آنفلوآنزا از نوزادی تا بزرگسالی

دو دختر دوقلو صبح زود وقتی که مدرسه می‌رفتند یکی از آنها برای اینکه توی ماشین صندلی جلو بنشیند با عجله از پله‌ها پایین رفت و با افتادن از پله‌ها استخوان مچ پایش شکست. الان دخترک پایش توی گچ است و چه‌قدر خوشحال است که هم گچ دارد و هم عصا و خواهر دوقلویش حسرت این شکستگی و گچ و عصا را می‌خورد.

به گزارش رکنا ، این روزها تعداد زیادی از دانش‌آموزان گاهی اوقات هم نصف کلاس از بچه‌ها خالی است و به بیماری روز مبتلا شده‌اند اکثراً خوشحال و شاد از اینکه مدرسه نمی‌روند و بعضی‌ها ناراحت که از درس و امتحان عقب می‌افتند. ولی روی هم رفته بچه‌ها خوشحال هستند. حتی با آنفلوآنزا که این روزها بیماری شایع و همه‌گیری شده است.

علت آنفلوآنزا ویروس نسبتاً بزرگ از دسته R.N.A ویروس و دارای سه نوع (A,B,C) است. از همه مهم‌تر ویروس نوع A است که گروه‌های فرعی دارد و هر زمان در یک کشور اپیدمی و گسترش می‌یابد. مثل اپیدمی‌ها که از نوع ویروس A در کشورهای برزیل ، انگلستان، شیلی، تایوان، هنگ‌کنگ و سایر کشورها اتفاق می‌افتد و با تغییر شکل در ویروس و فرم آن شکل آن عوض شده و سبب بیماری جدید می‌شود.

این ویروس همه جا را عرصه تاخت و تاز خود قرار می‌دهد و هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و معمولاً در فصول سرما همه‌گیر می‌شود.

نوع B علائم آن معمولاً خفیف‌تر و C نیز از دو نوع دیگر کمتر شیوع دارد. مخصوصاً نوع نادر بچه‌ها شایع نیست.

علائم بیماری آنفلوآنزا

در سنین مختلف کمی متفاوت است.

ـ در دوره نوزادی که یکی،‌دو ماه اول زندگی است بصورت : وقوع ناگهانی و سریع تب، خواب‌آلودگی، شیر نخوردن، قطع تنفس و گاهی بی‌قراری زیاد بروز می‌کند. علائم آبریزش و سرفه نیز دارد. این علائم اکثراً شبیه عفونت خونی نوزادان است و بایستی از هم جدا کرد.

ـ علائم در شیرخواران: شروع تب و لرز و بی‌حالی همراه با آبریزش شفاف بینی و سرفه از علائم اولیه است که همراه این علائم استفراغ، اسهال خفیف و تشنج گاهی بروز می‌کند. در شیرخواران و کودکان سنین تا پنج الی شش سالگی ممکن است التهاب تارهای صوتی، شاخه‌های هوایی بصورت سرفه زیاد، صدای خشن، ترشحات غلیظ در راه‌های هوایی و تنگی نفس و اشکال در تنفس، کودک را راهی بیمارستان و حتی «تراکتوستومی» یعنی باز کردن راه تنفس به وسیله جراحی نماید.

ـ علائم در بچه‌های بزرگ‌تر و سنین بلوغ خطر سنین شیرخوارگی و قبل از مدرسه را ندارد و ترس ما کمتر می‌شود. این علائم شامل لرز، سرفه، سردرد، زکام، سرگیجه، دردهای عضلانی، اسهال، استفراغ، سوزش چشم و ترس از نور که معمولاً سفیدی چشم مختصری قرمز است که اکثر موارد تب و گلودرد غیرچرکی همراه علائم بالا است. می‌توان گفت تب و لرز، سردرد ، سرفه،آبریزش و گلوی قرمز علامت‌های اصلی بیماری و با این شواهد بیماری مشخص می‌شود.

تشخیص آنفلوآنزا

با ظهور علائم بالا و معمولاً با تماس دو تا سه روز قبل شخص سالم با بیمار از نظر کلینیکی بیماری تشخیص داده می‌شود.

عوارض بیماری یکی مربوط به خود ویروس که شامل عفونت‌های ویروسی ریه همراه خونریزی، تورم بافت مغزی، التهاب عضله قلب و مرگ‌های ناگهانی می‌باشد. دسته دوم میکروب‌هایی که اضافه می‌شود و باعث التهاب گوش میانی، سینوزیت، التهاب تراشه و عفونت ریوی می‌شوند.

درمان آنفلوآنزا

نکته اساسی در درمان، پایین‌آوردن تب و تسکین علائم بیماری و استراحت است. تب را می‌توان با استامینوفن و ایبوپروفن کنترل کرد. آنفلوآنزا نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد و معمولاً دوره‌ای سه روزه دارد که علائم فروکش می‌کند. در اپیدمی و همه‌گیر شدن بیماری داروهای ضد ویروس به نام «آمانتادین» و «ریمانتادین» استفاده می‌شود که داروی اول برای درمان و پیشگیری و داروی دوم برای پیشگیری استفاده می‌شود.

داروی «ریباویرین» برای آنفلوآنزا نوع A و B استفاده می‌شود.

پیشگیری و بیماری آنفلوآنزا

واکسن کشته شده ویروس آنفلوآنزا موجود که هر سال در تابستان تغییراتی در فرمول آن داده می‌شود تا برای فصل زمستان آماده شود و واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر و کودکان و بزرگسالان با بیماری‌های تنفسی، آسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های متابولیک (مثلاً افراد دیابتی) ، بیمارانی که داروهای تضعیف‌کننده دفاع بدن استفاده می‌نمایند و افرادی که تحت درمان آسپرین هستند و همچنین بیماران کلیوی و اشخاصی که با این بیماران در تماس هستند تلقیح می‌شود.

خوشبختانه بزودی واکسن آنفلوآنزا که از نوع ضعیف شده ویروس تهیه می‌شود به بازار عرضه می‌شود که تزریقی نیست و از راه بینی استفاده می‌شود و مثل نوع تزریقی آن مؤثر است.

در صورت شیوع آنفلوآنزا نوع A به عنوان پیشگیری می‌توان از داروهای ذیل استفاده نماییم:

آمانتادین و ریمانتادین که داروی اول در بازار ایران موجود است.

نکات عملی در بیماری آنفلوآنزا

1ـ سعی شود تماس تنفسی قطع و از وسایل شخصی بیماران استفاده نشود.

2ـ در صورت استفاده از ماسک صورت و بینی احتمال سرایت کم است.

3ـ دقت شود به هیچ‌وجه در این بیماری از ترکیبات آسپرین استفاده ننمایید که ممکن ست آنفلوآنزا بخصوص نوع B را تبدیل به یک ورم مغزی و کبد را نارسا نماید که اصطلاحاً سندرم «ری» ایجاد نماید.

4ـ بیماری اکثراً در عرض چند روز خوب می‌شود و آنتی‌بیوتیک احتیاج ندارد.

5 ـ در موارد نیاز، استفاده از داروهای ضد ویروس خوددرمانی صورت نگیرد.

6 ـ عوارض ثانوی بیماری که اکثراً به علت اضافه شدن میکروب روی زمینه مساعد بیماری قبلی است بسته به نوع آن احتیاج به آنتی‌بیوتیک دارد.

7ـ واکسن به افراد نیازمند در دو نوبت تلقیح شود.

8 ـ بیماران بدحال و با ناراحتی‌های تنفسی به مراکز درمانی معرفی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟