جنگ داخلی همه علیه هم! / بیماری لوپوس را چقدر می‌شناسید؟

باز هم یک بیماری زنانه دیگر. خطر ابتلای زنان به این بیماری ۹ برابر بیشتر از مردان است. آمار جهانی می‌گوید از هر ۱۰هزار  سه نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. یعنی ریسک ابتلا به این بیماری مرموز آن‌قدرها هم پایین نیست و بهتر است درباره آن بدانید.

به گزارش رکنا ، داستان از خود بدن شروع می‌شود. از بدنی که باید خودش حداقل با خودش خوب باشد اما یکهو انگار یک اتفاقی بین اعضای داخلی بیفتد، همه چیز به هم می‌ریزد.

یعنی خود بدن که به‌طور طبیعی باید از عفونت‌ها و باکتری‌ها دفاع کند، ناگهان تغییر ماهیت می‌دهد و دیگر چیزی متوجه نمی‌شود. یعنی فرق بین خودی و غیرخودی را نمی‌تواند تشخیص بدهد و بدن درگیر بیماری لوپوس می‌شود. پس اگر می‌خواهید درباره این بیماری عجیب بهتر بدانید این مطلب را بخوانید.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک چیست؟

لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری مزمن خودایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن قادر نیست تمایزی بین سلول‌های سالم و مهاجمان خارجی پیدا کند و به همین دلیل به سلول‌های خودی حمله می‌کند، درصورتی‌که سیستم ایمنی باید به‌طور طبیعی از بدن در برابر باکتری‌ها و عفونت‌های خطرناک دفاع کند. لوپوس بیماری مزمنی است که دوره‌های شدید و خفیف دارد. یعنی علائم شدید به‌طور متناوب جایشان را به دوره‌هایی با علائم خفیف می‌دهد.

چه عواملی باعث بروز بیماری لوپوس می‌شود؟

با این‌که هنوز هیچ تحقیق علمی معتبری درباره عوامل اصلی این بیماری منتشر نشده است اما پزشکان متخصص معتقدند نباید این چند مورد را نادیده گرفت:

ژنتیک با این‌که این بیماری به ژن خاص و مشخصی ربط ندارد اما اگر کسی در خانواده به لوپوس مبتلا باشد ممکن است افراد دیگری هم به این بیماری مبتلا شوند.

عوامل محیطی محرک‌های محیطی مثل استفاده از داروهای خاص، پرتوهای فرابنفش، ویروس‌ها، استرس فیزیکی یا عاطفی و حادثه‌هایی که منجر به آسیب می‌شود می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

جنسیت و هورمون‌ها لوپوس بیشتر زنان را مبتلا می‌کند. همچنین زنان علائم شدیدتری در دوران بارداری و دوران عادت ماهیانه تجربه می‌کنند به همین دلیل متخصصان معتقدند شاید هورمون زنانه استروژن در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

بیماری لوپوس چه نشانه‌هایی دارد؟

برای تشخیص لوپوس نمی‌توان به چند مورد خاص اشاره کرد، چون این بیماری در بعضی افراد فقط یک سیستم بدن و در بعضی از آن‌ها دیگر قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. رایج‌ترین علائم بیماری به شرح زیر است:

سردرد در بیماری لوپوس مغز هم درگیر می‌شود به همین دلیل یکی از نشانه‌های آن سر درد است. سردردهای لوپوس خیلی شدید است و یک مسکن برای تسکین آن کافی نیست. سردردهایی همراه با حالت تهوع و احساس ضربان در مغز.

درد قفسه سینه حواس‌تان باشد داشتن درد در قفسه سینه به‌تنهایی نمی‌تواند نشانه لوپوس باشد اما گاهی التهاب پرده‌های کناری قلب و ریه باعث درد قفسه سینه فرد بیمار می‌شود. پس اگر بی‌دلیل این درد را حس کردید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تب تب‌های بی‌دلیل و غیرقابل توجیه را حتما بررسی کنید. تب نشان‌دهنده وجود عفونت است. یادتان باشد بدن وقتی به لوپوس مبتلا شود دیگر نمی‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. پس هر تب ناگهانی را جدی بگیرید.

احساس درد و ضعف عضله گاهی ضعف عضلات نمی‌گذارد مثل همیشه راحت قدم بردارید. بالا رفتن از پله‌ها و بلند شدن از روی زمین کمی مشکل ساز می‌شود. ضعف عضله و گرفتگی در عضلات بخصوص عضلات پا را نباید نادیده بگیرید.

دانه‌ها و نشانه‌های پوستی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری لوپوس دانه‌های قرمز رنگ روی بینی و گونه‌هاست. به این راش‌ها پروانه هم گفته می‌شود. البته این نشانه‌های قرمز رنگ روی گردن، شانه و شکم هم ایجاد می‌شود.

زخم دهان زخم دهان هم می‌تواند یکی از نشانه‌های شایع بیماری لوپوس باشد. این زخم‌ها دردی ندارند و بیشتر در قسمت سقف دهان ایجاد می‌شوند.

تورم و درد مفاصل خشکی، درد و ورم در مفصل‌های دست و پا می‌تواند یکی از نشانه‌های بروز این بیماری باشد. اگر این دردها و ورم‌ها دوره‌ای باشد و به تناوب زیاد و کم شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

حساسیت به نور بیشتر بیمارانی که لوپوس دارند به نور حساس هستند. این حساسیت باعث می‌شود زمانی که فرد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد دچار راش قرمز شود. همچنین نور آفتاب باعث تشدید مشکلات پوستی در این بیماران می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که به لوپوس مبتلا هستند در معرض نور آفتاب قرار نگیرند.

ورم ساق پا، دور چشم و صورت مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به لوپوس شایع است به همین دلیل احتمال این‌که این بیماری خودش را در ورم ساق پا، صورت و دور چشم نشان بدهد، خیلی زیاد است.

تشنج یکی دیگر از نشانه‌های لوپوس تشنج است. تشنج می‌تواند به دلیل مشکلات مغز هم باشد. به همین دلیل اگر فردی دچار تشنج شد باید خیلی سریع او را به پزشک برسانید.

ریزش موی سر ریزش موی ناگهانی می‌تواند یکی از نشانه‌های این بیماری مرموز باشد. البته گاهی تشخیص آن سخت به نظر می‌رسد اما اگر ریزش مو را کنار بقیه نشانه‌ها حس کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

احساس خستگی و بی حالی خستگی و بی‌حالی بی‌دلیل یکی از نشانه‌های بیماری لوپوس است. اگر صبح‌ها و بعد از خواب این احساس را داشتید و چند روز پشت سر هم خسته و بی‌حال بودید این نشانه‌ها را نادیده نگیرید و خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا زنان مبتلا به لوپوس می‌توانند باردار شوند؟

با این‌که بارداری در دوران بیماری لوپوس با ریسک بالایی همراه است اما متخصصان معتقدند اگر فرد زیر نظر پزشک متخصص باشد می‌تواند نوزاد سالمی به دنیا بیاورد. البته این احتمالات را هم نباید نادیده بگیرید:

بارداری در لوپوس جزو بارداری‌های پرخطر است و می‌تواند باعث سقط جنین شود. از هر پنج بارداری زنان مبتلا به لوپوس یک بارداری به سقط جنین منجر می‌شود.

بارداری در لوپوس می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. یک نفر از هر سه زن مبتلا به لوپوس دچار زایمان زودرس می‌شوند.

زنان باردار مبتلا به لوپوس در مقایسه با زنان سالم سه تا پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند. این عارضه در زنانی بیشتر رخ می‌دهد که مشکل کلیوی دارند.

زنانی که لوپوس دارند اگر دیابت هم داشته باشند بهتر است بعد از درمان به فکر بارداری بیفتند. چون دیابت خودش یک عامل خطر در بارداری به شمار می‌آید.

این بیماری چه عوارضی ایجاد می‌کند؟

بیماری لوپوس با گذشت زمان و بعد از جنگ‌های داخلی اعضای بدن می‌تواند باعث بروز این عوارض شود:

حمله قلبی در فرد بیمار بیشتر از افراد دیگر است.

لخته‌های خون و التهاب عروق خونی یا واسکولیت

التهاب قلب یا پریکاردیت

احتمال سکته مغزی

تغییرات حافظه

تغییرات رفتاری

تشنج

التهاب پوشش و بافت ریه

التهاب و درد و عفونت کلیه

کاهش عملکرد کلیه

نارسایی کلیه

درمان بیماری لوپوس چگونه است؟

متخصصان معتقدند بیماری لوپوس مثل بیشتر بیماری‌های خودایمنی درمان قطعی ندارد و تا پایان عمر همراه بیمار است اما می‌توان با دارو آن را کنترل کرد. اصلی‌ترین راه درمان لوپوس دارو‌درمانی است. برای کنترل این بیماری فرد باید به دارو درمانی متعهد باشد. البته انتخاب دارو بسته به‌شدت نشانه‌ها و این‌که لوپوس بیشتر روی کدام بخش بدن تاثیر گذاشته، متفاوت است:

استفاده از داروهای اصلاح‌کننده بیماری یا عوامل سیستم ایمن هدفمند

استفاده از داروهای ضدالتهاب برای درد، سفتی و ورم مفصل

استفاده از کرم‌های استروئیدی برای بثورات و راش‌هاآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟