بیش‌فعالی مثانه چیست ؟ + راه های درمان

هر چیزی باید مثل روز اولش کار کند. پرکاری و کم‌کاری هیچ‌وقت فایده ندارد. تیروئید و مثانه هم ندارد، هر ارگانی باید درست مثل ساعت کار کند. نه یک کم آن‌طرف‌تر نه یک کم این طرف‌تر.

به گزارش رکنا ، مثانه یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که اگر به پرکاری و کم کاری بیفتد، باعث دردسر می‌شود. تحقیقات نشان داده حدود نیمی از زنان در طول عمرشان حداقل یک‌بار مشکل مثانه پیدا کرده‌اند، این‌که مثانه آن‌طور که باید کار نمی‌کند و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. آمار نشان می‌دهد حدود ۲۷ تا ۳۵درصد از زنان و ۱۳تا ۱۵درصد از مردان درگیر این بیماری هستند.

اما این مشکل بیش‌فعالی مثانه که در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد، چگونه است؟ چه زمانی باید به آن توجه کنید و چگونه باید آن را درمان کرد؟

مثانه بیش‌فعال را بهتر بشناسید

بیش‌فعالی با عملکرد ذخیره‌سازی مثانه ارتباط مستقیم دارد. بیش‌فعالی باعث می‌شود فرد به صورت ناگهانی به دفع ادرار نیاز پیدا کند. ممکن است این نیاز تخلیه ادرار غیرقابل کنترل و حتی به صورت غیرارادی هم باشد. مثانه بیش‌فعال بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود اما بعضی از زنان بالای 40سال هم پرکاری یا بیش‌فعالی مثانه را تجربه می‌کنند.

بیش‌فعالی مثانه به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

متخصصان اورولوژی معتقدند مثانه بیش‌فعال به دلیل انقباض غیرارادی عضلات مثانه بروز پیدا می‌کند. حتی وقتی که ادرار موجود در مثانه هم کم باشد احتمال دفع و بی‌اختیاری ادرار وجود دارد. این انقباض‌های غیرارداری باعث نیاز فوری به دفع ادرار می‌شود. به گفته کارشناسان چند عارضه مهم باعث به وجود آمدن این پرکاری یا بیش‌فعالی در مثانه می‌شوند.

تولید زیاد ادرار به دلیل مصرف بیش از حد مایعات، دیابت و نارسایی کلیه‌ها.

زنانی که زایمان‌های زیادی داشته‌اند و با مشکل افتادگی لگن و مثانه درگیرند بیشتر به پرکاری مثانه مبتلا می‌شوند. چون در این وضعیت دیواره‌‌ها و لایه‌های مثانه ضعیف می‌شود و عمل ذخیره‌سازی ادرار به سختی انجام می‌شود.

نزدیک بودن به سن یائسگی. زنانی که به سن یائسگی نزدیک می‌شوند به علت تغییرات در بافت‌های دیواره مثانه، پایانه‌های عصبی، بافت‌های ماهیچه‌ای مثانه و کف لگن ایجاد می‌شود، بیشتر به بیش‌فعالی مثانه مبتلا می‌شوند.

مشکلاتی که در ستون فقرات رخ می‌دهد مثل پوکی استخوان، انحرافات، مشکلات کانال نخاعی و دیسک کمر می‌تواند باعث پرکاری مثانه شود. چون سیستم عصبی کنترل کننده مثانه از مغز به ناحیه ستون فقران یک سیستم عصبی پیوسته است و اگر این مسیر دچار اختلال شود فرد مستعد بیش‌فعالی یا پرکاری مثانه می‌شود.

مشکلات عصبی مثل سکته مغزی، بیماری ام‌اس و پارکینسون.

عفونت مجاری ادراری که درمان نشده و حالا به صورت حاد بروز کرده است.

مصرف طولانی‌مدت داروهایی که باعث افزایش سرعت تولید ادرار می‌شوند. یا داروهایی که باعث می‌شوند بعد از آن‌ها آب زیادی بنوشید.

مصرف بیش از کافئین

اختلال‌هایی که در مثانه رخ می‌دهد مثل بروز تومور یا سنگ مثانه.

عواملی که نمی‌گذارند ادرار از مثانه خارج شود. مثل یبوست، بزرگ شدن پروستات یا عمل‌های جراحی که در گذشته داشته‌اید.

کهولت سن

کاهش عملکرد شناختی به دلیل کهولت سن باعث می‌شود درک سیگنال‌های صادر شده از مغز برای مثانه سخت‌تر از قبل شود.

وقتی مثانه به صورت کامل تخلیه نشود. تخلیه مثانه اگر به صورت کامل نباشد ممکن است زمینه‌ساز بروز بیش‌فعالی شود. چون دیگر جایی برای ذخیره‌سازی ادرار در آن باقی نمی‌ماند.

بهترین روش برای درمان غیر دارویی بیش‌فعالی مثانه چیست؟

انجام تمرینات عضلات کف لگن یا همان کگل

دوری از اضافه وزن

مدیریت مصرف مایعات

دوری از موادغذایی که می‌توانند زمینه‌ساز تولید ادرار زیادی باشند که از همه مباحث دیگر مهم‌تر است.

از خانواده مرکبات دوری کنید ترکیبات موجود در مرکبات باعث فعالیت بیش از حد مثانه می‌شود. قدرت اسیدی این میوه‌ها خودش به‌تنهایی کار دست مثانه می‌دهد.

لطفا کمتر شکلات و قهوه بخورید بیشتر انواع شکلات حاوی کافئین هستند که این ماده می‌تواند باعث تحریک مثانه شود.

قهوه هم که سرشار از کافئین است. اگر مثانه پرکار دارید بهتر است در روز بیشتر از یک فنجان قهوه ننوشید. چای سبز بهترین جایگزین قهوه است؛ چون همان‌طور که می‌دانید متاسفانه چای سیاه هم کافئین دارد.

غذای تند نخورید

غذاهای تند به شکل قابل‌توجهی می‌توانند مثانه را تحریک کنند. غذاهای تند باعث التهاب دیواره داخلی مثانه می‌شوند و به همین دلیل پرکاری مثانه رخ می‌دهد.

شربت و شیرینی هم خوب نیست

بیشتر متخصصان اورولوژی معتقدند مصرف بیش از حد قند اثر منفی بر مثانه دارد و باعث بیش‌فعالی این عضو مهم می‌شود. خوردن شربت و شیرینی اگر از حد مجاز بیشتر شود ممکن است شما را به بیش‌فعالی مثانه نزدیک کند.

امان از گوجه‌فرنگی قطعا می‌دانید که گوجه‌فرنگی خیلی هم مفید است اما برای کسانی که مثانه بیش‌فعال دارند باعث زحمت می‌شود تا نفع برساند. برای همین بهتر است کمتر گوجه‌فرنگی مصرف کنید، چون قدرت اسیدی گوجه فرنگی باعث تحریک مثانه می‌شود. بخصوص اگر گوجه‌فرنگی با ادویه همراه شود.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم باعث دردسرند. بیشتر این نوشیدنی‌ها حاوی کافئین هستند که می‌توانند باعث تحریک بیش از حد مثانه شوند. یادتان باشد این نوشیدنی‌ها قند هم دارند که دیگر جمع‌شان جمع می‌شود.

راه‌های تشخیص بیش‌فعالی مثانه چیست؟

آزمایش ادرار برای بررسی وجود خون در ادرار، عفونت ادراری

معاینه فیزیکی شکم و اندام تناسلی

معاینه عصبی برای تشخیص مشکلات حسی و عصبی

انجام تست‌های یورودینامیک که برای بررسی اندازه مقدار ادرار باقی مانده در مثانه، اندازه‌گیری سرعت جریان ادرار و تست فشار مثانه انجام می‌شود.

بوتاکس و روش‌های جدید درمانی برای بیش‌فعالی مثانه

شاید باورتان نشود اما از بوتاکس برای درمان بیش‌فعالی مثانه استفاده می‌کنند. این روزها علاوه بر درمان‌های دارویی که پزشک انتخاب می‌کند، درمان‌های جدیدی مثل تزریق بوتاکس داخل مثانه و تحریکات الکتریکی مثانه و نخاع هم استفاده می‌شود.

تزریق بوتاکس باعث شل شدن عضلات مثانه می‌شود. تزریق سم منجمد کننده عضله به دیواره مثانه تاثیر طولانی‌مدتی روی بیش‌فعالی مثانه می‌گذارد. درمان با بوتاکس هم به این‌گونه است که پزشک متخصص با یک دوربین کوچک به نام سیستوسکوپ داخل مثانه را نگاه می‌کندو ۱۰۰ تا ۳۰۰ واحد بوتاکس به دیواره مثانه تزریق می‌کند. این روش سرپایی است و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیشتر از ۲۰ دقیقه هم طول نمی‌کشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟