چگونه ویتامین C پوست تان را جذاب و جوان می‌کند؟

متخصصان پوست به افزودن سرم ویتامین C به برنامه روتین مراقبت از پوست تاکید می کنند.

به گزارش رکنا ، نازنین ساعدی، پزشک متخصص پوست و مو و استادیار مرکز زیبایی پوست دانشگاه جفرسون فیلادلفیا مقالات متعددی از اثرات پیشگیری کننده ویتامین c و تأثیر ویژه آن در جوانی و زیبایی پوست ارائه داده است که بخشی از آن‌ها را همراه با نکات طلایی دکتر مهری شیوایی متخصص پوست در این‌جا و هر آنچه را که لازم است درباره دلیل استفاده و نحوه مصرف و باید و نبایدهای سرم های ویتامین C بدانید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سرم ویتامین C دقیقا چیست و چه چیزی در آن وجود دارد؟

سرم ویتامین C به یک محصول مراقبت از پوست که مایعی قوام آمده یا ژل مانند دارد می‌گویند که با ویتامین C همراه است و به صورت موضعی روی پوست اعمال می‌شود. این سرم را در هر کجا که معمولا محصولات مراقبت از پوست خود را از آن‌جا خریداری می‌کنید پیدا خواهید کرد. هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هم فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی و برخی داروخانه‌ها که طیف متنوعی از برندهای بهداشتی را ارائه می‌دهند.

در بسته‌بندی و بروشورهای سرم‌های ویتامین C به احتمال زیاد با واژگانی مانند سفت‌کننده، روشن‌کننده و کلاژن‌ساز مواجه خواهید شد؛ تمام مزایایی که دلیل اصلی تاکید متخصصان پوست به افزودن سرم ویتامین C به برنامه روتین مراقبت از پوست است. دکتر ساعدی معتقد است که از فایده‌های مهم دیگر ویتامین C آنتی‌اکسیدان آن است که به جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد و مخرب کمک می‌کند تا کلاژن و الاستین‌های پوست تجزیه نشوند و در نهایت پوست شما سال‌ها سالم، درخشان و جوان بماند.

تحقیقات درباره اثرات سرم ویتامین C و ویتامین C بر پوست

این نکته کاملا بدیهی است که شما می‌توانید ویتامین C را از طریق خوراکی‌ها، یعنی میوه‌ها و سبزیجات مانند طالبی، پرتقال، آناناس و کلم بروکلی دریافت کنید. در واقع مصرف این ماده مغذی اساسا در روند رشد و تکامل همه ما ضروری است چرا که این ماده در شکل‌گیری و ترمیم بافت بدن و تولید آنتی‌اکسیدان‌ها به منظور کاهش رادیکال‌های آزاد خطرناک نقش مهمی ایفا می‌کند.

از طرفی هم ویتامین C به طور طبیعی در پوست وجود دارد تا به تولید و انتشار کلاژن و آنتی‌اکسیدان کمک کرده و از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کند. این خود نعمت بزرگی است اما شما ممکن است در فکر چگونگی افزایش این ویتامین در رژیم غذایی خود باشید تا از این مزایا در ارتقای سلامت پوست خود بهره بیشتری ببرید.

نکته مهم این‌جاست که متأسفانه خوردن بیشتر پرتقال و آناناس کمکی به افزایش ویتامین C در سطح پوست شما نخواهد کرد چون مطالعات اثبات کرده است که اپیدرم به عنوان بیرونی‌ترین لایه پوست، رگ‌های خونی لازم برای ارسال مواد مغذی به سلول‌های پوست را ندارد.

پس برای رفع این کمبود ویتامین C می‌تواند به صورت موضعی استفاده شود جایی که سرم‌های مغذی ویتامین C وارد عمل می‌شوند و به دلیل توانایی‌ای که در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و بهبود پیری پوست دارد به مرور ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را بهبود می‌بخشد و با یک لایه‌برداری طبیعی و ملایم، پوست را روشن‌تر می‌کند. بنابراین راه موثرتر استفاده مستقیم از سرم ویتامین C بر روی پوست‌تان است.

نکات تخصصی برای انتخاب سرم ویتامین C با کیفیت

ویتامین C را به چند شکل مختلف از جمله اسید آسکوربیک، اسکوربیل پالمیتات و آسکوربیل فسفات منیزیم به صورت سرم پیدا خواهید کرد که طبق مطالعات زیبایی‌شناسی پوست نوع اسید آسکوربیک آن بیشترین تأثیر فعال را روی پوست دارد. قیمت این سرم‌ها بسیار متفاوت است اما مهم‌ترین نکته این‌جاست که حتما به غلظت ویتامین C توجه کنید. برخی سرم‌ها 10 درصد و برخی دیگر 15 یا 20 درصد غلظت دارند.

به دنبال سرمی با غلظت بالاتر از هشت درصد باشید چون غلظت هر چه بالاتر باشد، سرم قوی‌تر خواهد بود. ویتامین E را هم در انتخاب سرم در نظر داشته باشید چرا که به تثبیت ویتامین C کمک می‌کند و باعث تغذیه پوست می‌شود. هنگامی که ویتامین C و E با هم ترکیب شوند به صورت مکمل از آنتی اکسیدان پوست قدرتمندانه محافظت می‌کند.

چه کسانی باید از سرم ویتامین C استفاده کنند؟

طبق مطالعه ویتامین C می‌تواند به محافظت از پوست در برابر بسیاری از مشکلات از جمله آفتاب‌سوختگی، افتادگی پوست، هایپرپیگمنشن، لکه‌ها، چین و چروک، اسکار و خشکی پوست کمک کند. هرکسی با این مشکلات پوستی می‌تواند با اضافه کردن یک سرم ویتامین C مراقبت از پوست خود را حرفه‌ای دنبال کند.

اما بهتر است که پیش از وقوع هر کدام از این علائم دست به کار شویم. همانطور که ویتامین C اغلب به عنوان یک ماده ضدپیری معرفی می‌شود پس بهترین زمان برای جلوگیری از آن قبل از وقوع پیری و همان سال‌های جوانی است.

به همین دلیل دکتر ساعدی سرم ویتامین C را برای افراد در هر سنی توصیه می‌کند زیرا تقریبا همه در معرض آسیب آفتاب و عوامل محیطی مانند دود و آلودگی هستند پس با سرم های ویتامین C میزان آسیبی را که پوست ما از نور خورشید می‌گیرد به حداقل می‌رسانیم. این ویتامین یک محافظ قدرتمند است که در عین حال به تقویت تولید کلاژن طبیعی پوست شما هم کمک می‌کند.

پیامدهای سرم ویتامین C را نادیده نگیرید

به طور کلی ویتامین C یک ماده بی خطر و سازگار با پوست است و مصرف کنندگان نسبت به آن هیچ تحریک یا واکنش منفی ندارند. به جز آن‌هایی که دچار عارضه حساسیت‌های پوستی هستند و گاهی خارش پوست را پس از استفاده از سرم تجربه کرده‌اند، که محققان می‌گویند احتمالا این واکنش‌ها به دلیل اسیدیته بودن ویتامین C است.

دکتر شیوایی می‌گوید: افرادی که پوست بسیار حساس دارند قبل از استفاده باید با متخصص پوست مشورت کنند چون ایراد قوی ویتامین C این است که در بعضی افراد باعث تحریک پوست حساس یا منجر به زرد شدن پوست، لک و خشکی می‌شود اگرچه این اثرات نادر است. توصیه دیگر محققان این است که افراد هنگام استفاده از سرم در اطراف چشم حتما احتیاط کنند.

شیوه استفاده از سرم ویتامین C و فواید آن

بهترین طریقه مصرف این سرم ویتامینه این است که هر روز صبح بعد از شست‌وشو و خشک کردن صورت چند قطره سرم را روی صورت خود بمالید. به این ترتیب بعد از هر بار در معرض آفتاب قرار گرفتن از خواص آن برخوردار خواهید شد تا از همان ساعات اولیه صبح سرم ویتامین C به عنوان اولین لایه‌ محافظت کننده از پوست مراقبت کند البته نباید از استفاده روزانه ضد آفتاب غافل شوید.

به علاوه اینکه سرم‌ها بهترین ترکیب برای اضافه شدن به مرطوب کننده‌های روزانه شما به عنوان تقویت کننده هستند. درست است که این ترکیب به اندازه خود سرم ها مؤثر نیستند و مخلوط کردن آن‌ها با مرطوب کننده ممکن است اثرات را رقیق کند اما هنوز برای جوانی و شادابی پوست قدرتمند است.

برای استفاده از سرم بطری‌های خود را در مکانی خنک و تاریک و دور از گرمای شدید مانند کابینت حمام نگه دارید. نگهداری صحیح سرم ویتامین C برای ماندگاری آن ضروری است.

سرم را شش ماه پس از باز شدن دور بیندازید. هنگامی که ویتامین C در طول عمر مفید خود استفاده نشود می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟