ها می‌توانند هشداری برای ابتلا به آلزایمر باشند:

فراموش کردن و اختلال در عملکرد عادی زندگی؛ یکی از نشانه‌های مهم آلزایمر به‌ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن چیزهایی است که به‌تازگی آن‌ها را شنیده‌اید. برای مثال زمان برگزاری کنسرت، جلسه، مهمانی و...

اختلال در برنامه‌ریزی، تمرکز و حل مسائل؛ برای مثال اگر تا همین چند وقت پیش برای کاری ساعت‌ها وقت‌ می‌گذاشتید، حالا تمرکز نداشته و نمی‌توانید آن را در همان مدت انجام دهید.

اختلال در به سرانجام رساندن کارها؛ برای مثال نمی‌توانید کاری را که باید، در زمان مشخص و مناسب به اتمام برسانید. امکان رفتن به مکان‌‌هایی را که قبلا بارها به آن‌جا رفته بودید، ندارید.

گم کردن زمان و مکان؛ فراموش می‌کنید کجایید و حالا چه ساعت از روز است.

اختلال در تصویر و تصور کردن؛ افراد را نشناخته و درک و تصور درستی از رنگ، حجم اشیا و... ندارید.

اختلال در تکلم و نوشتن؛ در نوشتن اختلال پیدا کرده و کلمه‌ها را گم می‌کنید. گاهی هنگام صحبت کردن، کلمه‌ها را گم کرده و رشته کلام از دست شما درمی‌رود.

گم کردن مکان اشیا و ناتوانی در بازگرداندن اشیا به جای درست خود؛ برای مثال فرد مبتلا به این بیماری ممکن است کفش را داخل یخچال یا خوراکی‌ها را داخل کمد بگذارد.

از دست دادن قدرت تشخیص؛ برای مثال، از یاد بردن ارزش پول و دادن پول به دیگران بیش یا کمتر از مقدار لازم.

گوشه‌گیری؛ به‌تدریج که شخص ناتوانی در انجام کارها، حضور در جمع، صحبت کردن و... را از دست می‌دهد، گوشه‌گیر می‌شود.

اختلال و تغییر ناگهانی خلق و رفتار؛ غم، ترس، استرس، اضطراب، خشم و... احساس‌هایی است که ممکن است هر لحظه سراغ فرد مبتلا آمده، او و اطرافیانش را کلافه کند.

به مدیترانه سفر کنید

رژیم غذایی مدیترانه، بهترین رژیم غذایی برای آن‌هایی است که عقل سالم در بدن سالم داشته باشند. از آن‌جا که اساس این برنامه غذایی برپایه مصرف روغن زیتون، بخارپز کردن موادغذایی و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزی‌است، بنابراین یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای همه افراد است. این رژیم غذایی ضدالتهاب بوده و به همین دلیل خطر پیری سلول‌های مغز و ابتلا به زوال مغز را به‌تعویق می‌اندازد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟