سندرم بهجت چه بلایی سرمان می‌آورد؟

هولوسی بهجت متخصص پوست و مو اهل ترکیه در سال ۱۹۳۰ این بیماری را کشف کرد تا با نام خودش در دنیا معروف شود. بیماری خودایمنی و مرموزی که شناختش خیلی سخت است، زنان و مردان را درگیر می‌کند.

به گزارش رکنا ، سندرم بهجت بیماری‌ای است که دهان، چشم‌ها و دستگاه تناسلی را هدف قرار می‌دهد و با التهابی که به جان این اندام‌ها می‌اندازد آرامش را از فرد مبتلا می‌گیرد. سندرم بهجت آرام و خزنده جلو می‌رود و بسته به شانس فرد می‌تواند از خفیف تا شدید بروز پیدا کند. اگر می‌خواهید این بیماری مرموز را بشناسید حتما این مطلب را بخوانید.

دلایل بروز بیماری بهجت چیست؟

شاید باورتان نشود اما هنوز هیچ‌کس دلیل خاصی برای این بیماری پیدا نکرده است. گروهی از پزشکان متخصص معتقدند این بیماری یک نوع بیماری خودایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن به غلط سلول‌های سالم را انتخاب و دستور فرمان را صادر می‌کند و جنگ شروع می‌شود. شاید عوامل زیست‌محیطی و ژنتیکی در بروز این بیماری نقش داشته باشند. البته نباید از ارتباط چند ژن با این بیماری به‌راحتی گذشت. محققان معتقدند باکتری و ویروس‌ها می‌توانند افرادی را که دارای ژن‌های خاص در بدن هستند، انتخاب کنند و در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بدهند.

عوامل خطر سندرم بهجت را بشناسید

آن‌طور که پزشکان می‌گویند عواملی که خطر ابتلا به بیماری بهجت را افزایش می‌دهند به شرح زیر است:

جنسیت: این بیماری در زن‌ها و مردها بروز پیدا می‌کند اما در بعضی از مناطق زنان بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند و در بعضی از مناطق مثل خاورمیانه این موضوع برعکس است و مردان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. به هر حال هنوز ثابت نشده است که زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند یا مردان.

سن: زنان و مردانی که در دهه‌های ۲۰ یا ۳۰ زندگی هستند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. البته کودکان و افراد مسن هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

ژن: همان‌طور که گفته شد بعضی از ژن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش بدهند.

محل زندگی: مردم خاور میانه و خاور دور مثل ترکیه، ایران، ژاپن و چین بیشتر از مردم مناطق دیگر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. البته این بیماری در آمریکا هم دیده شده است. این‌طور که محققان می‌گویند زنان این کشور بیشتر از مردان به بیماری بهجت مبتلا می‌شوند.

بیماری بهجت را چطور بشناسیم؟

هر بیماری نشانه‌های خاص خودش را دارد که می‌تواند به تشخیص و درمان آن کمک کند اما مهم‌ترین نشانه‌های بیماری بهجت عبارتند از:

زخم‌های دهان مهم‌ترین نشانه و علامت بیماری بهجت زخم‌های دهان است که بیشتر شبیه آفت هستند. این زخم‌ها به شکل دایره‌های کوچک در دهان شکل می‌گیرند و خیلی زود به زخم‌های دردناک تبدیل می‌شوند که خوردن غذا و حتی نوشیدنی را هم خیلی سخت می‌کنند. آفت دهان در لب، زبان و داخل گونه دیده می‌شود. این زخم‌ها ممکن است به صورت تکی یا خوشه‌ای بروز پیدا کنند اما تقریبا در همه بیماران مبتلا به بهجت می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

زخم‌های پوست زخم‌های شبیه آکنه روی پوست می‌تواند نشان‌دهنده بهجت باشد. این ضایعات در هر نقطه‌ای از بدن پیدا می‌شوند. معمولا این ضایعات را بیشتر روی پا و ساق پا می‌توان دید اما در صورت، گردن و بازوها هم دیده می‌شوند.

زخم‌های اندام تناسلی بیماری بهجت باعث بروز زخم‌هایی در آلت تناسلی زنان و مردان می‌شود. زخم‌های قرمز و باز روی بخش خارجی آلت تناسلی زنان و روی پوست بیضه مردان بروز پیدا می‌کند. این زخم‌ها دردناک هستند و ممکن است تا چند وقت بعد از درمان اثر آن‌ها باقی بماند. البته باید به زمان بروز و عود مجدد آن‌ها توجه کنید. این زخم‌ها ممکن است در بیشتر ماه‌های سال عود کنند.

التهاب و ناراحتی چشم‌ها چشم‌ها در بیمای بهجت خیلی ناراحت می‌شوند. این بیماری باعث التهاب و درد در یک چشم یا هر دو چشم می‌شود. بهجت باعث التهاب در چشم می‌شود که به آن یوئیت می‌گویند.

یوئیت باعث سرخی و درد در چشم‌ها می‌شود و دید یک یا هر دو چشم را تار می‌کند. این التهاب می‌تواند بر پشت و شبکیه چشم تاثیر بگذارد. این مشکلات می‌تواند با عوارضی مثل تاری دید، مگس‌پران چشم، قرمزی و حساسیت به نور همراه باشدو در افرادی که این بیماری را به صورت شدید تجربه می‌کنند ممکن است بخشی از نابینایی از بین برود.

درد مفاصل درد و ورم مفاصل هم می‌تواند به این بیماری ربط داشته باشد. این التهاب می‌تواند زانوی مبتلایان را درگیر کند و حتی باعث درد و ورم قوزک پا و آرنج دست هم بشود. این نشانه‌ها یک تا سه هفته باقی می‌ماند و بعد از چند روز خود به خود از بین می‌رود.

التهاب سیستم عروقی بیماری بهجت همچنین می‌تواند روی سیستم عروقی بدن هم تاثیر بگذارد و باعث التهاب در رگ‌های خونی وبه دلیل لخته شدن خون، قسمت‌هایی از دست یا پا متورم، قرمز و دردناک شود. التهاب در سرخرگ‌ها باعث بروز مشکلاتی مثل باریکی عروق و حتی انسداد رگ‌ها می‌شود.

ناراحتی دستگاه گوارش دستگاه گوارش هم می‌تواند تحت‌تاثیر این بیماری قرار بگیرد. دردهای شکمی، اسهال و خونریزی می‌تواند از نشانه‌های این بیماری باشد. زخم معده و زخم روده هم می‌تواند یکی از نشانه‌‌های این بیماری باشد که تشخیص آن خیلی مشکل می‌شود.

مشکلات مغزی شاید باورتان نشود اما این بیماری خود ایمنی سراغ مغز هم می‌رود. بهجت می‌تواند سیستم عصبی فرد را دچار التهاب کند. تعادل نداشتن، سردردهای شدید، تب، اختلال موقعیت یابی یا حتی سکته مغزی می‌توانند از نشانه‌های این بیماری باشند.

مشکلات ریوی شاید در این بیماری ریه‌ها دچار خونریزی شوند. بیرون‌‌زدگی دیواره رگ‌های خونی باعث التهاب در ریه، پارگی و خونریزی گسترده در آن می‌شود.

پس با مشاهده هرگونه از این نشانه‌ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

راه تشخیص این بیماری چیست؟

همان‌طور که گفته شد هیچ دلیل خاصی برای بروز این بیماری وجود ندارد به همین دلیل هنوز هیچ نوع تست و آزمایش خاصی هم برای تشخیص این بیماری در نظر گرفته نشده است. پزشک متخصص داخلی با بررسی علائم، نشانه‌ها و آزمایش خون می‌تواند این بیماری را تشخیص بدهد. مهم‌ترین نشانه‌ها برای تشخیص این بیماری شامل این موارد می‌شود:

- زخم‌های دهانی همان‌طور که گفته شد زخم‌های دهانی مهم‌ترین نشانه‌های بروز این بیماری هستند. پس بررسی این زخم‌ها اولین راه تشخیص بهجت است. البته این زخم‌ها باید در ۱۲ماه سال بارها عود کنند.

- زخم‌های ناحیه تناسلی زخم‌های سر باز در ناحیه تناسلی مردان و زنان می‌تواند یکی از راه‌های مهم تشخیص این بیماری باشد. زخم‌هایی که هرچند وقت یک بار عود می‌کنند و دوباره بر طرف می‌شوند.

التهاب چشم‌ها

زخم و التهاب پوست

یکی دیگر از راه‌های تشخیص این بیماری مثبت شدن نتیجه آزمایش پاتولوژی است. در این آزمایش پزشک یک سوزن استریل شده وارد پوست بیمار می‌کند و دو روز بعد آن قسمت را معاینه می‌کند. اگر آزمایش مثبت باشد زیر پوست دانه‌های کوچک قرمز رنگی شکل می‌گیرد. این نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به جراحتی کوچک واکنش بیش از حدی از خود نشان داده که می‌تواند از علائم بیماری بهجت باشد.

آیا می‌توان از بیماری بهجت پیشگیری کرد؟

متاسفانه این بیماری جزو بیماری‌های خودایمنی است. بیماری‌های خود ایمنی هم خود به خود بروز پیدا می‌کنند.

آیا این بیماری درمان می‌شود؟

خوشبختانه با این‌که درمان قطعی برای بیماری بهجت وجود ندارد اما با استفاده از روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از آن را کم کرد و جلوی پیشرفت آن را گرفت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639284 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟