5 دقیقه صحبت کردن در "شب یلدا"، کار دستتان می‌دهد!

دکتر سارا شاه آبادی، با اشاره به درپیش بودن شب یلدا گفت: رسم هرساله در این شب برگزاری دورهمی است، اما مردم باید بدانند که امسال شرایط متفاوت است و به دلیل وجود کرونا امکان برگزاری دورهمی شب یلدا وجود ندارد.

وی افزود: برگزاری دورهمی در این شرایط می تواند اپیدمی کرونا را تشدید کرده و موج چهارم کرونا را در کشور و استان به راه بیندازد، بنابراین از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت و جان خودشان از برگزاری دورهمی و حضور در مراسم این شب به طور جد اجتناب کنند.

شاه آبادی تصریح کرد: موج سوم کرونا که در آن به سر می بریم، خانوادگی است و عمده افراد به دلیل قدرت انتقال بالای ویروس در محیط خانواده آلوده می شوند و همین امر موجب شده تا بیشتر مبتلایان این موج در دورهمی های خانوادگی آلوده شوند.

وی افزود: در این شرایط برگزاری دورهمی شب یلدا می تواند بسیار خطرناک بوده و موج دیگر کرونا را در کشور به راه بیندازد.

این مسئول در خصوص برگزاری مراسم دورهمی با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز گفت: چنین چیزی امکان پذیر نیست و حضور سه تا چهار نفر در فضای بسته کمتر از 18 متر می‌تواند احتمال انتقال ویروس را تا چند برابر افزایش دهد و باید به این نکته توجه داشت که در شب یلدا امکان ایجاد تهویه هوا ممکن نیست و حضور افراد قطعا بیشتر از سه، چهار نفر خواهد بود.

شاه آبادی تصریح کرد: برای اینکه افراد متوجه خطر دورهمی شب یلدا باشند، باید بدانند که اگر یک فرد آلوده در دورهمی آنها حضور داشته باشد تنها با پنج دقیقه حرف زدن می تواند فرد مقابل خود را مبتلا کند.

مدیرگروه بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یک فرد مبتلا در هر دقیقه حرف زدن 200 ویروس وارد فضا می کند و اگر پنج دقیقه صحبت کند، حدود هزار ویروس وارد فضا شده و به بدن فرد شنونده منتقل می شود و با ورود این تعداد ویروس، به کرونا مبتلا می شود.

شاه آبادی تصریح کرد: بنابراین دورهمی در این شرایط بسیار خطرناک است، چرا که دورهمی ها با گپ و گفت و نزدیک هم نشستن و مصرف خوراکی ها و ... همراه است و قطعا انتقال کرونا در این شرایط تشدید خواهد شد و با موج مبتلایان بعد از شب یلدا مواجه می شویم.

وی از مردم خواست به طور جد از برگزاری دورهمی یلدا اجتناب کرده و برای لذت یک شب دورهمی جان خود و عزیزانشان را به خطر نیندازند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟